[AR] Snatje (Welsh A) @ Basisschool!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 12:49

Zo, dat heb je mooi opgeknapt zeg!
Dat is erg netjes geworden.
Maar wel opmerkingen over je tuig en andere zaken.
Je eerste tuig, op de eerste foto's, daar is de broek te klein.
Verder zou ik hem nooit voor de beleerwagen/as gezet hebben zonder hoofdstel en leidsels, zo (halster en een touwje) heb je niets te vertellen, mocht hij besluiten er van tussen te gaan of iets anders te gaan doen, dan wat jij in gedachten had.
Dan je concours tuig, erg mooi, maar ik zou het e.e.a toch anders doen.
Zo zou ik de strengen binnendoor laten lopen (ik zie het ringetje wel, maar vraag me af of dit inderdaad een plobleem zal geven), het restand van het borstriem niet binnendoor steken (tegen de pony aan), maar gewoon buitenom laten lopen, desnoods vastgezet met een zwarte, smalle tyrerap.
Dit zou ik ook doen met het restand van de buitensingel.
Op sommige foto's lijkt je broek ook hier te klein / te kort, maar het e.e.a. kan vertekenen natuurlijk.
Tevens zelf meer contact houden met de mond van je pony, leidsels hangen nu vaak te los.
Als er nu iets zou gebeuren, ben je altijd te laat, met de evt. gevolgen van dien.
Ik weet verder niets van een concourstuig af, maar zit je schoftstuk niet verkeerd om?
Als je je pony nu zou willen bijzetten met een opzetteugel, aan de opzethaak, dan hoort de voorzijde gesloten te zijn (richting zijn hoofd), zoals jij hem hebt zitten, zit de opening aan de voorzijde, dus richting zijn hoofd.
Zo zou het los kunnen schieten, en dat is niet de bedoeling lijkt me. Daarom denk ik dat je schoftstuk verkeerd om zit.
Mocht ik dit fout hebben, dan hoor ik het graag, nooit te oud om iets te leren ;)
Verder heel veel plezier!

ykja

Re: Snatje (Welsh A) @ Basisschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 19:51

mag ik bragen wat voor beschermes je hebt gebruikt bij zijn achterbenen? zijn die speciaal daarvoor bestemd ? of zijn het eigenlijk voorbeenbeschermers?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 20:22

Wat is je motivatie trouwens om met een rubber bitje te rijden?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 21:22

merrieveulen schreef:
naar mijn persoonlijke mening pakte hij het super op, hij was wel héél licht en zacht in de mond, inmiddels kan ik normaal contact nemen. het bitje dat hij draagt is een lichtgewicht ongebroken trensje wat ik zelf voor hem in model heb geslepen. inmiddels heeft hij een liverpoolstangetje wat ik eveneens in het door hem gewenste model heb geslepen/ gesmeed (overigens na enkele pogingen met standaard liverpooltjes, Snatje is gewoon érg gevoelig)

En volgens mij is het kunststof ;)

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 09:44

ik vind de broek juist heel mooi zitten. de lendenriem ligt op het hoogste punt en de omloop zit op mooie hoogte, in tegenstelling tot veel anderen, waarbij hi vaak te laag hangt.

bij brancardbeugels horen de strengen buitenlangs de buitensingel te lopen.

wat betreft de opzet haak, je zou kunnen kijken of hij nog een halve slag aangedraai kan worden, maar het kan ook zijn dat de schoefdraad niet helemaal correct is, waardoor hij verkeerd om komt te staan. hij lijkt mij niet dat het schofttuig verkeerd om zit.

ik vind het er erg netjes uit zien
Laatst bijgewerkt door xElienx op 18-08-09 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 09:46

Waaauw, wat is 'ie mooi zeg! :~
Vind het er super uitzien, mooie wagen ook! :D

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 09:51

@ lennek, het is inderdaad nog wat zoeken hier en daar, Snatje loopt vrij ruim waardoor de broek weleens wat strakker kan ogen. hij zat nog wat aan de strakke kant, inmiddels hebben we 'm mooi pas gekregen.

@ Josie, klopt ook, dat is een andere broek die ik met wat aanpassingen zo heb gekregen dat ie voor het beleren wel voldeed, maar inderdaad, die is een stukje te klein.
vwb het hoofdstel met leidsels, Snatje heeft heel keurige en nette halstermanieren en hangt nooit in het halster, ik heb tweemaal een panieksituatie met hem meegemaakt, en beide keren kalmeerde hij onmiddelijk bij inhouden op het halster. overigens geldt datzelfde voor het hoofdstel inmiddels. de keuze om met het halster te lopen is wel heel bewust gemaakt voor hem, puur om het simpel te houden en Snatje de ruimte te geven om zijn gedachten bij het lamoen te hebben. dit omdat hij het bit dus vrij moeilijk vond in het begin.
van de halsriem moet een stukje af, heb je helemaal gelijk in. als ik hem buitenlangs doe kan het leidsel eronder gevangen worden. ik moet dat riempje inderdaad nog afwerken/ inkorten.
het uiteinde van de buitensingel hoort nog door de passanten, dat zit het daar niet, zodat het in- en uitspannen sneller gaat. nu Snatje wat ervarener is werken we het uiteinde netjes weg met de passanten.
over het leidselcontact, helemaal gelijk! staat ook in mijn eerdere posts wat daarvan de reden was.
dat schofttuig, ik kan me voorstellen dat dat vertekent, haha! de opzethaak zit er namelijk verkeerd om in (achterstevoren, en hij zit ook helemaal dichtgebogen), het schofttuig ligt dus wel goed, te zien aan het zadeltje aan de achterkant. momenteel heb ik het schofttuig thuis en uit elkaar liggen omdat ik er nieuwe kussens voor aan het maken ben, de originele kussens vond ik veel te hard. hierdoor kan ik gelijk de opzethaak (die met een moerverbinding vastzit en dus van buitenaf niet losgemaakt kan worden) recht zetten.
wederom helemaal goed gezien dus, haha!
moet wel zeggen dat je scherp bent, niks mis met een kritische noot hoor! ik zal het één en ander nog eens nakijken, en inderdaad de losse eindjes netjes wegwerken.

@ Ykja, deze beschermers zijn speciaal voor de achterbenen (drievoudige sluiting), het zijn pijpkousen met extra verharde kappen aan de voor- en achterkant van het been, dus niet alleen aan de binnenkant van de benen. ze zijn van Kieffer, heel fijn spul, een soort neopreen voering met gel gevuld.

@ Billy, ik heb voor Snatje meerdere bitten geprobeerd, maar hij is behoorlijk gevoelig en laat goed merken wat hij wel en niet prettig vindt (in positieve zin). het bitje op de foto's is een bit van glad, hard plastic (rubber hou ik niet van, omdat het brandblaren kan veroorzaken), wat ik met de hand dunner gemaakt heb en een anatomische vorm heb gegeven, zodat zijn tong de ruimte heeft en de druk optimaal verdeeld wordt over de lagen. omdat ik dit bitje voor het 'echte' rijden, ook in het verkeer en evt. later op concours, niet erg veilig vond (en bovendien op concours niet toegestaan bij mijn weten), heb ik diverse menstangen geprobeerd (een B-stang met gebogen mondstuk, een standaard RVS liverpool en een rechte Aurigan liverpool), maar hij bleef weerstand bieden, eigenlijk al bij het indoen. hij deed het gewoon het beste op het plastic bitje, en dus ben ik zelf maar weer aan de gang gegaan, heb een rechte aurigan liverpoolstang opgehaald, één maat te groot, en hier een tongvrijheid ingemaakt in dezelfde vorm als bij het plastic bitje. verder heb ik het mondstuk een fractie dunner gemaakt. eigenlijk heel simpel, het bitje wat hij prettig vond nagemaakt. om het mondstuk heb ik een dunne zeem gestikt, zodat hij bij het indoen niet het idee van metaal krijgt, omdat hij dat dus voorheen erg onprettig vond.

inmiddels kan ik met Snatje gewoon op contact rijden met die liverpool, hij is makkelijk te sturen en houdt keurig zijn mond dicht. weerstand is er ook niet meer en hij is nog steeds heerlijk los in de kaak, hoewel hij het indoen nog niet vreselijk leuk vindt accepteert hij het wel. we hebben de afgelopen tijd ook geoefend, puur op het contact nemen op het bit, aan de longe.
ik zal wel eens kijken of het binnenkort lukt om nieuwe foto's te maken, met het nieuwe bit enzo.

@ Elien en NhevaVD, bedankt!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 09:59

Wat een leuke pony!
En wat doet hij het netjes!
Super, hoor, hij is lekker looplustig en alle tijd om nu wat meer contact te nemen en van hieruit verder te gaan!

Verder wacht ik met smacht af naar je topic m.b.t. je wagen... ;) .
Zo'n projektje wil ik ook nog eens gaan doen, mooi licht concourswagentje voor onze Welshkes.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 08:32

dank je wel!
ik vind het een super wagentje voor zo'n pony, zeker ook om mee te beginnen. het is heel breed en stabiel, en door de flinke, maar zachte vering zit het ook heerlijk.
het 'herbouwen' ervan vond ik ook érg leuk om te doen, hoewel je ook altijd wel dingen tegenkomt die minder leuk zijn, wielen helemaal kaal maken en dan testen, nieuw spaken, dat zijn forse klussen die eigenlijk behoorlijk saai zijn. persoonlijk vond ik het afwerken en vorm geven het leukste, mooie antislipmat erin en de koperen details enzo, haha!

zal proberen om het topic van de wagen van de week online te zetten!