Rij bitloos maar heb toch een probleem. Help !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moonprayer

Re: Rij bitloos maar heb toch een probleem. Help !

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 18:08

mijn paard ging wel eens rennen,

hij nam de touwtjes in handen en ging het zelf regelen zeg maar.

ik ben erachter gekomen dat dit gedrag voortkwam uit onzekerheid van zijn kant.

ik was geen duidelijk leider figuur, en hij had dat nodig.

dus als jij op een onbekend stukje terrein komt, kan het heel goed zijn dat hij een leider figuur heeft die ook streng de baas kan spelen. dat kan je bijv. doen door gewoon wat gehoorzaamheids oefeningetjes te doen. overgangetjes maken.
luisterd hij niet, dan parkeer je hem tegen een boom. bomen genoeg dacht ik.

precies wat laetitia zegt.

stel duidelijke grenzen,
wees de alfa merrie ;)

het kan heel goed een beetje vluchtgedrag zijn,
opzoeken van zijn grenzen.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 18:47

inderdaad moonprayer!

"Mijn" paard is ook zo ontzettend onzeker, dat hij een hele sterke en consequente leider nodig heeft. Niet hardhandig of gemeen, maar een ruiter die weet wat ze wilt en waarom!

Zodra wij (de ruiters) zelf geen vertrouwen meer hadden in onszelf en in het paard, ging het paard dus door het lint omdat hij niet wist wat hij met de situatie aan moest.
Wij dachten dat dit kwam omdat hij te dominant was en een gevecht aan ging met ons, in feite was het dus domweg pure onzekerheid van hem en was hij zoekende naar een leider die hem precies vertelde wat, wanneer en hoe iets ging gebeuren.

Hij vond het gister dan ook echt heel erg fijn dat ik zo met hem aan het werk ging tijdens die buitenrit. Ik wist precies wat ik wilde en hoe en wanneer en hij voelde zich daar heel erg veilig onder!

Jeska_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 19:01

oke, ;)
kun je niet voor je een buitenrit maakt even rijden in de bak en hem flink aan het werk zetten zodat hij weet wie de baas is
en op de buitenrit dat ook zal weten .
btw, als je hem eerst aan het werk zet is hy niet meer zo 'fris'
en zal hij niet spontaan wegrennen lijkt mij :o

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 21:35

Misschien de komende tijd niet galopperen, hij vind dat waarschijnlijk erg moeilijk of heeft bij de vorige eigenaar daar een paar nare ervaringen mee gehad.
Misschien de komende tijd alleen de stap oefenen en als je voelt dat hij voor jou is een drafje eraan plakken, neem de tijd , de galop komt vanzelf wel een keer,
Ik heb een jaar niet gegaloppeerd op mijn tink en nu gaan we af en toe weer in een galopje door het bos en kan ze zich daar ook bij ontspannen.

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 14:18

Hoi,

Allereerst wil ik even zeggen dat ik het wel top van jullie vind dat jullie zo met me mee denken, hierdoor krijg je toch weer nieuwe ideetjes om uit te proberen en nieuwe inzichten.

Inmiddels ben ik weer een super buitenrit verder moet ik zeggen.
We hebben een rit van 2 uur gemaakt met veel draf-stukken in het begin waardoor hij al redelijk vermoeid was toen we bij een bepaald stuk aankwamen waar ik even goed kan galloperen omdat het een goed recht stuk is.
Eerst gewoon in stap (heel braaf, wilde ook niet harder gaan of zo) , toen netjes in draf. Ik liep voorop (dat dan weer wel) en op mijn commando ging hij braaf in galop. Niet te snel, gewoon precies goed.
Hij lette ook veel minder op het paard achter hem en veel meer op mij omdat ik ook continu mijn stem erbij had. Als hij even versnelde zei ik "Ruuuustig maar" en dan ging hij weer rustiger.
In totaal heb ik hem 2 x terug naar draf laten gaan en 2 x weer in galop gezet. Hij was echt super braaf...
Dit gevoel had ik zelf ook echt even nodig..

Maar...... dit was voorop rijden, het probleem zit hem dus in achterop rijden of als ik alleen rijd en dan met name de weg terug naar stal.
Ik denk dat ik als ik alleen rijd zowieso niet moet galloperen voorlopig en als ik samen rijd, gewoon nog even voorop moet blijven rijden. Dan gaat het nl wel goed.

Onzekerheid is denk ik ook een hele goede, daar had ik nog niet aan gedacht maar dat zou heel goed kunnen. Zover ik dus weet heeft hij bij zijn vorige eigenaresse alleen gestapt en gedraaft. Dit is dus heel bekend bij hem en hier hoeft hij niet onzeker over te zijn.
En nu moet hij dus in galop gaan met ook nog eens mij op z'n rug. Hij is erg fors dus moet goed zijn balans zoeken en dat is lastig op die korte stukken die ik hier in galop kan gaan.

Mijn plan is nu om veel aan de longe te oefenen met de overgangen en daarnaast 1 of 2 x per week priveles zodat iemand anders vanaf de grond goed naar zijn bewegingen kan kijken, en ook naar die van mij natuurlijk ;) ,
Het galloperen uitstellen als ik alleen op buitenrit ben en als ik met een ander paard mee rij , dat ik zorg dat ik vooraan loop.

Ik denk dat ik dan een heel eind in de goede richting kom, toch???

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 23:12

Probeer hem inderdaad wat meer vertrouwen in de gallop te geven. Paarden gaan vaak snel omdat ze uit balans zijn, dit heeft met jouw houding te maken maar ook met zijn eigen spieropbouw.

Neem de gallop dan ook altijd mee in de training in de bak, zorg dat jij hem niet in disbalans brengt door jouw houding/zit (iets voor je instructrice om op te focussen) en zorg dat hij spieren krijgt om goed zijn achterhand te kunnen ontwikkelen zodat hij meer gaat dragen en kan gaan verzamelen en echt vanuit zijn achterhand gaat galloperen.

Waarschijnlijk valt hij nl. enorm op de voorhand als hij zo hard gaat??

Daarbij nog 1 tip: Niet op de terugweg naar stal galloperen! Het is beter de gallop van stal af te doen. Een paard gaat meestal sneller lopen richting huis (stap, draf en dus ook gallop).

Let daar maar eens op, hoe hard je paard van stal uit stapt en draaft en op de terugweg...die van mij gaat dan nl. echt een versnelling hoger hoor ;-)