[AR] [VD] Steigeren leren, al iemand spijt van gehad?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 13:19

Ik heb hoog bewust nie gedaan. Ik vond HOOOOOOOg en HOOOOOO er dicht bij elkaar liggen. Denk nou niet dat ik voor elke halthouding uren hoooooo zit te brullen, maar soms, tijdens longeren of buitenrit gebruik ik het wel. Jaaaaaaaaaaah was oorspronkelijk bij ons ook voor racen uhm....tja...daar had ik niet aan gedacht Lachen

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 16:43

Nope, nix noppes nada spijt Tong uitsteken
Ik gebruik overigens UP.

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 12:36

Geen spijt. Het is m'n zus die het sharir geleerd heeft, maarja ik heb het vanaf het begin ook gedaan.
Verder kan hij geen vd oefeneningen, tenminste zo bewust geleerd. hij kan ook wel op een blok staan, maar daar vind ik nou eigenlijk niets bijzonders aan.
Toen hij steigeren leerde wisten wij niets van vrijheidsdressuur af en konden we ook verder niemand die het met z'n paard deed (en in het circus waren we ook nog nooit geweest)
Maar we hebben er nooit spijt van gehad!
Hij steigerde eerst ook wel als het niet mocht, maar of dat nou kwam omdat hij het ook op commando kon?
met longeerlijn vind ik zelf ook wat fijner dan met halstertouw, omdat je dan meer afstand kan houden, alleen is het altijd wel oppassen geblazen dat ze er niet met hun benen tussen komen te zitten vind ik.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 21:01

Het is pats aangeleerd (door vorige eigenaren) maar op de verkeerde manier!
Als je de hulpen van achteruit geeft, nouja iets in die geest, steigert ze.
Heeeel vervelend, ze maakt er gewoon misbruik van!

luna_cockie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 21:48

Ik heb er nooit spijt van gehad.
Ik heb het luna alleen onder het zadel geleerd,ik ben bang dat als je het ernaast doet haar hoef tegen me kop aan knalt.Ze doet het alleen als ik been geef en JA roep.Ik heb expres geen HOOG gebruikt omdat dat teveel op HO lijkt...Tong uitsteken

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 18:39

ze hadden vroeger op de manege een shet die ze het aangeleerd hadden (zonder enige basis van VD ofzo), een verschrikkelijk puberend hengstje van 3 jaar.. nouja dat ging niet goed natuurlijk, maar dat was ook wel te voorspellen Lips are sealed

ik ga m'n pony echt niet leren steigeren, waarom zou ik.. als het mis gaat ben je flink de banketstaaf en ik heb er geen verstand van dus dan ga ik het ook niet doen, ik ben al blij genoeg dat Evita dat soort geintjes niet flikt *LOL*

vuilnisbakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 08:53

gfeen spijt. In het begin deed ze het nog wel eens als ze niet snapte wat de bedoeling was, dan deed ze maar al haar kunstjes, pas steigeren achterwaarts...
Maar nu gaat het super! Ik gebruik als stemcommando "up" Heb alleen me commando voor achterwaart van terug in back veranderd omdat ze bij terug ook omhoog ging Haha!

Scylla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 09:04

Voordat k mn eigen paard nog niet had verzorgde k 5 jaar lang een paard, buitenrijden was t enige wat ze leuk vond, en als k haar dan inhield voor dat we gingen galopperen werd ze altijd een beetje pissig, kop nog verder de lucht en een beetje gaan stuiteren... Op een gegeven moment vond k dat wel humor dus heb k haar leren steigeren onderr het zadel...... Hier heb k later veel spijt van gehad, want als k voor een stoplicht moest wachten of dergelijke en ze had geen zin dan ging ze ook gewoon de lucht in...niet iets waar je dus vrolijk van werd...In de bak deed ze het niet, en na een tijd werd het buiten gelukkig ook al weer minder. Het was namelijk gewoon gevaarlijk als ze het deed!

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 17:20

Wij kochten een paard waarvan de vorige eigenaresse hem ook steigeren op commando had geleerd. Dat wisten we wel, maar verder niet door gevraagd.
Ik sta een week later op mn dooie gemak dat paard te longeren in ons longeerbakje, dus zonder longeerlijn als altijd. Na een half uurtje ben ik klaar en wil ik m nog even laten uitstappen. Ondertussen wil ik even een sjekkie draaien en zet de longeerzweep rechtop (!!!) op mn voet zodat ik 2 handen vrij heb. Nou ik heb nog nooit zo hard gelopen om de bak uit te komen, het commando bleek dus de zweep rechtop te houden voor hem. Meneer luisterde perfect en stond rechtop op zn achterbenen (houdt er rekening mee dat dit een paard van 1.78m was) en kwam ook nog mijn richting uit. Ik heb t hem dus niet zelf geleerd, maar lastig was het wel.

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 17:24

luna_cockie schreef:
Ik heb er nooit spijt van gehad.
Ik heb het luna alleen onder het zadel geleerd,ik ben bang dat als je het ernaast doet haar hoef tegen me kop aan knalt.Ze doet het alleen als ik been geef en JA roep.Ik heb expres geen HOOG gebruikt omdat dat teveel op HO lijkt...Tong uitsteken

Dan zou ik dus vaak omhoog gaan Haha!

Ik heb mijn pony geen steigeren geleerd.
Omdat ik er nog geen ervaring mee heb. Ik bang ben dat ik een mep tegen mn kop krijg en Sabientje als ze er genoeg van heeft gewoon mee ophoud Haha!

Lautjuh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 22:40

Melissa schreef:
Het is pats aangeleerd (door vorige eigenaren) maar op de verkeerde manier!
Als je de hulpen van achteruit geeft, nouja iets in die geest, steigert ze.
Heeeel vervelend, ze maakt er gewoon misbruik van!

zo is het luck ook aangeleert bij vorige eigenaren! is er nu wel al weer een bijna uit, achteruit lopen doet ie nu!
maar hij maakt er wel onmin misbruik van! als ie hard wilt en ik niet gaat ie de lucht in, als we zeg maar een meningsverschil hebben of als ie echt super opgefokt is gaat ie echt vaak omhoog..
heel erg irritant Tong uitsteken

salinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 19:53

Lachen Nee hoor nooit spijt van gehad mijn vorige redelijk felle welshpony heb ik het zo geleerd en ze heeft verder nooi uit zichzelf gesteigers ze was er ook niet moeilijker om te rijden ofzo. Maar war ik wel ff wil zeggen: Ben j eniet zeker van jezelf, BEGIN ER DAN NIET AAN

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 11:26

Ik hen niks met VD, toch heb ik mijn dravermerrie steigeren geleerd. Begon als een spelletje bij het losgooien, maar nu doet ze het alleen op commando, dus niet (meer) spontaan. Ik heb daar dus geen spijt van, we vinden het allebei leuk zo af en toe, en ze staat echt helemaal overeind, net een hengst Haha!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 11:37

geen spijt, commando UP, onder t zadel, aan halster en aan lange lijnen

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 11:49

Als ik het zo lees hebben jullie het je paard allemaal aangeleerd doordat ze het wel eens deden? Dus van iets perongeluks, of fouts onder het zadel of aan hand een commando verbonden?
Het lijkt me namelijk een mooie oefeninge als je paard het kan, maar een buiging kan je hem laten maken dmv een snoepie, maar steigeren??
De mijne steigert namelijk zo goed als nooit.. heeel af en toe komt hij een stukkie omhoog als we in de paddock aan het spelen zijn maar dat is te weinig. Hoe dan?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 11:52

Inderdaad Elise, bij mijn draver en vroeger bij mijn pony is het spontaan begonnen, paard deed het, ik beloonde dat en knoopte daar een commando aan vast. Grappig detail: het waren allebei merries! Mijn hengst zal ik het nooit leren, die steigert veel te graag, en ik heb bij hem niet de kunde denk ik om het alleen op commando te laten plaats vinden. Ik hoop voor je dat de wat meer gevorderde VD-mensen je kunnen helpen!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 11:55

eerlijk gezegd lukt buiging en compliment niet met snoepje, meneer gaat juist achteruit, had hem afgelopen week voor t eerst dat hij op de plaats bleef en een poging tot lenigheid liet zien... Het steigeren ging veel makkelijker... Snowdon komt nu steil overeind en zn oortjes naar voren gespitst. Het gebeurt zeker nog wel eens per ongeluk dat ik hem in de mond zit, een foutje is gauw gemaakt als meneer overmoedig wordt of naar voren wil etc etc etc. Maar normaal gesproken laat ik hem juist los in de mond en geef mn commando. Het helpt ook wel als ie erg fris is of flink showend is bij het aanleren Lachen

edit: steigeren is niet t enige wat snow op commando kan hoor Knipoog

shasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 17:20

Ik had vroeger een paard in training staan omdat hij gevaarlijk was om te rijden.
Zodra je er opstapte dan kwam hij omhoog en liet zich achter over vallen, daar naast waren er nog meer rijtechnische problemen.
Na hem eeen paar maanden gereden te hebben werd het een super braaf paardje en werd hij verkocht aan een beginnende de ruiter.
Een jaar later belde ze mij en vertelde trots dat ze hem had leren stijgeren op commando. Ik schrok best wel want had er veel werk ingestoken om het af te leren. Maar het gaf geen enkel probleem.

Maar om terug te komen waarom ik dit alles vertel.
Elk paard kan van nature stijgeren en doet dat normaal uit verzet of angst.
Maar in de vrijheids dressuur maak je gebruik van deze eigenschap, het stijgeren dus en geef je het paard een commando ervoor.
Zolang je een goed contakt met je paard heb en het alleen toestaat als jij een commando geeft dan moet het geen enkel probleem opleveren.
Maar met alles is het zo je moet wel weten waar je mee bezig bent.

Marinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 17:25

Op de manege waar mijn verzorgpony nu staat, hebben ze hem geleerd dat als ze een voorhoefje pakken (1 v/d 2, geloof de rechter) dan moest hij steigeren.
Erg lastig want als we nou zijn hoeven willen krabben, gaat ie dus steigeren, behoorlijk hoog!
en volgens mij is het lastiger aan te leren dan af te leren......

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 17:30

Marinke schreef:
Op de manege waar mijn verzorgpony nu staat, hebben ze hem geleerd dat als ze een voorhoefje pakken (1 v/d 2, geloof de rechter) dan moest hij steigeren.
Erg lastig want als we nou zijn hoeven willen krabben, gaat ie dus steigeren, behoorlijk hoog!
en volgens mij is het lastiger aan te leren dan af te leren......

knap, en ook heel goed over nagedacht. Nu krijgt die pony slaag omdat iemand anders zonodig een steigerende pony moest hebben DAT noem ik nou dierenmishandeling!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 10:35

dat voorbeeld van Marinke is idd wel erg dom....

Marinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 21:17

snowdon schreef:
dat voorbeeld van Marinke is idd wel erg dom....

idd, het was geloof ik een jong meisje die hem dat had geleerd, die is er ook meteen op aangesproken!!
Het wordt nu niet meer met hem gedaan, en hij komt al niet meer omhoog bij het hoevenkrabben.....maar zoiezo, ik zou Diesel (de pony) het eigenlijk nooit leren, hij gaat het anders echt gebruiken (dat deed hij in dit geval ook al een beetje, als ie ongeduldig werd tijdens het hoevenkrabben)

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 16:58

ik leer het mijn paard niet aan. hij is 1.72m en als hij door heeft dat hij makkelijk omhoog kan, geeft dat alleen maar vervelende situaties.