Janneke2 schreef:"Paard moet in een houding" is kort door de bocht gezegd onzin.
Het dier moet zijn lichaam "goed leren gebruiken".
Dwz: van zichzelf kan een paard dat prima, maar als wij er op willen, moet het dier anders leren bewegen: gelijkelijk gewicht op beide voorbenen,
het optillen van de ribkorf ("schoftlift, thoracic sling") en
dragen met de achterhand.
Die drie dingen kun je via longeren aanleren, maar dan wel zonder touwtjes. (Bij een enorme sterrekijker valt over een gogue te debatteren, maar daarna is het snel klaar.)
Ik wil juist dat het paard zelf leert om via correct (spier)gebruik van de hals zichzelf in balans te brengen.
Wel heb ik als leerling van Linda Tellington-Jones met enige regelmaat gelongeerd met een body bandage.
(Tegenwoordig is er een dure spin-off in de handel. Ik werk lekker ouderwets met een bandage.)
Ik vind het allemaal zo knap, al die mensen die zeggen dat je zonder hulpmiddelen moet longeren en het paard niet in een houding moet dwingen. Maar hoe bereik je dan dat je het paard daadwerkelijk traint? In plaats van alleen maar rondjes laat lopen voor de conditie. Maar dat je met longeren het paard lang en laag laat lopen en over de rug ed.