Voor en Na delen van met Touwtjes rijden/longeren ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:12

Paardentango schreef:
Kort door de bocht dan, touwtjes zijn leuk om te doen en omdat Lammert Haanstra (een absoluut kundige man) het doet doen wij het ook.

Ik doe het niet omdat hij het doet, maar omdat ik hiermee de paarden kan verbeteren. Hij heeft me geleerd hoe ;)

Nadeel zou kunnen zijn dat het doel en het nut ervan niet wordt begrepen?

Als je niet weet waar je mee bezig bent wel ja, maar daarvoor zijn dus die cursussen.

JOS__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 16:28

Ik longeer ook altijd met touwtjes en ik vind het echt super dingen!
Ik heb er ook les in gehad dus ik weet ze goed te gebruiken, ik denk als je niet weet hoe je dr mee om moet gaan ze beter niet kan gebruiken maar dan is met alleen hulpteugels!

Maar ik vind ze fijner dan een bijzet want die veren mee touwtjes niet en je kan je op verschillende manier vast zetten!

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 17:31

Schopje!

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 17:34

Team zonder. Als je touwtjes gebruikt om het paard in een houding te dwingen, gaat hij compenseren elders in zijn lichaam. Liever longeer ik met kaptoom en help ik het paard met zélf zijn balans zoeken.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 17:41

Oud topic, maar hier ook zonder, hoewel mijn shetlander er in het begin baat bij had ben ik wel van mening dat het doel zonder is.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 17:42

Met! Vind dat je beter kunt trainen met een voorzichtige hulp in de juiste richting. Maar dit wel met inzicht in wat je doet

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 17:49

Herfstblad schreef:
Schopje!

Mag ik zeggen dat ik dit vreemd vind :D

Een topic van 15 ! Jaar oud wat je
" omhoog" schopt zonder iets inhoudelijks te zeggen?

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 17:51

anca schreef:
Herfstblad schreef:
Schopje!

Mag ik zeggen dat ik dit vreemd vind :D

Een topic van 15 ! Jaar oud wat je
" omhoog" schopt zonder iets inhoudelijks te zeggen?

Eigenlijk heb ik dezelfde vraag! Maar vindt een eigen topic maken niet nodig. Had gegoogled op longeren met touwtjes en kwam dit topic tegen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 19:00

"Paard moet in een houding" is kort door de bocht gezegd onzin.
Het dier moet zijn lichaam "goed leren gebruiken".
Dwz: van zichzelf kan een paard dat prima, maar als wij er op willen, moet het dier anders leren bewegen: gelijkelijk gewicht op beide voorbenen,
het optillen van de ribkorf ("schoftlift, thoracic sling") en
dragen met de achterhand.

Die drie dingen kun je via longeren aanleren, maar dan wel zonder touwtjes. (Bij een enorme sterrekijker valt over een gogue te debatteren, maar daarna is het snel klaar.)
Ik wil juist dat het paard zelf leert om via correct (spier)gebruik van de hals zichzelf in balans te brengen.

Wel heb ik als leerling van Linda Tellington-Jones met enige regelmaat gelongeerd met een body bandage.
(Tegenwoordig is er een dure spin-off in de handel. Ik werk lekker ouderwets met een bandage.)

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 19:10

Janneke2 schreef:
"Paard moet in een houding" is kort door de bocht gezegd onzin.
Het dier moet zijn lichaam "goed leren gebruiken".
Dwz: van zichzelf kan een paard dat prima, maar als wij er op willen, moet het dier anders leren bewegen: gelijkelijk gewicht op beide voorbenen,
het optillen van de ribkorf ("schoftlift, thoracic sling") en
dragen met de achterhand.

Die drie dingen kun je via longeren aanleren, maar dan wel zonder touwtjes. (Bij een enorme sterrekijker valt over een gogue te debatteren, maar daarna is het snel klaar.)
Ik wil juist dat het paard zelf leert om via correct (spier)gebruik van de hals zichzelf in balans te brengen.

Wel heb ik als leerling van Linda Tellington-Jones met enige regelmaat gelongeerd met een body bandage.
(Tegenwoordig is er een dure spin-off in de handel. Ik werk lekker ouderwets met een bandage.)

Ik vind het allemaal zo knap, al die mensen die zeggen dat je zonder hulpmiddelen moet longeren en het paard niet in een houding moet dwingen. Maar hoe bereik je dan dat je het paard daadwerkelijk traint? In plaats van alleen maar rondjes laat lopen voor de conditie. Maar dat je met longeren het paard lang en laag laat lopen en over de rug ed.

RianneH

Re: Voor en Na delen van met Touwtjes rijden/longeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 19:18

Dan is niet eens zo heel moeilijk hoor, je moet het zelf alleen goed leren en het dan aan je paard uit kunnen leggen. Zo via een topic op Bokt is het lastig uitleggen, het vraagt timing, lichaamshouding, je zweep werkt op de plek van de kuit en je hand (via kaptoom) als ruiterhand.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 19:26

Met touwtjes maar dan wel zo dat ze geen houding afdwingen dus paard gewoon hoofd omhoog kan doen maar zijwaarts vastgemaakt zodat de schouders begrensd worden en er lengtebuiging gevraagd kan worden.

Overigens doe ik nog veel liever de dubbele longe. Wel pas allemaal bij paarden die gewoon al los simpel te longeren zijn en al zakken aan de voorkant. Dat is allemaal zo moeilijk niet, het gaat om wat er na komt.

Hoofd vastzetten of hulpmiddelen die tussen de voorbenen gaan daar hou ik niet zo van.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 19:32

Citaat:
Ik vind het allemaal zo knap, al die mensen die zeggen dat je zonder hulpmiddelen moet longeren en het paard niet in een houding moet dwingen.

Oh, de beslissing nemen om je paard niet te dwingen is zo moeilijk niet.
En inzien dat de houding zelf secundair is ook niet.

Citaat:
Maar hoe bereik je dan dat je het paard daadwerkelijk traint? In plaats van alleen maar rondjes laat lopen voor de conditie. Maar dat je met longeren het paard lang en laag laat lopen en over de rug ed.

Er zijn een paar 'handgrepen' en trucs die je kunt leren toepassen (ipv rondslingeren).
De schouder iets naar buiten sturen (bijvoorbeeld door met de zweep te wijzen) dat kun je oefenen en combineren met je dier langs pionnen sturen.
En als de voorhand iets te ver buiten de cirkel komt: drijf het binnenachterbeen aan terwijl je een kleine handbeweging met de longe naar binnen maakt.

Het voordeel van de verticale balans is, dat het bekken alvast iets de goede kant op gaat kantelen, 'paard gaat over de rug',
en verticale balans geeft ontspanning, dus het strekken van de hals gebeurt ook gewoon. (Er zijn mensen die hier stellen: neus liever niet lager dan de voorknie, 'dreigt' dit te gebeuren weer iets extra voorwaarts.)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 20:45

Herfstblad schreef:
Ik vind het allemaal zo knap, al die mensen die zeggen dat je zonder hulpmiddelen moet longeren en het paard niet in een houding moet dwingen. Maar hoe bereik je dan dat je het paard daadwerkelijk traint? In plaats van alleen maar rondjes laat lopen voor de conditie. Maar dat je met longeren het paard lang en laag laat lopen en over de rug ed.

ik vraag me af of je met hulpteugels moet willen werken als je niet weet hoe je een paard zonder tot de ontspanning brengt... Ik ben vreselijk in longeren, doe het dus ook niet graag maar ik heb nog nooit touwtjes of wat dan ook nodi gehad om ze aan het werk te zetten. En nee ik heb lang niet alleen goed gebouwde dressuurpaarden. Juist lang en laag is iets dat vanuit ontspanning moet komen en niet vanuit een vragende hulpteugel. Anders doen ze dat hoofd wel omlaag maar knallen ze gewoon op de voorhand.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Voor en Na delen van met Touwtjes rijden/longeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 21:12

Informatie uit een ouder topic halen is niet erg natuurlijk.
Maar in dit geval zijn er wel recentere topics over bijzetten/touwtjes te vinden.
Bijvoorbeeld deze.
[VMR] Longeren met of zonder bijzet
Hier een slotje omdat er meerdere recentere topics zijn.