Bitloos (release) bij koudbloeden (tinkers ed)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stef_anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:36

RedPassion schreef:
Stef_anouk schreef:
Ik rijd met touwhalster, wat super bevalt.
Tot nu toe vind ik dat het fijnst en duidelijkst werken (na een indian bosal, en een leren neusriem ipv. bit) het paard voelt namelijk pas dat hij wat om zijn hoofd heeft zitten als je er druk op geeft (doordat het van erg licht touw is gemaakt).

Ik vind een touwhalster ook prettig en duidelijk werken, maar dan absoluut niet met constante druk. Daar vind ik het echt veel te scherp voor.

Voor constate druk is het inderdaad wel scherp, maar je moet ook niet met constante druk rijden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:44

Stef_anouk schreef:
Voor constate druk is het inderdaad wel scherp, maar je moet ook niet met constante druk rijden..

Nee, maar ik wilde dat even benadrukken, want er zijn genoeg mensen die dat toch doen. ;)

emke2001

Re: Bitloos (release) bij koudbloeden (tinkers ed)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 08:58

Het is mij nog niet helemaal duidelijk hoe een kaptoom werkt (zonder ijzer), wat is daar anders aan dan de andere optomingen?

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 11:16

Er zijn genoeg internetsites over de technische werking van bitloze optomingen, (bitloosrijden.nl, paardnatuurlijk.nl) dus zal hier eigen praktijkervaringen vertellen. Hopelijk heb je daar ook wat aan :D . Op klassieke dressuursites (bijv paardenbegrijpen.nl) kun je ook veel over kaptomen vinden.
Bosal en touwhalster heb ik nooit mee gereden, dus kan ik niet over oordelen. Lijkt me qua stuurinrichting meer passen bij western dan bij dressuur, vind dat type optomingen waarmee je de teugels aanlegt aan de nek, niet waar je druk op je teugels legt...

Ik rijdt niet met constante aanleuning/teugeldruk, maar geef een signaal als dat nodig is, verder is de teugel los en loopt het paard bij voorkeur op zichzelf. Ben een recreatieruiter die dressuur alleen gebruikt om mijn paard te gymnastiseren (geen ambities in wedstrijden o.i.d.), mijn merrie was fysiek in niet zo'n beste conditie (lange weke rug, verkeerde bespiering door alleen maar met hulpteugels te zijn gereden en gelongeerd - hierdoor ook totaal geen eigen lichaamsbesef) toen ze bij me kwam en met alleen bosritjes zou ik haar rug met een paar jaar verreden hebben. Dus "moest" toch aan de slag.

Kruiselings systeem (die van Voest bij de neus, niet van Cook onder hele hoofd) gaf ons teveel ruis en heeft een slechte release. Was voor haar heel onduidelijk waardoor ze óf maar niets meer deed óf maar van alles tegelijk en door elkaar ging doen (ze is niet de makkelijkste :+ ). Lekker rommelig dus. Ook ging ze heel snel kantelen met haar hoofd (duw maar eens met je rechterhand tegen je linkeronderkaak -niet wang- om je hoofd naar rechts te krijgen, dan merk je dat je heel makkelijk kantelt-bovenkant hoofd valt naar links).
Sidepull was al beter, maar zodra er iets druk op de teugel kwam ging ze tegendruk geven - krijg je dus bijv naar buiten kijken op de volte. Ook het kantelen ging niet helemaal weg (pak ter hoogte van je mond met je linkerhand je linkerwang trek er zachtjes aan en geef met je hoofd tegendruk - krijg je ook een kanteling- de rechterkaak draait als het ware naar buiten). Ze liep het liefst met lange rechte hals, liet hem los, maar droeg hem niet echt. Halverwege het rijden verbeterde dit wel, maar het kwam niet vanzelf, kostte veel (been)werk en moeite. Mocht van mij wel wat vloeiender en makkelijker.
Met de kaptoom kantelt ze niet meer, draagt ze haar hoofd, hals en rug zelf. Gebruik hem nu een half jaar en zie duidelijke verandering in de bespiering van haar rug en hals (werk haar een keer of 3 per week, verder is ze grasmaaier). Haar lichaamsbewustzijn is gegroeid, ze struikelt vrijwel nooit meer, raakt geen balkjes of cavaletti's meer en treedt beter onder met haar achterhand. Haar houding is verbeterd: haar hals is mooi gebogen, buikspieren worden goed aangespannen - ze gebruikt haar bovenlijn om zich te dragen. Ze heeft meer impuls in haar bewegingen gekregen en is veel voorwaartser geworden. Kan nu doorzitten in draf, terwijl ze voorheen als ik 1x doorzat voor been wisselen al terugviel in stap. Nu is 1x been lopen en tempo vasthouden.
Ook voor grondwerk, longeren etc. is de extra ring middenop de neus een fijn alternatief. Bevestiging aan de onder of zijkant kunnen ze in gaan hangen, als ze dat hiermee proberen vallen ze helemaal naar buiten, er is geen tegenkracht/aanleuning waar ze in kunnen hangen. Wederom moeten ze zichzelf leren dragen.
De kaptoom is voor zover ik weet als enige optoming even precies als een bit, daarom werd het door de oude dressuurmeesters ook gebruikt als training voor groene paarden. Je werkt niet in op de gevoelige mond, maar kunt wel even precies het lichaam leren en sturen. Kaptoom met ijzer werkt trouwens exact hetzelfde, maar door het ijzer is het veel gevoeliger voor het paard. Ik ben van de hoe zachter hoe beter, wacht op de dag dat alles met neckrope kan :D

Zoals je in het begin leest had mijn merrie veel fysieke redenen om onder het werk uit te willen komen. Als jij een paard hebt wat gewoon goed getraint is en een goed lichaamsgebruik heeft, kan het zijn dat de sidepull voor jullie ook prima werkt hoor. Rox wist gewoon niet hoe ze haar lichaam moest gebruiken en wij hebben in de kaptoom echt een perfect stukje tuig gevonden. De communicatie verliep gelijk vlekkeloos, de kwartjes vielen gewoon bij ons allebei. Waar ik voorheen zelf echt moest werken om iets gedaan te krijgen, ging dat nu als vanzelf. Heel aparte ervaring, maar daardoor ben ik er wel heel erg blij mee en promoot hem graag :D . Onze Noriker rijden we er ook mee, maar die zou het denk ik ook prima doen met bosal/touwhalster of sidepull: heel ander type dier.

Wel een poepielang verhaal geworden, maar hoop dat je er wat wijzer mee bent...

emke2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 15:47

Bedankt voor je ervaringen!
Daar heb je meer aan dan het theoretische stuk alleen.
Een ding begrijp ik alleen nog steeds niet, wat is er anders bij een kaptoom of een side pull?
Ik begrijp dat er bij een kaptoom ook een ring bovenop zit om te longeren, maar wat betreft het rijden?
Waar zit het verschil bij die twee?

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 16:09

Voor mij twee belangrijke verschillen in het rijden:
1. ze kantelt haar hoofd nu niet meer
2. bij druk gaat ze niet meer tegen"trekken"
Dit resulteert uiteindelijk in een beter gebruik van de bovenlijn en rechter en beter in balans lopen.
Als jouw paard mét bit bijv al heel goed loopt, kun je waarschijnlijk ook prima uit de voeten met een sidepull. Mijn merrie was 11 jaar lang met een gogue gereden en gelongeerd, dus had zichzelf een verkeerd lichaamsgebruik aangewend, waardoor ze eigenlijk overal tegenin ging. Is best weer moeilijk af te wennen :D... Was dus een verhaal apart, dat wel.
Hoop dat het duidelijker is, anders hang je maar weer in de pen...

emke2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 18:07

Het is me wel duidelijkw waarom je voorkeur uitgaat naar een kaptoom en wat het verschil is met rijden.
Het is me alleen niet helemaal duidelijk wat dit grote verschil maakt. Waarin of hoe werken deze twee nu echt anders?
Alleen omdat de teugels hoger geplaatst zijn?
Maar ik lees dat dit ook per hoofdstel weer anders is.
Dus wat is het verschil in manier van werken?
Snappie?

Ik zou het graag eens uitproberen een kaptoom en/of side-pull.
Heb jij/jullie het gewoon aangeschaft, of ook eerst geprobeerd?

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 19:01

Ik denk inderdaad dat de locatie van de teugels dit verschil maakt, maar kan het Rox ( mn merrie) niet vragen :D
Ik heb ook een zelfde kaptoom - alleen met lagere teugelbevestiging: gewoon ter hoogte van de zijkant - geprobeerd en daar kreeg ik dezelfde reaktie van Rox als bij de gewone sidepull.
Als je jezelf met je rechterhand op je rechterjukbeen duwt, merk je dat je vanzelf je nek en rugspieren strekt, en je rechterschouder komt iets naar achteren (bij paard omhoog), terwijl dat niet gebeurt als je aan je wang trekt, dan werk je alleen aan het hoofd en bovenste halsdeel. Hulpen komen op de juiste plaats aan tot ver in het hele lijf. En de hulp voelt veel zachter en voller aan, als ik mezelf aan beide kaken naar achteren probeer te duwen voel ik alleen het bovenste deel van mijn nek strekken en krijg ik de neiging tegen te duwen (staat snel onder spanning), als ik op de jukbeenderen duw voel ik het tot tussen mijn schouderbladen en wordt mijn rug automatisch boller.
Ik weet dat wij mensen geen paarden zijn :D , maar dat gepluk aan je eigen hoofd geeft wel een goede indicatie van verschil aan inwerking. En als wij op vingers en tenen staan verschilt die wervelkolom niet eens zo heel veel...

Afbeelding

Ik heb grondwerk en rijles van degene die mij mijn kaptoom geleverd heeft, zij neemt haar eigen oefenhoofdstel mee, dus ik kon gelukkig eerst haar exemplaar in de lessen proberen voordat ik in de buidel hoefde te tasten ;)
Vanwege de enorm positieve ervaringen met Roxy heb ik er ook een voor Gonzo de Noriker laten maken toen die bij ons kwam.
Een wilde gok: Als je in de buurt van Putten (Gld) woont, wil ik wel eens langskomen met mijn exemplaar, kun je die proberen?...

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 07:00

ik denk dat je het beste kan kiezen voor een sidepull.
ik heb ook de slechte verhalen gehoord van het kruislings systeem. het idee is goed, maar heeft nog wat fijne afstelling nodig, en inderdaad met die tinkerbaard
lijkt het me best naar als dat een beetje schuurt, en ik denk dat die release dan helemaaal te wensen over laat.

een side-pull kruist volgens mij alleen onder de kin.
Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar wel veel meer
positieve reacties over gehoord!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 13:40

Ik heb zelf het bitloze hoofdstel van Barefoot, ook een kruislings systeem en dat werkt bij beide koudbloeden prima, ben Rohan er nu op aan het inrijden.

IZZIIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:16

vind het kruislings systeem ook maar niets..die release werkt eigenlijk totaal niet goed vind ik..
zou zeker voor side pull gaan,is ook vriendelijker qua inwerking & handiger te begrijpen voor de paarden volgens my