Welke methode heeft jullie voorkeur, en waarom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 19:58

ikke schreef:
Cassidy schreef:
Die helaas in Nederland niet zo dik gezaaid zijn, weet je wel...:D

Kwestie van de juiste prioriteit.
Ga je voor het uiterlijk vertoon of het echte resultaat.

Maar hoe vind je als leek een goed lesgeefmens als je niet weet of het uiterlijk vertoon is of echt resultaat?

Cassidy

Re: Welke methode heeft jullie voorkeur, en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 23:57

Sterker nog, vaak zijn echte paardenmensen niet van die goede mensenmensen. Marketing en adverteren is niet aan ze besteed. De resultaten zijn er misschien wel naar, maar zie ze maar te vinden als ze geen reclame maken....Mond op mond reclame brengt je een heel eind, maar daarmee bereik je misschien die personen niet die je toch heel hard nodig hebben en juist naar je op zoek zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 19:02

Cassidy schreef:
Sterker nog, vaak zijn echte paardenmensen niet van die goede mensenmensen. Marketing en adverteren is niet aan ze besteed. De resultaten zijn er misschien wel naar, maar zie ze maar te vinden als ze geen reclame maken....Mond op mond reclame brengt je een heel eind, maar daarmee bereik je misschien die personen niet die je toch heel hard nodig hebben en juist naar je op zoek zijn.

Niet zelden is het probleem dat de ruiter (M/V) niet wil luisteren en wil voldoen aan een plaatje, niet aan datgene wat goed en verantwoordt is voor het paard.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 19:19

als je niet weet dat je het niet weet hoe moet je het dan weten??

En Ikke, als de ruiter M/V wil voldoen aan een plaatje en het lesgeefmens gaat daarin mee, hoe weet je dan of het niet verantwoordt is? er is geen handboek voor helaas... of een soort APK voor lesgeefmensen.
Zelfs een Deurne opleiding is geen garantie voor verantwoord....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 19:32

cissy schreef:
als je niet weet dat je het niet weet hoe moet je het dan weten??

En Ikke, als de ruiter M/V wil voldoen aan een plaatje en het lesgeefmens gaat daarin mee, hoe weet je dan of het niet verantwoordt is? er is geen handboek voor helaas... of een soort APK voor lesgeefmensen.
Zelfs een Deurne opleiding is geen garantie voor verantwoord....

Nou vooruit: Deurne is een garantie voor hoe het niet moet.

Het vergt natuurlijk enige zelfstudie, te beginnen met ruiters en rechters, deel 1 en 2. Wanneer je lesgeefmens dat niet begrijpt, next!

Je hebt als leerling maar één vraag nodig: waarom? Een goed lesgeefmens zal ALTIJD een antwoord hebben. Het niet weten is immers ook een antwoord en getuigd van kennis van de eigen grenzen van diezelfde kennis. Juist in het kennen van die grenzen zit de kracht van je lesgeefmens.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 19:49

ik heb verschillende waarom vragen (en ook basis vragen) al zo vaak gesteld, aan ruiters (die hoger gekwalificeerd waren notabene) en lesgeefmensen, heb nog nooit een voor mij zinnig antwoord gekregen....
(die lesgeefmensen had ik persoonlijk geen les van maar gaven les aan stalgenoten of kennissen, volgens mij sommige compleet opleidingsloos)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 20:36

cissy schreef:
ik heb verschillende waarom vragen (en ook basis vragen) al zo vaak gesteld, aan ruiters (die hoger gekwalificeerd waren notabene) en lesgeefmensen, heb nog nooit een voor mij zinnig antwoord gekregen....
(die lesgeefmensen had ik persoonlijk geen les van maar gaven les aan stalgenoten of kennissen, volgens mij sommige compleet opleidingsloos)

Het gaat er niet om of het een antwoord is wat JIJ wil horen, het gaat erom of het antwoord in het belang van het paard is! Om dat te weten moet je dus wel enige theorie beheersen, zie bovenstaand advies.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:29

het gaat er mij ook niet om wat IK wil horen maar het is wel degelijk in het belang van het paard, want als men de theorie niet beheerst hoe wil je dan als het fout gaat de praktijk corrigeren?
voorbeeldje, welk been is de 1e uit de beenzetting 123 van de galop? want hoe corrigeer je een verkeerde galop en hoe vertrek je vanuit stilstand in de galop (bij ons westernruiters een verplichte oefening en dan het liefst zonder 1 pas in stap). Heel veel mensen (oa M/Z ruiters!)weten het antwoord op deze simpele vraag niet maar rijden wel paard.... ???

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 20:04

cissy schreef:
het gaat er mij ook niet om wat IK wil horen maar het is wel degelijk in het belang van het paard, want als men de theorie niet beheerst hoe wil je dan als het fout gaat de praktijk corrigeren?
voorbeeldje, welk been is de 1e uit de beenzetting 123 van de galop? want hoe corrigeer je een verkeerde galop en hoe vertrek je vanuit stilstand in de galop (bij ons westernruiters een verplichte oefening en dan het liefst zonder 1 pas in stap). Heel veel mensen (oa M/Z ruiters!)weten het antwoord op deze simpele vraag niet maar rijden wel paard.... ???

Nou, dààr heb je punt om het kaf van het koren te scheiden.

In dezelfde strekking: waarom is de goede galop de goede galop en heet de andere dus contragalop?
Haakt ook een belangrijk deel af.......

cissy

Re: Welke methode heeft jullie voorkeur, en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 10:01

ja precies! zo ken ik er nog een paar: waarom moeten je benen naar achteren als je achterwaarts wilt? wat is het verschil tussen renvers en travers en waarom heet het bijv geen contratravers, het is tenslotte 1 en dezelfde oefening alleen de bakrand zit aan de andere kant :)