dominant en angstig/stressy, wat zouden jullie doen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 14:13

Leuk om te horen dat het zo goed gaat met jullie^^
Keep up the good work!

Sonja_vR

Re: dominant en angstig/stressy, wat zouden jullie doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 22:04

zal ik zeker doen :D
morgen even babbelen ivm dressuurles :j goed voor der lijfje

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 11:00

volgende update : auw :=
zaterdag ben ik er af gevlogen ...
ergens mijn eigen fout, ze was wat rillerig tijdens het zadelen, maar ben er toch zonder longeren opgestapt , had ik niet moeten doen ...
voordeel is wel, ik weet nu echt exact waar ze toe in staat is ...
en weet nu ook 100% zeker dat het doel "ruiter lozen" is
en dat ze hier heel doelgericht in te werk gaat ...
even wat rotbewegingen om je wat losser in het zadel te werken en dan een paar bokkesprongen gevolgd door de noodrem...
resultaat, ruiter ontmoet bakbodem :j
mijn instructrice was erbij ,
als er al angst is op dat moment is het zadel of singel dwang
geen angst om de ruiter :n
en zodra de ruiter ligt, is ze weer helemaal op haar gemak

ik ben bang dat er toch een respect kwestie aan ten grondslag ligt ... en op de grond los ik die momenteel echt niet op :n
aan de lijn loopt ze braaf, alles op commando , alls super netjes uitgevoerd
alleen bij het opstijgen gat het mis,
kom je door die opstijg stuipen heen, is er ook echt niets meer aan de hand :n dan doet ze alles wat je vraagt, in alle gangen,
met ontspanning en goed gebruik van haar lijf
echt zo irritant dit ...
dit word nog een flinke strijd ben ik bang, want dit is alleen maar onder de man op te lossen

op de grond blijf ik wel met haar bezig,
werken aan de lijn waarbij ze heel dicht bij me moet leren blijven, ze moet nabijheid gaan accepteren...
alleen wel op een kalme manier , geleidelijk aan ...

met van de wei afhalen etc gaat het trouwens goed, ze komt ook regelmatig vanzelf naar me toe als ik haar kom halen :j

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:09

Ik vraag mijn paard altijd toestemming om erop te mogen als ik in de bak ga rijden.
Hoe doe ik dit?
Ik vraag vanaf een opstapje of ze naast het opstapje wil gaan staan (en dan ook echt rustig/stil). Als ze nog niet wil dat ik erop spring draait ze haar kont meestal weg waardoor ik er niet goed op kan. Als ze dit doet grondwerk ik nog wat meer tot ze het wel oké vindt dat ik op d'r rug stap.

Hou er rekening mee dat een paard een prooidier is, waarbij de rug een van de kwetsbaarste delen van het lichaam is. Het feit dat wij juist daar er op willen is eigenlijk gekkenwerk, vandaar dat ik het altijd vraag ipv dwing.

Jouw paardje was al een beetje angstig, als je toestemming had gevraagd had je waarschijnlijk een 'nee' ontvangen.
Het is dus inderdaad een respectkwestie, maar niet vanuit het paard naar jou maar andersom.

Eigenlijk dus niet zo'n heel groot probleem en makkelijk op te lossen met grondwerk^^

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 16:56

Sassol, ik denk dat je dat verkeerd ziet
het opstijgen gaat bij mij namelijk eingelijk op dezelfde manier,
naast het opstapje , even voelen of ze op haar gemak is , kriebeltje door de manen
als ze daar netjes blijft staan en op haar gemak is , dan pas kruip ik er op

en dit gaat ook super :j ze gaat naast het opstapje staan, ze blijft rustig wachten, ik kan gaan zitten, op mijn gemak mijn voeten in de beugels doen, dit gebeurt allemaal met ene los ontspannen teugeltje

het word pas een probleem als ik haar rustig vraag te gaan stappen ...
dus het probleem zit hem niet in het opstijgen :n
het zit hem in het starten met lopen
het "makkelijk oplossen met grondwerk" dat gaat hem trouwens ook niet worden...dit probleem bestaat namelijk al 8 a 9 jaar , de stal waar ze is ingereden is ook niet de minste en ik weet hoe daar met paarden omgegaan word
was het maar zo'n feest dat het "makkelijk op te lossen is met grondwerk"
buiten longeren om vind dit paard aan veel dingen geen bal aan, ze heeft geen zin in spelletjes, het is wat dat betreft een rasechte ijslander.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 11:41

Oh dan heb ik het verkeerd gelezen, ik dacht dat ze al onrustig was voor het opstappen. Mijn excuses!

Toch vind ik het moeilijk te geloven dat een paard uit disrespect naar jou toe je er af wil gooien als je zo rustig met haar omgaat (geloof wel dat je dit doet hoor). Als deze problemen al zo lang gaande zijn zal dit ook wel een diepliggender probleem hebben.

Wel érg lastig zo'n situatie. Kan ook niet veel meer adviezen bedenken zonder iets te zien.

Toch lief blijven ook al doet ze vervelend, daar kom je toch het verste mee!
Succes met z'n tweetjes!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 11:48

het is idd een lastige situatie :j
maar ik ga op mijn gemakje verder met de jongedame, morgen kruip ik er weer eens op en dan zien we wel weer waar het schip strand :)