Koudbloed Kim's 1ste keer in AR-ITP!! Aan de lange lijnen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 14:50

Wat een prachtige kleur heeft jouw merrie.

Even een tip: ik denk dat je veel kan leren van de ervaren menners, die in jouw topic reageren.
Je kan het Kim het beste in één keer goed aanleren, ipv dat je straks dingen moet corrigeren. Als je paard per ongeluk schrikt en draait, kan een van de longes vast komen te zitten onder je zadel. Daarom is het veiliger om een schoftje te gebruiken of een longeersingel.
Verder is een longeerzweep door de lange slag niet geschikt voor dit werk.
En pas aub op je handen: als Kim rechtuit wegspringt en de longes trekken zich strak, dan ben je je handen kwijt of in ieder geval zwaar gekneusd.

Succes met beleren, want mennen is hartstikke leuk. Zeker als je zoveel horsepower voor je koets hebt.
Laatst bijgewerkt door janouk op 05-07-09 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Koudbloed Kim's 1ste keer in AR-ITP!! Aan de lange lijnen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 14:56

Dankje. :)

Over je tip: Ik sta helemaal open voor tips van ervaren menners. :j
De discussie met 'Echwel', was iets persoonlijks.
De kans dat één van de longeerlijnen onder het zadel komt te zitten, is niet zo groot.
Ik hou de lijnen namelijk erg laag en aangezien Kim zo groot is, blijft de lijn om haar achterhand zitten. :)
Maar goed, het tuig komt deze week aan als het goed is.
Ik heb dit topic eigenlijk geplaatst omdat ik zo supertrots op mijn paardje ben en ik het voor later ook leuk vind om op dit topic terug te komen.
Iets van:"Zo was het toen, en zo is het nu."

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 15:02

KoudbloedKim schreef:

De kans dat één van de longeerlijnen onder het zadel komt te zitten, is niet zo groot.
Ik hou de lijnen namelijk erg laag en aangezien Kim zo groot is, blijft de lijn om haar achterhand zitten. :)
"

Je moet eens weten welke rare sprongen paarden kunnen maken in het tuig. Ook hele grote paarden, hoor. :o En als jouw paard het op een lopen zet, heb je nu eenmaal weinig te vertellen. Van 1000 kg win je niet zo snel.
Veiligheid boven alles.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 15:10

leuke foto's, super als je zo'n groot paard onder controle hebt he :D

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 15:11

KoudbloedKim schreef:

Over je tip: Ik sta helemaal open voor tips van ervaren menners. :j
De discussie met 'Echwel', was iets persoonlijks.
Maar goed, het tuig komt deze week aan als het goed is.
Ik heb dit topic eigenlijk geplaatst omdat ik zo supertrots op mijn paardje ben en ik het voor later ook leuk vind om op dit topic terug te komen.
Iets van:"Zo was het toen, en zo is het nu."

Nou sorry hoor dit was nooit iets persoonlijks maar gewoon een nette discussie met verschil van mening..
Je schildert mij hier af alsof ik iets tegen jou zou hebben en dan nogmaals daar ken ik je niet goed genoeg voor..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 15:14

Marrlinde: Bedankt. :) Ze is gelukkig inderdaad goed onder controle te houden. :j

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 15:17

KoudbloedKim schreef:
Marrlinde: Bedankt. :) Ze is gelukkig inderdaad goed onder controle te houden. :j

Tot nu toe wel, maar wat als ze ergens van schrikt..
Als mensen mij vragen of mijn hond bijt zeg ik tot nu toe niet, maar ik weet niet of ze het bij een volgende keer wel gat doen
Het blijven dieren die op een andere manier communiceren dan wij een hod bijt als hij schrikt een paard gaat er vandoor.
Dan wil je enige zeggenschap hebben en op deze manier ben ik bang dat je dan verongelukt, je wil niet op de voorpagina van bokt komen, je wil gewoon lekker op de andee pagina's door blijven bokken

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 15:20

Wat een supergaaf paard! :D
Ze is wel groot inderdaad, maar had haar wel wat hoger verwacht!
Leuk dat ze voor de kar gaat, is een leuk klusje voor haar, zo hou je die dikbillen goed aan het werk :P

@ Echwel, lijkt me beter als jullie dat even doen per pb, want hier wordt dit lieve itp topic echt niet leuker van :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 15:23

Dankje! :)
Ik zal haar binnenkort weer eens opmeten.
Zelf vindt Kim het ook superleuk, ik denk nog leuker dan bereden te worden.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 15:25

Met een longeerschoftje gaat ook natuurlijk, maar aangezien trekpaarden niet zo snel zijn en niet zo flitsend reageren kan het op deze manier ook best met een stapje. Het zijn geen Arabieren die van de ene op de andere seconde in paniek kunnen raken, het reageert allemaal veel trager en een trekpaard is niet zo snel overstuur van iets. Maar leuk dat je een tuigje krijgt, ga je dan die foto's hierbij zetten? Ik denk dat het wel makkelijker sturen is als de leidsels door ringen gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 15:54

:j Ik denk dat ik daar dan wel een foto van plaats in dit topic.
Ben echt benieuwd hoe het dan gaat.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 16:10

HannahFrouk schreef:
maar aangezien trekpaarden niet zo snel zijn en niet zo flitsend reageren kan het op deze manier ook best met een stapje. Het zijn geen Arabieren die van de ene op de andere seconde in paniek kunnen raken, het reageert allemaal veel trager en een trekpaard is niet zo snel overstuur van iets.

Misschien niet zo flitsend en snel, maar wel 2x zo zwaar als een arabier, en daarmee kan schriksituatie gewoon erg vervelend uitpakken. Waarom niet meteen veilig aanpakken en beleren zodat je er lang plezier van hebt???

Tips van (meer ervaren) menners zijn goed bedoeld, mennen is nu eenmaal risicovoller dan menigeen doorheeft en fouten tijdens beleren zijn snel gemaakt, met alle gevolgen van dien.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 16:14

Ze zijn niet flitsend en snel............. maar zetten je wel buitenspel met een oorbeweging :)

daarnaast zijn ze niet sensibel dus ook niet makkelijk weer terug op aarde te krijgen zegmaar.

Voorop gesteld dat je weet dat ik deze merrie een onwijs gaaf dier vind en dat ik vind dat je het heel leuk doet met haar.........

is het wel wijsheid om enige veiligheidsmaatregelen in acht te nemen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 17:15

Ik heb dit topic niet voor niets in ITP gezet i.p.v bij horses@work.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 19:07

Dus ik wel best opbouwend commentaar of leuke tips, maar hou het alsjeblieft lief. :)

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 20:16

De leidsels zitten door de (opgestoken) beugels heen, hoe zouden die in godsnaam op een 'gevaarlijke manier' vast kunnen komen zitten aan het zadel? En als mensen jonge paarden aan het zadel willen laten wennen gaat het ook aan de longe, lange (dubbele) lijnen die in de knoop kunnen komen, waarom is dit dan gevaarlijker? Bovendien staat erbij dat het tuig eraan komt, dus waar maken we ons druk over. :roll:

Tineke, ik vind het er prima uit zien voor de 5e keer. Je houd goed contact, en netjes afstand, prima! Met de tip van de zweep ben ik het wel eens, pas op dat ze daar niet op gaat staan!
Het gaat prima zo, Tobias is zo ook begonnen, rustig doortrainen met je tuig straks en het komt helemaal goed :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 20:46

Volgende keer gebruik ik een menzweep of maak het touwtje van de longeerzweep korter. :j
We gaan vooruit, ook al is het met kleine stapjes en tuig aanschaffen is 1 van die stapjes. :)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 21:09

Divine schreef:
HannahFrouk schreef:
maar aangezien trekpaarden niet zo snel zijn en niet zo flitsend reageren kan het op deze manier ook best met een stapje. Het zijn geen Arabieren die van de ene op de andere seconde in paniek kunnen raken, het reageert allemaal veel trager en een trekpaard is niet zo snel overstuur van iets.

Misschien niet zo flitsend en snel, maar wel 2x zo zwaar als een arabier, en daarmee kan schriksituatie gewoon erg vervelend uitpakken. Waarom niet meteen veilig aanpakken en beleren zodat je er lang plezier van hebt???

Tips van (meer ervaren) menners zijn goed bedoeld, mennen is nu eenmaal risicovoller dan menigeen doorheeft en fouten tijdens beleren zijn snel gemaakt, met alle gevolgen van dien.

Dat weet ik hoor (zie ook mijn profiel, ik heb beide soorten :D ), maar hoe een koudbloed schrikt kun je niet helemaal vergelijken met een Arabier. Een Arabier schrikt en is whoesh meteen weg, alsof er een knop omgaat. Als een koudbloed schrikt heb je in elk geval nog een seconde om te bepalen wat je gaat doen, die zijn gewoon minder snel en bewegen ook minder snel.

Maar goed als ik het goed begrijp komt het schoftje er al aan, dus dan maakt het niet meer uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:48

Ik ben er idd druk mee bezig. :j

_Maywoodx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 19:07

wat een prachtig beest!! Geweldige kleur!
Normaal spreken koudbloeden mij niet zo heel erg aan maar deze is echt geweldig!!! :9
het dekje staat haar trouwens ook heel mooi!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 19:26

Dankjewel!
Dit is ook het mooiste dekje wat ik heb. :j

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 07:19

Verplaatst van AR-ITP --> GVL - ITP

Mirannda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 09:47

zo beginnen wij soms ook oh met de jonge paarden..!! en daar zijn al genoeg kampioenen uit gekomen..!! je ben goed bezig oh ..!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:57

Bedankt! :)
Binnenkort in het tuig. :j

NSV_fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:15

ik moet ook zeggen: wat een mooie merrie! en zeker die billen...tja in een woord: Geweldig!
en omdat ik ook bezig ben met dit onderdeel en in de leer zit volg ik jou topic ook even met extra aandacht!
Veel plezier en we kijken uit naar de foto's met het tuig.