[AR] Sybe voor de eerste keer slepen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 22:48

ladymagic schreef:
Waarom ga je niet eerst menlessen bij iemand volgen met een ervaren pony? Zodat je weet hoe het moet en vervolgens (met begeleiding) het jouw pony aan kan leren. Hij is super braaf nu en je wil dat, en zijn vertrouwen in de mens niet verpesten doordat er nu iets mis zou gaan, en die kans is heel reeel.
Net als rijden kan je mennen niet leren vanf het internet of uit een boek. Je leert het in de praktijk, onder begeleiding van een ervaren iemand met een ervaren paard. En ook de voorbereidingen van het mennen kan je niet alleen van internet leren. Er kunnen hier nog zo veel tips gegeven worden, feit is dat het dan al fout is gegaan en dat er nu niets ergs is gebeurd wil niet zeggen dat dat nooit gebeurt.

dank u, dank u. Eerst leren met een menpaard wat goed aan de hulpen is.

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 22:50

ladymagic schreef:
Waarom ga je niet eerst menlessen bij iemand volgen met een ervaren pony? Zodat je weet hoe het moet en vervolgens (met begeleiding) het jouw pony aan kan leren. Hij is super braaf nu en je wil dat, en zijn vertrouwen in de mens niet verpesten doordat er nu iets mis zou gaan, en die kans is heel reeel.
Net als rijden kan je mennen niet leren vanf het internet of uit een boek. Je leert het in de praktijk, onder begeleiding van een ervaren iemand met een ervaren paard. En ook de voorbereidingen van het mennen kan je niet alleen van internet leren. Er kunnen hier nog zo veel tips gegeven worden, feit is dat het dan al fout is gegaan en dat er nu niets ergs is gebeurd wil niet zeggen dat dat nooit gebeurt.

Ik denk dat dit heel zeker gaat gebeuren na de commentaar die hier gegeven is.
(Ik wil toch nog eventjes zeggen dat ik ook heb leren rijden met een groen paard, en we behoorlijk ver al zijn gekomen, maar dit is waarschijnliik oko weer puur geluk geweest)
Ik ga nu dus zo rap mogelijk zoeken naar iemand in de buurt die me met zijn pony/ paard alles zo wil aanleren, en dan wil helpen met mijn pony ...
Dan is iedereen tevreden, en weet ik ook zeker dat alles veilig gebeurt,en de kans op het verprutsen van mijn pony veel kleiner is geworden..

ozzyhorse

Re: Sybe voor de eerste keer slepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 22:52

Ik ben zelf begonnen met mennen met een paard, dat nog eigenlijk helemaal groen was. Maar ik zeg er wel bij, dat ik het eerste halfjaar geen minuut zonder instructeur met dat paard bezig ben geweest.
Maar over dat rijden van je, wat noem je behoorlijk ver.....

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 22:53

Suzzy_3 schreef:
ladymagic schreef:

(Ik wil toch nog eventjes zeggen dat ik ook heb leren rijden met een groen paard, en we behoorlijk ver al zijn gekomen, maar dit is waarschijnliik oko weer puur geluk geweest)
Ik ga nu dus zo rap mogelijk zoeken naar iemand in de buurt die me met zijn pony/ paard alles zo wil aanleren, en dan wil helpen met mijn pony ...
Dan is iedereen tevreden, en weet ik ook zeker dat alles veilig gebeurt,en de kans op het verprutsen van mijn pony veel kleiner is geworden..

Heel verstandig :j. en laat je dan snel foto's zien van jezelf op de bok? Mennen is gewoon super leuk alleen er komt meer bij kijken dan veel in eerste instantie denken.

edit: rijden is toch wel iets anders, als de pony er dan vandoor gaat, bokt of iets dergelijks is er minder kans op een fataal ongeluk dan wanneer de pony voor de wagen bokt of er met wagen/sleep en al vandoor gaat, maar goed. Fijn dat je hulp gaat zoeken en ik ben benieuwd hoe je het gaat vinden!!!

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 22:56

ozzyhorse schreef:
Ik ben zelf begonnen met mennen met een paard, dat nog eigenlijk helemaal groen was. Maar ik zeg er wel bij, dat ik het eerste halfjaar geen minuut zonder instructeur met dat paard bezig ben geweest.
Maar over dat rijden van je, wat noem je behoorlijk ver.....

Toch al een stuk verder dan het rondjeshobbelen op het paard.
In ieder geval, dat maakt niet zo veel uit.
Ik wil je toch eventjes bedanken dat je blijft bij je standpunt. Ik ga toch heel zeker je raad opvolgen!
(en ga ook uitkijken naar een beter passend tuig, of iemand hier naar laten kijken om te zien of het wel goed aanpasbaar is, waar ik voor vrees)

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 22:58

ladymagic schreef:

Heel verstandig :j. en laat je dan snel foto's zien van jezelf op de bok? Mennen is gewoon super leuk alleen er komt meer bij kijken dan veel in eerste instantie denken.

edit: rijden is toch wel iets anders, als de pony er dan vandoor gaat, bokt of iets dergelijks is er minder kans op een fataal ongeluk dan wanneer de pony voor de wagen bokt of er met wagen/sleep en al vandoor gaat, maar goed. Fijn dat je hulp gaat zoeken en ik ben benieuwd hoe je het gaat vinden!!![/quote]

Zoals wel al duidelijk was dacht ik inderdaad ook dat het niet zo moeilijk kon zijn. Ik besef nu echt dat ik veel geluk heb met een brave pony.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 10:15

ik wil toch nog even toevoegen dat ik niet begrijp dat je zelf niet ziet dat het borsttuig zo fout zit en dan gewoon doorgaat.
Maar goed, dat is nu wel duidelijk denk ik!

Je kunt ook echt niet verder gaan met dit borsttuig! De halsriem ligt helemaal bij het schofttuig, dan kun je niet veranderen met gaatjes erbij. Je borsttuig is gewoon veels te groot en de halsriem zal altijd veel te ver naar achteren gaan. Koop dus alsjeblieft een ander tuig!! Je paard is meer waard dan dit.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 12:19

Josie:
Dank jewel, aan zo een post heb ik tenminste iets.
Enkel dat ik het stukje over de zweep al meerdere keren gelezen had.
Over het sturen:
Als er een ruiter op zit die zelfstandig kan rijden is hij perfect stuurbaar.
Als ik met kleine ruitertjes bezig ben loop ik er altijd schuinvoor, hij weet dit en hij volgt mij altijd.
Nu in het begin liep mijn vriend langs Sybe om hem op gang te helpen. Dan moest hij gewoon maar volgen..
Nadien ging hij dan weg, en was hij zijn steun weg, niemand op hem, en niemand voor hem. Daarmee dat het moeilijk ging.
Maar dat ging rap over en toen ging het sturen behoorlijk goed.
Ik ken geen enkel 4-jarig paard dat perfect rechtdoor loopt, dus vind ik het hier ook normaal, dit gaat er met oefenen alleen maar uit..
Daarvoor dien je dan ook oefenen en nog eens oefenen, niet stuurrichtig, dan ninog niet voor de wagen.
over de zweep:
Ik ben begonnen met een longeerzweep. Dit ging voor geen meter, het touwtje ging de heletijd onder de sleep zitten. Dus dit was alleen maar gevaarlijker.
Daarna heb ik een fietsvlaggetje genomen omdat hier geen touwtje aan zit, maar dat lag heel ongemakkelijk in de hand.
Dus hetgene wat bovenaan het boodschappenlijstje staat is een goede en handige zweep.
Over die functies, de meeste zijn handig voor als je met de kar op straat bent, wat hier dus helemaal nog niet het geval is.
Het maakt niet uit of je op de weg rijd of in een weiland aan het trainen bent, de zwaap blijft dezelfde functies houden
Voorwaarts, beloning, en dergelijke gaan op stem...
Maar ik snap het punt, en ga me dus een zweep aanschaffen, en deze uiteraard ook bij me hebben. én in je hand houden, heel goed!
Ohja, en ook, de zweep, ik weet niet hoe ik hem dat moet aanleren, maar ik mag doen wat ik wil met die zweep, meppen, over hem zwiepen, in zijn oren of zijn kont steken,
hij doet alsof de zweep er niet is... Dusja, ook niet erg praktisch ..
Ook dit zul je dienen te oefenen, hij dient er respect (= niet herzelfde als bang zijn er voor) voor te hebben, dus als jij hem in jou ogen mept en er komt geen enkele reactie, dan zou ik het zodanig doen, dat er wel reactie komt, als hij b.v. voorwaards moet, als je mend in combinatie met je stem
Jij praat ook over die strenophouders, wil je daar misschien wat meer uitleg over geven? Die hebt je al van anderen gehad ;)
De broek vond ik nu eigenlijk nutteloos om aan te doen. Hoezo moet je ze dat aanleren? ik dacht dat ik dat al wat had aangegeven, als je in de heuvels zou gaan rijden bijvoorbeeld of andere heuveltjes, kunnen ook op de weg voorkomen, dan is het handig dat je paard de kar kan remmen op de broek, het hoeft niet, maar is wel zo handig
Vorige keren heeft hij dat wel aangehad, maar dat maakt nu eigenlijk geen verschil, in mijn ogen.
Dus hier ook graag meer uitleg.
En wat is een menbit? Wat is er mis met een gewoon trensje? Ik heb altijd het beeld gekregen dat paarden die voor de kar staan met een 'zwaarder' bit geleerd worden, en dat het moeilijker is onder zadel.
Een menbit is niet per defintie scherper dan een trens, het is zo scherp als de ahdn van de menner/ruiter.Een menbit is meestal een stang, vaak een liverpool, maar er zijn heel veel soorten menbitten die allemaal hun voors en tegens hebben. Meestal begin je met een liverpool omdat deze o.a. veel mogelijkheden heeft tot verstellen van de leidsels
Ook hier graag meer uitleg...

Ik heb wel raad gevraagd en mensen met ervaring, gelezen e.d. Maar door de bomen zie je het bos niet meer. En zo allemaal op papier, dat is toch niet hetzelfde als in het echt. nee dat werkt ook niet, kijk eens bij mencusus.net, dacht ik zo uit het hoofd, daar kun je het e.e.a. goed zien.
Daarmee dat het dus makkelijker is om gewoon te oefenen, en te leren uit ervaring... dan wel met iemand erbij met ervaring en niet zo
Ik heb nu weer een heel deel informatie waar ik zeker mee aan de slag ga, en ik ga ook zo snel mogelijk hulp met ervaring laten komen... verstandig
Hij staat in ieder geval nog lang niet voor de kar ...[/quote] nu kan er ook al heel veel mis gaan, dat heb je al gemerkt met het tuig e.d., dus voor de kar staan is geen garantie dat het goed zal blijven gaan op deze wijze

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 13:49

Ik ben al aan het rondkijken voor een nieuw, kleiner tuig.
Dus als iemand iets weet, hoor ik het graag.
Ik heb ook de ganse nacht liggen nadenken, en iemand gevonden die mij het een en ander wel al kan aanleren met zijn eigen paarden.

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 13:50

diesel_ schreef:
ik wil toch nog even toevoegen dat ik niet begrijp dat je zelf niet ziet dat het borsttuig zo fout zit en dan gewoon doorgaat.
Maar goed, dat is nu wel duidelijk denk ik!

Je kunt ook echt niet verder gaan met dit borsttuig! De halsriem ligt helemaal bij het schofttuig, dan kun je niet veranderen met gaatjes erbij. Je borsttuig is gewoon veels te groot en de halsriem zal altijd veel te ver naar achteren gaan. Koop dus alsjeblieft een ander tuig!! Je paard is meer waard dan dit.

Toen ze mij zeiden dat het te laag hing hebben we het ook onmiddellijk anders gehangen... Ik kan de foto's niet gaan veranderen eh ...
Dit tuig krijgt hij in ieder geval niet meer aan, ga een ander zoeken...

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:07

Suzzy_3 schreef:
Oh, moet die riem daar liggen... Waar die nu ligt leek het ook goed te liggen...

Ik wil niet veel zeggen hoor maar zoek asjeblieft iemand die er VERSTAND van heeft := Hiermee kom je namelijk geen steek verder, te groot tuig, borsttuig op z'n knieën enz. :?

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 14:11

Stravero schreef:
Suzzy_3 schreef:
Oh, moet die riem daar liggen... Waar die nu ligt leek het ook goed te liggen...

Ik wil niet veel zeggen hoor maar zoek asjeblieft iemand die er VERSTAND van heeft := Hiermee kom je namelijk geen steek verder, te groot tuig, borsttuig op z'n knieën enz. :?

Hmm, misschien kan je ook de moeite doen om al de rest te lezen, alvorens commentaar te geven ;).

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:41

Heb ik allang gedaan hoor. En er komt "binnenkort" iemand ......

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 16:06

Stravero schreef:
Heb ik allang gedaan hoor. En er komt "binnenkort" iemand ......

Maakt toch niet uit of dat morgen is, of over een half jaar...
De pony gaat niet lopen hoor.
En als ik tussenin niets meer doe ...
Als de pony boos was had hij mij allang opgegeten hoor.

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 16:15

Als ik jou was zou ik eerst m'n menbewijs gaan halen, dan weet je van de hoed en de rand en dan kan je eventueel degene die je dan les geeft vragen of hij daarna met jou paard verder wil en later les van hem kan krijgen.
Zo weet je in iedergeval dat het goed zit en goed gaat.
Verder vind ik het een leuke en brave pony, zal er leuk uit zien voor de kar!

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 18:27

Bij deze: http://www.mencursus.net/index2.htm
Het is wel goed en leerzaam om (eerst) je koetsiersbewijs te halen, daar leer je o.a. mennen, in het verkeer te rijden, op en af tuigen e.d.. Kan geen kwaad.
Dit kan ook evt. met je eigen pony (al dan niet met eigen kar en moet wel zo ver zijn dat het e.e.a. verantwoord is uiteraard), is dan wel erg leuk, dit kun je overleggen met je instructeur die het koetsiersbewijs geeft. Er mennen dan ook andere mensen mee, je medecursisten.

Lennek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 22:41

Ik heb niet alle stukken tekst die gereageert zijn gelezen.
Maar ik denk dat je al voldoende uitleg hebt gehad. :)

Misschien is het voor de volgende keer handig als je er een plaatje bij pakt van een tuig die bij een paard goed zit en dat vergelijkt bij jou eigen paard. Zo weet je ook waar alles ongeveer moet zitten. :)

Heel veel succes!

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:26

Nog een advies: in het filmpje tikt de man op een gegeven moment met het leidsel op de kont van je pony.
Daarvoor heb je dus ook een zweep! Zo'n slag/tik met het leidsel werkt ALTIJD door in de mond, en dan geef je dus een verwarrende hulp!
De rest is al lang en breed gezegd denk ik.

Ik wens je in de toekomst veel menplezier met je pony, want dat is waar je het uiteindelijk voor doet, toch?

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 21:48

Ik heb me ondertussen een mooie en handige zweep aangeschaft. Staat mooi klaar voor als we nog eens met de pony bezig gaan zijn.

Papa doet dat zoals je in de films altijd ziet :D. Nuja, inderdaad niet de juiste manier.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:30

Mooi dat je een zweep hebt!! :)