overzicht bitloze optomingen -update-

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 12:03

Afbeelding
soort: kruislings systeem
Bedenker: ?
gekocht bij nickyskeet
prijs rond de 45 euro
materiaal: beta biothane (supersterk)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 15:50

duChambre schreef:
naam: Academisch Kaptoom
bedenker: Bent Branderup
*knip*
Topics met ervaringen weet ik niet direct te vinden. Kaptoom wordt vooral gebruikt door klassieke dressuur ruiters, aangezien het kaptoom bedacht is door Bent Branderup.
Voor zover ik weet alleen verkrijgbaar bij Marijke de Jong.

De kaptoom bestaat al een aantal jaartjes langer dan de beste man ;) Misschien dat hij dit model heeft laten maken ofzo?

Op de site van Bentaiga http://www.bentaiga.com staan ook kaptomen, zelfs Harry´s Horse en co hebben een kaptoom (vaak van nylon met zeer zwaar ijzerwerk, dus wel van een heel ander slag) in hun assortioment....

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 12:40

ja klopt, het kaptoom zelf bestaat inderdaad al veel langer. maar de meeste kaptomen hebben een vrij dikke riem op de neus, en is deze niet direct bedoeld om mee te rijden.

die van bent is echter wel bedoeld om ook mee te kunnen rijden, niet alleen voor het longeren. de ketting in de neusriem ligt dichter op de huid, zodat hij net iets duidelijker inwerkt, maar niet scherp omdat er toch een nette lap leer omheen zit.
dit kaptoom is overigens gebaseerd op de spaanse hoofdstellen die gebruikt worden bij bijvoorbeeld doma vaquera. de spaanse hoofdstellen zijn alleen veeeeeel scherper op de neus. als je daar te hard aan trekt kun je gewoon de neus van het paard beschadigen, en zoals ik al zei is die van bent dus zachter ;)