...is dat waar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 18:47

OP hier staat een wetenschappelijk artikel over de voordelen van trainen op jonge leeftijd. Wel even gratis aanmelden anders kan je het volledig stuk niet lezen.

Ik zal vast de inleiding plaatsen.

It sounds completely backwards, the idea that you might actually increase health risks by postponing training and competition until a horse is four or older. It goes against the ages-old and widely held belief that you cause damage by initiating work before a horse's skeleton matures. Yet research conducted from the 1980s through the present day has steadily been debunking the old theories, replacing supposition and circumstantial evidence with hard scientific fact.

In short, the newly understood reality is that done correctly, exercising and even competing a 2-year-old horse could be beneficial by strengthening the horse's musculoskeletal system and decreasing his long-term risk of injury. We'll look at the research supporting this theory (most of which relates to racehorses), discuss how the information might apply to other types of riding, and touch on the unknowns that still remain.

Dit artikel is overigens ook wel interessant en relevant. Lijkt op het eerste gezicht enkel over eventing te gaan maar lees even de onderzoeksresultaten.

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 23:21

Ik lees hier heel veel dat paarden op hun tweede jaar al moeten koersen, maar dit is een vooroordeel.

Tuurlijk, het komt voor. Je hebt de echte fanatieke trainers die alleen maar voor het winnen gaan, en die mensen rijden vaak paarden naar de knoppen (binnen een maand soms al). Die gaan enkel voor prestaties en denk (weinig) om het paard.

Nou help ik op een trainingstal die veel beter is. Daar komen de paarden dagelijks buiten (dat gebeurt op heel weinig trainingsstallen) , en ze koersen pas als ze er echt aan toe zijn. Dat wil zeggen dat ze genoeg kracht moeten hebben en vertrouwen. De meeste paarden beginnen met koersen op ongeveer hun 4de, en als ze er niet aan toe zijn, dan wachten we gewoon langer.

Als wij het gevoel hebben dat de beestjes het kunnen, dan maakt het ons niet uit hoe lang het duurt voor ze de baan in gaan. We hebben paarden staan van 3 tot 7 jaar. De meeste eigenaren op stal hebben hun paard dan ook als hobby ;)

Ook rij ik -onder het zadel- John F Boko, die is dekhengst geweest, en is ondertussen 17 jaar. Hij loopt nog hartstikke soepel en vindt het nog heerlijk om te rijden. Van slijtage heeft hij geen last, of in ieder geval, nu nog niet... Denk ook niet dat dat gaat komen, tis een fitte oude opa :P

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 05:42

Kiichi schreef:
Ik lees hier heel veel dat paarden op hun tweede jaar al moeten koersen, maar dit is een vooroordeel.

Tuurlijk, het komt voor. Je hebt de echte fanatieke trainers die alleen maar voor het winnen gaan, en die mensen rijden vaak paarden naar de knoppen (binnen een maand soms al). Die gaan enkel voor prestaties en denk (weinig) om het paard.

Nou help ik op een trainingstal die veel beter is. Daar komen de paarden dagelijks buiten (dat gebeurt op heel weinig trainingsstallen)
, en ze koersen pas als ze er echt aan toe zijn. Dat wil zeggen dat ze genoeg kracht moeten hebben en vertrouwen. De meeste paarden beginnen met koersen op ongeveer hun 4de, en als ze er niet aan toe zijn, dan wachten we gewoon langer.

Als wij het gevoel hebben dat de beestjes het kunnen, dan maakt het ons niet uit hoe lang het duurt voor ze de baan in gaan. We hebben paarden staan van 3 tot 7 jaar. De meeste eigenaren op stal hebben hun paard dan ook als hobby ;)

Ook rij ik -onder het zadel- John F Boko, die is dekhengst geweest, en is ondertussen 17 jaar. Hij loopt nog hartstikke soepel en vindt het nog heerlijk om te rijden. Van slijtage heeft hij geen last, of in ieder geval, nu nog niet... Denk ook niet dat dat gaat komen, tis een fitte oude opa :P

er zijn veeel stallen die hun paarden buiten gooien hoor, dagelijks. Zowel in draf en ren.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 06:49

Kiichi schreef:

Dat moet ook wel, want er iets aan verdienen doet het gros allang niet meer... :=

Ik kom op verschillende stallen en overal komen ze buiten ;)

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 09:49

Op alle stallen waar ik tot nu toe geweest ben komen alle dravers inderdaad iedere dag buiten. :j Dat moet ook wel, dravers zijn zulke actieve en intelligente paarden, die vervelen zich dood als ze niet lekker buiten komen... En een gefrustreerd paard presteert ook minder.

Tja en die andere vooroordelen, daar zal ik met mijn 26-jarige uitgekoerste draver die nog klasse 2 endurance loopt maar niks over zeggen. :+ Als een van de weinige endurancepaarden is hij in 7 jaar en meer dan 1000 wedstrijdkilometers nog geen enkele keer afgekeurd, dat zegt denk ik genoeg.

Ik ben zeker ook geen fan van koersen met 2-jarigen, maar beginnen met lichte training op 2-3-jarige leeftijd is zoals fransje23 al schreef bewezen positief voor de gezondheid en hardheid van een paard op latere leeftijd. Net zoals bij mensen sport op jonge leeftijd gezond is, wij wachten toch ook niet met sporten (of naar school gaan, precies hetzelfde maar dan voor je hersenen ;) ) tot we 18 zijn??
Dan heb ik het niet over topsport hoor, dat dat niet heel gezond is is bekend. Maar zoals Woestein ook al schreef, het management en de medische begeleiding van topsporters (zoals bijv. topspringpaarden en dravers dat ook zijn) is zodanig goed dat ze -ondanks de zware belasting- toch een stuk beter af zijn dan de ploeteraars in de marge.
Koerspaarden gaan wel met hun 12e verplicht met "pensioen" trouwens, daarna kunnen ze zo nog 10-15 jaar gezond en vrolijk verderleven als recreatiepaard, en zelfs prestaties neerzetten in de basissport. :)

play_coy

Re: ...is dat waar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 05:27

zoals je dus ook in NL vaak ziet zijn er nauwelijks 2jarigen die al koersen, heb nog geen kwalificaties gezien.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 06:31

Er zijn er 2 of 3 geweest.

holyfield

Re: ...is dat waar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 09:49

mijn draver ruin is inmiddels 18 jaar. hij heeft 9 jaar gekoerst maar als ik mensen vraag hoe oud ze hem zouden schatten krijg ik vaak 7/8 jaar te horen. hij ziet er nog zo goed uit en is super levendig. soms denk ik wel eens dat hij de 25 nog gaat halen. mits hij puur aan ouderdom zou overlijden. hij heeft wel ataxie maar dat heeft naar mijn weten niets met het draver zijn te maken. dat kan elk paard gebeuren.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 16:10

even los van de discussie over slijtage: is het niet een raskenmerk dat een draver juist heel oud kan worden?

en elk paard dat aan onkundige training wordt blootgesteld, slijt. Kans dat een jong paard dat door iemand met een klein budget wordt gekocht en 'ingereden' dus slijtage gaan vertonen is best wel groot. Tegenwoordig denkt iedereen maar dat hij een jong paard kan inrijden. Op de baan gebeurt dit tenminste nog door professionals, dat is ook niet heilig, ik weet het. Maar ik wil het maar even gezegd hebben.

En daarop aansluitend: wat ik hier ook nog niet voorbij heb zien komen (dacht ik): juist bij koerspaarden wordt er al heel vroeg een beslissing genomen: 'gaan we wel of niet met dit dier verder in de training dan wel koers'. Vandaar dat er ook veel paarden al vroegtijdig van de baan verdwijnen, niet omdat er per se altijd iets mee is.

Die hebben soms maar heel kort in training gestaan en daar hoeven ze echt niet veel aan over gehouden te hebben. In de draf - en rensport is het vaak al snel te zien of een paard wel of niet mee kan en omdat die sport nou eenmaal hardstikke duur is voor de eigenaren, zullen ze ook sneller hun niet geschikte paarden van de hand doen.