Yellow aan de longe (raad gevraagd)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 21:09

roybrit schreef:
Yellomofoon schreef:
hoe dan wel? tips?

meisje je paard heeft artrose zeg je nu dat paard is dus blijvend kreupel en ze loopt na buite omdat dat voor je paard het minst pijnlijk is. je meot dat paard lekker in de wei zetten en over een tijdje nog eens rustig aan gaan beginnen

mijn pony is niet blijvend kreupel en ze staat 8 uur per dag in de weide + elke dag wandeling of longeren

Ik doe mijn pony niet met opzet pijn, want ik ken mijn pony en als ze laat blijken als ze geen zin heeft of als ze pijn heeft aan haar been dan moet ze van mij ook niets doen.

ik vraag tips over soorten beweging of beter longeren, NIET over hoe of waar ik mijn pony moet stallen
Laatst bijgewerkt door Yellomofoon op 12-07-09 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

claudianoa

Re: Yellow aan de longe (raad gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 21:10

Maar wat zegt de dierenarts?

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 21:11

de dierenarts zegt blijven bewegen en blijven gelatinepoeder innemen

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:20

ga dan op het harde lopen die pony blijft lope als ze geen pijn zo hebben dan zou ze gewoon normaal dus NIET KREUPEL lopen je kan er wel hulp teugels aan gaan hangen dan dwing je je paard in een houding te lopen dat is gewoon geen strak plan en dan moet die ook nog eens op een volte.
dat is echt niet goed! geef je paard eens rust alleen op de weide poetse en weer terug 4 weken als ze weer goed gaat lopen ga je gewoon rustigaan opbouwend beginnen

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 22:31

als ik haar 4 weken op een wei laten staan dan ontploft ze, ze heeft nu al serieus overgewicht

en ik heb er toch helemaal geen hulpteugel aan :s
en op het harde loopt ze net slechter dan op zand

en ze loopt in mijn ogen voor het moment niet kreupel, gewoon niet altijd even regelmatig

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:36

Yellomofoon schreef:
als ik haar 4 weken op een wei laten staan dan ontploft ze, ze heeft nu al serieus overgewicht

en ze loopt in mijn ogen voor het moment niet kreupel, gewoon niet altijd even regelmatig

nee maar het werd als advies gezegt maar als ik jou was zou ik dat niet doen.
als je een stukje afzet van de wei?
mijn paard staat op het moment met een flinke peesblessure moet ook op de wei en ontploft ook. dat is dan jammer.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 22:39

roybrit schreef:
Yellomofoon schreef:

nee maar het werd als advies gezegt maar als ik jou was zou ik dat niet doen.
als je een stukje afzet van de wei?
mijn paard staat op het moment met een flinke peesblessure moet ook op de wei en ontploft ook. dat is dan jammer.

ok ik zal het even anders uitleggen :)
de dierenarts zegt, bewegen, "medicatie" & afvallen
als ik haar gewoon laat staan dan verveelt ze zich, begint te eten, komt bij en dan belast ze haar artrosebeentje nog eens extra
daarom wil ik haar elke dag beweging geven, aan de hand gaan wandelen of longeren of wat vrijheidsdressuur.

ik kan haar niet nog dikker laten worden gewoon omdat het haar beentje nog meer zal belasten

en ik ben trouwens ook op zoek naar een weiland maar een dat ik volledig naar mijn hand kan "inrichten" en waar ik ze veel meer beweging kan geven dan waar ze nu staat

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:41

Misschien beetje l*llig antwoord.
Maar begin eerst met je paard goed te gaan longeren.

Doe de lijn achter de neusriem door en door het bit. Zo trek je het dier in ieder geval niet steeds in de mond.
Verder een goede longeerzweep gebruiken, zo kun je je paard niet goed longeren/ voorwaarts houden/op de volte houden etc.

Ik zou 'm met bijzet gaan longeren of er een pessoa aan doen. Maar vraag wel hulp van een ervaren iemand!!
Als dit allemaal gedaan is zou ik wel weer een filmpje willen zien, en is het voor ons iets anders/makkelijker beoordelen.
Succes.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 22:45

annastasia schreef:

Doe de lijn achter de neusriem door en door het bit. Zo trek je het dier in ieder geval niet steeds in de mond.
Verder een goede longeerzweep gebruiken, zo kun je je paard niet goed longeren/ voorwaarts houden/op de volte houden etc.

Ik zou 'm met bijzet gaan longeren of er een pessoa aan doen. Maar vraag wel hulp van een ervaren iemand!!
Als dit allemaal gedaan is zou ik wel weer een filmpje willen zien, en is het voor ons iets anders/makkelijker beoordelen.
Succes.

als u het topic had gelezen zou u alvast antwoord hebben op een paar vragen.
ik doe het longeertouw nu door de binnenste bitring over het hoofd en dan aan de andere bitring.
ik longeerde toen niet met pessoa omdat ze net niet zo goed liep en dan heb ik liever dat ze wat loopt en wat onnozel doet en plezier maakt dan dat ze serieus moet werken.
longeerzweep is gestolen op de manege maar er zal wel spoedig een nieuwe aangekocht worden

toch bedankt voor je reactie

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:48

annastasia schreef:

Succes.

dit zou ik dus niet doen! als je je paard na de klote wilt hebben moet je er dingen omheen gaam hangen
als je toch wilt longeren zou ik als ik jou was veel schakelen en van rustige draf na galop zodat ze losser word door de rug en zo beter gaat lopen
echt meid een van mijn eerste paarden had dit ook ik dacht van ach komt wel goed had hem ook bijgezet en werd toen weer kreupel en die staat nu naast me andere paard (niet meer kjreupel)als grasmaaier. je doet je paard er gewoon geen goed mee.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 07:42

Yellomofoon schreef:
als u het topic had gelezen zou u alvast antwoord hebben op een paar vragen.
ik doe het longeertouw nu door de binnenste bitring over het hoofd en dan aan de andere bitring.ik longeerde toen niet met pessoa omdat ze net niet zo goed liep en dan heb ik liever dat ze wat loopt en wat onnozel doet en plezier maakt dan dat ze serieus moet werken.
longeerzweep is gestolen op de manege maar er zal wel spoedig een nieuwe aangekocht worden

toch bedankt voor je reactie

En zo ben je nog steeds op de verkeerde manier aan het longeren.
Je trekt dan nog steeds continu aan het paard z'n mond.
Het bit werkt dan als een ophaaltrens.
Wellicht een tip om het boek van Lammert Haanstra te kopen en deze door te lezen.
Ik ben zelf een aantal keren op cursus geweest, er wordt je dan van alles geleerd en je kunt direct aan de slag.

ClassicRock

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 14:30

claudianoa schreef:
met atrose is bewegen meestal wel goed, maar wel in overleg met de dierenarts. Ik zou dubbele longe pakken. Maar eerst overleg met dierenarts

overleg dit overleg dat, met atrose moet je het wel overleggen zoals jij het zegt ;)
heeft hij zware atrose

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 22:16

nee, het is redelijk goed onder controle te houden :)
Ik heb haar deze week 3 x gelongeerd en 3 x gaan wandelen en ze liep tegen het einde van de week echt goed stabiel... Morgen ga ik voor de eerste keer terug met de pessoa beginnen.

Met genoeg afwisseling en haar niet te overwerken is het meestal goed, maar ze heeft soms een dipje.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 22:36

Yellomofoon schreef:
Ik heb haar deze week 3 x gelongeerd en 3 x gaan wandelen en ze liep tegen het einde van de week echt goed stabiel... Morgen ga ik voor de eerste keer terug met de pessoa beginnen.

Met genoeg afwisseling en haar niet te overwerken is het meestal goed, maar ze heeft soms een dipje.

pff hoe maakjejepaardkapot.nl

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 22:36

roybrit schreef:
Yellomofoon schreef:

Excuseer?!

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 22:38

roybrit schreef:
Yellomofoon schreef:

Excuseer?![/quote]

als dat paard ze goede en slechte momenten heeft ze loopt op dat filmpje ook niet eens goed, en dan wil je er nu een pessoa aan gaan hangen? zodat die gedwongen word om die benen er onder te gooien hier word je paard niet beter van. maarja jou paard

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 22:43

roybrit schreef:
als dat paard ze goede en slechte momenten heeft ze loopt op dat filmpje ook niet eens goed, en dan wil je er nu een pessoa aan gaan hangen? zodat die gedwongen word om die benen er onder te gooien hier word je paard niet beter van. maarja jou paard

Waarom denk je dat ik advies vroeg op het filmpje? Omdat ik wist dat ze onregelmatig liep, maar wou ff checken of andere niet dachten of ze mankte.
Ze heeft de hele week vooruitgang gemaakt en doe ook graag verder met haar. Een pessoa dwingt NIETS, het is niet dat ik er bijzetteugels aanhang! En dan nog, ik longeer haar enkel met een pessoa als het goed gaat met haar voetje.

Wat denk jij nu? Een paard heeft artrose, smijt haar maar in de weide want ze is volledig afgeschreven? :n
Ik ken mijn pony beter dan wie ook en ik merk meteen of ze pijn heeft of niet! Ze heeft al 6 jaar artrose en in die 6 jaar tijd is ze er niet op achteruit gegaan.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 22:49

Yellomofoon schreef:
roybrit schreef:

Waarom denk je dat ik advies vroeg op het filmpje? Omdat ik wist dat ze onregelmatig liep, maar wou ff checken of andere niet dachten of ze mankte.
Ze heeft de hele week vooruitgang gemaakt en doe ook graag verder met haar. Een pessoa dwingt NIETS, het is niet dat ik er bijzetteugels aanhang! En dan nog, ik longeer haar enkel met een pessoa als het goed gaat met haar voetje.

Wat denk jij nu? Een paard heeft artrose, smijt haar maar in de weide want ze is volledig afgeschreven? :n
Ik ken mijn pony beter dan wie ook en ik merk meteen of ze pijn heeft of niet! Ze heeft al 6 jaar artrose en in die 6 jaar tijd is ze er niet op achteruit gegaan.

pony loopt niet zuiver dan heeft die toch pijn? denk je dat je pony denkt van ow ik ga vandaag maar is raar lopen?, : pessoa: als die ze neus omhoog doet zaagt die zichzelf in ze mond dus het heeft zeker enige dwang. als die alles vanzelf zou doen, dan hoeft die pessoa er ook niet op ;)

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 22:52

roybrit schreef:
pony loopt niet zuiver dan heeft die toch pijn? denk je dat je pony denkt van ow ik ga vandaag maar is raar lopen?, : pessoa: als die ze neus omhoog doet zaagt die zichzelf in ze mond dus het heeft zeker enige dwang.

mijn pessoa is altijd super los zodat ze gewoon ontspannen over de rug loopt. En daarbij als ze onregelmatig loopt heeft ze niet altijd pijn, ik ken mijn pony en ze laat pijn zien als ze dat heeft!

en ik op het filmpje loopt ze niet zuiver dat weet ik! daarom dat ik ook advies vroeg!

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 22:54

En daarbij als ze onregelmatig loopt heeft ze niet altijd pijn, ik ken mijn pony en ze laat pijn zien als ze dat heeft!

waarom zou die anders onregelmatig lopen als een van mij paarden onregelmatig zijn, hebben ze toch echt wel pijn, als ik die ga longeren en ze lopen onregelmatig dan hebben die echt pijn.
die denken echt niet als ik aan kom van ow vandaag heb ik geen zin ik ben kreupel ;)

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 22:55

roybrit schreef:
En daarbij als ze onregelmatig loopt heeft ze niet altijd pijn, ik ken mijn pony en ze laat pijn zien als ze dat heeft!

waarom zou die anders onregelmatig lopen als een van mij paarden onregelmatig zijn hebben ze toch echt wel pijn, als ik die ga longeren en ze lopen onregelmatig dan hebben die echt pijn.
die denken echt niet als ik aan kom van ow vandaag heb ik geen zin ik ben kreupel ;)

ik zeg toch niet dat ze dat denkt. Er is een verschil tussen onregelmatig lopen en kreupel lopen bij Yellow. Kreupel lopen is altijd pijn, onregelmatig lopen is niet altijd pijn. Dat voetje wil gewoon niet altijd mee, daarvoor hoeft ze geen pijn te hebben

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 15:39

Ben je nu al anders je longeerlijn gaan bevestigen?
Op de manier zoals je hebt beschreven zoals je het ''nu'' doet is ook niet echt bevorderlijk voor haar.
Wellicht toch een goed idee een ''deskundig'' iemand er bij te halen om te kijken wat je wel en niet met haar kunt doen.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 15:41

annastasia schreef:
Ben je nu al anders je longeerlijn gaan bevestigen?
Op de manier zoals je hebt beschreven zoals je het ''nu'' doet is ook niet echt bevorderlijk voor haar.
Wellicht toch een goed idee een ''deskundig'' iemand er bij te halen om te kijken wat je wel en niet met haar kunt doen.

ja, ik longeer haar nu met zon tussenstukje aan het bit :)
mijn dierenarts zegt dat ze moet blijven bewegen, niet te veel springen en niet intensief wedstrijd rijden...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 15:42

Longeren kan ook zonder longeertouw.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 15:44

marleen_usar schreef:
Longeren kan ook zonder longeertouw.

ja maar niet op de manege waar ik sta