[AR] holyfield (draver) en angel (shet x welsh) voor de wagentjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

holyfield

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 23:07

JoyCiej007 schreef:
in een paar posts hierboven zeg je dat je bij de shet alleen een zweep nodig hebt als ze alleen op pad gaat, en 'dat je weet dat je hem bij de draver gewoon niet nodig hebt'.
Mag ik je dan vragen om dit eens nader met redenen toe te lichten, nu je blijkbaar het door Dennis gequote stukje hebt gelezen over de zweep?

ik begin even over die functies van de zweep.

Functies v/d menzweep:
- Voorwaarts (draver is erg voorwaarts en de kleine ook mits er een ander paard bij is)
- Correctie (dat zou dan de enige reden zijn)
- Beloning (mij is altijd geleerd dat ze ontzag voor de zweep moeten hebben dus hier geloof ik niet in)
- Verlengstuk van je arm, vervangt het been van de ruiter ohz. (ik doe niet aan dressuur of iets dergelijks dus ze hoeven niet meer als voorwaarts te gaan en trug te komen.)
- Aanwijsstok (waarvoor ?)
- Begrenzer (deze begrijp ik niet helemaal als ik ze niet harder wil laten lopen neem ik ze gewoon trug)
- Richtingaanwijzer voor overig verkeer (daar heb ik mijn armen voor)
- Evt. Klaptouwtje aan je slag is soms ook handig
- Hulpje in nood, denk aan agressieve, bijtende honden etc. (dat zou mischien handig zijn maar soms helpt een zweep daar niet eens bij.)
- Vliegenwegjager (jaja, erg handig voor in de zomer). (ik gebruik goeie vliegenspul dus de vliegen zijn er niet eens.)
dan nog een toevoeging.: als mijn paarden aan de kletter gaan helpt zo'n zweep mij ook echt niet meer.

ik wil helemaal niet jullie manier van denken afkeuren of wat dan ook maar dit soort redenen zie ik gewoon niet zo veel in.

dan de redenen van de zwepen bij mijn paarden:
bij de kleine heb ik de zweep alleen nodig als we alleen op pad gaan omdat ze dan onder het werk uit probeert te komen. ze probeerd dan steeds om te draaien en schrikt voor dingen die er helemaal niet zijn. dus in dat geval heb ik de zweep erbij nodig om haar voorwaarts te houden. na een kwartier geeft ze zich over en is de zweep in feite niet meer nodig, maar in dat geval houd ik hem wel in de hand omdat zij nog wel onvoorspelbaar is in haar eentje.

hollyfield is nergens bang voor (niet voor containervrachtwagens die hard klapperend voorbij komt, niet voor gevechts helicopters die laag over komen vliegen en ook niet voor de nep schoten die bij militaire oefeningen gebruikt worden en ga zo maar door.) toen ik nog met hem kon rijden reed ik altijd op een heide veld waar veel militaire oefeningen gedaan werden en ik zat altijd klaar om mezelf zittende te kunnen houden voor als hij plots om draaide en er van door zou gaan maar keer op keer liep hij zo ontzettend dapper door dat ik er zelf van stond te kijken. ik heb al zoveel met hem meegemaakt dat ik serieus denk dat hetgene waar hij van zou schrikken of bang voor zou zijn nog uitgevonden moet worden. verder doet hij altijd voor de wagen precies wat ik van hem vraag. ik zie gewoon niet in waarom ik die zweep in handen zou moeten houden als ik hem nooit nodig heb. en zoals ik al zei ik heb hem meestal wel mee en dan staat ie in de koker. en ja het gebeurt nou eenmaal dat ik hem wel eens vergeet maar dat doe ik zeker niet express.

en wat het intuigen betrefft dat hebben jullie me wel duidelijk gemaakt dat dat anders moet en daar haal ik nou ook iemand bij die me kan vertellen hoe het hoort. en wat dat gedeelte betreft ben ik ook blij dat jullie me daar op gewezen hebben.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 23:24

welkom op Bokt :)

geen leuk nieuws ataxi, gelukkig mag je nog wel met je draver voor de wagen rijden!
heeft hij vroeger ook gekoerst?
paarden die dat wel hebben gedaan zijn volgens mij vaak heel braaf en opgevoed voor de kar later.

die shet x welsh, wat een leuke pony!
hij doet het zo te zien al braaf, gezien hij nog maar net beleerd is.

wel interessant om alle tips hier te lezen, ik wil deze zomer ook eens proberen met onze pony te mennen.

holyfield

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 00:33

hey jij dus ook hier ? :)
Hij heeft indd gekoerst. Mij werd verteld dat hij dit 9 of 10 jaar gedaan heeft. Of dit klopt weet ik niet gezien het mij onlogisch lijkt omdat ik dacht dat de meesten op 6/7 jarige leeftijd wel uitgekoerst zijn. Daarna is hij bij de slacht terecht gekomen en daar heeft mijn oom hem weg gehaald. Het heeft hem flink wat tijd gekost om zijn prestatie drang eruit te krijgen maar uiteindelijk heb ik hem als ontzettend mak en betrouwbaar paard gekregen.

ozzyhorse

Re: holyfield (draver) en angel (shet x welsh) voor de wagentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 00:38

Je hebt al veel goeie tips gekregen maar ik heb nog eentje.
1. werk niet met onervaren grooms want die kunnen niks beginnen als er iets misgaat.
2. trek fatsoenlijk schoeisel aan. Als je om weet ik wat voor reden van de kar moet, om bijv. iets aan het hoofstel te doen, of alleen al bij in en uitspannen, ben je niet goed bezig, als je dat op slippers doet.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 10:08

Holyfield; ik denk dat je de post dan niet volledig hebt gelezen. Lees onderstaand stukje eens, en vertel me dan hoe je dat anders zou oplossen dan met de zweep?
Zoals gezegd gáat het vaak helemaal niet om voorwaarts of correctie, mijn shetmerrie hoef ik eigenlijk nóoit aan te tikken om voorwaarts te gaan, correctie af en toe eens op zijn tijd, als ze bijv. met het wegstappen van huis te fris wordt en een 'huppeltje' omhoog maakt.
Echt, ik wil niet l*llig overkomen maar er is gewoon geen enkele goede reden waarom je zonder zweep zou mennen.

Is het zo moeilijk om wat van andere mensen aan te nemen dan? Zo te zien mag je nog wel het één en ander leren. Echter op alles heb je een 'ja maar', uiteindelijk heb je alleen je zelf er maar mee. En het klinkt misschien niet geheel aardig, maar misschien dat je het wel leert als er eens echt wat gebeurd.

JoyCiej007 schreef:
Nog belangrijker; wat doe je op het moment dat je ergens op de weg rijdt, en je pony schrikt van iets? Je hebt je stem en je leidsels. Met je stem kun je gerust stellen, je kan aan de leidsels gaan trekken, maar als een pony van rechts in de berm iets schrikt en dus plots naar links springt, kun je wel naar rechts trekken met de leidsels maar dit heeft geen effect en werkt soms zelfs averechts. Op je stem kun je je pony niet laten 'buigen'. Heb je de zweep op dat moment (!) in je hand, dan begrens de pony op links en je kan dan zelfs een tikje geven bij de schouder zodat je de pony weer naar je rechterhand drijft. Desnoods geef je een ferme tik op links zodat hij weer naar rechts springt.
.... Stel je voor dat dit alles gebeurd terwijl er net een auto/fietser naast je rijdt, dan zijn de gevolgen niet te overzien.......

Dit kun je gewoon onmogelijk zonder zweep. De ruiter ohz. doet dit allemaal met het been, maar als menner hebben wij dat niet dús dienen wij de zweep hiervoor te gebruiken.

Op het moment dat je geen zweep meeneemt, achterin hebt liggen of in de zweepkoker en er gebeurd iets, ben je altijd 2e en kun je niets. Heb je de zweep in je hand, dan kun je veel ongelukken voorkomen.

holyfield

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 11:02

dat zou ik indd ook niet anders op kunnen lossen. maar zoals ik al zei moet hetgene waar de draver voor zou schrikken nog uitgevonden worden. als ik met beide onderweg ben hangt de kleine heel erg aan de draver. als die niet schrikt is zij ook niet bang.

en als ik met de kleine appart onderweg ben heb ik de zweep WEL in mijn hand.

het is niet zo dat ik niks van jullie aan wil nemen. anders zou ik er ook niemand bij halen die mij kan vertellen hoe het tuig hoort te zitten. maar ik ken mijn paarden. het klinkt mischien heel afgezaagd maar zo denk ik er echt over.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 11:04

Holyfield dat heb ik ooit nog eens iemand horen zegen kende zijn paarden door en door, is helaas overleden toen het paard toch iets deed wat hij niet voorzag..
En geloof me een paardenmens in hart en nieren

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 11:39

Ik dacht dat het bij iedereen wel bekend was, dat juist de braafste paarden die nooit ergens van schrikken 'je grootste vijand zijn'.
De mijne schrikt ook nooit ergens van, kun je bij wijze van een bom naast afsteken. Tot ze wél ineens ergens van schrikken. Het blijven dieren, ze blijven altijd onvoorspelbaar, hoe door en door jij je paardje ook kent, paarden kunnen nou eenmaal altijd ergens van schrikken en dat zal heus in de toekomst nog wel eens gebeuren.

Ik kan er dan met mijn verstand niet bij dat mensen dat niet kunnen of willen inzien, ik vind het dan ook zó kortzichtig om te zeggen: 'ja maar mijn paard schrikt nooit ergens van'. Nee maar áls hij wel schrikt heb je een gigantisch probleem, des te meer omdat je het totaal niet verwacht.

Voorbeeldje uit eigen ervaring dan maar: aantal jaar geleden reed ik, zoals ik zo vaak deed, langs het kanaal. Ik had foto-toestel mee, en reed verder in mijn eentje. In de sloot naast de weg zag ik 2 prachtige zwanen met allemaal jonkies. 'Daar moet ik een foto van hebben', dacht ik.

Echt ik kan mezelf wel voor de kop slaan, zó ontzettend dom, maar ik liet de leidsels los en fotograveerde er lustig op los. Tot mamazwaan ineens boos werd, en haar jonkies ging beschermen. Beest vloog luid kwakend en boos sissend naar mijn pony toe, die schrok zich helemaal het lazerus (ja, die pony die 'nooit' ergens van schrikt!) ik was m'n leidsels kwijt en ik kon nog nét voorkomen dat we in de sloot aan de andere kant v/d weg belanden. Zweep stond natuurlijk in de zweepkoker, dus kon ik ook helemaal niets.

Het zijn geen fabeltjes, het zijn feiten. Ieder paard zal ooit wel eens ergens van schrikken, doet hij dat nu niet, dan zal het nog wel komen. Te hopen is dan dat de gevolgen nog een klein beetje te overzien zijn.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 12:27

Mijn pony word sinds vorige week beleerd door een proffesional en ik mag elke keer mee kijken hoe dat gebeurt. (Ben zelf helemaal groen).
Krijg prachtige tips maar een van de eerste dingen die hij mij heeft geleerd is: "Ga nooit zonder zweep mennen".

Ik denk dat je aan de tips die hier gegeven worden veel hebt. :)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:28

Waarschijnlijk is de TS zó eigenwijs dat ze het mennen met zweep alleen zal leren als het al te laat is, en haarzelf, het paard en de omgeving weet ik veel wat heb toegebracht.

Sorry, heel cru gezegt maar ik heb hier geen goed woord voorover. Zóveel ervaren mensen zeggen het en er wordt niks mee gedaan. Dan maar leren door te voelen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:54

En dan vooral zo eigenwijs zijn om zo'n klein dingetje. Als je het nou hebt over iets dat ontzettend veel moeite, tijd en geld kost, maar het is heel simpel; gewoon zweep in de hand. Is dat zo moeilijk?

De te nemen 'maatregelen' wegen toch totaal niet op in verhouding tegen de eventuele gevolgen??

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 16:59

Waarschijnlijk vind de TS het niet heel belangrijk als ze straks met een gebroken rug in het ziekenhuis ligt, paard afgemaakt moest worden, en de oma die met haar kleinkind aan het wandelen was zijn doodgereden :)
Achja... kleine moeite een zweep vasthouden als ze zóveel ellende kan veroorzaken voor zowel jezelf als je paard en onschuldige mensen.

holyfield

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 17:12

ok jullie hebben je punt gemaakt.
ik heb iets om over na te denken
en er zitten echt wel degelijk punten bij die het van standpunt veranderen waard zijn. maar juist door dat door gehamer van sommige mensen hier voel je je aangevallen en is toegeven het laatste wat je doet. mischien is dat iets waar jullie over na kunnen denken.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 18:07

Tuurlijk begrijp ik dat! Het is ook niet leuk dat gehamer, maar het is zó belangrijk dat je je zweep vast hebt, de gevolgen zijn niet te overzien als het fout gaat. Dát proberen we te zeggen, en helemaal niet om je te pesten of de grond in te boren ofzoiets :)

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 23:18

holyfield schreef:
wat betreft het lamoen aanpassen, dit hebben mijn vader en ik al vaker gedaan bij eerdere wagentjes en het is elke keer nog goed gekomen. ik twijfel er dus ook niet aan dat het dit keer niet goed komt.

mijn vader is lasser van beroep en heeft al vele dingen herlast. we letten er echt wel op dat alles precies evenwijdig aan elkaar komt en dat het hele geheel in balans blijft.

In balans, evenwijdig en het lamoen op een goede hoogte voor het paard zal wel lukken, maar het bankje is gewoon te laag... Je leidsels liggen nu op/naast het paard, terwijl ze er eigenlijk los van horen te liggen. (bij een goed contact) Als je zo achter je paard verstopt zit, zie je ook veel minder en alleen al daarom is deze kar imo minder goed geschikt voor je draver.

Voor de rest zijn er al heel veel nutige dingen gezegd, die ik niet meer hoef te herhalen.

Veel plezier met het mennen!

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 00:06

Oxitate my ass, maar als je onderkent dat een zweep noodzakelijk is, zonder zweep mennen is als rijden zonder benen, en dan ook nog op blote voeten, je eigen voeten gestoken in teenslippers, is gewoon niet slim bedacht. Om nog maar te zwijgen van dat de TS zelf al aangeeft tussen de regels door, dat ze niet veel kaas heeft gegeten van mennen.
pardon me, en dan ook nog geen helm of cap.
Inderdaad, veel plezier gewenst, doe wat met de tips.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 09:59

holyfield schreef:
ok jullie hebben je punt gemaakt.
ik heb iets om over na te denken
en er zitten echt wel degelijk punten bij die het van standpunt veranderen waard zijn. maar juist door dat door gehamer van sommige mensen hier voel je je aangevallen en is toegeven het laatste wat je doet. mischien is dat iets waar jullie over na kunnen denken.

Ik kan je wel snappen, en het is ook niet leuk, maar in feite zijn alle tips en adviezen hier volgens mij toch op een nette manier geschreven. En inderdaad, het is niet om te pesten en/of de grond in te boren, maar velen die zo reageren hebben zelf al de nodige jaren menervaring en hebben vaak al het één en ander meegemaakt. :) Als je eenmaal zoiets hebt meegemaakt, wil je anderen daarvoor behoeden, want soms is het nergens voor nodig.

Ik denk dat als jij die 'eigenwijsheid' los laat, je het ook voor jezelf stukken makkelijker zal maken. Als je niets van anderen wil aannemen en alleen maar in de verdediging schiet, dan zul je niet ver komen, maar nogmaals daar heb je alleen jezelf mee.
Van onze kant bekeken; als men het 1 of 2 keer noemt, maar het wordt 'weggewuifd' met eigenlijk niet toereikende redenen, dan zijn er soms meerdere reacties nodig om iemand iets in te laten zien. ;)

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:27

Ik ben zelf begonnen op een manier die ik niemand aan raadt :D
Groene menner, zonder enige kennis van de mensport. En ook nog met een net beleerd drie jarig paard.
Ik zat thuis in de schuur met een zelfgemaakt mentoestel te oefenen, om leidsels en zweep goed vast te houden. Bierflesjes eraan als gewichtjes. (op aanraden van de instructeur, die mij eigenlijk geen les wilde geven, en mij les wilde geven met een oud manegepaard)
Ik kwam de eerste keer op klompen aan, kreeg natuurlijk op mijn kop.
Tweede keer sneakers, weer niet goed. Toch maar werkschoenen aangetrokken. Elke week cap vergeten, waar ik voor op mijn kop kreeg.
Ik zeg er wel bij, dat ik de eerste vier maanden geen meter zonder instructeur heb gereden.
Kortom. Als je iets wilt bereiken en alleen al correct wilt leren mennen, zul je je trots moeten laten varen, en dingen moeten aannemen. Ik ben blij dat ik mijn kop niet in de nek heb gegooid. Ik ging in twee jaar tijd van groen, naar L startgerechtigd. Met dank aan mijn fantastische instructeur, en mijn geweldige les-genoten die me ook altijd met raad bijstonden, en nu nog.

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 20:50

zeg ozzyhorse nou maak je me via pb duidelijk dat je hier geen energie meer in wilt steken ? doe het dan ook niet.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 22:05

saskiab schreef:
zeg ozzyhorse nou maak je me via pb duidelijk dat je hier geen energie meer in wilt steken ? doe het dan ook niet.

Misschien moeten jullie onderling allebei dit via pb uitvechten? Volgens mij weet nl. verder niemand waar dit over gaat :z

holyfield

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 23:30

ja sorry je hebt gelijk.
JoyCiej007 schreef:
Ik kan je wel snappen, en het is ook niet leuk, maar in feite zijn alle tips en adviezen hier volgens mij toch op een nette manier geschreven. En inderdaad, het is niet om te pesten en/of de grond in te boren, maar velen die zo reageren hebben zelf al de nodige jaren menervaring en hebben vaak al het één en ander meegemaakt. :) Als je eenmaal zoiets hebt meegemaakt, wil je anderen daarvoor behoeden, want soms is het nergens voor nodig.

Ik denk dat als jij die 'eigenwijsheid' los laat, je het ook voor jezelf stukken makkelijker zal maken. Als je niets van anderen wil aannemen en alleen maar in de verdediging schiet, dan zul je niet ver komen, maar nogmaals daar heb je alleen jezelf mee.
Van onze kant bekeken; als men het 1 of 2 keer noemt, maar het wordt 'weggewuifd' met eigenlijk niet toereikende redenen, dan zijn er soms meerdere reacties nodig om iemand iets in te laten zien. ;)

ok je hebt gelijk ik moet me losser opstellen en opener opstellen. maar het is niet alleen voor jullie vervelend als ik eigenwijs blijf maar het is voor mij ook vervelend als jullie mijn mening ook niet willen accepteren. begrijp me niet verkeerd want jullie hebben me uiteindelijk wel overgehaald.

ik wil alleen het volgende er nog aan toe voegen. ik snap dat het die ene keer fout kan gaan maar sommigen nemen dit wel heel erg ernstig. als ik er zo over nadenk zou ik haast ook kunnen zeggen, ik stap maar niet meer in de auto want stel je voor dat ik die ene keer iets over het hoofd zie. of dat ik die ene keer niet goed genoeg oplet. het is mischien een stomme verglijking maar wat ik probeer te zeggen is dat het leven vol risico's zit en het zou wel een heel saai leven worden als je alle risico's uit de weg zou gaan. en in beide gevallen worden er soms onschuldigen bij betrokken.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 23:45

Maar je doet wel netjes je gordel om, en zorgt dat je stoel in de goede stand staat, de auto veilig is en APK gekeurd... daar kun je het denk ik goed mee vergelijken :D.
Maar leuk voor je dat je aan het mennen bent geslagen. Het is erg leuk hoor! Er zitten hier mensen zie al vele jaren mennen, doe daar je voordeel mee zou ik zeggen. O.a. door blij te zijn dat ze je willen helpen met tips..

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 07:52

En vergeet niet bij een auto heb je een kooiconstructie en dak om je heen, bij een opaen auto zitten er rolbeugels in, die mis je bij een aanspanning..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 10:35

Fijn om te horen dat je het zo goed opneemt :) En inderdaad, daar ging het mij eigenlijk ook om (en de rest denk ik ook), voor ons maakt het weinig uit dat je jezelf 'eigenwijs' op stelt, maar het is meer voor jezelf ook, uiteindelijk heb je alleen jezelf er mee. Natuurlijk snappen we wel wat je bedoeld, maar zo zijn er al velen geweest, zelfs erg jonge meiden met aanspanningen wat écht totaal niet kon (en dan bedoel ik echt extreem) maar die bleven bij hoog en laag volhouden dat ze 't zelf allemaal wel wisten. Tsja, tuurlijk uiteindelijk kun je daar niets aan veranderen, maar je kan wel proberen om mensen hun ogen te laten openen.

Ik persoonlijk snap je mening ook wel, daar niet van, maar feit is en blijft dat het mennen gewoon een risicovolle bezigheid is. Op het moment dat je dit gaat vergelijken met de kans in het leven op een (auto) ongeluk, en een eerste ritje met de auto, is die vergelijking niet helemaal terecht.

Auto's zijn machines en heb je meer 'controle' over (tenminste, dat mag ik hopen :) ) als een levend wezen zoals een paard. Paarden kunnen altijd schrikken, op hol slaan, etc. etc. en dat kun je helaas niet in de hand hebben.

Ik zou het inderdaad ook vergelijken op de manier zoals mariska_28 en echwel dat doen, als je in een auto zit neem je ook bepaalde voorzorgsmaatregelen.

En wat mennen vooral zo risicovol maakt, is het feit dat als het paard op hol slaat, je grote kans hebt dat je wagen omslaat, menner wordt gekatapulteerd, en paard met gekantelde wagen en al aan de kletter gaat. Dat is heel wat anders dan een paard ohz. wat zijn ruiter afwerpt en aan de kletter gaat, zo'n paard kan ook in blinde paniek zijn maar die heeft er niet ook nog eens een wagen achterhangen, waar hij vaak nóg meer door in paniek raakt, en eventuele oogkleppen.

Enkele jaren geleden reed ik met een wagen van iemand anders, die wagen bleek achteraf 'niet goed' te zijn. Het lamoen zou los zitten en was door de eigenaar weer veilig 'vastgezet'. Dat hebben we wel nog gecontroleerd, maar 't bleek toch verre van veilig te zijn. Ik was net een drukke weg overgestoken, reed op een grasveldje en wilde aandraven. Op dat moment schoot het lamoen los van de wagen, viel op de hakken van mijn pony, die schrok daar zó van dat ze er in vliegende vaart vandoor ging, zat ik daar op de bok met leidsels en zweep in de handen, maar door de grote kracht kon ik de leidsels ook niet meer vasthouden.

Ik zag nog net hoe mijn pony al scheurend over het asfalt met het lamoen achter zich aan denderend en allemaal vonken, compleet blind van paniek een woonwijk in rende. 'Gelukkig' was ze de kar al kwijt...

Ze heeft een heel stuk afgelegd, lamoen is ondertussen nog tegen een paar auto's geknald en uiteindelijk hebben mensen haar weten te stoppen onder een carport bij een woonhuis. Het gevolg: ponylief hélemaal over de zeik, grote sneeen aan haar achterbenen, haar pezen waren bijna door, en meer dan €2000,= schade aan geparkeerde auto's.

Ik moet er niet aan dénken wat er was gebeurd als daar op dat moment wat kinders aan het spelen waren.

En dit is helemaal niet l*llig bedoeld, maar als je dit soort dingen hebt meegemaakt, ga je toch nog iets meer nadenken over veiligheid. Soms zijn de gevolgen niet te overzien, en het is vaak meer regel als uitzondering dat paarden die dit soort dingen hebben meegemaakt een trauma voor het leven krijgen, en zich nooit meer laten inspannen, al is dat natuurlijk 'maar een vervelende bijzaak'. ;)

Dus maak je geen zorgen, ookal neem je alle veiligheidsmaatregelen die nodig zijn en zelfs nog meer, 'er blijft genoeg risico over'. ;)

Kimmie1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 12:47

Beetje off-topic:
Ik ben nogal nieuwsgierig aangelegd als draverliefhebber/eignaar en heb jouw paardje even opgezocht:
Hij is gefokt in Duitsland (info te vinden op http://www.hvt.de). De naam kwam me al vaag bekend voor, maar jij hebt echt een geweldige goed paard, kijk maar eens:

Holyfield
Herkunft
Geschlecht W
Nationalität DE
Farbe Braun
Geburtsdatum 10-05-1991
Vater Native Starlight [US]
Mutter Hostess [DE]
Züchter Erwig, Peter
Besitzer Brenning, Claudia
Letzter Trainer Brenning, Claudia
Letzter Fahrer Brenning, Claudia

En dan nu zijn prestaties:
Rekord
Lebensgewinnsumme 140.338 EUR !!!
Rekordzeit Datum 03-07-1997
Rekordzeit Distanz 1.609 m
Lebensstartsumme 140.338 EUR
Rekord 1:14,4

Autostart
Rekordzeit Datum 03-07-1997
Rekordzeit Distanz 1.609 m
Rekord 1:14,4

Bänderstart
Rekordzeit Datum 09-09-1998
Rekordzeit Distanz 0 m
Rekord 1:16,4

Rennen
Anzahl Starts 155
Anzahl Siege 17
Anzahl Plätze 63

Datum des 1. Starts 02-07-1993
Qualifikationszeit 1:23,5

Datum des letzten Rennens 27-10-2002

Jouw paardje heeft dus idd 9 jaar gekoerst en het heel goed gedaan. Maar liefst 155 keer gestart.

Nu weer on-topic: gezien de ervaring van je draver hoef je weinig capriolen te verwachten denk ik, maar het blijft een vluchtdier. Mijn tip: span hem zo in dat de bomen van je kar/sulky gewoon netjes langs zijn ribben hangen, en niet zo eng laag. Als hij wel een been uitsteekt, bij wijze van spreke om een vlieg weg te jagen, dan gooit hij zo zijn been over de boom. En dat vinden zelfs de meest ervaren dravers niet leuk... Ik zou gewoon een leuk 2e hands sulky voor hem kopen dat is voor jullie beiden veel fijner. En wat met zweep rijden betreft, dat lijkt me bij je draver compleet overbodig, hij zal er eerder veel te fel door worden. Dravers worden in de training ook nooit met zweep gereden.

Zo het is een heel bericht geworden, maar ik denk dat je er wel blij mee bent :D