JoyCiej007 schreef:in een paar posts hierboven zeg je dat je bij de shet alleen een zweep nodig hebt als ze alleen op pad gaat, en 'dat je weet dat je hem bij de draver gewoon niet nodig hebt'.
Mag ik je dan vragen om dit eens nader met redenen toe te lichten, nu je blijkbaar het door Dennis gequote stukje hebt gelezen over de zweep?
ik begin even over die functies van de zweep.
Functies v/d menzweep:
- Voorwaarts (draver is erg voorwaarts en de kleine ook mits er een ander paard bij is)
- Correctie (dat zou dan de enige reden zijn)
- Beloning (mij is altijd geleerd dat ze ontzag voor de zweep moeten hebben dus hier geloof ik niet in)
- Verlengstuk van je arm, vervangt het been van de ruiter ohz. (ik doe niet aan dressuur of iets dergelijks dus ze hoeven niet meer als voorwaarts te gaan en trug te komen.)
- Aanwijsstok (waarvoor ?)
- Begrenzer (deze begrijp ik niet helemaal als ik ze niet harder wil laten lopen neem ik ze gewoon trug)
- Richtingaanwijzer voor overig verkeer (daar heb ik mijn armen voor)
- Evt. Klaptouwtje aan je slag is soms ook handig
- Hulpje in nood, denk aan agressieve, bijtende honden etc. (dat zou mischien handig zijn maar soms helpt een zweep daar niet eens bij.)
- Vliegenwegjager (jaja, erg handig voor in de zomer). (ik gebruik goeie vliegenspul dus de vliegen zijn er niet eens.)
dan nog een toevoeging.: als mijn paarden aan de kletter gaan helpt zo'n zweep mij ook echt niet meer.
ik wil helemaal niet jullie manier van denken afkeuren of wat dan ook maar dit soort redenen zie ik gewoon niet zo veel in.
dan de redenen van de zwepen bij mijn paarden:
bij de kleine heb ik de zweep alleen nodig als we alleen op pad gaan omdat ze dan onder het werk uit probeert te komen. ze probeerd dan steeds om te draaien en schrikt voor dingen die er helemaal niet zijn. dus in dat geval heb ik de zweep erbij nodig om haar voorwaarts te houden. na een kwartier geeft ze zich over en is de zweep in feite niet meer nodig, maar in dat geval houd ik hem wel in de hand omdat zij nog wel onvoorspelbaar is in haar eentje.
hollyfield is nergens bang voor (niet voor containervrachtwagens die hard klapperend voorbij komt, niet voor gevechts helicopters die laag over komen vliegen en ook niet voor de nep schoten die bij militaire oefeningen gebruikt worden en ga zo maar door.) toen ik nog met hem kon rijden reed ik altijd op een heide veld waar veel militaire oefeningen gedaan werden en ik zat altijd klaar om mezelf zittende te kunnen houden voor als hij plots om draaide en er van door zou gaan maar keer op keer liep hij zo ontzettend dapper door dat ik er zelf van stond te kijken. ik heb al zoveel met hem meegemaakt dat ik serieus denk dat hetgene waar hij van zou schrikken of bang voor zou zijn nog uitgevonden moet worden. verder doet hij altijd voor de wagen precies wat ik van hem vraag. ik zie gewoon niet in waarom ik die zweep in handen zou moeten houden als ik hem nooit nodig heb. en zoals ik al zei ik heb hem meestal wel mee en dan staat ie in de koker. en ja het gebeurt nou eenmaal dat ik hem wel eens vergeet maar dat doe ik zeker niet express.
en wat het intuigen betrefft dat hebben jullie me wel duidelijk gemaakt dat dat anders moet en daar haal ik nou ook iemand bij die me kan vertellen hoe het hoort. en wat dat gedeelte betreft ben ik ook blij dat jullie me daar op gewezen hebben.