[AR] trailer met plaats voor menwagen, ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maisie

Re: trailer met plaats voor menwagen, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 16:10

bij mijn pa op het werk hebben ze een grote verlengde en verhoogde bus en daar kan de koets in. soms zie je ook dat mensen het bokkussen er af moeten halen wil ie passen.

Wij gaan voor een karretje waar 2 koetsen op kunnen. Waar ik zonder e rijbewijs gewoon mee kan rijden.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 19:50

2 koetsen en geen E rijbewijs nodig hebben?
Het ligt natuurlijk aan het gewicht van je auto maar een 2paards trailer is vaak al te zwaar voor een B rijbewijs, laat staan als je er 1 (of 2) koetsen op wil hebben.
Maar als het lukt hoor ik het graag! Ik heb namelijk ook alleen mijn B rijbewijs :o.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 20:50

nou deze:

http://link.marktplaats.nl/259066742

wagen weegt 250 kg ??? mijn kar 170 en de andere 235 dus dan blijft het totaal onder de 750 kg

Dit is dan wel zonder de paarden he :D daar rijdt mijn pa gewoon mee.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 21:22

De link doet het niet ;(.

De regel is: De auto moet zwaarder zijn dan het "Ledig gewicht + laadvermogen van de trailer".
Mijn trailer is 510 kilo + 1300 kilo laadvermogen = 1810 kilo en onze auto weegt 2800 kilo en mag ik hem met mijn B rijden.
Mijn eigen auto is 1147 kilo en mag ik dus niet met mijn B rijbewijs trekken.

Dus het gewicht van je pony of kar maakt niets uit!
Het gaat om het gewicht en laadvermogen van de trailer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 23:07

Succubi. Dat klopt niet, je vergeet namelijk de tweede bepaling van die regel :) 1.810 + 2.800 = 4.610 kg. Dat is boven de 3.500 kg, dus mag je dat niet met B-rijbewijs rijden, maar heb je BE nodig :)

Zie : http://www.bokt.nl/wiki/Rijbewijs_BE
Citaat:
B-rijbewijs
MTM trailer lager dan leeggewicht trekkend voertuig
en
MTM trailer plus MTM auto minder dan 3500 kg

In woorden: Je auto moet zwaarder zijn dan de MTM van de trailer en als je alle gewichten bij elkaart optelt moet de uitkomst lager zijn dan 3500.
Je auto moet het gewicht uiteraard ook mogen trekken volgens de papieren, anders ben je alsnog in overtreding.

Een aanhanger met een MTM van maximaal 750 kg mag je altijd trekken met alleen rijbewijs B, maar in de praktijk zal een paardentrailer daar nooit onder blijven.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 23:26

@Maya: Pfff, tijdje terug helemaal uitgeplozen en ben het nu alweer kwijt :o.

ff RDW erbij pakken want dat MTM maakt mij in de war.
"#de aanhangwagen mag totaal (massa leeg voertuig +
laadvermogen) niet zwaarder zijn dan 750 kg;
# de aanhangwagen mag zwaarder zijn dan 750 kg. Voorwaarde is, dat de aanhangwagen inclusief laadvermogen niet zwaarder is dan de ledige massa van het trekkende voertuig. Daarbij mag de toegestane maximum massa van de totale combinatie (trekkend voertuig plus aanhangwagen) niet meer dan 3500 kg zijn.

Even papieren erbij pakken:
Ik was in de war met ledig gewicht en laadvermogen, ik keek verkeerd.
Mijn trailer weegt 510 kilo. Laadvermogen is 790 kilo en onze auto weegt 1970 kilo (volgens manlief zouden wij een tank moeten rijden als hij 2800 kilo zou zijn :o)
Dus trailer + laadvermogen= 1300 kilo.
trekkend voertuig + trailer= 3270.
Dus ik mag hem met mijn B bewijs trekken.

Even erbij vermelden dat dit een kleine 1 paards trailer is.
Zo ver ik weet zijn er wel lichtere 2 paardstrailers die je kan terug keuren op een zwaardere auto zodat je hem met een B bewijs kan trekken maar met een koetsen rek erop?? Lijkt mij stug. Maar ik hou mij nog steeds aanbevolen! :D

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 23:31

Ik zit dit leuk uit te rekenen maar je hebt het over een gewone aanhangwagen Maisie.
Daar ging het in dit topic geloof ik niet over.
Ik maar rekenen en hopen dat ik mijn poown met karretje met mijn B bewijs mee kon nemen :').

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 01:58

Succubi schreef:
@Maya: Pfff, tijdje terug helemaal uitgeplozen en ben het nu alweer kwijt :o.

ff RDW erbij pakken want dat MTM maakt mij in de war.
"#de aanhangwagen mag totaal (massa leeg voertuig +
laadvermogen) niet zwaarder zijn dan 750 kg;
# de aanhangwagen mag zwaarder zijn dan 750 kg. Voorwaarde is, dat de aanhangwagen inclusief laadvermogen niet zwaarder is dan de ledige massa van het trekkende voertuig. Daarbij mag de toegestane maximum massa van de totale combinatie (trekkend voertuig plus aanhangwagen) niet meer dan 3500 kg zijn.

Even papieren erbij pakken:
Ik was in de war met ledig gewicht en laadvermogen, ik keek verkeerd.
Mijn trailer weegt 510 kilo. Laadvermogen is 790 kilo en onze auto weegt 1970 kilo (volgens manlief zouden wij een tank moeten rijden als hij 2800 kilo zou zijn :o)
Dus trailer + laadvermogen= 1300 kilo.
trekkend voertuig + trailer= 3270.
Dus ik mag hem met mijn B bewijs trekken.

Het is wel degelijk de MTMS (maximaal toegelaten massa sleep) van de auto die telt. Da's dan de massa van de auto in beladen toestand plus die van de trailer in beladen toestand. Dus als je auto 1000 kg weegt en je mag er 500kg in laden, is het verkeerd om met die 1000kg te rekenen; het moet 1500kg zijn. Om met zo'n voertuig een aanhangwagen met enkel een B-rijbewijs te kunnen trekken, mag die aanhangwagen dan ook niet meer wegen dan 1500kg. Overigens denk ik wel dat je hiermee rekening gehouden hebt; het lijkt me sterk dat jullie auto leeg bijna 2 ton weegt...

Uiteraard dient ten allen tijde de MTMS van het trekkend voertuig gerespecteerd te worden: je mag dus niet meer trekken dan wat er op het plaatje naast de trekhaak staat. Voor de meeste personenwagens is de MTMS tegenwoordig maar 1500kg + massa auto in beladen toestand; in Belgë staat dit op het keuringsbewijs en het zou op een plaatje in de auto moeten staan.

Persoonlijk vond ik het gemakkelijker om mijn BE rijbewijs te halen. Dan ben je meteen van al die limieten vanaf en telt enkel de technische limiet van je voertuig.

Als je gaat kijken voor een koetsentrailer, test dan ook eens hoe het ding rijdt zonder koets (en met enkel paard, indien mogelijk). Als dat goed uitpakt, kun je met die trailer ook ohz weg...

De kogeldruk is hoeveel gewicht de aanhangwagen op de trekhaak van de auto mag leggen. Meestal bedraagt deze technische limiet 75kg. Als je een bestaande aanhangwagen laat ombouwen, moeten in principe ook de assen naar voor om de kogeldruk laag genoeg te houden; anders krijg je van die situaties als op de foto hierboven. Ik hoop dat daarbij de paarden al van de aanhangwagen af waren...

bandosx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 05:00

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 06:18

He bandosx, wij ook!!! We zijn er zeer tevreden over. Het ideale is dat je alles in één keer mee kunt nemen en geen andere mensen lastig hoeft te vallen of ze asjeblieft je koets of paard naar de wedstrijd willen brengen.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 08:55

bandosk: dat ziet er goed uit! hoeveel is de trailer dan zwaarder geworden? ik heb zelf een kleine 2 paards trailer,heb hem terug laten keuren van 1600kg naar 1400kg (omdat mijn auto niet meer dan 1450kg mag trekken, en dan geen gezeur krijg als ik ooit word aangehouden met 1 paard erin)
ik rij met een jeep (vitara)
eind van de maand is het hier concours en staan er trailerdealers, dus alle info van jullie en ervaringen welkom,kan ik die gebruiken om meer info van ze te winnen (als leek dan ;) )

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 11:05

@ succubi sorry :o

Bij ons is een koetstrailer geen optie omdat er 2 pony's 1 paard en 2 koetsen mee moeten. en helaas ga je het niet redden met een B rijbewijs.

Ik vind een bus met een trailer ook wel een goede optie.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 13:32

Hebben wij sinds kort ook, een semi-verhoogde bus (enkele cabine), waar de wagen in gaat. Trailer er achter en klaar!

Even een fotootje zoeken:

Afbeelding
Afbeelding

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 14:03

Zo Divine, dat ziet er puik uit!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 14:25

Divine bij Obelink voortentje halen kun je in de bus slapen in de voortent leven en aan de andere kant maak je tentje voor pony en dan kun je 2 dagen weg

bandosx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 15:21

het ledige gewicht van mijn trailer was eerst 635 kilo dat is na de ombouw 840 kilo geworden,de keuring is bij de rdw geschied.hun bouwen tevens als enigste ook een 1,5 paards trailer om met koetsframe die ook rdw goedgekeurd is

gr martijn

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 18:00

bedankt,valt best wel mee in gewicht, dacht dat het zwaarder zou zijn.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 18:25

Echwel schreef:
Divine bij Obelink voortentje halen kun je in de bus slapen in de voortent leven en aan de andere kant maak je tentje voor pony en dan kun je 2 dagen weg

Divine heeft in het voorjaar bij Obelink wat "oriënterend werk" gedaan, en via marktplaats (jaja, crisis hè }> ) een Obelink-bustent op de kop getikt:
(2 daagjes lol en kou in Gorssel *D)
Afbeelding
(volgende keer eerst netjes tentje strak opzetten, en dán pas iets drinken :') )

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 20:52

Potverpielekes, Divine! Jij bent d'r helemaal klaar voor.

Overigens viel mij het gewicht van het koetsenframe ook mee, als het opgebouwd wordt. Ik weet even zo vlug niet wie het schreef.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 19:20

Wij hebben erook een en ben er zeeeeerrr content mee.
Een Sluis met een Hyundai H200 ervoor.
Voor de verbouwing..
Afbeelding

Pas geleden hebben we er een nieuwe bodem in laten leggen bij Toeran en het koetsenframe laten verstevingen.
Na.
Afbeelding

Afbeelding

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 17:48

@Vippie: dat ziet er gaaf uit, maar mag een H200 dan zoveel trekken?
Ik dacht maar 1800 kg...kan me vergissen!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 06:51

2000 en daar komen we met poownie, trailer en koets nog lang niet aan.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 21:43

Vippie schreef:
2000 en daar komen we met poownie, trailer en koets nog lang niet aan.

dat is fijn...ik ben langzaam aan het rondneuzen voor een opvolger van mijn kia sportage.
Een bus lijkt me ook wel erg fijn, wel dubbele cabine, voor de zitplaatsen ;)
Is jouw H200 een benzine of diesel?

Mechelfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 09:41

het nadeel van de trailer vind ik dat de kar er aan de zijkant af moet. vaak op wedstrijden moet je dicht naast elkaar parkeren en is er dan te weinig ruimte.
Als je de kar in je auto zet moet je daarentegen weer de trailer loskoppelen voor je de kar er uit kan halen, dus zal wel persoonlijke voorkeur zijn.
Is ook maar net wat voor auto je wilt voor prive gebruik bijvoorbeeld.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 22:37

laad je eerst je kar af voor je de trailer verder tussen het rijtje zet ;) Tis allemaal niet zo lastig als het lijkt.
Wij hebben een diesel Anke, rijden we ook prive gewoon mee (is manlief zn trots en zaligheid)