Paard draait zich om bij longeren .

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PatriesCarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 12:35

MiSz_SaNdY schreef:
en inderdaad een jong paard kan raar uit de hoek komen en omdat je zelf nog maar 13 bent zou ik toch uitkijken met dit soort dingen.
hou het lekker bij poetsen en wandelen (in hoeverre dat gaat)
en laat hem kennis maken met nieuwe dingen zoals plastic zakje,paraplu enz enz.
en inderdaad die pezen ens pieren in die benen zijn echt niet uitgergroeid met 2 jaar!
longeren is hard werken voor benen en rug.
nog even geduld maar dan heb je wel langer plezier van dit paardje!!

juist geduld maar dat heeft niet iedereen he beter te lang wachten en wat moeite hebben omdat ze ouder zijn dan te roeg beginnen en je paardje met 5 jaar op pension omdat hij te vroeg is overvraagd

Diane65

Re: Paard draait zich om bij longeren .

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 14:09

Vergelijk het maar met jezelf. Jij bent zelf toch ook nog volop in de groei? Dan kan je toch ook niet ineens topsport gaan doen? Het heeft gewoon zijn tijd nodig. Het zou toch doodzonde zijn als het paardje inderdaad met 5 al op pensioen of nog erger omdat hij te vroeg aan het werk is gezet?
We zeggen dit echt niet om je in de hoek te zetten, maar vooral vanuit het belang en het welzijn van het paard. Dat je dan antwoordt dat je al ervaring hebt is mooi, maar het klinkt wel een beetje eigenwijs, alsof je onze goede raad niet wilt aannemen. Dat zou erg jammer zijn.

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 14:17

Het probleem is alleen dat er nu al wel een 'probleem' in zit, ga je hier nú niet mee verder, wordt het straks, als hij groter en sterker is, alleen maar erger. Laat het toch rustig oplossen, met héél veel geduld en laat hem dan voorlopig lekker met rust!

Paarden vergeten zulk soort dingen echt niet, dus je moet het nu wel weer goed zien te krijgen, desnoods door een profi, die hem daarna ook gewoon met rust laat!

xKimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 14:29

Als ik jou was, zou ik haar inderdaad nog even laten staan. maar als je het echt wil: Zorg er dan voor dat je altijd àchter het oog van je paard blijft lopen. Als ik bij mijn paarden voor hun ogen gaan lopen, staat ze ook direct stil en draaien ze om!

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 14:31

oke ,
maar hij is vandaag het land in gegaan ,
de eigenaar zij dat ik er nog wel mee bezig mocht gaan in het weiland, maar ik laat hem nu ook met rust , het staat nu lekker te grazen, en dat vind ik dan ook weer zielig ;P
toch bedankt voor de tips ;D

fabiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 22:28

Mijn verzorgpony stopt altijd en komt naar me toe gelopen als hij geen zin meer heeft. :+
Ik stuur hem dan altijd weer weg met de longeerzweep.
maar eigenlijk moet ik soms best wel een beetje lachen, klein ondeug

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 07:39

ismy schreef:
oke ,
de eigenaar zij dat ik er nog wel mee bezig mocht gaan in het weiland, maar ik laat hem nu ook met rust , het staat nu lekker te grazen, en dat vind ik dan ook weer zielig ;P

Wat vind je er zielig aan dat hij lekker in het land staat te grazen?Dat snap ik dan weer niet.

PatriesCarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 11:29

Cassagrande schreef:
ismy schreef:
oke ,

Wat vind je er zielig aan dat hij lekker in het land staat te grazen?Dat snap ik dan weer niet.

ja wat is zielig ? dat hij staat te grazen nou ben bang dat het zielig is als je hem straks helemaal erknald maar heb het idee dat wat we ook tegen je zeggen dat het het ene oor in gaat en het andere uit

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 11:51

Verplaatst van OPG naar GVL.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 11:56

Ten eerste ga ik met bovenstaande mensen mee en vind ik dat je een paard van 2 nog niet mag longeren. Veel te belastend voor zo'n paard. Dan had je een ouder paard moeten kopen waar je gelijk mee an de slag kan.

Ten tweede om antwoord te geven op je vraag: Hoogst waarschijnlijk sta je zelf tijdens het longeren op de verkeerde plaats. Neem eerst eens goed lessen hierin, aangezien je eigen houding en de plek waar je staat cruciaal is voor longeren.

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 12:01

Ik heb even mee zitten lezen en ik ben het ook met de bovenstaande mensen eens.
Ik zou als ik jou was ook niet in je eentje met een 2-jarige gaan longeren, wat zoals iedereen hier zegt ten eerste niet goed is voor je paard en ten 2e je hebt naar mijn idee weinig grondwerk gedaan. Je paard kan ook schrikken en de longeerlijn uit je handen trekken, jij kapotte handschoenen of een brandplek en je paard ervandoor, dat is toch ook niet wat je wilt?

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 12:09

wat me opvalt is dat in de meeste boeken en en op website geschreven word dat je vanaf de 2 jaar mag beginnen met longeren.
maar hier op bokt vind iedereen van niet.( althans de meeste)
wat is nu waar?
http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... geren.html
hier zeggen ze ook dat het goed is en kan 1 a 2 x in de week.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:01

Beste Vrouwke,

Ik weet niet in welke boeken staat dat je vanaf het tweede jaar kan beginnen met longeren. Misschien dat je dit in boeken tegenkomt van schrijvers die vinden dat een paard met 2,5 jaar oud ook al ingereden moet zijn (vooral bij de westernpaarden of de volbloeds op de baan), maar de praktijk wijst uit dat op zo'n jonge leeftijd je paard al longeren vragen om pees-en botproblemen is. Niet alle wijsheid kun je uit boeken halen, bijna alle reacties hier komen van mensen uit de praktijk. Die zijn vaak door schade en schande wijs geworden en waarschuwen daarom ook TS.

diesuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:11

Ik denk dat het paardje het zelf al aan aangeeft en het geen ondeugt is maar een lichamelijk gebrek, de ene kant op gaat goed en de andere kant niet dus geeft het paard door om te keren aan dat hij daar last van heeft.
Dan zal nog een flinke rust/uitgroei periode zeker geen kwaad kunnen.

Karin.

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:44

Diane65 schreef:
Beste Vrouwke,

Ik weet niet in welke boeken staat dat je vanaf het tweede jaar kan beginnen met longeren. Misschien dat je dit in boeken tegenkomt van schrijvers die vinden dat een paard met 2,5 jaar oud ook al ingereden moet zijn (vooral bij de westernpaarden of de volbloeds op de baan), maar de praktijk wijst uit dat op zo'n jonge leeftijd je paard al longeren vragen om pees-en botproblemen is. Niet alle wijsheid kun je uit boeken halen, bijna alle reacties hier komen van mensen uit de praktijk. Die zijn vaak door schade en schande wijs geworden en waarschuwen daarom ook TS.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Daarbij vind ik TS nog te jong om dat te kunnen zonder goede begeleiding. Wil je net als handelaars dat je paard zo vroeg mogelijk moet beginnen krijg je een paard dat op een aangename leeftijd dus de slop in gaat. Tuurlijk lezen wij die boeken ook wel eens maar dat wil niet zeggen dat dit in de praktijk ook werkelijk werkt. Soms haal ik er wel eens goede dingen uit maar dat wil niet zeggen dat dit voor een ander paard ook werkt. Net als mensen zijn paarden verschillend. Wil je uiteindelijk een goed paard, laat ze dan het liefst staan tot ze 4 jaar zijn. Dat is mijn ervaring.

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:04

Mijn pony doet precies hetzelfde als die van jou! Alleen mijn pony is 16, en ik ook :')

Dat beest snapt het nut van longeren niet ofzo!