Hoe ontwikkel jij jezelf ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 21:40

Ik denk dat met paarden werken inderdaad inschatten is, maar dat moet wel een vanzelfsprekend iets worden. Eigenlijk is het , denk ik, in de huid van de ander kruipen en bedenken wat hij denkt of kan denken.
Net als mensen kunnen stemmingen bij paarden heel rap wisselen, één miezerig flapperend papiertje, en als je niet oppast sta je 'oog in oog' of 'zand in zand' met of onder 600 kilo paard, die er ook niks aan kan doen want die is gewoon zichzelf.

Uh, maar als je meerdere paarden 'in handen hebt gehad' dan weet je toch echt niet waar die allemaal gebleven zijn? Sommige staan misschien wel gewoon ergens in de 'achtertuin'.
Bij mij zijn er ook een aantal in Spanje, waar die gebleven zijn ?

Al zou het wel leuk zijn als je er een 'kent' die leuk terecht is gekomen.

Denk ongeveer hetzelfde als Geerke denk ik, ik heb wel eens met tranen van ontroering gestaan bij de aanblik van zo'n jonge hengst die je vol vertrouwen aankijkt. Zo'n moment waarop je inschat, 'nu zou ik echt alles met je kunnen doen, en je zou me nu helemaal vertrouwen'. Om de volgende seconde te denken, "Welkom in de wereld van grote paarden knul, nu is alles wat je deed voorbij en word je als volwassen paard behandeld. Het doet me wat als dat gebeurt, je neemt hun jeugd af en bent de tussenschakel tussen 'later'.

:\ Kan iemand me nog volgen....

KiWiKo

Re: Hoe ontwikkel jij jezelf ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 21:45

hahaha ik kan je heel goed volgen...............

er zijn ool paarden waar ik het verloop wel van wil weten

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 22:17

Bedenk me ook dat er ongetwijfeld pony's en paarden nu niet meer leven, niet ieder paard haalt de .. :? oeps, ben ik al zo oud? :=

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 22:19

time is flying when you're having fun....

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 11:17

Paardentango schreef:
Precies wat ik bedoel Kiwiko, met paarden werken betekent doorlopend razendsnel kunnen inspelen als dat nodig is. Als je 1 op 1 staat is er niemand om te vragen.. 'wat moet ik nu doen'.

Jezelf en je paard ;) Als het goed is, heb je genoeg kennis om te doen wat je op dat moment vraagt. Op het moment dat je het even niet meer weet, even zitten en nadenken en je hebt de oplossing bij de hand.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 13:36

Uhm, als je met paarden werkt kun je niet altijd 'even zitten' en nadenken'. Pas daarna kun je evalueren of je juist gehandeld hebt.
Wat je bedoelt is denk ik een stapje terug doen.

Mijn idee is dat je moet doen wat je voelt wat goed is, soms werkt het en soms merk je van niet.
Het paard bepaalt mijn handelen in elk geval, dat is juist. Ieder paard is weer anders dan een ander.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 13:53

nee hoor, ik bedoel echt even zitten en nadenken :D Wat is het probleem daarmee? Zouden meer mensen moeten doen, even jezelf "retreaten" :D

Niet dat het altijd mogelijk is of mij lukt :D , maar dat is wel mijn volgende doel. Niet: doen en dan later evalueren of het goed was, maar van te voren al weten dat het goed is.

Zoals je voorbeeld van het paard dat niet door een hoek wilde. Nu heb je later geevalueerd dat je aanpak niet goed was, maar als je even die hoek had losgelaten, weg was gegaan en rustig opnieuw had geprobeerd, had je waarschijnlijk gezien dat het paard spanning had en had je die forse hulp niet hoeven geven en het probleem niet verergerd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 15:54

je kan niet even zitten en nadenken als je een jongeling aan de lijn hebt die je OF niet begrijpt of je niet WIL begrijpen, want bij niet begrijpen moet je heel anders reageren dan bij niet WILLEN begrijpen....... en dan heb je een halve seconde om te reageren en in te grijpen indien nodig.....

en van te voren weten wat wel of niet goed is, is onmogelijk omdat paarden namelijk heel werkwillig zijn en je soms tegen een grens oploopt bij een paard die je op voorhand veel verder weg had gezet omdat zo een dier zo werkwillig is......

werken met paarden is een constant aanpassingsproces, constant doelen bijstellen, constand tijdslijnen bijstellen....... ZONDER daarbij de grenzen van het toelaatbare te laten overschrijden.........

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 16:19

KiWiKo schreef:
je kan niet even zitten en nadenken als je een jongeling aan de lijn hebt die je OF niet begrijpt of je niet WIL begrijpen, want bij niet begrijpen moet je heel anders reageren dan bij niet WILLEN begrijpen....... en dan heb je een halve seconde om te reageren en in te grijpen indien nodig.....

Als ik niet de reden weet, laat ik het paard gewoon dezelfde oefening nog een keer over doen en dan... doet ie precies hetzelfde :D Er gebeurt dus helemaal niets ;) Verkeerd ingrijpen zorgt meestal voor meer negatief effect, dan gewoon nog een keer hetzelfde doen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 16:22

gaat je niet lukken als die jongeling tegenover je staat.......... kwestie van inschatten en je beslissing maken........... of je laat de jongeling de dienst uitmaken op dat moment.......... en dat moet je later weer terugdraaien.......

nee Sanne, ik denk dat je het werken met vooral jonge paarden ernstig onderschat

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 16:34

Ik zie daar het probleem niet van in. Een paard heeft heel veel eigen inbreng bij mij, dus een beetje meer of minder maakt niet zoveel uit. Daarnaast zijn extreme gedragingen natuurlijk makkelijk in te schatten en kan je daar dus gelijk op reageren, maar hier gaat het over subtiele gedragingen waarbij je het niet zeker weet.

Ik zal het vast onderschatten :D jonge paarden zijn veel en veel makkelijker, nog geen negatieve, ingesleten patronen, heerlijk :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 16:37

alles wat je fout doet bij een jongeling krijg je teruggeserveerd......... met alle gevolgen van dien.

dus even zitten is er niet bij, kwestie van nu, hier en nu......

Juist omdat jongelingen nog zo onbevangen zijn is het zaak om het goed te doen..........

eigen inbreng is tot bepaalde hoogte acceptabel....... daarna niet meer.........

en ik weet niet of je het ooit meegemaakt heb........ maar ik heb ze tegenover me gehad met een behoorlijke kop erop, wetend dat ik maar een klein nietig mensje ben........... en das niet gaaf!

veelal veroorzaakt door mensen die wel die klus gingen klaren............ en dus verkeerde beslissingen namen in het straffen of de rust :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 16:53

Misschien is het meer een kwestie van persoonlijkheid. Als je snel angst hebt, is het misschien beter om een keer door te zetten, ook al is dat voor het paard op dat moment niet het optimale. Zo ontwikkel je jezelf (om daar even op terug te komen :D )en dat komt uiteindelijk weer de relatie ten goede.
Misschien is dit vooral mijn zelfontwikkeling. Ik ben zelf meer direct, doelgericht, dominant en extrovert, dus het is voor mij meer zelfontwikkeling om me terug te trekken, het doel te verlaten, zelfinbreng te accepteren. Met paarden met een kop erop heb ik nooit zoveel problemen. Het is dan ook geen raadsel waarom er bij mij een extreem angstige, teruggetrokken merrie op m'n pad is gekomen :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:54

angst heeft er niks mee te maken Sanne :D :D echt :D

maar het is duidelijk dat jij niet begrijpt waar ik het over heb........ noem het referentiekaderverschil :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 19:12

En jij hebt echt geen idee waar ik het over heb ;)

Het stukje wat ik schreef ging over zelfontwikkeling.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 22:57

sanne83 schreef:
Zoals je voorbeeld van het paard dat niet door een hoek wilde. Nu heb je later geevalueerd dat je aanpak niet goed was, maar als je even die hoek had losgelaten, weg was gegaan en rustig opnieuw had geprobeerd, had je waarschijnlijk gezien dat het paard spanning had en had je die forse hulp niet hoeven geven en het probleem niet verergerd.

Bedoel je mij?
Ik kan je inderdaad ook helemaal niet meer volgen nee, en ik ben niet de enige geloof ik zo.

Je draait nogal een solo vind ik.
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 09-06-09 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 23:00

Paardentango schreef:
Als ik dit voor mezelf moet beantwoorden vind ik het een lastige vraag. Wanneer doe je iets goed.
Soms reageren paarden nauwelijks op iets wat er gebeurt en merk je pas later dat het indruk heeft gemaakt. Meer dan je denkt.
Als voorbeeld een drie-jarige die niet rond wilde maar in een 'vaste hoek' een draai maakte. Ik werkte los met hem.
Na drie keer draaien besloot ik wat forser te zijn en blokkeerde hem zijn weg, de verkeerde kant op.

We kregen een discussie waarbij hij aangaf dat als ik zo doorging hij over het hek zou klauteren, 'nee vriend dacht ik, dat doen we niet'. Na een paar keer netjes rond gan warbij ik met stem en houding hem liet weten dat hij top was, ik werk het liefste kort maar kwalitatief goed stopte ik de sessie. Een dag heeft meer momenten, dus wie weet later nog eens.

De volgende dag toen we ongeveer hetzelfde deden bleek de hoek, waar hij de dag ervoor steeds draaie een 'eng punt'. Dat is niet wat ik wilde, maar ik weet wel dat ik een rol speel hierin. Voor mij een signaal om te denken 'dat deed je gisteren veel te fors, wetende dat ik geïrriterd was, tegen een jongeling, foei'.

Ook bij het naar het zandbakje gaan hadden we een stevige discussie, hij vond mij stom en ik hem ook. Overkomelijke probleempjes, hij als puberpaard en ik als mens. Maar toch denk ik dan, 'nee, was gisteren niet goed, ik was te fors'. Wees loyaler en minder snel geïrriteerd, zeker tegen een jongeling na al die jaren moet ik het toch wel ' beter weten'.

Nog beter luisteren en inleven in paarden en hun gedachten en patronen.

Hier schrijf je een verhaal. Ik neem het (veel voorkomende) verhaal als voorbeeld, wat is er zo onduidelijk aan ;)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 23:02

Leg gerust uit... ? :+

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 23:06

Ik nam je verhaal even als voorbeeld van een conflict. Dat het helemaal niet erg is om als je iets even niet zeker weet even weg te lopen, even iets anders te doen en dan terug te komen en nogmaals te kijken wat het probleem is.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 23:20

Oh, nou dat is interessant om extra te vermelden.
Fijn dat je de oplossiong weet.

Misschien zijn andere paarden anders dan jouw angstige merrie, daar moet je misschien voorzichtig mee zijn. Een 3-jarige puber hengst is wel een nogal ander kaliber paard, die hangen uit
speelsigheid ook zo op je schouders met twee voorbenen. Wat jij vindt is niet altijd het enige juiste.

Waarom ga ik hier eigenlijk op in.... :n

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 07:02

Ik begrijp niet helemaal waarom je je zo aangevallen voelt. Je vraagt hier om zelfontwikkeling :?
het gaat helemaal niet om een oplossing voor een probleem, ik geef een voorbeeld over zelfontwikkeling, toevallig jouw verhaal.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 08:27

Voel me niet zozeer aangevallen, alleen vind ik je gedachtegang nogal rechtlijnig en op een beetje rare manier eigenwijs. Je legt een ander, mij in dit geval en Kiwiko, iets in de mond waar je niet juist mee zit. Daar blijf je in volharden.

Het is irritant als iemand dat doet, ik weet niet hoe oud je bent en hoeveel ervaring je hebt dus ik reageer gewoon als ik. Je werd ook een tikje persoonlijk vind ik. Vandaar dat ik reageer.
Maar om je weer blij te maken, ik vertel inderdaad dingen over mijn ervaringen. Ik heb geen last, meer, van schaamte of een gebrek aan zelfreflectie en ben in staat naar mezelf en mijn handelen te kijken. Hopelijk is dat een voorbeeld voor anderen. Alleen vaak ook wel achteraf als ik op de bank aan de thee zit en de film nog eens terugdraai. Wat deed ik goed en wat had anders gekund, wat ga ik morgen doen. Luisterend en kijkend naar de paarden en naar mijn kunnen. Daar vertelde ik over, over mijn eigen zelfbeoordeling en daarmee mijn ontwikkeling.

Net als angst, ik zou wel gek zijn als ik geen angst zou hebben voor paarden(geweld). Angst is daarmee een goede raadgever, het houdt een nietig mensje in leven tussen de grote paarden. Als iemand zegt ik heb geen angst dan durf ik die niet bij paarden te laten, die zal geen gevaar zien en daar niet op inspelen.

Inspraak is een gevoel, soms kan het maar soms helemaal niet. In theoretische kaders is alles mogelijk, maar in de praktijk kan de theorie wel eens niet opgaan.

Al lang afgestapt van goed of fout. Ieder paard is anders en ieder mens ook.

In wezen zal je het wel goed bedoelen, maar het komt op mij nu zo anders over.
Je spreekt niet over jezelf maar beoordeelt iets van en over een ander. De vraag is: ' Hoe ontwikkel jij jezelf ?'

;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 09:46

over hengsten en merrie's gesproken....ik vind hengsten over het algemeen makkelijker en voorspelbaarder in de omgang dan merries.....maar ja....dan zal er wel weer gesuggereert worden dat de hengsten die ik ben tegengekomen ben in mijn leven watjes waren ofzo of niet slim,zoals al eerder vermeld....en dat jullie hengsten veeeeel gevaarlijker zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 09:52

ben ik zeker met je eens :D :D liever 5 hengsten dan een zo een zeikwijf :D :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 10:09

geerke schreef:
over hengsten en merrie's gesproken....ik vind hengsten over het algemeen makkelijker en voorspelbaarder in de omgang dan merries.....maar ja....dan zal er wel weer gesuggereert worden dat de hengsten die ik ben tegengekomen ben in mijn leven watjes waren ofzo of niet slim,zoals al eerder vermeld....en dat jullie hengsten veeeeel gevaarlijker zijn.

Je bent echt niet de eerste die dit zegt....
Een paardentrainster (NH) waarmee ik uitgebreid heb gepraat en gemaild vertelde hetzelfde; Ze vond merries veel gecompliceerder dan hengsten, vooral als het merries betrof die al veulens hadden opgevoed.
Die waren vaak extra zelfbewust en gewend om beslissingen te nemen en eisen te stellen.... Ze kon er prachtig over vertellen maar haar vaste spreuk was:

Een ruin zeg je dat hij iets moet doen
Een hengst vraag je om iets te doen.
Bij een merrie dien je een verzoek in drievoud in.

Ik heb dit vaak in gedachte als ik met onze merries bezig ben. Eentje is dan wel van mijn man, maar soms werk ik ook met haar. En reken maar dat dat een echte vrouw is..... :D
Maar met bovengenoemde gezegde in gedachte, kan ik er wel mee lachen...
En het is nog waar ook. Want meewerken doet ze echt wel en ze doet het goed. Mits je alle beleefdheid in acht neemt en rekening houdt met haar gevoelens als je iets vraagt :D

*volgt verder deze discussie met interesse*