Mijn 2 jarige merrie stijgert bij het longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:48

jaa, met longeren doe je je paard geen kwaad en is alleen maar goed;)
maar er op zitten enz. moet je niet doen en met hulpteugels gaan werken!

cent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:51

hallo longeren is altijd goed;)
en je kunt heb ook op grote cirkels longeren;)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:52

Longeren van een 2 jarige is nooit goed. Enige idee van de botten, spieren en pezen etc van een paard?

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:53

cent schreef:

NEE cent. Longeren kan wel degelijk heel goed zijn voor volwassen paarden. Mee eens.

Maar niet voor paarden die nog zo erg in de groei zijn als een 2-jarigen. Heb je énig idee van het bewegingsstelsel van een paard? Constant gebogen op een circel lopen is gewoon niet goed. Krijg je overbelasting van.

Dat is gewoon echt zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:55

cent schreef:

Longeren kan goed zijn bij gezonde volgroeide paarden, mits je correct longeert en het paard niet klakkeloos in het rond slingert. Longeren bij dieren van net twee jaar werkt beengebreken in de hand en verder mag zo'n jong dier nimmer rondjes lopen.

cent

Re: Mijn 2 jarige merrie stijgert bij het longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 17:02

dus bij deze sorry want voor een 2 jarige paard\pony is het inderdaad slecht
dacht dat jullie het over ouderen hadden want bij die is het juist goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 17:02

Tuurlijk mag je fouten maken Cent, alleen jij zegt dat longeren ALTIJD goed is en zo werkt het niet. Longeren kan in sommige omstandigheden erg slecht zijn. En is taboe bij zulke jonge dieren. Verder kun je niet doelloos een paard in het rond jakkeren, er komt meer kijken bij longeren dan de meesten denken.
Dus.... het is nonsens dat het bij oudere paarden ook altijd goed is.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 17:13

KiWiKo schreef:
en ten tweede, wat ben je in hemelsnaam aan het doen?????

het enige wat dit paard nu leert is dat hij de mens de baas is, en dat hij onder het werk uit kan komen........ gaat leuk worden als het ding straks volwassen is........... dan heb je pas echt een drama.....

mijn advies, is er NU iemand bijhalen die dat dier stevig op zn nummer zet, dan voor nog een jaar of twee ongemoeid laten op het land.......

als je hem nu zo op het land zet dan weet hij nog straks dat hij dit kan flikken......... daarom moet je hem NU op zn plek zetten.

Dan moet jij flink in de leer bij iemand zodat je het straks goed aanpakt

Idem, maar ik zie eigenlijk het probleem van longeren niet in (exclusief bijzet, grote cirkel, en rustigaan).
Ja oké als je praat over een halfuur of langer intensief longeren, maar een kwartiertje wat stappen en draven is echt geen marteling voor zo'n beestje hoor, integendeel. Die pezen hebben ze wel degelijk om belast te worden en je moet ze ook weer niet gaan behandelen als van marsepein... als je ziet wat sommige jaarlingen-tweejaarlingen uitspoken op de wei ... is heeel wat belastender voor de pezen dan even rustig longeren. Ondanks de cirkel is het lopen wel nog steeds iets wat elk paard doet en geen enkel paard kan enkel rechtdoor blijven lopen ...
Dat het beestje hier de baas is is echter wel duidelijk ... om op dit moment te stoppen met wat je niet kan is het helaas al te laat. Haal er hulp bij en leer eerst zelf omgaan met moeilijkere dieren voor je weer dit dier gaat longeren. Aangezien je zegt dat ze het aan de hand ook al doet blijf je best helemaal van 't beestje af momenteel. Laat 'r even manieren bijbrengen van iemand die dat kan en gooi 'r dan de wei op en ga bijleren zou ik zo zeggen, eventueel met dit paard met begeleiding, maar zorg er dan zeker voor dat je dit dier niet gaat overbelasten qua werk doordat jij moet leren.
Persoonlijk ben ik overigens meer voor wandelingen aan de hand dan voor longeren, maar als longeren en gewoon meestappen al niet lukt aan de hand zou ik me daar niet aan wagen ...

Dat je er al op gaat zitten daar heb ik wel degelijk geen goed woord over. Er is een reden dat dieren onder hun 3 jaar best niet ingereden worden en ik neem aan dat jij geen pluimgewichtje bent. Van het ene komt het andere, en aangezien erop gaan zitten zo tegennatuurlijk als het maar zijn kan is en het voor het beestje z'n rug nog zeker een jaar te vroeg is om er al een zwaar gewicht op te zetten ...
Nee van 10 seconden gaat zo'n beestje niet dood nee,, maar je klinkt niet alsof je er ooit eens een keertje heel even erop hebt gezeten ...

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 17:13

cent schreef:
heeey,

die van mij had daar eerst ook last van die ging ook altijd omhoog,
ik heb gewoon heel veel geoefend.
en inrijden is nu wel al wat vroeg!
maar longeren kan altijd:)
groetjes

dan heb je toch in de gaten dat het om een jong paard gaat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 17:14

Wat zeg je me nou??? Een DRIEJARIGE longeer je in het begin slechts drie keer in de week een kwartiertje!!!

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 17:15

Joh Suleilitha, die discussie gaat toch nergens heen. Ik had bovenstaande ook gezien, ze had het goed in de gaten. Maarja... dan wordt het weer zo'n reltopic...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 17:20

Ach ja Abeltje, is ook zo...
Ik ben van mening dat longeren vaak nog zwaarder is dan rijden. Het is vaak voorgekomen dat ik een paard eerst lichtjes zadelmak maak, erop stap en aan een kalm teugeltje rechttoe rechtaan het bos doorstap. Slijten ze veel minder van. Longeren doe ik soms iets later pas, om er echt spieren op te krijgen.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 17:23

suleilitha schreef:
Wat zeg je me nou??? Een DRIEJARIGE longeer je in het begin slechts drie keer in de week een kwartiertje!!!

:P als ik de wei op ga met't deken van m'n (overigens volwassen) verzorgmerrie is het tien minuten circus op de wei als ze het aan heeft,, en jong en oud doet mee,, bokkend en maf rondgalopperend omdat er toevallig eentje rondloopt met iets op r rug dat een vreemd geluid maakt :P
dat is minstens even belastend voor de pezen dan op 't gemakje wat longeren, want ook een wei is niet oneindig groot,, wat dus resulteert in een boel rondjes -of ovalen-
aangezien overigens de tweejarige waar ik momenteel wel wat mee doet sinds 'r 4 maand regelmatig in de hand is geweest (wandelen aan de hand, toen ze 1 was werden die best lang en op de baan, (stappen draven én galopperen) borstelen, voetjes geven, heeel soms van alle gewenning (staartriem, hoofdstel, longeersingels, jassen, dekens, flapperende weetikveelwatten)) en dus van niet al te veel opkijkt zou ik er niks verkeerds aan zien om 'r 1x in de week een kwartiertje te longeren ...

Als je natuurlijk over een volledig groene driejarige praat ...
Overigens ben ik wel paarden gewoon die van bij hun geboorte in de hand geweest zijn, blijken achteraf makkelijk op te leren (zadelmak dus) en heel rustige paarden te zijn.
Laatst bijgewerkt door Lord_Ik op 28-05-09 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 17:28

Abeltje, die paarden zijn al beleerd straks voor ze ooit een ruiter op de rug hebben gehad, prima methode!

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 17:30

Dat denk ik dus ook. Gelukkig maak ik het van dichtbij mee, dus ik leer er erg veel van.
Moet wel zeggen dat het langer duurt op deze manier. Maar dat wilt dus alleen zeggen dat het rustig aangaat voor de paarden. Hebben veel verwerkingstijd. Ken de dieren sinds ze veulentjes zijn, dus wel bijzonder als het straks echte rijpaarden zijn geworden.
Mooi traject om mee te maken.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 17:32

Vooraf werken met lange lijnen is echt super. Als je erop stapt heb je al een stuur. Ik kan het aanraden.

Het zadelmak maken van mijn Wiz was: ik ging erop zitten. Hij keek om. Dat was het ;)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 22:05

Slotje over overleg...

Edit:
Dit topic blijft gesloten, omdat in dit topic alles gezegd is en wij niet het idee hebben dat dit topic op constructieve en opbouwende wijze verder zal gaan verlopen.
Laatst bijgewerkt door Judje op 07-06-09 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Slotpost aangepast.