[AR] mennen met pony van 72 cm?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 08:51

Met aandacht heb ik de reacties gelezen, bij een aantal reacties komt bij mij steeds het zelfde gevoel terug. als jij wil dat het kan dan gebeurt het ook! waarom? dieren zeggen niet ik kan dit niet aan. het enige middel dat zij hebben is verzet of staken, wat dan door de mens niet altijd goed wordt geïnterpreteerd dus door douwen. Ik kan zo een aantal voorbeelden noemen wat de mens de dieren aandoet niet alleen bij paarden rassen. (b.v. dansende beren of apen) maar laten we ons beperken op de paarden/pony's iedere eigenaar doet zijn best op zijn manier, maar wij met z'n alle leggen wel ONZE WIL op, voor onze plezier!! en dat aan menig dier! ik schaar mijzelf hier ook onder met mijn KWPN-er van 163. ik bedoel dit niet omdat ik het allemaal zielig vindt, maar om ons bewust te laten worden dat wij wel kunnen kiezen anders om niet!

P.s. Lisaaa je denkt er in ieder geval goed over na, het is aan jou welke keuze je maakt!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:35

Echwel schreef:
Vrienden van mij fokken Amerikaanse mini's en we zijn samen tot de conclusie gekomen dat het niet te doen is om ze in te spannen
Ze zijn te iel en te klein het materiaal wat je erachter moet hangen kan nooit stevig genoeg zijn..
Deze dingen worden alleen voor shows gefokt, wil je dat niet en er iets anders mee doen moet je toch naar een ander ras toe..
Hetzelfde met hele kleine minishetten deze zijn ooit gefokt voor de lol, niet om te gaan gebruiken

Als je er een goede gerald cart achter hebt (geen easy entry) is het over het algemeen echt geen probleem.

Dat het jou mening is dat je ze te klein en te iel vind, prima. Maar je stelt het nu als feit

Lisaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 15:22

Dankje voor alle reacties ;)
Ik ben er nog niet helemaal overuit of het wel slim en eerlijk is tegenover Roosje. Zoiezo ga ik wel binnekort met haar LLen en dan duurt het nog wat maanden voor ik een curcus kan betalen.
Maar als ik zo al jullie reacties bekijk is het allemaal maar wat twijfelachtig, ik zelf was dus ook al aan het twijfelen of het wel/niet kon. Ik denk dat ik mijn antwoord toch wel heb... ik denk dat ik het maar met er achterlopen ga houden :j denk toch wel zo eerlijk tegenover het beestje. Wat ik nu wel zeker weten wil is een curcus volgen want dat wil ik wel heel graag gaan doen :))

JoyCiej007

Re: mennen met pony van 72 cm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:00

En waarom zou je het inderdaad júist met die pony doen? :) Als je graag wilt mennen en echt een paardje wil hebben om echt mee te werken en te mennen enzo, dan neem je toch een groter paardje? Dat is het zelfde als dat je een Shet hebt, maar toch graag ohz. wil blijven rijden. Dan kun je er ook voor kiezen om een groter verzorgpaard te zoeken, of je kiest voor een grotere waar je dus wel op kan rijden. ;)

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:07

Joyce: het punt is dat Lisaaaa een pony heeft en zich nu afvraagt of ze er niet mee zou gaan mennen. Het is niet zo dat ze absoluut op een karretje wil gaan zitten.

Lisaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 17:39

SuSEQ thnx beter zou ik het niet kunnen verwoorden :D
Maar zo zit het dus wel :j ik heb de pony omdat ik een kleintje zocht voor bij mijn shet. Dat het zo'n kleintje zou worden wist ik ook niet maar zij kwam toevallig op mijn pad. En toen dacht ik opeens van hé zou ik niet met haar kunnen gaan mennen? Vandaar dit topic geopend maar denk dat ik beter gewoon met haar kan gaan lange lijnen.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:29

Ik vind wel wat juiste dingen in de post van haarlem zitten, maar ik ben het er niet geheel mee eens.
Mijn kleine shetlander doe ik meer een plezier met mennen dan met longeren of stilstaan.. Dat lijkt me dus afhankelijk van de manier van trainen en van de pony zelf..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:33

Als ik ook naar de bouw van het beestje kijk is niet geen heel fragiel show paardje, dus echt, ik zie het probleem niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:39

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-05-23 09:05, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:43

dat is waarschijnlijk Tina Fissler (geen idee hoe je de achternaam schrijft) geweest, en die is héél goed met dr paardjes bezig.

Kan je met een enkelspan AMHA de marathon winnen? Neuh, dat verwacht ik niet, maar TS heeft geen 100% AMHA en wil in mijn beleving ook geen marathons winnen. Dus ik zie nog steeds het probleem niet ;)

Lisaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 19:52

Stef je hebt wel gelijk dat het idd geen heel iel paardje is :j . Ze heeft duidelijk iets shets in zich.
Nou als ik toch heerlijk met haar aan het trainen ben zie ik wel of het mennen er van komt. Als ik merk dat ze graag voor me wilt lopen kan ik haar nog altijd laten beleren toch? En als ze er echt moeit mee heeft zal ik dat ook wel aan haar merken denk ik. Denk dat ik gewoon goed naar mijn beestje moet kijken om te zien wat ze wel en niet kan.
Hoe kan ik haar trainen zodat ze wat meer spiertjes krijgt? Heb haar vandaag voor het eerst gelongeerd :) deed ze redelijk, maar ze moet veel beter gaan reageren op de commando's maar ach dat komt wel. Hoop dat ik snel buiten met haar kan LLen, dat zie ik wat meer zitten dan wat rondjes door de wei :+

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:33

@ Echwel; ik ben ook erg benieuwd waarop die mening is gebaseerd?

Zo als hier boven geschreven, Tina ment ontzettend mooi met haar AMHAtjes en doet het ook echt goed op de shows :j AMHA's kunnen prima voor een sulky lopen, of je er nu een jerald cart / easy entry / HC klarenbeek sulky's erachter hebt.
Tuurlijk je moet er geen 'bomen' van kerels op die sulky's zetten, maar iemand met een normaal postuur kan prima een AMHA paardje mennen van 80 tot 86 cm. Geen probleem. Mijn paardje is dan geen AMHA, maar over zeer zware paden moet je niet gaan. Dat is te zwaar voor haar, AMHA paardjes maar ook voor een shetlander.
De algemene vuistregel over 3x het eigen gewicht, die moet je niet gebruiken met die kleintjes. Want op een hard zand pad, met 1 volwassen en een kind is al goed trekken voor zo'n kleintje. Maar 1 persoon alleen is geen probleem. Het is net hoe jij je paardje traint en er met gezond verstand mee omgaat ;)

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:37

Mijne vinden het heerlijk om naast de fiets mee te gaan en daar kun je echt goed conditie mee opbouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:44

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-05-23 09:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 06:46

Onder mennen versta ik lekker een afstand rijden, gezellig eventueel sport ermee beoefenen.
Om voor 1km in te spannen is geen mennen maar paard even voor de wagen knopen..
Ik heb die miniatuur paardjes gezien maar zodra je zelf wat gewicht hebt en dan nog een sulky moet je je achter je oren krabben of het wel eerlijk is..
Daarbij nogmaals hiervoor zijn ze niet gefokt, ik zie ze niet een rit van 20km maken en nog heel thuiskomen..

Als iemand met een lengte van 1m60 op een shet gaat zitten roept heel bokt ach en wee maar met mennen mag je alles achter pony's knopen die het eigenlijk niet aan kunnen..
'Maar als je het perse wil be my guest

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 07:13

Waarom zou mennen een rit van 20km moeten zijn? Dat je geen showmens bent prima, maar kom niet dat dat geen mennen is....
Ik ben het heel erg vaak met je eens, maar vind je mening hier erg kortzichtig

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 07:20

Mennen voor de show heet aangespannen rijden heeft niets met mennen te maken zijn 2 verschillende disciplines.
Dat is het gene waar veel mensen zich in vergissen..

Mennen is ritten maken in welke vorm dan ook, mendurance, sgmw en 2 fase wedstrijden

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 09:13

Noompiejjj schreef:
Op Equitana dit jaar was ook een 'show' van American miniature horses waar er een stuk of 8 (?) voor de kar (njah sulky's :+ ) liepen hoor. Waren ook kleintjes, show paardjes waar die vrouw met haar paardje geloof een x ergens kampioen was geworden? Het is dus zeker wel mogelijk! En zo te horen verdiep je je er goed in ;) Dus met rustig opbouwen denk ik wel dat je er komt :)

Als het er heel goed uit ziet betekend dat het ook kan? 8)7 en ik geloof ook zeker dat de dame die de shows rijd goed is voor haar pony's :)) waar het mij om gaat, dat als je het gezien hebt, of gehoord dat het kan dat het dan ook verantwoordt is! puur op basis van aannames? en daar ageer ik tegen. maar goed ieder neemt zijn eigen beslissingen en verantwoordingen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 09:25

Ik weet wat de beperkingen zijn van met een haflinger mennen, en weet als je verder wil komen je toch naar een ander ras moet..
Is het met paarden net zo als met kinderen dat men niet de beperkingen van eigen paard ziet??

Lisaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 15:15

Als ik wil gaan mennen met Roosje betekent toch niet dat ik dan 20 km ga rijden :? Als jij ritten van 20 km onder mennen verstaat en 1 km niet nou fijn dat is jou betekenis van mennen. Voor mij is 1 km wel al mennen hoor :j en als je dat aangespannen rijden noemt nou oke dan wil ik aangespannen gaan rijden :+ maakt mij niet uit hoor.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 15:21

haarlem: In mijn geval gebaseerd op kennis er ervaring met diverse paardjes en eigenaren.
Echwel: Wat is dat voor onzin dat shows aangespannen rijden zijn, en lange ritten mennen....

Idd, Lisaa besluit nu dus dat ze aangespannen gaat rijden, dan kan het ontgetwijfeld ineens allemaal wel.

Ik denk dat het doel van Lisaa is een beetje recreatief rond hobbelen (en noem het dan maar zoals je wilt) en ik denk (ken de pony niet) dat dat prima moet kunnen.

Oh, ik ken trouwens iemand die met een 2span mini's heel leuk mee draait in de vaardigheid en pony marathons, maar die ment vast ook niet en knoopt domweg dr paardjes voor de wagen, want tja, meer is het tenslotte niet

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:12

zie hier paardje van een kennis van mij, 100% AMHA in de vaardigheid.

Afbeelding
Hier met 2 kinderen, maar wordt net zo makkelijk door een volwassene gereden

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:35

Mennen, aangespannen rijden en de mensport beoefenen, ik vind het allemaal het zelfde. Maar in welke vorm je dit doet, tsja dat kan verschillend zijn. Recreatief of marathon gericht. Een AMHA zou dat officieel niet in bij de SGW mogen starten, maar een dressuurproef of vaardigheid naar mijn weten wel. Mijn mini loopt geen KNHS wedstrijden, wat mijn bedoeling niet is. Maar om dan te zeggen dat ik alleen maar 'ritjes' maak, absoluut niet. Mijn merrietje loopt menig ander paard qua conditie eruit, er worden buitenritjes mee gemaakt maar ook dresuurmatig getraind. Niet zomaar eventjes het paardje voor de kar 'knopen'.
Nog steeds is mijn mini geen AMHA paardje, maar ook een AMHA zou prima ritten van 20 km of langer kunnen maken. Het is maar net hoe je zo'n diertje traint.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 19:21

Ik vind eerlijk gezegd dat Echwel en Joycie wel een punt hebben.

Veel overschatten inderdaad het gewicht van de kleine ponys.

Een van onze zwaarder gebouwde ponys is in behoorlijke overconditie ooit op 135 gewogen (90cm)

Maar wij hebben ook een licht gebouwde pony van die hoogte, en ik wed dat die de 100 amper haalt nu.

Wij merken wel degelijk dat met ons mini-marathonwagentje (en dat tillen we met twee man de auto in, is best licht) het voor de ponys behoorlijk zwaar is, over asfalt al. Met twee mensen erop eigenlijk te veel.

Vandaar dat wij ze in tweespan willen gaan zetten binnenkort.

Er zit ook wel verschil in de bouw, de wat frelere paardjes hebben veel meer last dan ponytypes met wat stevigere botten.

Dus het is echt aankijken wat ze voor de wagen doen, als ze echt moeite hebben, snel vermoeid raken of op de tenen gaan lopen, dan is het gewoon te veel.:)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 09:02

Tuurlijk kijk je naar het paard individueel. Dat is het punt ook niet. Maar om als stelling te zeggen: met een AMHA kan je niet mennen (terwijl er laatst (februari meen ik) toch echt een artikel in de MENsport stond over MENNEN met mini's) en dat shows kennelijk niet meer zijn dan je paard voor de wagen knopen, nee, sorry.

In Amerika zie ik trouwens geweldige super licht gewicht wagentjes langs komen, alleen om het in NL allemaal nog redelijk onbekend is, zie je hier nog nauwelijk.
En dan: Als een marathonwagen niet gaat, komt er steeds meer keus in lichte 2wielers... Dus nee, nog steeds zie ik het probleem niet ;)