Parelli/nh met koudbloed

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:46

Ben al een redelijk eind; ik ben nu bij het punt dat ik de hoeven moet gaan optillen, ik heb game 1 tm 4 dus al gehad. :) Parelli zegt dat wanneer je paard gras eet je dan sneller door de fases heen moet, maar het punt bij mij is dat wanneer ik eenmaal de aandacht heb, het goed gaat. Maar dan kan ik even niks doen omdat ik even moet bij lezen wat de volgende stap ook alweer precies is, en dan is de aandacht weer weg bij mij en terug bij het gras. Heel begrijpelijk natuurlijk. :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:00

Ik bedoel niet hoever je bent, maar hoelang je er al mee bezig bent... dagen/weken/maanden

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:03

Oh sorry. :Y) Tja hoe lang: ik kan maar een keer in de week naar mijn verzorgtinker toe, dus ik kan het beter zeggen in sessies: ik denk zo'n 6 keer? Van een half uur ofzo. Dus in totaal zo'n 6 weken.

liljebo

Re: Parelli/nh met koudbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:40

ok.. de reden dat ik dat vraag is dat uitgerekend deze paarden supersnel verveeld raken. Maar 6 keer is niet veel. In dat geval is het echt zoals je zelf al aangeeft; je hebt zelf veel tijd nodig om te kijken wat je moet doen.
Je hebt het over bijlezen wat de volgende stap is...
Dat moet je iig even zien te voorkomen. Kijk thuis dvd en lees datgene wat je wilt doen en sla dat op in je hoofd. Ga daarna met het paard experimenteren. Neem de tijd en blijf vooral ook op je paard letten.
Zo voorkom je iig dat de aandacht weer weg is, omdat je bij moet lezen.

Verder niet proberen de oefeningen perfect te maken. Dat komt later wel. Ga gewoon zo snel mogelijk door level 1 heen, zodat de basis er is en ga dan naar level 2, waar het interessant wordt gemaakt. De puntjes komen dan wel vanzelf op de i.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:04

Ja het punt is dat ik absoluut niet iets verkeerd wil doen. Ik lees de tekst van tevoren en kijk de dvd's maar dan nog, als een game bijvoorbeeld 6 stappen heeft zoals bij de driving game, moet ik vaak nog even kijken wanneer welke stap precies komt. Maar het is inderdaad beter om dat dan maar uit mijn hoofd te leren. :) De oefeningen maak ik zeker niet perfect, is denk zelfs dat het nog water beter moet dan het nu is. Driving game voor- en achterhand, net zoals de yoyo, vraag ik maar een a twee stappen. Ik zie zeker het gevaar in van perfectioneren en let daar dus ook heel erg op. Zoals Parelli zegt: ''Level 1 is UGLY!'' :D Maar in ieder geval fijn dat je met me mee wilt denken.

liljebo

Re: Parelli/nh met koudbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:17

Je bent op de goede weg. Inderdaad boekjes tijdens de oefeningen in de kast laten liggen en je op het paard concentreren. Beter iets fout doen, dan niet echt met je paard bezig zijn, want waarom zou hij dan nog met jou bezig zijn.

Maar we dwalen een beetje af... hihi
Parelli is dus ook met een koudbloed zeer leerzaam.

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 23:03

Gaat prima met een koudbloed hoor:

Resultaat van aantal jaar Parelli met Fjordlief