Benodigheden voor Natuurlijk bekappen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:15

Jong geleerd, is oud gedaan. Geloof mij dat ik zou willen dat ik een jonge en nog lenige rug had na een bekapbeurt. Leeftijd is niet van belang, interesse en motivatie daar draait het om.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:19

NB is geen rage, misschien eens verdiepen in de materie? :)*

@Vjestagirl: heb jij de cursus gevolgd? persoonlijk vond ik mijn rijbewijs halen 100x moeilijker ...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:35

Dani62 schreef:
NB is geen rage, misschien eens verdiepen in de materie? :)*

@Vjestagirl: heb jij de cursus gevolgd? persoonlijk vond ik mijn rijbewijs halen 100x moeilijker ...

Nee, ik heb de cursus niet gevolgd, mijn paard wordt bekapt door een hoefsmid met meer jaren ervaring dan dat ik oud ben.

En het gaan niet om moeilijkheid, het gaat om de verantwoording die erbij komt kijken. Een paard kun je maken en breken met zijn voeten, ik denk niet dat je daar te makkelijk over moet denken. Ik heb geen mening over de cursus, over goed of slecht, over te lang of te kort. Maar ik denk niet dat je de verantwoordelijkheid voor het complete hoefonderhoud van meerdere ponys in de schoenen moet schuiven van een 14 jarige, dat vind ik (persoonlijk) onverantwoord.

Dani

Re: Benodigheden voor Natuurlijk bekappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:56

Wie zegt dat TS van plan is om álles voortaan helemaal zelf te gaan doen? Misschien gaat ze er wel regelmatig een hoefsmid bij halen, ter controle.

Had het er laatst nog over met mijn hoefsmid..hij vond het juist goed als mensen zo'n cursus volgden, mits ze er óók door een ervaren hoefsmid naar lieten kijken en niet na 1 dag cursus nooit meer iemand erbij halen.

Bovendien vind ik niet dat je alle tieners over één kam kunt scheren. TS komt op mij volwassener over dan sommige volwassenen.

Enige tip die ik dus zou geven, is: laat je eigen werk controleren door een goede hoefsmid. Want het is natuurlijk wel waar dat je met verkeerd hoefonderhoud behoorlijke schade aan kan richten. Zolang je je daar maar bewust van bent en blijft, ben je denk ik goed bezig.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 15:32

Ik wil deze curcus graag volgen omdat naar mijn idee, de pony's niet vaak genoeg naar de hoefsmid gaan,
en ik het zo zelf ook een beetje kan bij houden.
Ik wil ook eerst goed alle kanten er van weten, zeker ook de slechtere, want als er een ding is dat ik niet wil doen
is dat curcus volgen en daarna het niet goed doen en ze pijn doe of hun hoeven beschadig.
Alleen als we het dan over leeftijd hebben, vind ik dat niet helemaal eerlijk, want ik ken ook tieners,
die dit wel doen en waarbij het heel goed gaat.

Over hoevaak de pony's naar de hoefsmid gaan wil ik eigenlijk niet kwijt,
maar het is naar mijn idee véélste weinig.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 15:34

Ik wens je succes met de cursus!

Overgens denk ik ook dat jij vindt dat mijn paard te weinig naar de hoefsmid gaat, ongeveer 1x per jaar, en dan gaat er nog bijna niets vanaf...

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 15:40

Vjestagirl schreef:
Ik wens je succes met de cursus!

Overgens denk ik ook dat jij vindt dat mijn paard te weinig naar de hoefsmid gaat, ongeveer 1x per jaar, en dan gaat er nog bijna niets vanaf...

Die van mij gaan minder vaak,
en hun hoefjes groeien dan ook best snel, ze zijn nu best wel te lang.

Ik ga nu eerst nog eventjes goed kijken welke risico's er aan zitten enzo,
en ik heb geen idee of ik het ga doen, en of ik het nog durft te doen na die verhalen van paarden met pijn. :o

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 15:48

Hihihi, denk je echt dat je verantwoord bezig bent? dat je na een cursusje je eigen paard gaat bekappen, en hem zo de vernieling in helpt.

Sorry, ik kan niet anders zeggen, doe het aub niet, er was een 16 jarig meisje dat denkt dat even te kunnen na een cursus, en wat gebeurd er????????? haar paard helemaal kapot en aan alle 4 de hoeven hoefzweer en zo erg dat hij bijna ervoor ingeslapen moest worden, omdat de veeartsen eerst dachten dat het een heel ernstige hoefbevangenheid was geweest maar dan aan alle 4 de hoeven, bleek het hoefzweren te zijn en ontstoken, dat is na heeeeeeeeeeeel lang uitzieken en intenstieve behandelingen weer goedgekomen en heeeeel wat euros armer (ouders boos en moest alles ophoesten), tot en met aan de kroonrand uitboren aan toe om zo de pus uit te laten komen en de hoeven uit te laten groeien, want er is ook een gat in gesneden in de vorm van hele lange smalle driehoek, om alles te luchten en medicijnen in te kunnen laten komen en pus eruit te kunnen laten komen.

Bleek dat ze alles zelf deed, bekappen en bijvijlen etc, nou alles werd dunner aan de onderkant en kreeg vuil en bacterieen en of schimmel alle kans binnen te dringen met vieze vocht, van stal en of urine, of van buiten.

Echt, laat het liever door een goed opgeleide hoefsmid doen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 15:52

Maar gaat het enkel alleen om heel beetje netjes te houden dmv vijltje, dan is dat niet zo heel erg zoals bijv. scherpe puntjes gladvijlen, en of losse stuk straal ff afknippen.

maar voor de rest, laat het over aan de hoefsmid.

Ik heb arabier en draver gehad, nooit kregen ze bij mij ijzers en kon ermee over de weg alles, nooit problemen mee gehad, ze hebben hele goeie hoeven, en dat door gewoon netjes te laten bekappen, da's alles, maar wel veel buiten laten, zodat de hoeven sterk kan worden en op natuurlijke wijzen wat af kan slijten en dan komt de hoefsmid eens in de 8 weken alles bijhouden en corrigeren.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 17:47

een wegdek.

mijn paard stond normaal op ijzers, maar eentje zat niet meer lekker, dus heb ik de hoefsmid even lief aangekeken of die hem even bloot wou zetten, en dan zou ik wel weer bellen voor een afspraak voor rondom ijzers, met propgaten als de wedstrijden weer begonnen.

zijn hoeven waren wat te lang, en ik ging op buitenrit, na een drafje op de weg zijn ze heel goed afgesleten.
ik weet hoe een hoef er uit moet zijn, en na die buitenrit stond hij weer heel netjes op zijn benen.

ik zou alleen niet echt zelf je paard gaan bekappen.
het is toch een écht vak, ondanks dat er zat kwakzalvers rondlopen.
maar het is zo snel de vernieling in geholpen zo'n hoefje. en krijg het dan maar weer goed.
en de reden dat ik op de weg liep, en niet in de berm was omdat ik na 10mtr berm een pot glas onder zijn hoeven hoorde knappen, leuk...mensen die dat daar neergooien.
besloot dus om verder te gaan over de weg.
en nee, heb geen kilometers gedraafd, ook daar zie ik het gevaar.

...raar eigenlijk dat ik mezelf bij voorbaat al ga verdedigen op bokt, omdat ik weet dat er mensen zijn die altijd alleen maar overal commentaar op willen leveren op de zo minst mogelijk vriendelijke manier..

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 17:57

ik zou echt graag willen leren bekappen en heb ook overwogen om het zelf te gaan doen!
maar ik zou zelf niet durfen te bekappen , want punt 1 heb je na een cursus echt niet de ervaring om te mogen bekappen vind ik, je moet denk ik wel een tijdje mee lopen met iemand die wel alle ervaring heeft een soort stage dus!
dat zou ik graag willen , dan heb je al zoveel paarden mogen zien en mogen bekappen met een leraar erbij, en dan als zo iemand zegt jij kan goed bekappen dan pas zou ik het durven!
hou er rekening mee dat het overleven bij paarden wel om hoeven en benen gaat!
beetje scheef en je paard is kreupel!
het heeft niks met leeftijd te maken , maar door je 14 jaar heb je gewoon weinig ervaring op kunnen doen en moet je vaak naar school om ook maar met een smidt dagen mee te mogen lopen!
het is gewoon ieder ze vak hoor!
groetjes!!

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:13

Gewoon lekker de cursus gaan volgen en daarna onder begeleiding van een ervaren bekapper aan de slag gaan. Ik was 15 toen ik me in de materie ging verdiepen en heb daarna een jaar onder toeziend oog van een prof bekapt. Nu drie jaar later doe ik het zelf, maar laat nog steeds om de drie maanden controleren. Altijd het zekere voor het onzekere nemen. ;)

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:53

Ik ben het eens met Auky, gewoon die cursus gaan volgen, wat extra kennis kan nooit kwaad. Daarna heel rustig aan beginnen, en een goede begeleiding zoeken. Zeker in het begin regelmatig je werk laten controleren. Succes ermee!

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 19:28

Arabesk schreef:
bekappen hoeft niet zwaarder te zijn dan hoeven uitkrabben ;-)

Dus u bent van mening dat hoeven uitkrabben en bekappen hetzelfde is wat betreft werk? Hoe zit dat dan met het bekappen en beslaan van paarden? Is het werk van hoefsmeden hetzelfde als hoeven uitkrabben? Of is natuurlijk bekappen hetzelfde als hoeven uitkrabben?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 20:29

Dit is een oud topic, FaberSmid :D.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:38

Oud topic, hier een slotje