Grondwerk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:55

Wat ik er nog aan toe wil voegen.

Paarden zijn zó subtiel in hun aanwijzingen. Wanneer je gebeten wordt door een paard is daar al heel veel aan vooraf gegaan, het paard heeft je al een aantal keer aangegeven dat je (in zijn ogen) een grens overschreidt en dat hij je gaat bijten als je er niet mee ophoudt.

Dus de eerste tip moet zijn, kijk naar je paard. Zet hem in de wei met andere paarden en observeer. Daar leer je heel veel van en je leert ze vooral beter begrijpen.

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 17:44

Heel erg bedankt allemaal! :)
Ik heb er veel aan en ben benieuwd hoe paard erop gaat reageren, heeft hij namelijk nog nooit gedaan!
En ik ook niet :$ Maar ik ga het snel proberen.. :D

Eigenlijk ziet dus iedereen iets anders onder grondwerk, maar het gaat ook om de band met je paard op te bouwen, of gaat het juist om de lenigheid enz. van het paard?

Volgens mij is dit wel een hele goede oefening, zeker voor de afwisseling voor het paard!

Heeft iemand misschien nog een site oid waar ik nog dingen vandaan kan halen.
Zijn er nog leuke idngen die ik erbij kan gebruiken, als hulpmiddel of iets leuks voor het paard?

Oh, oh, oh wat ben ik weer veel vragend.. :$

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 17:47

Dani62 schreef:
Wat ik er nog aan toe wil voegen.

Paarden zijn zó subtiel in hun aanwijzingen. Wanneer je gebeten wordt door een paard is daar al heel veel aan vooraf gegaan, het paard heeft je al een aantal keer aangegeven dat je (in zijn ogen) een grens overschreidt en dat hij je gaat bijten als je er niet mee ophoudt.

Dus de eerste tip moet zijn, kijk naar je paard. Zet hem in de wei met andere paarden en observeer. Daar leer je heel veel van en je leert ze vooral beter begrijpen.

Oke, ja ga ik doen, is ook wel leuk om te zien :D
Ben benieuwd hoe hij het doet bij al die nieuwe paarden, hij is namelijk 2,5 week geleden gecastreerd en hoor van iedereen wat anders, de ene verteld mij dat hij nog 2weken niet op het land mag en de ander zegt weer, jawel gewoon doen.. Ga denk ik maar even een kliniek bellen morgen voor de zekerheid, ookal is de wond helemaal mooi dicht.. of weten jullie dat?

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 22:23

KiWiKo schreef:
grondwerk is niks meer en minder dan op de grond al de grenzen aangeven..........

Naar mijn idee is dit ontoereikend als je het over grondwerk hebt. :)

KiWiKo schreef:
nee hoor :) :) grondwerk is niks meer of minder dan bepalen wat het paard naast het mens doet :) :) en net zoals onder het zadel zijn er gewoon grenzen :)

Uiteraard, maar hier ligt naar mijn idee de nadruk niet op. (Dikgedrukt) (Edit - Ligt er uiteraard aan hoe je grondwerkt en met welke insteek. In mijn geval ligt de nadruk er niet op, en in mijn omgeving ook niet.)

Je eerste gedeelte van je zin vind ik wat meer omvattend. :)

Anyway, ook ik ben het volledig eens met Dani62 die zegt dat het best een groot geheel is en behoorlijk omvattend. Uit jouw reactie op haar, maak ik op dat we redelijk om een lijn zitten, alleen vond ik persoonlijk jouw eerste reactie in dit topic ontoereikend als het om een definitie van grondwerken gaat. :)

RobinandBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 08:45

Ik ben nu zelf met Parelli bezig. Vroeger was het mijn moeder die hij als "baas" zag en nu is hij veel meer naar mij gericht. Hij vertrouwd me zo dat hele rare dingen ineens '"niks" kunnen zijn. Een paard heeft ook een eigen gebied, vraag of je daarin mag komen en ga niet meteen naar hem toe in de wei. Ik heb nu een veel betere band met m'n pony terwijl ik pas ongeveer 2 maandjes bezig ben en helemaal niet zo heel veel tijd heb!

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 16:54

RobinandBart schreef:
Ik ben nu zelf met Parelli bezig. Vroeger was het mijn moeder die hij als "baas" zag en nu is hij veel meer naar mij gericht. Hij vertrouwd me zo dat hele rare dingen ineens '"niks" kunnen zijn. Een paard heeft ook een eigen gebied, vraag of je daarin mag komen en ga niet meteen naar hem toe in de wei. Ik heb nu een veel betere band met m'n pony terwijl ik pas ongeveer 2 maandjes bezig ben en helemaal niet zo heel veel tijd heb!

Wat is parelli precies en hoe ben je ermee begonnen?
Lijkt me ook fijn, zon fijne band.
Zou graag wat meer info vinden, heel erg bedankt :)

RobinandBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 08:15

Laurabyoux schreef:
RobinandBart schreef:

Wat is parelli precies en hoe ben je ermee begonnen

Ik wil wel even vragen of je ook het helemaal wilt doen, dat was ook niet zo slim om te vergeten te zeggen van mij:O
Parelli is iets groots, je leert ook bitloos rijden enz.. Ik weet niet of dat ook jou bedoeling is, ik heb het wel erg naar m'n zin. :)
Volgens mij kun je 'the seven games wel apart doen, maar dat zou ik even moeten opzoeken.

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 21:19

Citaat:
Wat is parelli precies en hoe ben je ermee begonnen

Ik wil wel even vragen of je ook het helemaal wilt doen, dat was ook niet zo slim om te vergeten te zeggen van mij:O
Parelli is iets groots, je leert ook bitloos rijden enz.. Ik weet niet of dat ook jou bedoeling is, ik heb het wel erg naar m'n zin. :)
Volgens mij kun je 'the seven games wel apart doen, maar dat zou ik even moeten opzoeken.[/quote]

Van Parelli heb ik wel is gehoord, maar niet echt uitleg enzo.
Ik weet dus niet wat het precies is maar bitloos rijden lijkt me erg leuk, alleen weet ik niet of dat gaat met mn paard nu :P
Wat zijn the seven games :$?

RobinandBart

Re: Grondwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 07:43

Oké, ik heb wel een leuke site voor 'The seven games'.
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... jk.nl/pnh/

Dat hoort aan elkaar..
Daar staat ook meer over Parelli.
Volgens mij gaat dat met elk paard, ik ben ook van dressuur naar Parelli gegaan.
Het is wennen voor allebij, maar als je een goede instructrice hebt of het hele pakket koopt (wel duur) dan moet het zeker kunnen.
Ik rijdt nu nog niet bitloos omdat ik eerst moet leren 'wijkenvoor druk'. Dat leer je door de hele 'cursus'.
Ik zou even die pagina goed bekijken, als je vragen hebt kun je me beter even pm´en, dat lees ik sneller ;)

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 21:14

RobinandBart schreef:
Oké, ik heb wel een leuke site voor 'The seven games'.
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... jk.nl/pnh/

Dat hoort aan elkaar..
Daar staat ook meer over Parelli.
Volgens mij gaat dat met elk paard, ik ben ook van dressuur naar Parelli gegaan.
Het is wennen voor allebij, maar als je een goede instructrice hebt of het hele pakket koopt (wel duur) dan moet het zeker kunnen.
Ik rijdt nu nog niet bitloos omdat ik eerst moet leren 'wijkenvoor druk'. Dat leer je door de hele 'cursus'.
Ik zou even die pagina goed bekijken, als je vragen hebt kun je me beter even pm´en, dat lees ik sneller ;)

Ooo dat is wel heel erg leuk, bedankt!
Ik ga kijken hoe hij dit oppakt! :D
Ik laat het weten zodra ik ben begonnen :D

RobinandBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:39

Is goed, leuk! :)

RobinandBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:39

Een goede site voor spulletjes staat op mijn profiel, bij het paardengedeelte ;)

Graceful

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 21:14

Kijk eens op de site van Clinton Anderson. Zijn methode werkt erg goed.

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 14:41

Bedankt ik ga kijken! :D