longeren = goed/gezond???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vronytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 07:26

Ik longeer ook elke week wel 1 a 2 keer, voor mijzelf, maar ook voor het paard, ik merk de dag erna wel dat het paard fijn gaat lopen, ik denk zeker dat het ook voor het paard helpt, en ik kan mooi vanaf de kant zien hoe het paard loopt, qua stelling, losheid in het lichaam, beweging.. Ik longeer nooit aan dubbele lijn enkele keren gedaan, maar mijn paard reageerde er niet goed op ( met instructrice gedaan) nu doe ik haar altijd met pessoa, en mijn jong paard die ik strax ga beleren, ga ik zeker ook longeren!

De dierenarts heeft het mij ook een tijd voorgeschreven toen er wat met de rug was van mijn paard, dus als het verkeerd zou zijn dan had de DA het ook niet gezegt, neem ik aan, en het is trouwens ook weer helemaal beter geworden.

Ik longeer trouwens geen dik uur, maar ong. 20 min, je moet er wel omdenken dat je beide kanten evenveel doet..

x3_Ine_x3

Re: longeren = goed/gezond???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 19:54

en dan had ik nog een vraagje :

mijn verzorgpaard is 5 jaar....

kan je dus eigenlijk ook longeren met jonge paarden???

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 20:01

x3_Ine_x3 schreef:
en dan had ik nog een vraagje :

mijn verzorgpaard is 5 jaar....

kan je dus eigenlijk ook longeren met jonge paarden???

tuurlijk kan je een paardje van 5 jaar longeren! Toch ook goed voor zo'n paardje... als je gewoon weet hoe je moet longeren en het serieus doet.. kan het helemaal prima! Ik longeer ook 1 a 2x per week.. maar kan prima! Mijn paard gaat (mte dubbele longe van lammert haansta) super ontspannen in de rug en is weken erna nog steeds heerlijk aan het lopen! Ook een goede oefening om de achterhand er meer onder te krijgen (met passoa) of om je paard beter te laten reageren op stemhulpen... Ik vind het een top uitvinging!

Laura_____x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 14:45

Ik longeer als ik geen tijd/zin heb om te rijden of als er een probleem is met het rijden om te zien of mijn paard het aan een longe wel doet.

Veleta_02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 10:25

Met longeren kun je vaak ook dingen oplossen die je met rijden niet makkelijk kunt oplossen. Bijvoorbeeld met kantelen van het hoofd.
Longeren is ook afwisseling met rijden, ik ben er voorstander van!

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 10:30

Ik vind longeren toppie. Gebruik het voor alles,.. grote volte, kleine volte, wijken, schouder binnen, schouder buiten.
Ik werk altijd aan de dubbele longe, en het grote voordeel van longeren wordt hier al meerdere malen verteld, je ziet wat je paard doet! Niet iedere ruiter voelt heel goed wat zijn paard nu precies doet of weet het onde rhet zadel op te lossen.
Ik longeer ook zeker 2 maal per week en dan zo'n 30 minuten met in en uitstappen erbij.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 10:32

Ik longeer Ramona 1 keer in de week.
Gewoon bij touwtjes, of pessoa(die leen ik dan van een vriendin).
Als ik super veel haast heb klik het lijntje aan het halster vast, en mag ze even rondrennen, zodat ze wel haar energie eruit heeft gerend

SisBeest_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 13:15

Bij mijn verzorgpony, als ik hem wil longeren, komt hij altijs naar mij toe!
Wat kan ik hieraan doen?
Bles Lover :P

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 10:05

suus_ schreef:
Nee hoor. je kan ook gewoon longeren om ze van te energie te lossen.

Ik longeer mede omdat ik nog niet op haar rij. Ik doe het longeren soms 2 soms geen een keer pw :=.
Het heeft een halfjaartje stilgelegen (winter). Maar 1e keer sinds '08 wist ze alles nog! Ze loopt gewoon netjes en werkwillig haar rondjes.

Tiarabungy dat is niet waar. Er zijn genoeg mensen die het wel beheersen om hun paard beweging te geven met één lijn.
Ik bijvoorbeeld :o
Genoeg anderen met mij ;)

Ik longeer ook met 1 lijn, nooit problemen mee gehad!, En als je ze dan laat uitrazen is met 1 lijn toch makkelijker, ;)

alissaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 10:14

Ik probeer toch een 3 x te longeren per week een halfuurtje per keer.
Longeren helpt ook goed voor de bespiering
ik longeer met hulpteugels of met een pessoa(goed voor de achterhand!)

Nicky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 10:23

'Longeren met één longe vind ik het op een na slechtste staaltje van ruiterschap dat er bestaat.'

Dit is een uitspraak van Monty Roberts in het boek 'Vraag het Monty'. Volgens Monty Roberts is alleen een paard slaan om het pijn te doen nog een graadje erger.

Nogal een rare uitspraak denk je misschien, aangezien bijna elke paardenliefhebber zijn paard wel longeert.
Monty Roberts geeft ook een verklaring voor zijn conclusie. Door de jaren heen heeft hij heel wat paarden voorbij zien komen. Regelmatig bleken daar paarden tussen te zitten die lange tijd aan de enkele longe hebben gelopen. Monty Roberts kan dan in de praktijk laten zien waarom hij ziet dat ze zo gelongeerd zijn en waarom dit volgens hem zelfs schadelijk is.

Elk paard dat regelmatig en langer dan een maand aan de enkele longe wordt gelongeerd, gaat met zijn hoofd naar de buitenkant van de cirkel lopen. Dat legt de basis voor een verkeerd automatisch functioneren.

Wanneer het hoofd zich buiten de loopcirkel bevindt, buigt de wervelkolom zich in de richting die precies tegenovergesteld is aan de omtrek van de cirkel die het paard dan loopt. Volgens Monty is dit zo'n onnatuurlijke houding dat het bekken van het paard en de schouders niet meer kunnen samenwerken. Op deze manier werken de twee belangrijkste spiermassa's van het paardenlichaam elkaar tegen. Dit terwijl het paard zo in elkaar zit dat deze elkaar juist zouden moeten ondersteunen. Voor Monty is dus longeren met een enkele longe NOT DONE...

Ik longeer mijn paard dus zo veel mogelijk met een dubbele longe en gemiddeld een half uur per keer.
Het is een goede afwisseling en goed om je paard eens van een afstandje te bekijken en aan de hulpen te zetten.
Toch wilde ik deze uitspraak van Monty er nog wel even bij vermelden. Alleen maar aan de enkele longe longeren, en dit maanden achter elkaar, is dus wel slecht.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 10:31

Leuke die van Monty. Maar als je een paard goed longeert op een enkele lijn, en netjes bijzet loopt ie gewoon correct gesteld en gebogen hoor, niet anders dan onder het zadel. Ik weet ook wel dat er enorm veel 'dom' gelongeerd wordt (maar dat wordt er ook gereden).

Aan goed longeren kun je heel veel profijt hebben, je kunt een paard fijn trainen als je er handigheid en oog voor hebt. Ik heb ook wel paarden keuringsklaar gemaakt die dus inderdaad wel langer dan een maand aan de longe werden getraind, maar die liepen echt niet met het hoofd aan de buitenkant.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 10:36

Hier iemand die haar paard regelmatig met dubbele lijnen longeerd.
Bijzonder goed voor het paard en een aangename afwisseling op het rijden,waarbij de rug extra belast wordt door het gewicht van de ruiter.
Door naast je paard aan het werk te zijn kun je idd goed zien wat hij/zij met haar lichaam doet.
Zeker het dubbele lijnen werk bevorderd het gebruik van de achterhand,de motor van het lichaam.
Ook de rug wordt op een goede manier gebruikt,het paard heeft de vrijheid om zelf te zoeken wat goed voor hem aanvoelt,qua houding dus.
Wij kunnen dit weer zien omdat we er naast staan.
Dubbele lijnen werk is een prima opstapje voor het rijden,zeer leerzaam voor paard en ruiter.
In feite doe je bijna hetzelfde als je op je paard zit,dit kan ook extra confronterend zijn voor jezelf.

Ik zweer dus bij longeren,mits het goed gedaan wordt natuurlijk :D

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 10:39

Ik longeer mijn paard al 10 jaar 3x in de week een half uur. Bijgezet, met 1 lijn, afwisselend lang en laag en rijhouding. Hij is dan echt aan het werk. Hij is los door zijn lijf en fijn te rijden.
Als het slecht zou zijn had ik het wel gemerkt. :)
Volgens mijn fysio kan je in principe 7 dagen per week longeren zolang je het op de juiste manier doet.
Laatst bijgewerkt door amanda2 op 31-05-09 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Krijtje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 10:41

Ik vindt goed, waarom zou het NIET goed zijn?
Als je een voet blesure hebt ofzo... dan kun je je pony/paard longeren, dan wordt die eigelijk toch een soort bereden! omdat ie dan in beweging moet zijn.
:D