[AR] Wil mijn pony beleren maar is bang voor trekkers help!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

boeli

Re: Wil mijn pony beleren maar is bang voor trekkers help!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 15:51

ja dat snap ik :) .. maar mn pony kan niet los in de bak vanwege de paarden die naast de bak in de wei staan :P ..

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:00

Ik heb zelf een jonge nerveuse merrie. Ik zou geen oogkleppen doen. Als jij oogkleppen op hebt en je hoort iets wat je niet kan zien wordt je ook zenuwachtiger denk ik. Wat bij mij erg goed heeft geholpen is zorgen dat ze het 'gevaar' kan zien en haar ondertussen afleiden met snoepjes.

Het belangrijkste is geduld hebben en vaak herhalen.

boeli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 15:03

JosineS schreef:
Ik heb zelf een jonge nerveuse merrie. Ik zou geen oogkleppen doen. Als jij oogkleppen op hebt en je hoort iets wat je niet kan zien wordt je ook zenuwachtiger denk ik. Wat bij mij erg goed heeft geholpen is zorgen dat ze het 'gevaar' kan zien en haar ondertussen afleiden met snoepjes.

Het belangrijkste is geduld hebben en vaak herhalen.

oke, dankje, ik zal het eens proberen, afleiden met snoepjes ;)

En ja ik heb zelf ook aan zitten denken om de oogkleppen er af te laten halen.
(weet niet of dit kan maar kan dit gaan vragen ;) )

Wel heb ik dan zoiets van dat hij dan wel de kar kan zien als hij er uiteindelijk voor staat .. en heel veel omzich heen kan zien... dat is dan wel weer minder.. (naar mijn mening)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:09

Oogkleppen vind ik zelf helemaal niets bij paarden :n . En zeker niet als ze al bang zijn. Leer je pony om te gaan met enge dingen. Neem er de tijd voor, heb geduld :) . Blijf veel wandelen, zet desnoods een trekker op het erf om je pony er aan te laten wennen, maar geef je pony ook de kans er aan te wennen. En dan kost nou eenmaal soms veel tijd, rust en geduld.

Mijn jonge paard is en was bang voor zoveel dingen. Als ik er naast loopt, zoekt hij steun bij mij, maar er op is weer een ander verhaal. Toch zit er al zoveel vooruitgang in en heb ik het idee dat hij eigenlijk best heel koel in zijn koppie is, mits hij maar weet dat niets hem opeet. :+
Het is gewoon een kwestie van ervaring en zelfvertrouwen opbouwen. Ik heb nu in elk geval een heel ander paard dan 3 jaar geleden.

Sterkte ermee!!! Het komt heus wel goed.

boeli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 16:08

@ Twiggy2008

Dankjeee :) .. jaa ik ga het zeker niet zomaar opgeven .. :)
En eengezien het borststuk en de broek van het tuig nog op maat moeten kan ik meteen vragen of hij de oogkleppen er op de een of andere manier af kan halen :P ..

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 22:27

Als je dan toch zonder oogkleppen wilt mennen, neem dan een gewoon rijhoofdstel en hang daar je menbit in. Als je dan op je beslissing wenst terug te komen, kun je dat heel eenvoudig doen.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 22:34

ken je niet iemand met een trekker? kan ej daar misschien mee oeffenen als die stil en afgeslagen staat en als dat goed gaat vraag je of ze de trekker starten en als dat goed gaat ga je er langs lopen.
GAAT NIET ZO 123 maar steek er tijd in! en t komt goed :D

als je er op straat 1 tegen kom gewoon doorlopen alsof er niks aan de hand is! niet stil gaan staan en gaan wachten tot die bij je is

boeli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 23:29

SuSEQ schreef:
Als je dan toch zonder oogkleppen wilt mennen, neem dan een gewoon rijhoofdstel en hang daar je menbit in. Als je dan op je beslissing wenst terug te komen, kun je dat heel eenvoudig doen.

jaa daar zit wat in ;)

kan dat in het begin wel doen ja.

ik heb een stoer zwart tuig met zilveren knopjes over het hele tuig..

en een licht blauw rij hoofdstel met bling bling steentjes.. haha .. dus dat combineert niet echt..

maar in het begin kan ik dat wel doen.. en als dat gewoon goed gaat kan ik altijd de oogkleppen nog laten weghalen :)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 23:22

Wat hier altijd erg goed bevalt is in het land naast drukke weg.

Onze ene paddock ligt aan een drukke weg, de andere paddock grenst aan ene stuk land van een boer die dus ook vlak lang het hek rijd met zijn trekker.

Binnen de korste keren zijn de pony's zo verkeersmak als maar kan.

boeli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 08:16

LADPR schreef:
Wat hier altijd erg goed bevalt is in het land naast drukke weg.

Onze ene paddock ligt aan een drukke weg, de andere paddock grenst aan ene stuk land van een boer die dus ook vlak lang het hek rijd met zijn trekker.

Binnen de korste keren zijn de pony's zo verkeersmak als maar kan.

mijn pony heeft voor dat ik hem had een hele tijd aan een drukke weg gestaan en hij staat nu weer aan een drukke weg.. (sinds januari)

in zijn wei rent hij ook weg voor groot verkeer wat langs zijn wei komt!
dus echt zin heeft dat bij mijn pony dus niet.. !!

ananco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:57

Mijn pony is ook bang voor trekkers. als ik op buitenrit ben en er komt een trekker langs gaat mijn pony ervandoor over de weg totdat hij vergenoeg bij de trekker vandaan is. nu ga iik altijd als er een trekker aankomt op een oprit staan. als hij zich dan om wil draaien kan ik hem gewoon weer terugdraaien met zijn neus naar de trekker en ik ga dicht bij de weg staan zodat de trekker dichtbij langskomt. ik hoop dat het bij mijn pony gaat werken maar dat hoop ik wel. ik weet eigenlijk ook niet of het wel hetzelfde effect heeft als je er naast lopt van dan zou die nmog wel precies hetzelfde doen ben ik bang.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 17:01

Maar Ananco, dat word moeilijk als er eenmaal een karretje aan hangt ;)

boeli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 09:52

hihi ja inderdaad.. dat gaat lastig worden ja .. ;)

maar ik ga binnenkort met de eigenaar van de stal met ukkie oefenen dat ukkie achter de trekker aan loopt.. eens kijken hoe hij daar op reageerd.. en als dat goed gaat gaan we met de trekker van voor er langs rijden en van achteren..

maar als het allemaal geen effect heeft denk ik dat mn pony echt voor altijd bang zal blijven voor trekkers..

ik heb hem nu een jaar en ben al zo lang alleen maar aan het wandelen met hem .. en nog steeds geen vooruitgang geboekt.. dus echt opschieten doet het niet ..
en ik heb eigenlijk weinig zin om weet ik veel hoe lang alleen maar met hem te wandelen ..

Want wie gaat nou ergens een jaar mee oefenen als er geen vooruitgang word geboekt!?? ik ken er geen een .. haha..
ja ik zelf ;)

ananco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 17:49

Ik heb zelf ook dit probleem gehad met mijn pony, het is nu zo goed als over. Telkens als er een trekker aankwam ging ik op een oprit staan en dan wel heel dicht bij de weg, Goed benen erbij gehouden. Natuurlijk wil benen erbij houden aan de hand niet, maar je kunt wel zorgen dat die niet te ver naar achter loopt. In het begin vond mijn pony het nog wel wat eng, toen niet meer op de oprit en daarna kon de trekker er zo goed als gewoon langs rijden, keek alleen een beetje.

Succes

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 18:21

A: Dit is een heel oud topic
B: Met aangespannen rijden kan je je benen er niet aan houden ;)

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 18:24

Heheheh lijkt me wel heel komisch om dat te zien ja ;)

ananco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 18:36

hafjelinger schreef:
Maar Ananco, dat word moeilijk als er eenmaal een karretje aan hangt ;)

Ja, Maar ze wou toch pas het karretje erachter doen als die niet meer bang was voor trekkers?? zo heb ik mijn pony ervanaf geholpen;)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 20:30

Slotje, wegens oud topic.