randalinpony schreef:Een goede traditionele ruiter handelt ook naar het beste welzijn van zijn paard, en zal daarom zoveel mogelijk rekening houden met de natuurlijke neigingen van het beest, deze voor zich gebruiken in de training, in plaats van te ontkrachten.
Dan ken ik maar heel weinig echt goede tradionele ruiters, vrees ik.
Ik kan ze misschien op 1 hand, hooguit 2 handen tellen in real life.
Verder vind ik het ongelofelijk dat je een natural 'kwalijk' zou nemen, als diegene zijn/haar paard medisch laat behandelen (is in het belang vh paard uiteindelijk!!!), als je een natural 'kwalijk' neemt dat hij/zij een hengst laat ruinen (ik vind een paard wat last heeft van zijn hormonen, omdat hij niet als dekhengst gebruikt wordt, heel triest) enzovoort.....
Natuurlijk houden we dieren met alle liefde (als het goed is) en moeten we daarbij een compromis sluiten. Maar waarom wordt er bij naturals dan weer zo extreem gedacht? We mogen niet rijden (want 'onnatuurlijk'), we mogen onze paarden niet castreren en we mogen ze niet op een enorm stuk land zetten met een natuurlijke omheining of degelijk hekwerk. En dus? Ben ik daarom minder natural? Nou, bokt heeft me dat stempeltje gegeven, hoor.
Toedeloe, mij een biet verder.
Als je het hebt over 'in het straatje passen', denk ik eerder aan iemand die maar wat kletst zoals het hem/haar uitkomt, zonder rekening te houden met het paard an sich. Is dat wat jullie bedoelen of niet? Even voor alle duidelijkheid..... Want ja, die mensen zullen er zijn, erger, ze bestaan inderdaad. Maar gelukkig is niet iedereen zo. Niet bij de traditionals en niet bij de naturals, denk ik zomaar.....