Plakpaard snapt longeren niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 15:53

poes schreef:
Hand laag is op dat moment de oplossing, dan gaat de longe niet over de hals, maar tegen zijn kont.

En loopt hij dus door met de lijn buitenlangs.

poes schreef:
Een groter stukje afzetten in de piste met prikpaaltjes en lint is geen optie?

Dan hebben we geen rijbaan meer, aangezien ik zo'n grotere cirkel dan ook wel regelmatig zou willen gebruiken. Denk niet dat m'n stalbaas en mede pensiongasten erg blij zouden zijn met het voorstel :7

poes

Re: Plakpaard snapt longeren niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 15:55

Sja elke dag uitzetten is even werk, maar ook niet zo heel veel hoor. Als je al een hoek van de bak neemt ben je op 10 minuutjes klaar.

Eens de lijn buitenlangs hangt: loop een halve cirkel voor hem uit naar de buitenkant toe, met druk op de lijn zodat hij weer de juiste kant opdraait. Pfff moeilijk uitleggen allemaal hoor :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 15:57

In de hoek van de bak is al een klein longeercirkeltje. Dat is daar permanent, waardoor de bak ook een beetje een rare vorm heeft (met een hap eruit)

Ik snap je uitleg over de lijn poes :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 17:17

hestejente schreef:
Kennelijk ben ik dan niet zo handig poes. Als hij door de bak scheurt en zich ineens omdraait zit de lijn namelijk al om z'n hals :+ Zonder lijn ben ik flexibeler en kan ik ook makkelijker even een stap naar voren zetten om 'm aan te tikken als dat nodig is. Doordat de longeercirkel niet al te groot is heb ik alleen liever niet dat hij daar als een of andere halfwilde woesteling in ronddendert.

Zoals ik het lees ben je idd nog niet zo handig met longeren... (niet rot bedoeld)
Zeker ook het rijzweepje als hulp vind ik niet geschikt.
Een zwwep is een hulpmiddel, een aanwijsstok. Wanneer je niet het juiste hulpmiddel gebruikt, mak je het je zelf nóg moeilijker.

Zoek aub goede hulp.
Paard wat je niet begrijpt, kan zeker een stuk vertrouwen kwijt raken. Ik zou dat niet op het spel willen zetten.

Longeren of rijden leren vanuit het boek, werkt gewoon niet, dus ook niet vanaf de computer.
Als je weet hoe het werkt, kan een forum/boek helpen om je 'kunsten' te optimaliseren.
Verder kan een boek/forum je wel helpen met het begrijpen van reacties, maar om het echt te doen kun je beter begeleiding zoeken.

Heb mensen vaker zien aanklooien en dat ziet er niet fijn uit (onzeker paard, die de eigenaar onzeker maakt) . Ik hoop dat je daarom mijn reactie begrijpt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 17:23

Superwoman, ik heb maandenlang goede begeleiding gehad. Waar geen lijn bij kwam kijken, vandaar dat ik niet met die stomme dingen overweg kan ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 17:27

hestejente schreef:
Superwoman, ik heb maandenlang goede begeleiding gehad. Waar geen lijn bij kwam kijken, vandaar dat ik niet met die stomme dingen overweg kan ;)

Maar toch lukt het niet om dit paardje te longeren...
Dan doe je toch iets niet goed.
Ik heb ook (wanna be) verzorgsters gehad die dachten dat ze het konden, maar dan stond het paardje 2 tellen later rechtop voor hun neus door verkeerde hulpen.
Harstikke braaf ding en gaf mij geen problemen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 17:38

Longeren zonder lijn is ook helemaal anders, ik doe beide, maar voor serieus werken wil ik er een lijn aan (en liefst twee :D ). Bij longeren zonder lijn is het meer samenspelen dat ik, stapje naar me toe en van me weg, aangalopperen en halt op lichaamscue, meer verzamelen, trotser lopen, maar allemaal met vrije hoofdhouding en dus ook technisch van andere kwaliteit.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 17:42

Superwoman, Beer heeft mij vorig jaar opgeleid, hij kende het klappen van de zweep en na een paar weken kon ik hem heel behoorlijk aan het werk zetten op de cirkel. Punt is dat ik mijn paard nog niet zo goed ken, ik heb hem pas een paar weken en ik ben 'm nu aan het leren lezen. Een paard het longeren aanleren is toch wel even wat anders dan werken met een paard dat de oefening al kent, daarnaast reageert hij anders. Is allemaal heel logisch, er zijn zat mensen die een paard in de rondte jagen en dat longeren noemen. Dat wil ik niet, ik wil sámenwerken met mijn paard. Daarom heb ik een topic geopend. Als je daarin een nuttige bijdrage wil leveren, graag. Wil je dat niet, reageer dan niet. Ik ga er in ieder geval niet meer op in want jouw posts zijn niet goed voor mijn schamele zelfvertrouwen ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 17:54

idd poes.

Jammer dat je zo reageerd hestejente.
Open je ogen is wat ik wou aangeven....

Tuurlijk ligt het aan het paard, Hij is anders :P
paard snapt het longeren niet, ipv baas snapt het longeren niet
Samen werken klink zo leuk, maar ook daarin moet je duidelijk en de duidelijke leider zijn..
Laatst bijgewerkt door superwoman op 22-04-09 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 17:56

Het is maar net hóé je het aangeeft he ;) Superwoman, live a happy life :wave:

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 17:59

hestejente schreef:
Het is maar net hóé je het aangeeft he ;) Superwoman, live a happy life :wave:

Ik ben niet zo van het inpakken van het bericht, omdat het dan vaak onduidelijk wordt.
Zéker ook omdat mensen het zelf niet zien, terwijl het soms zó duidelijk is omschreven door henzelf.
Maar thanks, voor jou hetzelfde hoor +:)+

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 18:07

Een getraind paard kunnen aan het werk zetten is iets heel anders dan een paard leren longeren :j En daarbij hoort imo best wat stuiterwerk, das idd mijn aanpak. Paarden lopen na enkele keren allemaal heel relax aan het lijntje, leren heel snel waar de rem en de gas zit, en dan gaan we weer een stapje verder.

Ik begrijp wat superwoman bedoelt: een paard die weet hoe sterk hij is op de grond, is al snel levensgevaarlijk. ken ondertussen genoeg paarden die niet te beroerd zijn om een beentje richting mijn hoofd of knie te zwaaien :D Het ene paard kun je alles aanleren vanuit rust en vertrouwen en stappenplannen, bij de ander moet je een paar stappen overslaan omdat je het anders nooit redt.

Zoals ik je al zei in mijn PB HJ: Wieze was een paar keer bang aan de longe, omdat ik hém niet vertrouwde, en hij dus mij niet kon vertrouwen. Maar dat paard ís gewoon bij momenten gevaarlijk, en dan zie ik hem liever 2 keer bang (ook al is dat door mijn inschattingsfout) doch braaf, dan 1 keer overmoedig. kijk dus goed aan wat jouw ruin aangeeft: is hij meewerkend? Respectvol? Vriendelijk? Dan kun je echt wel rustig aan blijven doen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 18:58

Even terugkomen op mijn post en het wegdrijven van de voorhand. Dat leer je een paard dmv grondwerk. Is het geen optie om met je paard te beginnen met grondwerk en zo te werken aan je lichaamstaal en de samenwerking, waarbij hij je signalen leert te begrijpen? Op die manier bouw je het lekker rustig op en krijgt je paard de kans om in alle rust jouw signalen te leren kennen.
Ik begin per definitie op die manier en dan is het om mij heen sturen uiteindelijk geen punt meer (paard begrijpt dat de signalen van voorhand wijken/achterhand wijken/voorwaarts enz en heeft voldoende zelfvertrouwen opgebouwd- en jij ook)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 21:15

poes schreef:
Ik vind respect voor de zweep altijd een voordeel :+ Ik sensibiliseer ook veel hoor, laat de longeerzweep ook altijd tegen het paard aanleunen als ik nog even sta aan te singelen.

Respect moet er zowieso zijn maar wat ik van ts begrijp heeft haar paard geen respect voor- maar is gewoon bang van de zweep. Ze zegt zelf dat als ze met rijden de zweep tegen de schouder legt het ook resulteerd in een racepartij, dat noem ik geen respect maar gewoon angst/paniek.

hestejente schreef:
Hij was inderdaad van me af gedraaid, ging razendsnel, hij draafde, keerde op zijn achterbenen en draafde verder de andere kant op :Y)

Longeerlijn strak houden(contact) dan kan hij zijn hoofd niet naar buiten draaien en mocht hij het toch doen dan idd hand laag en strak houden dan krijgt hij de longeerlijn tegen zijn kont en krijgt druk dezelfde kant op, wordt dan dus moeilijk voor hem om toch door te draaien.

hestejente schreef:
Superwoman, Beer heeft mij vorig jaar opgeleid, hij kende het klappen van de zweep en na een paar weken kon ik hem heel behoorlijk aan het werk zetten op de cirkel. Punt is dat ik mijn paard nog niet zo goed ken, ik heb hem pas een paar weken en ik ben 'm nu aan het leren lezen. Een paard het longeren aanleren is toch wel even wat anders dan werken met een paard dat de oefening al kent, daarnaast reageert hij anders. Is allemaal heel logisch, er zijn zat mensen die een paard in de rondte jagen en dat longeren noemen. Dat wil ik niet, ik wil sámenwerken met mijn paard. Daarom heb ik een topic geopend. Als je daarin een nuttige bijdrage wil leveren, graag. Wil je dat niet, reageer dan niet. Ik ga er in ieder geval niet meer op in want jouw posts zijn niet goed voor mijn schamele zelfvertrouwen ;)

Ze wilde ook een nuttige bijdrage leveren, vind wel dat jij er wat vijandig op reageert hoor ;)
En ze heeft wel een punt; longeren met een ervaren paard is heel ander dan een jong paard het longeren leren, daar moet je vooral heel snel voor zijn en je geeft zelf al aan dat je dat niet bent ;)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 21:19

Katterap moet je zijn idd :D Want ze draaien om en steken een beentje door het hek voor je met je ogen knippert. Anneliesdj: angst is vervelend, maar ik vind het véél lastiger om eentje te werken die absoluut géén respect heeft voor een zweep. Volledig sensibiliseren doe ik meestal niet, zolang de zweep tegen ze aan mag leunen vind ik het zat.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 21:22

Tjah 't is net wat je sensibiliseren noemt :+

Als ik een paard heb wat geen respect heeft voor de zweep dan krijgt die dat snel genoeg :)
Mijn maatje is absoluut niet bang van de zweep maar heeft er wel respect voor, ik kan haar overal aanraken, klappen naast haar enz maar als ze stout is hoef ik de zweep nog niet op te tillen hoor, dat weet ze dondersgoed ;)

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 21:22

Los longeren is leuk als het kan, kort zweepje is leuk als het kan...... Maar soms kun je niet anders en is een lijn handiger of een longeerzweep.

Als ik die van mij zonder lijn longeer en hij is er zat van dan wandelt ie gewoon door de omheining. drie rijen flinke planken zitten om de longeercirckel. En dat gaat dan echt niet met grof geweld of uit angst, maar gewoon van ik heb er geen zin in toedeloe..........

Citaat:
Ze wilde ook een nuttige bijdrage leveren, vind wel dat jij er wat vijandig op reageert hoor
En ze heeft wel een punt; longeren met een ervaren paard is heel ander dan een jong paard het longeren leren, daar moet je vooral heel snel voor zijn en je geeft zelf al aan dat je dat niet bent

En hier kan ik alleen maar in mee gaan...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 21:24

Respect krijgen ze wel snel hoor, maar dan moet je toch even op zoek naar het punt waar je ze kunt beledigen, en dat roept nog wel eens lastiger reacties op dan bij angstige paarden. Maar echte problemen heb ik eigenlijk nog nooit gehad bij longeren. 'Het is die kant op en dan het hek blijven volgen' is meestal voldoende :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 08:10

Blijf erbij dat je bij een paard wat dusdanig onzeker is en paniekerig reageert op de zweep veel meer bereikt met het rustig opbouwen en aanleren van signalen door middel van grondwerk, dan meteen ' streng' te longeren.

Het lijkt mij hier puur een zaak van ' niet begrijpen' en niet 'niet willen' en dan vind ik het meer dan gerechtvaardigd om het paard daarmee te helpen dmv het rustig aanleren van de signalen met grondwerk, zodat het zelfvertrouwen sterker wordt en het paard ook meer lol heeft in het werk. Sensiliberen voor een zweep lijkt mij niet handig (gaat ie helemaal door het dak als je de zweep optilt) Ik denk dat je desensiliberen bedoelt, en dat is ook een onderdeel van het grondwerk. Je moet de zweep kunnen gebruiken om aanwijzingen te geven, zonder dat het paard in paniek raakt. En dat kun je een paard met wat geduld, begrip en op de goede manier gemakkelijk leren.
Gelijktijdig met het leren begrijpen van de signalen die je met de zweep geeft.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 08:17

liljebo schreef:
Blijf erbij dat je bij een paard wat dusdanig onzeker is en paniekerig reageert op de zweep veel meer bereikt met het rustig opbouwen en aanleren van signalen door middel van grondwerk, dan meteen ' streng' te longeren.

ben ik weer :+

Maar wat is streng longeren?
Als je gewoon in het midden gaat staan met een longeerzweep en een longeerlijn in de hand...je komt rustig over, dan hebben ze het na 1 rondje al door. Als leider zend je het signaal uit dat het veilig is en het paard reageerd daar gelijk op.
Soms(!) is de manier met meer geduld juist hetgene wat het paard onzeker maakt, want blijkbaar is er iets waar hij bang van moet zijn... Zéker als de leider niet handig genoeg is, geeft dat onzekerheid ipv vertrouwen.
Paarden die angstig zijn voor mensen, moet je wel veel tijd gunnen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 08:28

Tja... ik ben het niet met je eens dat een paard onzekerder wordt door geduld. Integendeel. Maar ik denk dat ik wel weet wat je bedoeld. Geduld wordt nogal eens verward met aarzeling en dat is idd foute boel. Maar een onzeker paard waar de tijd voor wordt genomen om meer zelfvertrouwen aan te kweken, wordt daar altijd beter van.

Maar het tijd gunnen noem je zelf ook al.

Idd zullen paarden superheldere signalen meestal snel begrijpen, maar er zijn ook paarden die door omstandigheden dusdanig in de stress schieten dat ze alles tegenlijk willen doen/in paniek raken en daarom precies dat doen wat niet de bedoeling is
Bij deze paarden is het aanleren van signalen (en het scheppen van vertrouwen) dmv grondwerk een goede optie.
Beter dan gewoon wat meer optreden met de zweep, vind ik.

Want mijn paarden hoeven zelfs geen beetje angst te hebben voor de zweep. Ze moeten het gewoon zien als een manier om te communiceren.
Maar dat is mijn mening.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 08:37

liljebo schreef:
Geduld wordt nogal eens verward met aarzeling en dat is idd foute boel. Maar een onzeker paard waar de tijd voor wordt genomen om meer zelfvertrouwen aan te kweken, wordt daar altijd beter van.

Dit ben ik met je eens en bedoelde ik dus ook! (de rest ben ik ook mee eens ;) )
Dat dit topic wordt gestart met de noemer "PAARD snapt het longeren niet" geeft mij al aan dat er een stukje basis mist.
imo komt het niet over als een onzeker paard (plakpaard / zoekt bevestiging), maar een 'leider' die nog veel moet leren, die dus zorgt voor onzekerheid en onbegrip va het paard.(verkeerde/tegenstrijdige hulpen)
Als je eerst het paardje leert wat de bedoeling is, zal hij juist minder onzeker zijn als de eigenaar er daarna mee aan de slag gaat. Dan heeft hij wat om te herkennen...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:50

Volgens mij kun je op het vele manier aanleren zonder al te veel stress: via grondwerk, of via 'meteen beginnen' of... Het hangt er maar net vanaf hoe voorbereid je bent. Als je goed weet wat je in een training wilt bereiken en er doelgericht naartoe werkt, krijgt een paard weinig kans om onzeker of overmoedig te worden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:02

Bij een groen paard wel ja maar dit paard heeft duidelijk al andere ervaringen met de zweep en wss ook met longeren aangezien ts zegt dat ze het bij de vorige eigenaar ook geprobeerd hebben.

Bij een bang paard heeft het geen enkele zin om gewoon te beginnen en te zeggen; hij stopt wel met rennen. Je zult het niet geloven maar er zijn echt paarden die niet stoppen en doorgaan tot ze erbij neervallen.
Als je die angst niet eerst oplost zul je een paard hebben wat bang is tijdens het longeren en je wilt toch dat je paard het leuk vind om aan het werk te gaan?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:23

anneliesdj... ben ik wel met je eens. Vandaar ook mijn advies om met grondwerk en desensibiliseren van de zweep te beginnen.

Daarmee kan een eind worden gemaakt aan de onzekerheid/angst en kan een communicatie worden ontwikkeld. Ook al ligt de fout van de problemen bij TS, dan kan het nog daarmee worden opgelost omdat grondwerk zeer zeker niet alleen voor het paard is, maar ook voor de eigenaar.