Doe ik hier wel goed aan ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 21:05

JustaLive schreef:
Babje_84: Het gaat helemaal neit alleen om mijn boosheid...

:? Had ik het daar over dan? Ik zei dat je teugels niet moet gebruiken om je evenwicht aan te bewaren, ongeacht of de teugels aan een bit zitten of aan een neusriem (En daarmee bedoel ik niet te zeggen dat jij dat doet, dat kan ik nu niet beoordelen)

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 08:01

JustaLive schreef:
Ik heb sinds een maand of 3 een nieuw paard. Olivier,
Nou heb ik altijd al moeite gehad, met mijn boosheid onder controle te houden. En ik heb nou daar ook les voor.

Hier staat toch wat anders ? en als het gaat om het bit, kun je toch de eerste tijd tot je in evenwicht zit de teugels wat langer houden ?
Of als je merkt dat Olivier gevoelig reageerd, de teugels even laten vieren en ze daarna rustig weer oppakken ?
Ik bedoelde meer dat je het probleem niet oplost, maar verschuift :)
Het gaat erom hoe jullie op elkaar reageren, dat zal opgelost moeten worden en niet je haranchement ;)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 08:38

Dat een bit per definitie pijn veroorzaakt is onzin. Ook een bit moet passen, bijvoorbeeld. Net als dat ook niet elk paard goed reageert op elke bitloze optoming.
Ook met een bitloze optoming kun je een paard veel pijn doen. Maar, met een bit kan een paard zijn mond open doen als het te erg wordt. Bitloos is er geen mogelijkheid om er onder uit te komen.

Imo is het een niet beter dan het ander. Je zult je woede moeten leren beheersen. Dat los je idd niet op met het haranchement. tot die tijd heeft het ook weinig zin om over te stappen oid.

Cassidy

Re: Doe ik hier wel goed aan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:39

Als jij de neiging hebt om je aan het bit vast te houden, zou ik eens beginnen met zitlessen nemen. Het meteen bitloos willen oplossen is weglopen voor je eigen tekortkomingen.

Olivier is misschien gevoelig, maar heb je er al een keer de TA bij gehad? Ben je er echt zeker van dat alles in die paardenmond goed zit?

Verder zijn er verschillende maten en vormen bit, de zoektocht naar het geschikte bit kan even duren, en kan kostbaar zijn. Maar dan nog vind ik meteen overstappen naar bitloos (en dan is de vraag ook nog, welke vorm van bitloos?) een afkorting van de zoektocht, en komt waarschijnlijk alleen maar in je op omdat het op dit moment echt een hype is.

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:50

Niemand kan jou vertellen of je er goed aan doet om bitloos te gaan rijden. Het enige wat we kunnen zeggen is probeer het gewoon eens. Echter is dat geen oplossing voor jouw boze uitspattingen, die los je er niet mee op. Kan jij je 'woede' niet verbergen dan is het een goed idee om daar aan te gaan werken, want woede werkt niet samen met paarden. Kun je bitloos gaan rijden, met bit..voor mij part zonder hoofdstel.. helpt niets.

Wat nu als jouw paard moeilijk op het bitloze hoofdstel reageerd? Wordt je dan ook boos of geirriteerd? Je hebt kans dat het wat tijd nodig heeft, misschien ook niet..

RobinandBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:14

Ik heb nu les om uiteindelijk bitloos te rijden. Tot nu toe gaat het super! Ik doe grondwerkefeningen met een touwhalster door hem te leren wijken voor druk.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:23

ik ben benieuwd hoe het inmiddels met de TS gaat eigenlijk.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 22:05

Ik had het wel gedaan, op zijn minst gaan proberen.

Mijn paard was ook snel boos en erg heet aan eht doen met bit nu zonder bit is dat al een heel stuk beter :D!

irisworkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 08:00

xChantal94 schreef:
Mijn paard was ook snel boos en erg heet aan eht doen met bit nu zonder bit is dat al een heel stuk beter :D!

Maar de TS is toch snel boos?

Hoewel ik zelf bitloos veel fijner vind zou ik als ik jou was eerst aan jezelf gaan werken, zeg maar. Ook als je aan het bit gaat hangen. Als je straks bitloos gaat rijden met een touwhalster bijvoorbeeld, en je gaat daar ook op hangen kan je met dat touw je paard perongeluk snijden, niet echt fijn. Ik denk dat het dus eerst belangrijk is te werken aan je zit, en dan eens naar een ander bit of bitloze optomingen te gaan kijken. ;)

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 08:02

als jij het echt wil, kan je het sowieso proberen hoe het gaat. zoek goede begeleiding, ga niet op eigen houtje beginnen ;)