Loswerken en grondwerk met bange pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Re: Loswerken en grondwerk met bange pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 14:41

Mijn ervaring als een van mijn pony's echt zijn gewicht in de strijd gooit heb ik zowel met touw al stalhalster niets te zeggen, maar kan me wel voorstellen dat touw wat scherper is maar hoe zit het met het verhaal dat een leadrope zwaar moet zijn om fijne hulpen door te kunnen geven, de leadropes in de winkel enzo zijn namelijk stuk minder zwaar

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 14:45

ik heb niet het idee dat het touwhalster zo veel scherper is...
en volgens mij is het bij een parelli leadrope zo dat hij zwaarder is(correct me if i'm wrong, ook maar een keer opgevangen)
maar je kunt idd. ook lichtere leadrope's krijgen

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 14:47

Ik vind een touwhalster alleen prettig omdat ik het idee heb dat het niet zo zwaar is voor het paard dat hij het bij zijn bewegingen niet voelt schuiven en schudden, maar ik kan niet zeggen dat hij er zo veel anders op reageerd dan een stalhalster.
Ik heb zelf een leadrope van emiel voest ligt lekker in de hand gaat niet snel in de knoop en geeft de hulpen goed door.
Als je freestyllessen wil dan kun je ook even op de site van emiel voest kijken daar staan instructuurs vermeld.
http://www.emielvoest.nl/

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 20:38

Vandaag eens vrijgewerkt met mijn merrie die altijd doet alsof ze bang is. Het begon al in de wei want pakken is een drama, maar heb me niet laten verleiden tot het halen van voer en gewoon haar spel meegespeelt. Uiteindelijk kreeg ik haar aandacht en toen liep ik weg. Na 2 tellen verbaast te hebben staan kijken liep ze achter me aan, met zo'n hoofd van hallo moet je nu niet snel mijn halster omdoen ofzo. Maar nee ik ben in de voerkist gaan zitten. Gezellig. Later haar halster omgedaan, was wel weer een beetje spannend (hoewel als het haar uitkomt duikt ze erin) en gepoetst. Toen nog los in de cirkel. Zo kon ik mooi oefenen op de kleine hulpen, zij is daar namelijk heel gevoelig in. Was wel weer even confronterend maar ook weer verfrissend.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 20:40

Goed gedaan zeg!!
volgende keer weer proberen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 20:45

Toen ik de vorige reactie plaatste had ik er eigenlijk nog een paar filmpjes bij willen zetten, en toen lag bokt eruit.

Misschien wel leuk om deze filmpjes eens te bekijken, dan wordt het misschien wel duidelijk wat ik met het werk met de stick bedoel. Realiseer je wel dat dit het eindresultaat is, en daar moet je naar toewerken. Hoe het er uit kan zien met een paard die nog geen kennis heeft gemaakt met de methode, zie je in de laatste filmpjes.

http://www.youtube.com/watch?v=yDF16_NbNCU

http://www.youtube.com/watch?v=HEnACbsH ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=kk9gmwb9 ... L&index=19

http://www.youtube.com/watch?v=VnFmxzn3 ... B&index=25

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 20:52

Nog een vraagje wat is nou de bedoeling ervan om je paard hele einden achterwaarts te zetten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 20:54

Stukje gehoorzaamheid en je traint er ook de achterhand mee.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 20:57

oke dat was namelijk mijn struikelblok en dacht dat het misschien aan mijn lessen had gelegen maar mijn oude merrie vond dat echt te heftig. Zij wilt graag wat inspraak en toen ik dat eenmaal moest doen werd ze een ongelukkige automaat.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 20:59

je bedoelt met achteruitlopen?
sommige paarden moet je ook echt niet te veel achteruit laten lopen, dat kunnen ze geestelijk niet aan...
dan worden ze idd een automaat, of worden ze kwaad..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 21:00

Als ze kwaad worden of een automaat worden heb je iets niet goed gedaan.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 21:04

@cassidy: mmm dat idee had ik niet eigenlijk...
okee, als ze kwaad zijn als ze een klein stukje moeten dan vind ik wel dat het niet goed gaat..dat mag je nog wel van je paard "eisen"
maar het herhaaldelijk achteruit laten lopen, dat kunnen een aantal paarden die ik ken gewoon niet tegen...
oke: deze beestjes hebben ook allemaal een verleden, of een "moeilijk" karakter

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 21:18

Dat mag beide geen excuus zijn om ongehoorzaamheid gewoon maar te accepteren. En wat de een een "moeilijk" character vindt, ziet een ander niet zo.
Achterwaarts gaan is vermoeiend, dus als handler moet je dat ook goed doseren. Maar als een paard kwaad wordt bij een dergelijke oefening zit er iets in jullie relatie niet goed.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 21:24

Leer je paard lezen.(en dan bedoel ik niet een boek)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 21:27

@cassidy: het enige paard wat ik "kwaad" heb zien worden is een leidende hengst(vinden veel mensen een moeilijk karakter, ik vind het een schat, maar met gebruiksaanwijzig: kan niet bereden worden als er dwang bij komt e.d.) , en verder voert hij de oefening wel uit.
maar dat doet hij dan niet van harte...
(overigens is kwaad zoiets van dat ik voel dat hij zich er niet prettig bij voelt, maar omdat dat gevoel vrij heftig noem ik dat maar even kwaad)

en of ze nou automatisch doen, of kwaad worden.
als je ze de oefening uitvoeren accepteren ze de opdracht wel.
dus dan zijn ze toch ook gewoon gehoorzaam of niet?(als hij doet wat jij zegt is dat immers gehoorzaam, en dat is juist een teken dat hij enorm veel respect voor je heeft)
alleen jij merkt dat je dier zich daar niet prettig bij voelt...
dus zal je zelf gaan afvragen of jij dat wel zou moeten willen...tenminste dat doe ik dan: uit respect voor mijn paard

edit: leidende hengst is overigens wel een ruin hoor, maar hij heeft de leidende hengst positie in de kudde ;)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 21:52

Maar ik dacht dat natuurlijk omgaan met paarden betekend dat je samen werk en niet dat je gaat domineren en de ander maar moet luisteren. Mijn merrie kwam eerst in verzet en toen ze het uiteindelijk deed had ze er geen plezier meer in, moet je er dan mee doorgaan? Ik heb van geen paard nog zoveel geleerd als van haar. Heb wel vaker meegemaakt dat zei iets absoluut neit wilde (denk aan staken halverwege buitenrit en dan keihard naar huis rennen zodra ze de kans had, eenmaal thuis brak nog geen 10 min later flinke onweer los, etc etc) Moet je dit ongehoorzame gedrag dan afleren of moet je het zien als iets bijzonders en er proberen mee samen te werken. Als dit paard bij een paard staat die haar domineert kwijnt ze letterlijk weg in de wei, ik heb vanuit dit gegeven ook besloten alleen nog maar samen met haar te werken. Zij is keer op keer degene die mij wat leert, zelfs op het moment dat ze ligt te vechten voor haar leven, zelfs dan weer verteld ze mij dat ze weet wat ze doet en ik in haar moet blijven geloven.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 21:58

Ik herhaal: Leer je paard lezen.
Ik heb daar zo vreselijk veel door geleerd en ben er zelf ook een heel ander mens door geworden.
Het zijn spiegels, let op mijn woorden.
En volg je gevoel, niets doen waar je niet achter sta jij weet zoals geen ander hoe je paard in elkaar steek.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 22:09

@Siskeh, als jij mij verteld dat een paard kwaad wordt, dan heb ik een aanval voor ogen en niet een paard dat een oefening met tegenzin uitvoert. En een paard dat me aanvalt, die krijgt van mij een weerwoord van hetzelfde kaliber, nee niet hetzelfde kaliber, er nog een schepje bovenop want ik ben de leider. En het moet veilig blijven, maar ik ren niet weg. Hij zal bij die confrontatie zien dat hij aan mij een slechte heeft (hengsten even uitgesloten). Op het moment dat hij mij ziet staan praten we weer verder.

In het werken met paarden is er geen "samen". Zijn er geen vriendjes. Een paard wil een leider, en dat is de persoon op de grond (of in het zadel) en bij bewezen ongeschiktheid of door uitproberen zal het paard het leiderschap willen overnemen, zo simpel ligt dat. Nu kun je dat leiderschap verdienen of afdwingen. Afdwingen lukt je wel maar dan zul je nooit 100% krijgen. Als je het verdient, zal je paard je veel meer geven dan je met dwang voor elkaar kunt krijgen. Dat kan voorjezelf aanvoelen als "vriendschap" en gelijkwaardig niveau, maar dat is het toch echt niet.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 22:19

En wat is dan de taak van het paard in de minikudde die je ontwikkelt? Onze taak is het leiderschap verdienen en behouden, maar wat is die van het paard?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 22:55

De taak van het paard is dat wat jij wilt dat de taak is, en hoever jij bereid bent om in te gaan op zijn wensen en behoeftes. Als jij een paard goed kunt lezen - zoals hierboven aangegeven is - zul jij de keuzes maken in het voordeel van zijn wensen en behoeftes. Een paard dat geen plezier heeft in springen, kun je over die hindernissen heendwingen, maar als je je voelsprieten goed hebt afgestemd ga je dat op een gegeven moment niet meer van hem vragen. Dat neemt niet weg dat, als je hem een keertje voor een hindernis zet, hij deze van mij zou moeten nemen...

Aan de andere kant vraag ik wel gehoorzaamheid van een paard. Als ik wil dat een paard halthoudt, moet hij dat ook doen, meteen doen en onvoorwaardelijk doen, en niet 500 meter doorkachelen voordat hij stilstaat. Geen "Ja maar" en "Dat wil ik niet". Gewoon stilstaan behoort tot de basisopvoeding, en zo zijn er meer dingen die tot de basisopvoeding behoren waar ik geen concessies doe .

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 06:49

Ik denk daar iets anders over :P
Als een paard niet wilt springen, en hij er met dwang overheen moet zal ik dus opzoek gaan naar het waarom. Ook als ze het minder leuk vinden heb je niet echt die dwang nodig meestal, maar bij pijn schrik of ongemak zullen ze eerder zo fell weigeren.
Ik vind dat jij als leider ook moet kijken naar de behoeftes van een paard en het eigen inbreng moet hebben. Goed jij blijft eind verantwoordelijke zegmaar maar ik vind wel dat het individu zoals het is in ere gehouden moet worden. Elk paard in de kudde heeft namelijk zijn eigen taak en eigen dingen. De schrikkerige zijn bijvoorbeeld een goed alarm, een ander is een goede oppas en zo heeft ieder paard wat. Als jij alles voor het paard gaat beslissen wat wel en niet mag, denk ik dat ze in zichzelf zullen keren. Ze zijn dan wel gehoorzaam, maar waar is de levenslust?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 08:40

Ik denk dat we er uiteindelijk hetzelfde over denken. Met een paard met pijn of ongemak moet je sowieso niet aan het werk voordat je de oorzaak te pakken hebt en deze op kunt lossen (als hij al valt op te lossen) Eigen inbreng mag tot op zekere hoogte en je moet zeer zeker naar je paard kijken wat hij leuk vindt en daar proberen rekening mee te houden, maar het paard heeft het dan toch echt niet voor het zeggen.

Maar een schrikkerig paard zo schrikkerig laten omdat dat een goed alarm is, daar geloof ik niet in. Schrikkerig betekend namelijk dat hij zijn aandacht niet bij mij heeft en mij niet vertrouwd als leider van zijn kudde. Als ik als leider van een kudde zeg dat het ok is om ergens langs te gaan, dan gaan we daar ook langs. Reacties op harde en plotselingen geluiden vallen te trainen, de trekker die al 100 keer langs is geweest is de 101ste keer echt niet eng meer.

Het is soms erg moeilijk om te beslissen of iets geleerde angst is of serieuze paniek. In beide situaties moet je anders beslissen. Maar er is op bokt ook een keer een topic langsgeweest over de "angst" voor de zweep bij paarden die bij het rijden niet voorwaarts zijn. En dan ben ik van mening dat je daaraan kunt en moet werken, ongeacht het feit of dit een truukje is of serieuze angst.

[RT-D] "Mijn paard kan niet met zweep gereden worden."

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 17:59

welliswaar kon ik hem vandaag gewoon pakken. Draaide iets weg maar liep niet weg oid.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 08:55

Ik heb de draad even doorgelezen, maar wat ik me afvraag.... is een plaats waar rijles wordt gegeven en veel verschillende mensen met de pony bezig zijn, wel het plekje voor deze pony?

Een pony die zich makkelijk afsluit, is meestal een erg gevoelige pony. Die zou misschien gelukkiger zijn als hij een vast baasje had waar hij zich meer op kon instellen.

Is maar een idee hoor. :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 09:33

Ik ben het wel met je idee eens, maar je hebt pb.

Vandaag de dierenarts geweest voor enten, weer zo kunnen pakken. Hij vond prikje niet zo leuk maar dat die een snoepje kreeg maakte het wel weer goed ;)