4 jarige wil niet aan de longe!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emiliee_8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 19:40

Het is GEEN onhandelbaar paard
ze weet gewoon niet wat ze moet doen en blijft dan
gewoon maar stil staan !
Ze is een heel brave met af en toe streken maar dat heeft elk paard toch ?
die streken heeft niks met dat logeren te maken.
ze is een echt stress kieken en klapt dan ook hellemaal toe als ze iets niet begrijpt! ik zoek gewoon ideeen hoe ik haar dit kan laten begrijpen ! ze vertrouwd al niet snel mensen en mijn lesgever is dan 1 van de weinige die ze wel vertrouwd en daar ben ik al blij om.
De meeste instructeurs die met moelijke paarden omgaan zijn hard en gaan niet wachten tot er het vertrouwen is! als ik zo iemand heb gaat ze zelfs niet meer van de trailer af willen volgens mij !

muppetmayo

Re: 4 jarige wil niet aan de longe!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 19:50

Ik heb een heel moeilijk paard, maar kan nou niet zeggen dat mijn instructrice erg hard is hoor! Er zitten genoeg goede tussen.
Je hoort mij ook niet zeggen dat ze onhandelbaar is, maar ik vind het gewoon belangrijk dat de basis goed is, en zeker als ze het niet snapt, en/of dichtklapt. De basis kun je maar 1 keer goed leggen, als je dat verkeerd doet heb je er een heel paardenleven last van.
Je vraagt tips, die heb ik je dan ook gegeven.

Emiliee_8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 20:00

muppetmayo schreef:
Ik heb een heel moeilijk paard, maar kan nou niet zeggen dat mijn instructrice erg hard is hoor! Er zitten genoeg goede tussen.
Je hoort mij ook niet zeggen dat ze onhandelbaar is, maar ik vind het gewoon belangrijk dat de basis goed is, en zeker als ze het niet snapt, en/of dichtklapt. De basis kun je maar 1 keer goed leggen, als je dat verkeerd doet heb je er een heel paardenleven last van.
Je vraagt tips, die heb ik je dan ook gegeven.

hij heeft al meerdere keren heel goed resultaat geleverd
en heeft ook al een aantal jaren ervaring met jonge paarden
en hoor anderen dan ook niet over zijn werk klagen zij zin der heel tevreden over !
het klikt heel goed tussen hem en het paard!
Maar moest het toch niet lukken moet ik wel opzoek naar een andere lesgever!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 20:03

ik zou de ronde eens kleiner maken dus de longe korter nemen
een lange dressuurzweep nemen en zo op een korte volte gaan longeren en haar leren te wijken voor de druk van die zweep

wel even op jezelf opletten dat jij ook goed staat en dat ze dus ook van voren kan wegstappen.

een tik met een longeerzweep of een dressuurzweep is een groot verschil probeer je haf met die zweep voorwaarts te drijven en blijf naast de schouder zodat de voorkant vrij blijft

luisterd ze niet dan tik je eens flink op haar achterbeen boven de knie zeg maar, let op dat je geen trap krijgt
daar schrikken ze veelal vaak van en gaan dan voorwaarts

het lijkt me trouwens koppigheid (sterke wil om lui te zijn)
dus een beetje onhandelbaar dus

hier heeft ooit ook zo 1 gestaan die was te lui om te lopen en die kon je klappen geven tot je neer vieldie bleef gewoon staan.

dus gewoon niet goed opgevoed en koppig en onhandelbaar als de nacht.

JACKY_LOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 20:08

Ik heb dezelfde lesgever gehad & was er heel blij over !
Daarom heb ik haar ook aangeraden om dezelfde te nemen , omdat hij zonder geweld een paard zadelmak maakt , met respect & op een diervriendelijke manier .

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 20:10

Maar als hij het niet voor elkaar krijgt het beest rondjes te laten lopen, doet hij toch iets niet goed ;)
Ik zeg trouwens hiermee dus niet dat het een slechte instructeur is. Misschien werkt zijn werkwijze gewoon niet bij dit paard, en zul je toch een andere aanpak moeten hebben.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 09:11

Ik durf iemand die een haflinger niet kan longeren wel slecht te noemen. Ik betwijfel dan echt de kwaliteiten en zijn ervaring.
Elk paard is te longeren, zo moeilijk is dat niet. Als je dat stukje al niet kunt als zogenaamde instructeur is het heel snel iemand vinden met wel verstand van paarden. Want als iemand dan nog verder zadelmak moet maken, nee dank je. Dat het hem eerder wel gelukt zou zijn is of omdat het super brave paarden waren of puur beginners geluk. Niet door de kunde. Dit zal de TS wel nie willen horen, maar dit is toch simpele logica.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 09:20

je geeft aan dat ze los wel meeloopt, maar aan een lijn niet.
Ga eerst dat eens oefenen.
Je moet haar toch met een halstertouw gewoon mee kunnen nemen?
Als dat al niet kan, dan kan je al helemaal niet beginnen met longeren.
Ze zal eerst het meelopen aan een touwtje moeten snappen.
als ze dat snapt, kun je afstand gaan nemen en overgaan op longeren.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 09:25

Zoals ik het lees kan de pony dus niet eens aan een halstertouw meelopen? Dat is toch het eerste wat je een paard leert? Dus in dit geval zou ik daar maar eens mee beginnen. En als ze de lijn zo raar blijft vinden, waarom zet je dan niet een stuk bak af en longeer je eens los? Zodat ze in ieder geval het lopen om jouw heen leert begrijpen.
Let wel goed op je positie! In het begin kun je beter niet stug in het midden blijven staan, helemaal gefixeerd op de achterhand. Dan blokkeer je de pony juist helemaal. Beter is om er iets achter te blijven lopen, in een kleiner circeltje dan de pony, en blijf richting haar hoofd kijken, hou je schouders zoveel mogelijk evenwijdig met de schouders van je pony.

susupluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 19:04

misschien moet je het leuk maken gewoon stapje voor stapje en goed belonen.
maar hoelang heb je haar al? dat ze niet aan een halster mee loopt is niet zo handig
veel succes

Emiliee_8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 19:06

Ze loopt wel aan een halster mee .
maar eens er een longeer touw aanhangt stopt ze !
ja we doen het nu stap voor stap
en gaan morge weer naar de manege en dan een stukje
bak afzette en zien hoe dat gaat!

dankje vr de tips.

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 19:16

Dit lijkt me geen moeilijk probleem, echt bij het begin beginnen en stapje voor stapje.
En zoek alsjeblieft goede begeleiding.
Als ze wel gewoon mee loopt kan je toch beginnen met haar bijvoorbeeld van stal naar de bak te brengen aan de longeerlijn, gewoon op de afstand van een halstertouw.
En dan cirkels lopen in de bak, eerst heel groot en steeds kleiner maken totdat je op de grootte bent dat je je paard wilt longeren.
En dan het touw steeds iets langer maken.
Als ze dat nog heel moeilijk vindt iemand naast haar laten lopen dichtbij.
Een stuk piste (rond) afzetten helpt vaak ook goed.

Emiliee_8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 17:30

Vandaag naar de manege geweest ! en het ging super !
ze heeft 10 min. alleen aan de longe gedraaft.

Bedankt voor de tips !

JACKY_LOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 17:39

ekuh schreef:
Vandaag naar de manege geweest ! en het ging super !
ze heeft 10 min. alleen aan de longe gedraaft.

Bedankt voor de tips !

hihihihihi :D
Dankzij wie ??? :D MIJ !! :D

r_omy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 20:19

blue_kim schreef:
met wandelen loopt ze wel naast je? dan zou ik proberen om gewoon rodnjes door de bak te gaan lopen en dit langszaam aan steeds uit te breiden, dus proberen om er steeds meer afstand van jou te laten nemen. al gaat het elke keer maar om een half metertje meer. en als ze dit doet belonen. en als ze het neit doet en in staking gaat probeer je weer van begin af aan.

ik zou neit de zweep er op los laten, want dan heb je alleen maar kans dat ze er een al grotere hekel aan krijgt.

wat jij zecht is waar ik heb het ook gehad met een paardje dit was met deze manier na anderhalfe week klaar.
je moet dan per dag max 2 meter afstad nemen.
mijn paardje is nu heel voorwards aan de longe en heeft ook vertrouwen in je.

sterkte :(:)