liljebo schreef:Tja... ik weet wat je schreef en ik refereerde eigenlijk vooral op je stelling dat een dier van bijna 3 zonder meer goed aan de longe moet kunnen lopen en bij verkeerd gedrag een knal moet krijgen....
Ik ben het daar dus absoluut niet mee eens. Althans niet als stelling zonder meer.
Het ligt er namelijk maar net aan waar dat gedrag vandaan komt en het is zeker niet zo dat een (jong) paard met een dergelijk gedrag met een flinke knal is gebaat. Er kunnen verschrikkelijk veel redenen zijn voor dit gedrag zoals onduidelijkheid, verwarring, paniek (en daarom vechten), te veel druk, te veel eisen.... en dan is een klap wel het laatste wat je moet doen...
Dat op die manier schrijven (ik doe het zus en zo) wordt dan toch snel als een advies gezienen in de situatie van ts is het een gevaarlijk advies. Het is duidelijk dat TS onvoldoende ervaring heeft, het paard overvraagt en mogelijk zeer onduidelijk is naar het paard toe en dat kan idd tot heftig verzet leiden. Wat moet het paard anders?
Maar ook in je eigen situatie is het erg zinvol om de zaak eens eerst heel goed te evalueren. Je lost niet alles op met een klap
In die zin vind ik datgene wat imago schrijft veel zinniger en daar kan ik mij volledig bij aansluiten.
Wat TS betreft... goed dat je hulp zoekt, want dit gaat anders alleen van kwaad tot erger. Zorg dat je hulp krijgt van een zeer rustig en ervaren persoon.
Daarom zeg ik, eerst rijden even laten en alleen werken aan de longe, dat eerst op een rijtje krijgen. En ja, spelen aan de longe is voor een jong diertje inderdaad in orde, maar dit is geen spelen, dit is agressiviteit. Ik ben er niet op ingegaan waar de agressiviteit vandaan komt, dat hebben jullie al voor me gedaan en daar ben ik het mee eens. Daarom zei ik: puur op het gedrag gericht zou een paard van mij een knal krijgen. Jong of niet, agressiviteit accepteer ik niet. Maar omdat ik twijfel aan de vaardigheden van de TS, heb ik haar ook aangegeven dat het allerslimste is, een profi erbij te halen. Ik geef dus alleen aan wat IK zou doen, wanneer we heel specifiek en alleen naar het gedrag kijken...
Verder wil ik daarbij vertellen dat ik vaker paarden in opleiding of ter correctie krijg. Met de jonge paarden heb ik nog NOOIT longeermoeilijkheden gehad, met de paarden die gecorrigeert moesten worden echter wel, hoewel het ik het daar bij de meeste paarden gewoon heb kunnen oplossen door in alle zaken strak en bovendien consequent te handelen...Aan de andere kant geef ik graag nog Hugo als voorbeeld, die met een gespleten persoonlijkheid aan de longe liep en van super braaf naar mega-monster kon gaan, dan ook op je af kwam op twee benen. Hij heeft welgeteld twee keer een knal gehad met stemverheffing en dat was het. Dan kan ik wel op zoek gaan naar de oorzaak...Ik weet wel waar dat vandaan komt: Eigenaar kon niet juist met dit dier omgaan.
En misschien moet de TS niet schrikken als degene die hulp gaat bieden ook eerst een keer het dier op z'n plek zet voordat hij/zij er verder mee aan het werk kan....
Het is jammer dat het zo moet lopen, de TS had het paard beter meer tijd kunnen gunnen en van begin af aan iemand erbij moeten hebben die verstand van zaken heeft.
Feit blijft nog wel dat ik het raar vind dat het paard aan de longe zich niet gedraagt en als de TS erop zit er niks aan de hand is. Je zou verwachten dat als het op de grond al niet lekker loopt het op een paardenrug al helemaal niet zou lopen..