Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

)
) suleilitha schreef:Ik heb het topic doorgelezen Royen en mijn mening blijft voor mij heus wel overeind. (Dat kan, dat is je mening maar ik dacht dat je er dan wel anders over zou denken)
Wat je nu doet is nu al het gedrag van het dier conditioneren en dat is niet goed voor zo'n jonkie. (Van wie heb je dat gehoord of hoe weet je wat beter is? Ik voel gewoon dat het met Royen zo op deze manier goed gaat en ik heb vroeger ook gehoord dat het beter is om in de opfok te zetten, ik heb bewust gekozen voor een veulen en daarmee had ik ook eerst het idee om het in de opfok te zetten. Alleen denk ik daar nu anders over dat ik haar eenmaal gekocht had: dus wel iets mee doen anders is het ook niet goed voor mijn 'gevoel')
Een jong paard moet gewoon niet zoveel in de handen, omdat je hiermee de grootste draken van driejarigen kweekt. (Hier heb ik verschillende meningen over gehoord maar ik denk dat ik Royen nu wel een beetje ken en ik ben het eens dat ze niet al te veel in handen moet komen, maar dat komt ze niet. Alleen het is erg handig (ook voor haarzelf) dat ze gewoon met mij mee kan lopen en dat ze voetjes geeft aan de hoefsmid en dat ze ook de benamingen al weet van de stap/draf en galop dit scheelt haar weer stres als ze het in één keer moet leren snappen, en ja: daar gebruik ik de clicker soms bij) De beste en fijnste driejarigen om te beleren zijn nog altijd die dieren die groen van de wei komen en nog van niks weten, behalve dat ze de dierenarts, de hoefsmid kennen en opvoeden doen ze elkaar wel, daar zijn wij niet voor nodig tot ze volwassen zijn. (Die dieren worden in mijn ogen erg bangerig en zijn heet als je er mee wilt beginnen, dat wil ik haar niet aandoen dus doe ik af en toe eens wat leuks met haar. Ik heb hier zelf ook meerdere ervaringen mee: jaarling in de opfok = gestressed met 3 jarige leeftijd inrijden. Jaarling in kuddeverband op pension = duidelijk minder gestresses (ligt natuurlijk ook aan het paardje) maar zal de mens wel beter begrijpen met stemcommando's, is dus voor het paard rustiger in het hoofd) Jaarlingen die elkaar opvoeden??? Ben ik het nooit mee eens geweest: Kleuters zet je ook niet bij elkaar zodat ze elkaar opvoeden toch? Royen staat in kuddeverband en kan spelen met andere jonge paarden maar tegelijkertijd erg goed omgaan met 'hogere rangs' paarden.)
Verder is het volstrekt zinloos dat verhaal over de band die je beschrijft, de band van een jaarling met andere jonkies is honderd keer zo belangrijk als de band met mensen op die leeftijd. (Ze staat ook bij andere, en het is niet zinloos maar beter voor de communicatie (=band))Ik vind het zonde voor je paard en ik vind dat je het dier hier onrecht mee doet. En waarom vind je die band zelf zo belangrijk? Niet voor je paard denk ik maar voor jezelf. (Ik kan zelf goed aan haar zien tot wanneer haar grens ligt, en daar zal ik nooit overheen gaan, ik overvraag haar dus niet. En ja, waarom zou ik niet een band met mijn paard opbouwen als de communicatie tussen ons dan soepeler verloopt? En ze zich ook prettig voelt bij mensen? Als ze het niet leuk zou vinden kán ze weglopen maar dat doet ze dus niet. Ik zie het probleem niet tussen een band opbouwen met een jaarling.)
Iemand die jonge paarden opfokt dient eigen ego uit te schakelen, het paard gaat voor alles en op de manier waarop jij nu bezig bent is dat echt niet het geval. Jammer, heel jammer. Een jaarling ís geen speeltje. (Als ik een speeltje had willen hebben speel ik wel met mijn hond, die luisterd ook goed omdat er vanaf jongs af aan mee is gaan oefenen. Ik 'speel' ook niet met Royen, dan zou ik 2 hoeven in mijn nek hebben van haar enthausiastme. Dat mag ze mooi met haar vriendjes en vriendinnetjes in de wei doen, ik doe alleen maar leuke, leerzame dingen met haar. En volgends dit topic zijn er nog meer volwassen mensen die paarden houden (fokkerijeen etc) die ook baat hebben gehad bij dergelijke oefeningentjes)

), heb je een jaarling? Of iemand in de omgeving met een jaarling? Want ik geef dus aan dat ik er precies zo over dacht voordat ik een jaarling kocht. Alleen is mijn mening een halve slag gedraait sinds ik haar heb (niet omdat ik het zoooo leuk en schattig vindt om haar eeeiiindelijk te heebbbben, maar omdat ik denk dat het op deze manier een goed paard wordt;))
suleilitha schreef:Kun je je paard niet ergens in een kudde jonkies zetten, bijvoorbeeld op de Friese klei of in de kop van Groningen? Gezondere leefomstandigheden voor een opgroeiend dier kun je bijna nergens anders vinden!

Graag weer vriendelijk verder.Judje schreef:Moderatoropmerking:Een aantal reacties zijn verwijderd. Wij vinden het belangrijk dat men met respect met elkaar om gaat en dat men blijft reageren op het onderwerp, in plaats van op de gebruikers.
Dit topic wordt ook niet gesloten, omdat het antwoord is gegeven. Door niet meer te reageren zakt het topic vanzelf weg, maar het kan alsnog zijn dat er nog goede adviezen worden gegeven. Deze zijn dan weer van belang, voor mensen, die de zoekfunctie gebruiken.
Graag weer gezellig en ontopic verder.
dorientjuh schreef:Dit is echt niet goed wat je doet. Ten eerste is het eigenlijk beter voor een jong paard om niet elke dag in de hand te komen, ten tweede is tien minuten echt veel te lang voor een jaarling en ten derde moet je helemaal niet beginnen met zoiets als clickertraining als je niet weet hoe je met jonge paarden om moet gaan. Het enige wat jouw paard de eerste drie a vier jaar van zijn leven moet leren is het halster, vast staan, hoeven laten doen, meelopen aan een touw en poetsen. Meer niet.
Mijn advies: doe de komende 2 a 3 jaar helemaal geen clickertraining met je paard tenzij je dit doet om de dingen die ik zei aan te leren.
Het klinkt misschien hard maar als je echt niet kunt wachten met iets doen met je jaarling dan kan je hem maar het beste verkopen en een ouder paard kopen of een verzorgpaard zoeken. Doe wat het beste is voor je jaarling, niet wat jij het leukste vindt.
. Echwel schreef:Je kunt wel zuchten en steunen maar iedereen heeft het beste voor met je jaarling ik zat in je profiel te kijken en zag dat het diertje ook al met een deken staat.
Daarom nogmaals het advies laat het diertje gewoon kind zijn en gooi het in een opfok heb je ook kans dat het geeneens medicijnen nodig heeft watn voor een jaarling is dat vaak overdreven
?
Het is een vitamine E poeder voor haar spierenzymen op peil te houden. Dit is allemaal op advies van de dierenarts en ik heb toen ze ook zo lusteloos was met de kliniek in Utrecht gebeld, die zeiden precies hetzelfde: deken om en Selenium geven (dat zit in die Vitamine E).
mukkes schreef:ik zou zeggen, doe gewoon wat jou het beste lijkt voor je paardje! mensen hebben allemaal een andere manier van opvoeden, maar neem aan dat je oud genoeg bent om zelf beslissingen te nemen en zelf kan uitzoeken of je je veulen niet te veel overbelast!
ik zou zelf gewoon haar lekker bij soortgenootjes laten staan en 3 a 4x in de week eens even lekker met haar poetsen en wandelen en alles wat je doet, maar zou niet te veel beginnen met dingen aan leren! dat achteruitlopen komt vanzelf wel goed waneer je er niet te veel mee bezig gaat! daar heb je nog tijd genoeg voor om het haar dat aan te leren! ze is nog jong!
groetjes

Royen schreef:mukkes schreef:ik zou zeggen, doe gewoon wat jou het beste lijkt voor je paardje! mensen hebben allemaal een andere manier van opvoeden, maar neem aan dat je oud genoeg bent om zelf beslissingen te nemen en zelf kan uitzoeken of je je veulen niet te veel overbelast!
ik zou zelf gewoon haar lekker bij soortgenootjes laten staan en 3 a 4x in de week eens even lekker met haar poetsen en wandelen en alles wat je doet, maar zou niet te veel beginnen met dingen aan leren! dat achteruitlopen komt vanzelf wel goed waneer je er niet te veel mee bezig gaat! daar heb je nog tijd genoeg voor om het haar dat aan te leren! ze is nog jong!
groetjes
JA, maar dat is toch wat ik probeer te vertellen maar het lijkt alsof iedereen al een vooroordeel heeft!
Ze staat met soortgenootjes en ik doe niet veel met haar
Dat achteruitlopen was een advies van de eigenaar van stal, voor de rest heb ik niets gedaan..

waar dat nou vandaan kwam...?)
)

mukkes schreef:ik zou zeggen, doe gewoon wat jou het beste lijkt voor je paardje! mensen hebben allemaal een andere manier van opvoeden, maar neem aan dat je oud genoeg bent om zelf beslissingen te nemen en zelf kan uitzoeken of je je veulen niet te veel overbelast!
groetjes
Royen schreef:JA, maar dat is toch wat ik probeer te vertellen maar het lijkt alsof iedereen al een vooroordeel heeft!
Ze staat met soortgenootjes en ik doe niet veel met haar
Dat achteruitlopen was een advies van de eigenaar van stal, voor de rest heb ik niets gedaan..

(Ik noemde maar een van de voorbeelden
)

Less schreef:Volgens mij doe je met de allerbeste bedoelingen je jaarling verzorgen, knuffelen, etc.
Ik vind ook niet dat je "verplicht" bent om je hele dag of week indeling hier te plaatsen hoor...![]()
Je schreef dat je het idee hebt dat er mensen zijn die je reacties niet goed lezen. Ik lees je reacties goed en blijf het met die anderen eens zijn. Als voorbeeld, spelen met een jaarling zou ik nooit doen (jou manier van spelen is anders dan die van jonge paarden onderling, houd dat ook zo). Verder vind ik dat de jaarling te veel op stal staat of in een paddock. Die jonge paarden hebben ruimte nodig om te rennen, bokken, elkaar stoer uit te lopen dagen en hier en daar eens een flinke pets te krijgen wanneer ze te ver gaan.
De hele omgang met je jaarling komt op mij te betuttelend over en ik ben bang dat je straks een paardje hebt die niet meer weet hoe paard te zijn.

Dat is echt niet verkeerd, als ik in de bak sta en ik ga naar de andere kant, rent ze mee. Dat bedoel ik met 'spelen'. Ze speelt natuurlijk wel met andere jonge paarden en heeft meer dan genoeg ruimte. Ze krijgt ook wel eens een bok terug om haar op haar plaats te zetten. 

Nog even geduld met dat st*mme drassige weiland