compacte opstapkruk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 18:06

nee dat krukje van de aldi is absoluut niet hoog!
we hebben hem zelf thuis, maar ik zou er echt niet mee op mn paard komen... zelfs niet in de buurt...

wel met de ikeakruk, maar die is dan weer onmogelijk mee te nemen

x_Staceyy

Re: compacte opstapkruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 18:08

die kruk bij de aldi had ik ook gezien, hoe hoog is die ongeveer?
en zou die wel geschikt zijn om te knotten ofzo? kan er altijd zo moeilijk bij paardlief staat nooit met zijn hoofd omlaag als ik knot. :+

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 18:10

Ik heb een krukje van Eurostar. Die is van hetzelfde principe, alleen een stuk hoger volgens mij.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 18:12

zal ff een cm pakken!

hij is 22 cm hoog, dus afhankelijk van het paard helpt het wel om te knotten misschien...
maar dan nog is hij niet super groot qua staoppervlak, dus misschien ook niet zo handig...

(even in verhouding, het ikeakrukje waar ik het over heb is dik 40 cm)

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 18:14

Ik heb er 1 van global, maar die heeft mijn vriendin niet overleefd :')
Ben dus op zoek naar een stevigere uitvoering. O:)

x_Staceyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 18:39

siskeh, hij hoeft niet heel hoog te zijn, maar zonder kruk sta ik erzo bij dat het net lukt, en als die dan z'n hoofd omhoog doet, kan ik weer opnieuw beginnen met het knotje, of hangt de draad er los aan. en voor 5 euro, denk dat ik hem morgen gewoon ga halen, als die er nog is ...
altijd handig zo'n ding

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 18:44

tbns

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 18:55

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 19:23

Gwen schreef:
Heb je er aan gedacht dat het lang niet bij elk paard even veilig is om je been op te trekken, op één zitbeenknobbeltje te gaan zitten met een been in de lucht en dan de (linker)beugel op maat te maken?

Hoewel dit bericht al ietsjes ouder is haak ik er toch even op in.
Je kunt namelijk je beugels verstellen zonder je been in de lucht te doen of je zit te veranderen. Door je knie/bovenbeen iets van het zadel te bewegen en de beugelriem voor je been langs te verstellen (en dus niet er achter langs) kun je de beugellengte eenvoudig aanpassen zonder te kijken, en zonder dat je je beenligging of je evenwicht veel hoeft te veranderen.
Onze instructeur hamert er nogal op, hij zegt dat je zo zelfs in galop en over de hindernis je beugel nog kunt verstellen. Dat heb ik zelf nog niet geprobeerd, maar feit is dat als je de handigheid eenmaal door hebt, het heel gemakkelijk in stap kan en niet meer dan een fractie van een seconde hoeft te duren. Ook in situaties waarin het aansingelen vanaf de rug niet lukt wegens mieperigheid van het paard, is het aanpassen van de beugelriem op deze manier nooit een probleem, en als stilstaan niet wil kan het zonder moeite in stap. Bij een paard waar zelfs dat niet vertrouwd is, zou ik ook niet snel gaan prutsen met een optakelbaar krukje.

Bij beugels die onder het zweetblad door gaan of die de sluiting onderaan hebben werkt dat uiteraard niet, dat is waar. Maar anders zou ik het een aantal keer proberen. In het begin voelde het heel raar en onwennig maar nu vind ik het zo makkelijk dat ik het kan!

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 20:48

Ik bedoelde inderdaad een situatie waarbij de beugelriemen onder het zweetblad liggen, als ze er bovenop liggen wordt het al een stuk makkelijker, mits ze niet al te stroef gaan natuurlijk.

Maar goed, het doet niks af aan het feit dat veel mensen toch liever een krukje gebruiken of ondanks het verlengen van de stijgbeugel toch makkelijker op hun paard komen met behulp van een opstapje.

schaapie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:58

Ik heb het eurostar krukje.
Gebruik hem met wedstrijden voor het knotten en opstappen bij de trailer weeg 71 kg en hij kon mij makkelijk houden dus mischien toch op een verkeerde plek gaan staan ofzo.
Stap altijd met krukje op elk paard wat ik rijd, ook jonge paarden leer ik het gelijk aan gewoon om de rug te sparen en het zadel niet scheef te trekken.
Daar in tegen kan ik gewoon en soepel opstappen zonder krukje maar vind het gewoon behoud van je paard.