Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
jUst_eVa schreef:Romyv schreef:Just_eva: welk commando heb jij eraan gekoppeld onder de man?
een kliniek lijkt me wel gaaf!! Zeker om met mn beestje te volgen!! Weet jij wanneer of hoe je dat kan regelen Yinari ?
Ik deed zo'n piepje zegmaar, met je lippen, ik weet alleen niet of je dat kaneen heel duidelijk commando en toch makkelijk te doen!
. Maar dan nog is het de vraag of je paard er net zo over denkt. Mijn paard dus helaas niet, die ging er gelijk mee aan de loop
. Ik denk dat het hierdoor komt> steigeren heeft toch een bepaalde "betekenis" natuurlijk, als je het je paard toestaat kan dat de verhoudingen tussen jou en je paard heel direct beinvloeden (heb ik dus zelf kunnen constateren). Het hangt er denk ik ook wel heel erg van af of jouw paard hoog in de rangorde staat of laag, mild is of pittig, gedwee of koppig.Romyv schreef:Voor de meelezers; ik heb nog een aantal hele goede reacties gehad via de pb! (thnxx daarvoor..) Er kwamen verschillende methodes uit en ik heb gekozen voor de volgende, omdat deze het beste bij mij, mn paardje en onze omstandigheden past..
Eerst spaanse pas aanleren en vervolgens leren dat die zn voetje omhoog moet houden. Wanneer die dit bij allebij zn voetjes kan wanneer je de naast zit ga je er een beenhulp aankoppelen wanneer je erop zit (dus eerst met een stokje aantikken en er een stemhulp aankoppelen, dan zonder stokje en alleen op stemhulp, vervolgens erop gaan zitten en met je stemhulp een beenhulp aanleren..)
Als die het onder de man bij allebij de voetjes kan ga je leren het tegelijk te doen, dus eerst bv rechts omhoog laten houden en dan de hulp geven voor het linker voetje zodat ze een soort sprongtjes maken waarbij ze van voren iets omhoog komen. Hier beloon je ze voor en dan bouw je uit.
De reden dat ik dit een goede methode vind is omdat het gaat vanuit de rust en je iets met beloning aanleert. Zo heb ik haar alles geleerd! Daarbij wil ik der liever niet leren stijgeren aan de hand, omdat ik veel wandel en nog wel eens mn hand omhoog voor der neus gooit wanneer ze druk is aan de weg.. Ik moet niet hebben dat ze dan ineens op der achterbenen staatWanneer je dit gelijk alleen onder de man aanleerd, kan ze het niet 'tegen me gebruiken' wannneer ik ernaast loop! (ookal zeggen ze dat je het aanleert met een commando, geef ej dit commando niet mogen ze het niet doen maar toch neem ik het zeer zekere maar voor het iets onzekeren..)
Ik hoop dat de meelezers hie rmee kunnnen! Misschien zijn er nog ervaringsdeskundige die hier op- of aanmerkingen op hebben? (tips zijn altijd welcome!)

Mischa4ever schreef:Bij mijn paard zou het werken, maar je hebt ook kans dat je bij van die drukte makertjes nooit meer alleen de spaanse pas kan doen zonder dat je daarna een steigershow krijgt
Mischa4ever schreef:Ik ga vandaag weer eens een poging wagen
Helemaal trots op zichzelf

. Dit had ik hem geleerd binnen 2 maanden.