Overaanbod aan informatie/keuzes maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:34

Sin schreef:
Eigenlijk zou ik om te beginnen al blij zijn als ik met hem buitenritten kon maken (zonder andere paarden erbij)..

Dit zou je - om te beginnen - als doel kunnen stellen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 17:17

Sin schreef:
Vorige zaterdag las ik nog iets op een parelli forum over : alle druk eraf laten.
Met dat in mijn achterhoofd ben ik zondag met snoep de wei opgestapt (zoals je kon lezen in mijn laatste berichtje). En ik was voor mezelf eigenlijk heel blij dat 'het moeten' er even af was.
Want ik zet mezelf onder druk om hem zo snel mogelijk 'normaal' te krijgen, en hem zo snel mogelijk terug 'goed' te laten lopen.. en misschien loopt het daar net fout.

Dat klinkt al super! met dit soort paarden gaat het eigenlijk gelijk al fout als je teveel wil, teveel moet. Bij mijn paard is het ook zo belangrijk om d'r tijd te geven. Uiteindelijk geven ze je op die manier meer terug :j
Wat gaat er mis als je alleen buitenrijd? wat gebeurt er precies? Heb je die problemen helemaal niet als je met anderen rijdt of alleen minder?
Bij parelli.com op de site staat een pdf file onder "horsenality". Als je die voor jezelf invult, heb je een beetje een overzicht van het gedrag van je paard. Ik vul hem altijd in voor verschillende omstandigheden: zoals je paard in de wei is, hoe ze is wanneer jij iets met haar doet, hoe ze is wanneer ze met een nieuwe plek/nieuwe dingen in aanraking komt, hoe ze is met andere paarden erbij en hoe ze reageerd als je haar iets wilt leren.
Kan het erg overzichtelijk maken. Kan je gelijk kijken waar de gaten zitten en hoe je dat eventueel zou kunnen oplossen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 10:59

Sin schreef:
Ok, ik neig meer en meer naar het NH-gebeuren, maar ik blijf oa. een enorme interesse hebben voor bijvoorbeeld springsport, endurance en dressuur (alles dus). Zijn zo'n dingen in jullie ogen te combineren?
Waar trek je de grens tussen natuurlijk omgaan met je paard en toch nog streven naar de disciplines die jou aanspreken? Of is de keuze ofwel het één ofwel het ander?

De keuze is, als je Parelli gaat volgen, zeer zeker niet het een of het ander, maar kan wel degelijk naast elkaar gebruikt worden. Je zult alleen een stapje terug moeten om aan de basis te gaan werken, en dan je normale discipline weer op gaan pakken. En wat je schreef dat je merkt dat je teveel verwacht als je die wei instapt, van haar en van jezelf is al een hele stap vooruit. Probeer veel "undemanding time" met je paard door te brengen, laat die druk gaan. Zet die wedstrijden en dat trainen even in de kast. En ik zou dan zeer zeker in het begin bij een methode blijven.

GreenRider

Re: Overaanbod aan informatie/keuzes maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:47

Wat je ook gaat doen, je moet weer bij het begin beginnen. :)
ik zou proberen van iedereen wat te leren en kijken wat het beste bij jou en je paard past.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 09:48

Benieuwd hoe het gaat met je paard.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 07:16

Zal ook maar ff reageren....
Ik ben ook zoiemand met moeite tot het volgen van 1 methode. Er zijn nl zoveel goede trainers.
Toch ben ik anderhalf jaar geleden met parelli begonnen. Ik liep vast, wist niet goed hoe verder, kwakkelde een beetje met diverse methodes zonder echt tot resultaat te komen.
Te veel vragen, dus.

Ik ben dus begonnen met het parelliprogramma. Ff terug naar de basis (en kwam er in het begin achter dat mijn zeer dominante paard parelli met mij deed)
Ik heb er veel van geleerd en doe dat nog steeds (lid savvyclub). Maar de regel die hij zelf steeds noemt, speelt bij mij de belangrijkste rol. Nl Relation first. Dat betekent dat ik met ieder paard anders omga. Ik ben niet bezig met de 7 games op zich en niet met het specifiek doen van bepaalde oefeningen, maar kijk wat werkt voor dat paard (heb 2 shetten en groot paard en werk soms met paard echtgenoot) Zo vindt een van de shetten alle games helemaal geweldig, terwijl de ander je wurgt als je gewoon de 7 games gaat doen zonder uitdaging. Mijn haflinger, van wie ik enorm veel heb geleerd, is een paar weken geleden gestorven en ik heb nu een merrie met verleden. Bij haar gebruikte ik alleen even minimaal de 7 games toen ik haar net had om haar te leren kennen en de probleemgebieden te ontdekken en nu val ik haar daar niet meer mee lastig. We werken aan de signalen die ze moeilijk vindt en ik probeer het leuk te maken voor haar.
Kortom... ik stem alles af op het paard en bij deze merrie gebruik ik bv alleen fase 1 (zeer licht signaal) en ga ik geen yoyo's uitvoeren, om maar eens iets te noemen. Ze kent het signaal en dat is voldoende. En zo kun je dus zelf een invulling geven, maar dan moet je wel het basisprincipe begrijpen. Dat geeft nl zoveel gereedschap en inzicht dat je vandaaruit verder kunt werken. En het meenemen van andere invloeden is geen probleem. Ik gebruik ook synchronisatie van hemfling, om maar eens een voorbeeld te noemen. Dat is nl perfect te combineren.
En dat is met veel meer. Combi met clicker is ook geen probleem. Als je gedrag goed begrijpt en de gereedschappen hebt, is er niets wat je niet kunt doen met je paard (parelli's woorden)
Overigens gebruikt hij zelf ook invloeden van andere trainers en zegt dat ook. En hij heeft de voormalige examens al veranderd in audities omdat hij van het ' kunstjes' leren van een aantal leerlingen afwilde, omdat dat helemaal niet de bedoeling is.(nog afgezien dat je echt geen examen hoeft te doen als je dat zelf niet wil. Ik interesseer mij daar totaal niet voor) De bedoeling is het ontwikkelen van een gemeenschappelijke taal, bieden van leiderschap en vriendschap. Niets meer en niets minder. 7 games zijn slechts een hulpmiddel, geen doel op zich. '

Maar het volgen van een vast programma heeft mij wel de handvaten geboden die het mogelijk maakt om alles toe te passen wat ik leuk vind.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 09:09

Leuk dat jullie je afvragen hoe het met mij en m'n paard gaat. Bedankt daarvoor.. ik kan jullie zeggen dat het eigenlijk vrij goed gaat.
Gisteren ben ik voor de eerste keer met hem op endurance-wedstrijd geweest en ik stond eerlijk gezegd versteld van z'n moed en uithoudingsvermogen. Dus ik ben heel fier op mijn "bange" paardje!

Maar.. helemaal perfect is het ook niet gelopen... we zijn bijvoorbeeld gisteren nog in een beek beland omdat meneer achteruit ging bij 't zien van een zware traktor. Gelukkig zonder enig gevolg (we zijn beide nogal lenig). Maar zo'n zaken doen mij beseffen dat er nog werk aan de winkel is.. ook al hebben we al zoveel vooruitgang geboekt.

En zoals ook bij het trailer laden, ik krijg mijn paardje wel de trailer op, maar dan moet ik hem vaak eerst achteruit zetten.. deze methode heb ik meegekregen van op stal en is denk ik de Monty-manier? Iig wil ik het nog anders.. ik wil dat mijn paard vanzelf de trailer oploopt, en dat wil ik via parelli leren.

Dus ik ga toch maar voor parelli.. normaal gezien had ik gisteren van iemand (een bokkker ;)) het level1 pakket overgekocht. Ik hoop het gauw in handen te hebben want ik wil hiermee voort.
Mijn vriend wil het trouwens ook leren .. en dat vind ik ook een pluspunt. :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 10:10

Erg leuk sin. Lidmaatschap van de savvyclub is overigens wel aan te raden. Level 1 is niet meer dan alleen een alfabet, waar je zo snel mogelijk (3 weken tot max 2 maanden, maar dat vind ik al veel te lang) doorheen moet gaan. Niet perfectioneren. Dat komt later spelenderwijs. Alleen de knopjes ff erop zetten.

Als je overigens Liberty en Behaviour tweedehands te pakken kunt krijgen is dat echt een aanrader. Gaat helemaal over gedrag en het hoe en waarom paarden doen wat ze doen. Geeft veel inzicht.

Verder lekker ook je verstand blijven gebruiken. Maar dat zal vast lukken.

Mijn man wilde het trouwens ook doen toen hij de dvd zag, maar het valt hem nog niet mee. Hij is in alles superhandig en kan alles meteen. Maar dit is toch andere koek.....hihi...
Maar goed... na een aantal keren gefrustreerd alles op de grond te hebben gegooid en weggelopen te zijn (hij laat zich nooit uit op het paard. paard blijft dus verbaasd achter) gaat het nu beter.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 21:33

Ik heb een jaar lang savvy club membership van mijn vriend gekregen voor mijn verjaardag. !!!!
Nu aan de slag er mee! :)