[AR] op pensionstal welkom als menner ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 19:50

Echwel zoals ik al zei: de meeste. Die wat in de boekjes beschreven staan, maar lang niet allemaal. Die van mij loopt ook naast een draaiende tractor door en kijkt al evenmin op van een brommer die langs haar heen vliegt, maar zet haar niet naast een menwagen want dan springt ze met vier benen de lucht in := Ze heeft bang van hele gekke dingen en hoe zeer ik ook mijn best doe: ze blijft het doen! Ook mijnheer NH'er die haar trailer en bekapprobleem oplostte zonder enige moeite wist het niet :')

Dus ga er aub niet zomaar van uit dat dressuur ruiters die zeggen dat ze het niet willen gewoon arrogant, angstig of whatever zijn. Er zijn nu eenmaal paarden die zulke dingen nooit zullen appreciëren ;) En als een stal zich meer richt op dressuurpaarden kan ik best begrijpen dat er geweigerd word als er dan bv maar 1 binnenbak is. :)

Sjonniej: wie valt wie nu aan :') Het was gewoon bij wijze van spreken dat "mag jij een keer op mijn merrie zitten...." Ik blijf er zelf ook niet op als ze zo doet hoor... Ik heb nergens beweerd dat jij me zo genoemd hebt. Ik zeg dat je niet zo vlot moet oordelen. En gezien ik enkel dressuur rijd (door omstandigheden) kon ik mezelf even als voorbeeld gebruiken :') Lange teentjes schat?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 19:53

Ik vind dat toch een beetje onzin ook voor de wagen ben je heel serieus met dressuur bezig alleen je mede stalgenoten zien het nog altijd niet zo
Er zou meer acceptatie over en weer moeten zijn

Ayasha
Blogger

Re: op pensionstal welkom als menner ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 19:55

Tuurlijk ben je daar heel serieus mee bezig en ik snap ook dat het frustrerend is. Maar als je enkel een 20*40 en 20*60 bak tot je beschikking hebt bv, kan ik wel begrijpen dat ze wat minder enthousiast zijn... Dan heb je nl ook niet eens de kans om je bange dier uit de buurt van de menwagen te houden.... Als er genoeg ruimte is kan je gewoon elk een beetje ruimte nemen, dan rijd je ook samen maar kan je afstand houden. Dat gaat niet in en kleine bak.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 19:57

Doe asjeblieft niet alsof ik nu de kwade geest ben en doe al helemaal niet alsof jouw paard de meest bijzondere op aarde is.
Op elke regel is een uitzondering te noemen, elk paard heeft wel een afwijking, elk paard is in een opzicht anders dan de standaard. Maar het lijkt me wat onzinnig om te gaan oordelen op basis van uitzonderingen. Dan is er namelijk nooit een oordeel te vellen, omdat er altijd een uitzondering zal zijn die het eerdere oordeel weer laat veranderen.
En omdat er op iedere stal waarschijnlijk wel een uitzondering zal staan dan; mogen menners niet komen rijden, leggen we geen springbalken neer, zetten we paarden niet in het land zonder beschermers en rijden we zonder cap.

De manege's hier in de buurt hebben allemaal meerdere bakken, de meeste zelfs 2 binnenbakken en vaak nog een grote springtuin ook i.p.v. een 20x40 buitenbak. Mogelijkheden genoeg om elkaar te omzeilen en zeker genoeg mogelijkheden om met elkaar wat af te spreken; bijv. mennen tussen 6 en 8. Maar de ruiters willen er allemaal niets van weten. (Om nog maar te zwijgen over alle andere leuke dingen die de paarden niet mogen doen/zien)

(Ik had trouwens nog nergens gelezen dat dressuurruiters allemaal als arrogant, angstig, oid beschreven werden, maar oke)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 19:59

Citaat:
De manege's hier in de buurt hebben allemaal meerdere bakken, de meeste zelfs 2 binnenbakken en vaak nog een grote springtuin ook i.p.v. een 20x40 buitenbak. Mogelijkheden genoeg om elkaar te omzeilen en zeker genoeg mogelijkheden om met elkaar wat af te spreken; bijv. mennen tussen 6 en 8. Maar de ruiters willen er allemaal niets van weten. (Om nog maar te zwijgen over alle andere leuke dingen die de paarden niet mogen doen/zien)
Gewoon een vooroordeel tegen menners..
Het rare is dat menpaarden ohz veel minder angstig zijn dan paarden die alleen hun dressuurrondje lopen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:01

Maar stel nou he, dat het paard schrikt, want in theorie is die mogelijkheid er wel. Dan zou hij kunnen gaan rennen, want een paard is een vluchtdier, dus dat zou dan de 2e mogelijkheid zijn. En als hij nu gaat rennen, dan kan het best dat hij zijn poot zeer doet, ehm zijn been bezeert. Dan kun je dus weer 10 dagen gaan stappen, in de hoop dat hij het daarna weer doet, anders moet je ook nog de veearts bellen. Stel nou dat hij gaan rennen en je valt eraf, nog groter probleem, maar wel een mogelijkheid.
Oftewel, beter om geen menners toe te laten (om niet te springen, om niet naar buiten te gaan, om je paard niet zonder bescherming in de wei te laten spelen, etc), lijkt me simpel :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:06

Sjonniej schreef:
Doe asjeblieft niet alsof ik nu de kwade geest ben en doe al helemaal niet alsof jouw paard de meest bijzondere op aarde is.

Doe jij nou eerst even rustig goed? Dan kunnen we daarna als volwassen mensen verder gaan ;)

Citaat:
Op elke regel is een uitzondering te noemen, elk paard heeft wel een afwijking, elk paard is in een opzicht anders dan de standaard. Maar het lijkt me wat onzinnig om te gaan oordelen op basis van uitzonderingen. Dan is er namelijk nooit een oordeel te vellen, omdat er altijd een uitzondering zal zijn die het eerdere oordeel weer laat veranderen.
En omdat er op iedere stal waarschijnlijk wel een uitzondering zal staan dan; mogen menners niet komen rijden, leggen we geen springbalken neer, zetten we paarden niet in het land zonder beschermers en rijden we zonder cap.

Gut, maar goed dat ik in al mijn berichten zeg dat er meerdere uitzonderingen zijn én dat op MIJN manege het waarschijnlijk zo is omdat er VOORNAMELIJK dressuurruiters staan en er geen bak is die groot genoeg is om beide te combineren. :)* Je zit te zeuren over vooroordelen maar dit stukje staat er vol van :') Op de stal waar ik rijd staat geen enkel paard waarbij geen springbalken neergelegd worden of dat niet in het land mag. Er zijn er genoeg die zonder cap rijden maar voor menners is er simpelweg geen plek.

Citaat:

(Ik had trouwens nog nergens gelezen dat dressuurruiters allemaal als arrogant, angstig, oid beschreven werden, maar oke)

Nog leuker dat je mijn berichten ook echt LEEST. Ik zeg nl ook dat die andere manege WEL meerdere bakken heeft en dat het daar dus wel kan!! Maar dat de club waar IK rijd dat bv niet heeft dus dat er daar geen optie zou zijn om elkaar te ontwijken.

Ga nou niet flauw beginnen doen en maar half mijn berichten lezen en er enkel uithalen waarop jij kan katten. Als je gefrustreerd bent ga je dat maar op je boksbal uitwerken en niet op mij.

Echwel: Ken genoeg men paarden die de lucht in gaan als ze onder het zadel zijn, omdat er ergens iets staat wat ze niet zien zitten. := Als het echt zo was dat menpaarden zoveel minder schrokken, vraag ik me af hoe al die nieuwsberichten dan op de voorpagina komen, dat zijn er even veel als van dressuur en springpaarden die idioot geweest zijn := Een paard is een paard, het ene wat rustiger dan het andere, maar ik denk niet dat je op basis van discipline kan zeggen of die iets wel of niet zal doen. IMO ligt dát volledig aan het paard. (en aan je eigen ervaringen overigens)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 07-03-09 20:12, in het totaal 4 keer bewerkt

haflinger4me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 20:06

Er komen hier dus inderdaad hele verschillende verhalen langs. Lijkt erop dat ik dus gewoon goed moet zoeken. Ik hoorde van iemand dat bij stal verkerk bij houten ook menners welkom zijn . Kent iemand deze stal ?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:17

Ik geloof eerder dat je zelf even de kern van het verhaal mist. Gezien we het hier over het ALGEMEEN hebben en niet over jouw manege, of de manege in je buurdorp. Maar geeft niet als jij het zo wil zien, prima. Grappig ook dat je al mijn opmerkingen (zoals altijd) op jezelf reflecteerd, terwijl ik alleen in het algemeen praat. Maar wie de schoen past trekke hem aan.

Persoonlijk vind ik het erg jammer dat je alles zo individueel bekijkt en op de man speelt. De hele discussie is algemeen gericht.

Leuk he die uitzonderingen!! Leuk he dat met name die uitzonderingen op de voorpagina van bokt verschijnen. Maar ik deel de ervaring van Echwel, dat menpaarden OVER HET ALGEMEEN veel minder gestressed en schrikkerig zijn dan dressuurpaarden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:22

En dat is dus een vooroordeel, want ik ken zat relaxte dressuurpaarden. ;)

Ik heb inderdaad de maneges die ik ken even als voorbeeld genomen, dat zijn mijn ervaringen, ja op de ene zijn ze minder positief als op de andere maar er zijn er dus wel waar ze terecht kan. Met de tip om eerder op stallen met veel ruimte te kijken omdat het mij opvalt dat ze daar meer accepteren simpelweg omdat er meer plek en minder hysterie is.

Maar je kan natuurlijk ook (want de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet) zoals jij meteen deed keihard op de man gaan spelen... :') ipv even te vragen hoe ik het precies bedoelt had.

Al jouw opmerkingen? Hoe lang heb ik al niet meer met jou in discussie gezeten? Ohja, juist toen ik Ex net een jaar had :') daarna ben ik jou bij mijn weten niet meer tegen gekomen. Dus IMO heb jij wat last van wrokgevoelens en kan je bijzonder moeilijk loslaten := Maar ook dat is niet mijn probleem. Ik ben wel bereid om jouw probleem met mij uit te praten via PB. Wil jij dat niet, mij niet gelaten, maar dan zou ik het fijn vinden als je wel normaal met me kan discussiëren daar het een openbaar forum is en ik, net als jij, mag reageren waar en wanneer ik wil. Het zou jammer zijn als elk topic waarin we samen zitten op slot gaat :')

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:31

Leuk dat je nu weer mijn algemene stelling verbijzonderd. Het heeft daarom dus ook geen zin om te gaan discussieren.
Ik heb helemaal nergens last van, kan me trouwens ook niet herinneren wie 'Ex' is? Maar geeft niet. Het is mij wel duidelijk dat wij langs elkaar praten. En TS heeft ook haar conclusie eruit getrokken. Dus het lijkt me beter om het hierbij te laten. (Aldus de dressuurruiter)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:33

welke algemene stelling verbijzonder ik? :? Je reageert op mij en ik reageer terug op jou, dus ik reageer vanuit mijn persoon en spreek liever niet vanuit de hele wereld. :=
Ik snap je probleem echt niet... :\ Zou het fijn vinden als je het me kon uitleggen (al dan niet via PB). Maar goed, daar zal ik wel niet op moeten rekenen :n Zonde.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:37

Ik snap ook nog niet welk probleem ik heb, als jij hem gevonden hebt, stuur mij dan een pb :) Dan zal ik er wat van kunnen leren.

Oh ik zal het je proberen uit te leggen:
"Appels zijn meestal groter dan peren."
"Maar ik ken ook peren die groter zijn dan appels."

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:43

Dat doe jij toch net hetzelfde?
Maar omdat jij er "over het algemeen" tussen zet is het helemaal anders? :=

Goed dan; Over het algemeen vind ik dat dressuurpaarden lang niet zo schrikkerig zijn als men denkt.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:48

Zo en nu gaan we het over het weer hebben......
Dames dames geen ruzie maken onder het vechten..gewoon lekker allebei met je hobby bezig zijn

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 21:00

pharagirlke schreef:
Gut, maar goed dat ik in al mijn berichten zeg dat er meerdere uitzonderingen zijn én dat op MIJN manege het waarschijnlijk zo is omdat er VOORNAMELIJK dressuurruiters staan en er geen bak is die groot genoeg is om beide te combineren.
Nog leuker dat je mijn berichten ook echt LEEST. Ik zeg nl ook dat die andere manege WEL meerdere bakken heeft en dat het daar dus wel kan!! Maar dat de club waar IK rijd dat bv niet heeft dus dat er daar geen optie zou zijn om elkaar te ontwijken.

Zie niet in waarom je niet met én een aanspanning én een rijpaard in 1 bak (hoe klein die ook moge zijn) zou kunnen vertoeven.
De meeste rijbakken zijn minimaal 20x40 m, en je maakt mij niet wijs dat je met een rijpaard "geen kant meer op kan" als ie schrikt, wanneer er een aanspanning in dezelfde bak rondhobbelt.

Onze menclub is ondergebracht in een stichting, waarin ook de ponyclub en rijvereniging zitten. Samen maken we gebruik van een rijhal (geloof 30x50m :?). Elke donderdagavond is de rijhal voor de menclub, de ene donderdag les, de andere vrij-mennen. Ruiters zijn bij het vrij-mennen ook welkom, mits de menner daarmee instemt. Zo niet, jammer voor de ruiter, moet ie vrijdag maar terugkomen.

Andersom net zo op andere dagen: met instemming kan heel veel, maar die het eerst komt, die het eerst maalt.

Regelmatig rijden menners en ruiters met elkaar, en ja, ook hier zitten schijterds tussen die er vandoor vliegen, maar ook dan is er ruimte genoeg.
Wanneer je als menner even rekening houdt met een paard dat opzij springt (bijvoorbeeld door stil te gaan staan) dan is er weinig aan de hand.

Om dus te zeggen dat samen rijden en mennen niet gaat in 1 rijhal is een beetje kort door de bocht.

En zoals Echwel zegt: gewenning.....
(Hier was het trouwens prachtig weer vandaag }> )

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 21:04

Echwel schreef:
Zo en nu gaan we het over het weer hebben......

Wanner doen we het weer :+

Bij mij op stal mag ik de wagen gelukkig wel binnen zetten maar is de bak te klein om er met een kar in te kunnen rijden.

Maar iets verder op heeft de menvereninging een nieuw oefenterein aangelegd met een ring van 40-100 gedraineerd en verlichting.
Mag dus niet klagen :D
En er staan nog wat hindernissen waar we mogen oefenen.
En dat alles op 5 minuten rijden 8-)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 21:04

Een paard dat constant rent is voor geen van beide amusant. Gewenning werkt niet bij elk paard en waarom ik dat zeg kan je lezen eerder in dit topic. En die van mij is heus niet de enige.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 21:07

Dan nog zeg ik dan heb jij een probleem en zul jij het moeten oplossen ik zie niet in waarom ik niet met mijn wagen in de bak zou kunnen rijden als daar ook ohz wordt gereden
Ik vind longeren terwijl je ohz rijdt vele malen lastiger omdat je dan altijd met een bepaalde hoek zit waar je niet langs kunt
Ik heb ooit een paard gehad wat in het begin bang was voor schimmels en niet zomaar bang hoor, toch doorgezet en het is goed gekomen

haflinger4me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 21:10

Jammer toch dat er op bokt zo vaak allerlei persoonlijke zaken voorbij komen. Ik vroeg alleen maar naar ervaringen over het welkom zijn als menner op pensionstallen.
Gelukkig zitten er genoeg reacties tussen waar ik wel iets aan heb. Ik had er bijvoorbeeld inderdaad nog niet bij nagedacht dat het ook lastig zal zijn om mijn materiaal goed onderdak te krijgen.
Enne... pharagirlke , snap dat het vervelend is als je paard schrikt van menners maar zo zal er altijd iets zijn wat lastig is. Op veel stallen worden honden toegelaten of zijn er gillende kinderen of een trekker. Allemaal dingen waar sommige paarden ook van uit hun dak gaan. Het kan toch niet zo zijn omdat er een paard ohz zou kunnen schrikken dat ik dan maar met m'n wagen uit de buurt moet blijven ? Net zolang oefenen tot het wel gaat lijkt mij logischer en anders een beetje geven en nemen. De menner zal hetzelfde pensiontarief betalen als de ruiter ( wellicht wel meer omdat ook de kar onder dak moet) . Als de pensioneigenaar dan een menner toelaat lijkt het mij logisch dat deze ook van dezelfde faciliteiten gebruik mag maken.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 21:18

haflinger4me schreef:
Jammer toch dat er op bokt zo vaak allerlei persoonlijke zaken voorbij komen. Ik vroeg alleen maar naar ervaringen over het welkom zijn als menner op pensionstallen.
Gelukkig zitten er genoeg reacties tussen waar ik wel iets aan heb. Ik had er bijvoorbeeld inderdaad nog niet bij nagedacht dat het ook lastig zal zijn om mijn materiaal goed onderdak te krijgen.
Enne... pharagirlke , snap dat het vervelend is als je paard schrikt van menners maar zo zal er altijd iets zijn wat lastig is. Op veel stallen worden honden toegelaten of zijn er gillende kinderen of een trekker. Allemaal dingen waar sommige paarden ook van uit hun dak gaan. Het kan toch niet zo zijn omdat er een paard ohz zou kunnen schrikken dat ik dan maar met m'n wagen uit de buurt moet blijven ? Net zolang oefenen tot het wel gaat lijkt mij logischer en anders een beetje geven en nemen. De menner zal hetzelfde pensiontarief betalen als de ruiter ( wellicht wel meer omdat ook de kar onder dak moet) . Als de pensioneigenaar dan een menner toelaat lijkt het mij logisch dat deze ook van dezelfde faciliteiten gebruik mag maken.

Hier heb je dus helemaal gelijk in.
Je betaald het zelfde dus wilde je van de zelfde faciteiten gebruik maken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 21:20

Ik word danig verkeerd gelezen geloof ik. Ik zeg ook niet dat jullie dat niet mogen. Ik zeg enkel dat dat misschien de reden is waarom veel stallen "neen" zeggen. Net omdat ze veel andere ruiters hebben die er niet zo gek van zijn en dat die daar ook hun redenen voor hebben. En ik snap dat dat frustrerend is hoor! Zou het ook frustrerend vinden. Maar ik denk gewoon dat dát de reden is waarom vooral kleinere stallen met minder ruimte en minder opties menners weigeren......

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 21:24

Hier in de buurt zijn wel veel stallen waar menner met materiaal welkom is, inderdaad betaal je dan pensiongeld en stalgeld voor je wagen. Op sommige stallen kun je zelfs het materiaal huren. Dus hier in de buurt is het dan best goed geregeld als ik de andere zo hoor. Wat ik wel belangrijk vind is dat de bak niet te zwaar is, maar goed dat geldt voor een rijpaard ook wel.

Wat betrefd paarden die ervan schrikken. Mijn haf hoorde daar ook bij tot ze zelf aangespannen liep.Dus gewenning is vaak wel de oplossing.

Oke PG nu omgedraaid, er zijn stallen waar een dressuurruiter niet welkom is, of nog erger hele regio's waar dat het geval is. Dus begin je dressuur te rijden helaas zoek maar een andere stal, wat zou je daarvan vinden. Ik heb namelijk meer last van sommige dressuurruiters, die je ook buiten tegen komt en die heel boos worden als je met je aanspanning niet in de bomen gaat zitten wachten tot hun hieperdepieper paard voorbij is. Ik stop in zo'n geval zo veel mogelijk aan de kant, maar soms maakt zo'n springend kangaroe paard het slechtste in mijn paarden los en wil mee doen, nu dan mag die gewoon naar voren weg stappen om ongelukken te voorkomen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 21:24

Dan zul je dus wel van tevoren even duidelijk moeten maken dat je menner bent en geen ruiter. Want als jij je paard op een stalling zet, kan de eigenaar niet aan je paard zien dat hij alleen voor de kar kan lopen ;) Dat is wel iets wat je even in je achterhoofd moet houden. Niet elke manege is nu eenmaal blij met menners, voorkom problemen en stel als eerste de vraag of je in de bakken mag mennen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 21:28

Heb daar weinig problemen mee, ken hier in de buurt ook genoeg stallen waar je als dressuurruiter niet welkom bent. Goed, dan is dat zo... Jammer maar helaas. Door je er dik om te maken ga je echt niet sneller aan een stal geraken. := Maar misschien ben ik daar gewoon heel luchtig in. Ik heb de paarden trouwens thuis staan maar ga wel wekelijks naar mijn club om les enz ;) Heb gewoon het geluk gehad om een dressuurstal te vinden. Ofja, er staan ook springruiters maar vnl dressuurruiters. :) Net zoals er stallen zijn waar geen dressuurruiters mogen, zijn erook stallen waar geen springruiters welkom zijn, geen westernruiters en noem maar op. Dus ik zou me in elk geval niet gediscrimineerd voelen :=