Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Een paard is qua omgangsvorm ook nog een stuk anders dan een duif, rat of hond uiteraard, en daarmee deden ze de onderzoeken.Amable schreef:Het grote gevaar van interval is dat wij mensen heel systimatisch (schrijf ik dat goed) zijn. Wij kunnen niet zo goed echt willekeurig belonen, er komt snel een lijn in. Paarden pikken dat razendsnel op. Dus ze hebben erg vlug door op welke click wel en op welke click geen beloning volgt.
Daarnaast, ik heb zelf het idee dat als je te weinig gaat belonen na de click, je de werking van de clicker teniet doet. Uiteindelijk koppelt het paard de click niet meer per definitie aan een beloning. Dus moet je ook bij je intervaltraining met grote regelmaat blijven belonen.
Zie het als geld. Geld is dé secundaire versterker voor mensen, dat is onze click. Want laten we eerlijk zijn, op het moment dat je op een onbewoond eiland terecht komt met een miljoen, kan je daar dus niets meer mee, dan verliest het dus gewoon direct z'n waarde.

Mijn vorige stalhouder bijv kreeg altijd als hij Jauke in de wei kwam voeren een kus van Jauke. Daar zat 'ie niet echt op te wachten
Maar Jauke voelde zich daar duidelijk beleefd bij

Paarden leren om er zelf beter van te worden. Als je een goede band met je paard hebt kan het zijn dat 'ie een blijk gevoel krijgt als jij blij bent, maar dan nog doet 'ie het dus voor zichzelf. 
.
.
).chipieke schreef:Hoi,
ik ben al enige tijd bezig met VD. Maar mijn paard leert niet zo geweldig snel, ze kan het wel maar wil nog veel te vaak proberen of zij niet terug de baas kan worden over mij ipv ik over haar
Dus momenteel heb ik enkel in stap en kort bij haar kunnen belonen. Nu kunnen we stilletjes aan andere dingen doen zoals eens longeren of iets op een verdere afstand. Omdat ik haar moet kunnen belonen binnen de 3sec is het al niet evident om dat op tijd te doen, MAAR ik wil haar ook niet belonen met voedsel.
Eten afstaan is op zich een teken van zwakte volgens Parelli en je mag dan ook nooit uit de hand voeren.
Hoe doe ik dit dan het best doen? Ik dacht op zich aan clickertraining, maar de click vervangt de beloning toch niet?
Ik heb me heeeel hard in parelli verdiept en combineer het nu met clickertraining van Inge Teblick en het gaat SUPER! we hebben zo'n leuke band met elkaar, staan echt op dezelfde lijn! Ze weet praktisch wat ik wil en ik weet ondertussen wat zij van mij wilt. Ze leert dus wel degelijk snel