Is inderdaad zo dat lang niet alle paarden (of ze nou engels of western gereden zijn) correct op twee teugels worden gereden. Het is veel makkelijker om even snel het plaatje mooi te krijgen, zonder dat aan alle voorwaarden is voldaan. Helaas werkt dat gewoon niet op langere termijn en krijg je vervolgens weer allerlei (andere) problemen. Ik vind dat je met 'zonder' veel sneller ziet waar de problemen liggen, je kan je paard namenlijk niet dwingen om in een houding te lopen en hij/zij zal de prettigste kiezen. Je kan natuurlijk wel vragen of hij/zij aub misschien dit of dat wil doen, en als je je paard op een correcte manier voor elkaar hebt doettie het ook echt wel
Zo ongeveer elk paard wil het immers graag de leider naar de zin maken. Maar dit is weer een andere discussie denk ik 
On topic: Ik vind die ring het geld wel waard, ookal rijden we er maar eens in de paar weken mee. Leadrope vond ik persoonlijk ook niet echt prettig, wel beter dan halstertouw maar ring blijft favoriet
(plus, al die interessante bekken die mensen trekken als je zo de bak in komt blijven geniaal
). Moet ik wel bekennen dat ik de ring tweedehands heb gekocht