haflinger agressief

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 09:46

laurahi schreef:
blue_sky schreef:
GreenRider echte paardenmensen, van voor de tijd dat er gesproken werd van Naturals, blijken vaak instinctief/vanuit traditie hetzelfde te handelen als zogenaamde naturals. Het maakt niet uit welke naam je eraan geeft. Ook een andere ervaren verstandige trainer kan dit probleem zonder geweld oplossen en zal dit paard echt niet verpesten.

Het verschil is dat naturals het interpreteren als een probleem (lichamelijk) bij het paard of omdat het paard de mens spiegelt.
Traditionele trainers (niet alle) denken vaak dat het paard eigenwijs is en onder het werk vandaan wilt komen en gebruiken vaak fysiek geweld om dit op te lossen.

Tja, je moet het per geval bekijken, maar meestal bij onervaren of jonge paardenhouders is het simpelweg zo dat het paard de ruimte pakt die de mens hem geeft - voor het paard heel logisch.

Paarden zijn rangorde dieren en ze willen hoe dan ook een rangorde vaststellen - als jij dat niet regelt, doen zij dat.
paarden schuwen daarbij geweld niet, dus natural kan in dit geval betekenen dat jij op dezelfde manier geweld inzet - maar dan moet je wel zeker weten dat je wint.

Je kan het heel ingewikkeld maken, maar dit is het begin van iedere relatie mens-paard: de rangorde.

Je paard reageert op jouw gedrag. Als jij leert om je wat stoerder voor te doen dan je bent, naast een ervaren paardenmens die je kan ondersteunen, leer jij dus dat bepaald gedrag van jou een reactie bij het paard oproept.

Bovendien kan die paardenmens je wellicht een hele reeks aan gedragingen van het paard laten zien, die je hoogstwaarschijnlijk al over het hoofd hebt gezien voor het zover kwam dat het paard ging slaan of je de weide uitjoeg.

Laat nog eens weten hoe het met je vriendin ging, Drafjelinger!
En als die het ook moeilijk vindt op te lossen, laat deze draad dan eens aan je ouders lezen. Misschien net het zetje om (tijdelijke) hulp in te schakelen. :)

hafjelinger

Re: haflinger agressief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 22:13

Hey!
M'n vriendin is nog niet langs geweest, maar ik weet misschien wel wáarom Safier zo tegen me doet. Ik vind namelijk dat paarden alles doen met een reden. Ik denk dat Safier geen duidelijke leider in ons kan vinden, en daardoor zo gemeen doet. Ik heb het er al met m'n ouders over gehad; mam heeft niks met paarden maar m'n vader wel. Hij gaat me wel helpen. Af en toe merk ik wel dat hij ook een beetje bang is van Safier.
Ik ga in ieder geval hulp in schakelen, volgende week zie ik m'n vriendin weer en zal ik d'r vragen.

Echt super dat jullie me zo'n goede tips geven! :)

xx

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 22:19

Heel goed dat je actie onderneemt! :)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 04:37

Nou zie ik hier heel veel tips als sta stevig in je schoenen en geef dat beest eens een flinke oplawaai (zou ik ook doen) maar als je je niet zo voelt vanbinnen straal je dat hoe dan ook uit, hoe kun je daar dan voor zorgen dat je dat niet uitstraalt ? precies met hulp, ik ben ook de stoertste niet en heb ook af en toe een zetje in de goede richting nodig, maar dit heeft iedereen toch wel eens ?

goed dat je er iemand bij haalt TS, mocht het met die vriendin niet lukken, zorg dan voor echte prof hulp, mocht je daar geen geld voor hebben kun je altijd hulp op bokt zoeken.. er is vst wel iemand die in de buurt woont en je wilt helpen.

JamieSammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 23:26

Naar mijn idee is het zo; je hebt de Join Up gedaan en hierdoor zag de Haf jou als leider. Maar als je dit leiderschap niet vast weet te houden dan zal hij proberen het leiderschap over te nemen.

Let wel als in het wild een jonge hengst zwakte bespeurt bij de leider dan zal hij hem uitdagen voor gevecht om de sterkste te bepalen. De zwakste word dan uit de kudde gedreven. Een kuddedier heeft ALTIJD een leider nodig! Neemt de 'baas' geen leiding dan neemt het paard het automatisch over. In het wild overleven ze niet zonder leider en dit instinct heeft het gedomesticeerde paard altijd nog.

Daarom is het denk ik ook belangrijk dat een Join Up niet zomaar klakkeloos word uitgevoerd. Dit is zeker niet jouw schuld want het word de wereld ingebracht als een wondermiddel. Maar als je een dominant paard hebt dan kan hij dit door jou verworven leiderschap wel (evt. later) gaan aanvechten.

Maar voor jou is het nu zaak dat je een oplossing vind. Dit topic is al uim een maand oud dus ik hoop dat je al een oplossing hebt gevonden?

Ik denk dat je zeker hulp nodig hebt. Want je moet je leiderschap zien vast te houden en daarvoor moet je stevig in je schoenen staan! Zoek iemand die je kan helpen en begeleiden (voor langere tijd) en zorg dat je weer baas over hem word!

Succes! Groetjes Rachel

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 08:17

Ik ben eigenlijk ook benieuwd hoe dit wordt opgelost.

Mijn persoonlijke mening: Een zeer deskundig persoon erbij halen. Geen vriendin die best wel veel van paarden weet en geen vader, die soms ook een beetje bang is, maar een doorgewinterde paardenmens met een flinke dosis gezond verstand.

Ik lees hier diverse keren dat ze niet moet laten merken dat ze bang is.
Helaas werkt dat absoluut niet bij paarden. Een paard voelt ieder greintje onzekerheid van binnen feilloos aan. Je kunt niet doen ' alsof' bij een paard. Nog voordat we bij de wei zijn heeft het paard door wat zich binnenin ons afspeeld (al lijkt het zo onschuldig staan te grazen)
Het enige wat hier helpt is het zelfvertrouwen opbouwen en dat kan alleen als je precies weet wat je moet doen in een situatie en dat leer je weer van een deskundig paardenmens.

Voor haar zou ik dan ook twee dingen ten zeerste afraden:
Join Up... In deze situatie is de kans groot dat het paard een join up met haar gaat doen. Het is niet de Join Up die de relatie bevestigd, maar haar hele houding naar het paard toe.
En gezien angst en onzekerheid een rol speelt en het paard het feilloos aanvoelt, is een join up voor haar regelrecht levensgevaarlijk.

Met een zweep de wei in.
Vergis je niet. Dit soort paarden pikken dat simpelweg niet. Zeker niet als ze merken dat er geen sprake is van een natuurlijk overwicht. Ze voelen feilloos aan dat TS zich niet op haar gemak voelt en dat ze het pleit kunnen winnen. Ze vechten terug en dan ontstaat een gevaarlijke situatie.
Het escaleert dan alleen verder.

Nee... mijn inziens na moet ze hierbij gewoon zeer deskundige hulp hebben. Natural óf niet, maakt niet uit. Zolang het maar iemand is met een goede kennis van paardenpsychologie en dat ook gebruikt. Bot geweld is over het algemeen geen oplossing, maar de paardenmensen (natural en traditional) die ik ken en goed vindt, gebruiken dat niet. Die weten gewoon wat ze doen en stralen dat al uit.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 08:26

Godzijdank heeft Randalin de moeite genomen om hier zo uitgebreid op te antwoorden. Wij hebben ook een vals paard op stal staan en geloof maar niet dat die anders is aangepakt als Randalin adviseerd. Het betreffende paard is alweer jaren handelbaar, maar alleen door de 2 personen die hij respecteert. En dan nog blijft het uitkijken.

Liljebo, je slaat de spijker op z'n kop.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 08:28

Volgens mij is dit een oud topic, waarin de TS ook niet meer reageert.

Het onderwerp als zodanig is best interessant. Ik maak even een nieuw topic aan. ;)

Overigens, de ervaring van Whinnylando herken ik heel sterk. Een paard leren dat hij met dit gedrag iets kan bereiken, verpest hem voor zijn leven.

Een goed opgevoed jong paard wéét niet eens dat hij met geweld dingen kan bereiken, want een goede trainer laat het niet zover komen. ;)

Oke, ik klad de rest in het nieuwe topic. ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:53

ben het met je eens. Niet alleen interessant, maar ook relevant, vooral voor veel jonge mensen. Ik kom dit probleem erg vaak (te vaak) tegen op bokt.