Wie is bekend met deze manier van bijzetten ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: Wie is bekend met deze manier van bijzetten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 00:23

Ik rij western, maar ik vind het niks. En ik heb het ook niet gezien bij westernruiters in mijn buurt.
Paard loopt ook helemaal niet zo fraai over de rug op deze foto

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 00:27

Het is ook niks, getuige alleen al van de manier waarop het paard de rug lijkt wel te drukken van het touw wat over de rug loopt. Ik vind het ook twee keer niks, sorry.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 00:29

Ik moest op mijn oude stage de paarden zo longeren. Vond het echt verschrikkelijk omdat de helft van de paarden de rug nog niet goed gebruikt. Ze duiken er makkelijk mee op de voorhand en sommige kunnen er echt niet tegen zo vast te zitten en om zo in hun mond gerukt te worden als ze schrikken of iets zien. Heb er eentje gehad die er zelf mee omgevallen is.

Ik gebruikte wel de pessoabontjes aan alle bij de kanten. en had bij de rug een singelbontje door het touwtje. Dus van schuurplekken had ik geen last.

Maar het is indd erg zagerig, en ik vind het dus absoluut geen hulpteugel.

Ik zweer bij de pessoa! Daar boek ik geweldige resultaten mee!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 00:30

pessoa is wel een goed hulpmiddel als je tenminste weet hoe hem in te stellen en dan ook nog hoe een paard voorwaarts te houden. Anders is het een martelwerktuig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 00:35

Anya schreef:
pessoa is wel een goed hulpmiddel als je tenminste weet hoe hem in te stellen en dan ook nog hoe een paard voorwaarts te houden. Anders is het een martelwerktuig.

Helemaal mee eens, maar dat geldt in mijn ogen voor elk hulpmiddel ;)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 00:36

klopt maar pakweg een tiedeman kan dan minder kwaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 00:37

Dát is waar Anya, alleen raar maar waar, ik heb never van mijn leven een paard gelongeerd met een thiedeman :D

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 00:44

haha nee ik ook niet.. maar het is een hulpteugel. En zo kwam ik erop.

Eigenlijk longeer ik niet zo vaak. Tenzij ik ze laat lopen. Ga ik in het midden staan zonder touw (hekel aan dat meedraaien) en laat ze wat rondjes om mij heen lopen in diverse gangen en op elke hand. Paard een werkje gedaan, ik niet teveel gedaan ;)

Echt longeren is namelijk hard werken ;)

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 00:46

Elke hulpteugel in verkeerde handen is een martelwerktuig.. Ik stel dan natuurlijk wel de goeie standen in voor jonge paarden of paarden die al op niveau lopen met de pessoa.

een thiedeman met longeren lijkt me een beetje raar haha.. En een thiedeman kan heel heel veel schade aanrichten met verkeerd gebruik! Heb weinig mensen gezien die een thiedeman goed gebruiken!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 00:59

Mijn westerninstructeur zei laatst dat ik een paard nooit laag mag bijzetten. Ik snapte toen niet zo goed wat hij bedoelde, maar hij zal deze manier van bijzetten wel bedoeld hebben.

Ik vind het ook niks. Veel te laag en te weinig vrijheid.

Bovendien krijgt het paard volgens mij een verkeerd signaal: Als hij zijn rug wegdrukt krijgt zijn hoofd meer vrijheid. Precies verkeerd om dus.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 02:46

Ik ben wel bekent met deze manier van bijzet, maar dan een lijn welke over de rug loopt achter de oksels van het paard langs en dan tussen de benen door naar het bit en dan daar vast gemaakt aan beide zijden van het bit. Op deze manier heb je dus zelf geen invloed op de mand door te trekken of iets dergelijks. Wel is het aan te raden om iets van bont te gebruiken om de lijn. De paarden gaan er meestal heel los van lopen en ontspannen. De paarden gaan heel erg de rug gebruiken in plaats van wat eerder werd opgemerkt dat ze hierdoor de rug zouden kunnen gaan wegdrukken.
Ik heb er zelf nog niet mee gewerkt, maar ik heb het bij heel veel verschillende paarden gebruikt zien worden. De meesten gingen hier erg goed van lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 14:59

Rodinde adviseert om zo te longeren. Superfijne manier, paarden gaan echt door hun lijf bewegen.
Als het zaagt, dan zit of de lijn te strak of je paard geeft nog niet voldoende na, kunst is dan om het dier voorwaarts te houden zodat hij op 2 teugels gaat nageven en je zult zien dat de aanleuning daarna erg prettig is.

edit: ik gebruik hem zoals hierboven omschreven door Sammie en heb zelf dus geen invloed op de hulpteugel. En inderdaad gaan ze juist hun rug erg goed gebruiken ipv vastzetten.

Ik heb het weleens minder zien gaan bij deze teugel, echter hebben die personen met iedere hulpteugel een probleem, omdat ze de paarden niet genoeg van achter naar voren hebben en dat heeft niets enkele werking om ze los door het lijf te krijgen.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:43

Is dit niet ongeveer hetzelfde,als met een stootteugel longeren ?Die gaat ook van ,tussen de voorbenen door naar het bit toe.Die wordt dan tenminste nog aan een singel gedaan.Ik vind deze manier van bevestigen slecht voor de huid van het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:49

gootje12 schreef:
Is dit niet ongeveer hetzelfde,als met een stootteugel longeren ?Die gaat ook van ,tussen de voorbenen door naar het bit toe.Die wordt dan tenminste nog aan een singel gedaan.Ik vind deze manier van bevestigen slecht voor de huid van het paard.

De paarden geven hier heel snel en makkelijk op na, waardoor het gewoon loshangt. Een singel zit strakker op de huid.

BenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:19

Kavalkade heeft net zo'n uitvoering die ik zelf grondig had getest. Ik kan alleen maar zeggen dat ik mij eraan ergerde dat ten eerste het touw niet fijn is voor het paard omdat het direct op de rug ligt. Ten tweede krijgt het paard teveel de ruimte om alsnog met zijn hoofd omhoog te lopen. Ten derde is het zo dat als een paard vanuit een schrikreactie achterover stuitert dat hij zo vast zit als een huis en dus nog meer in paniek kan raken.

Gebruik een pessoa of een dubbele longe. En voor een vrije dag met dit hulpteugeltje longeren kan ik je alleen maar aanraden dat niet te doen en het paard lekker op het land te zetten of een wandeling te gaan maken. :)

Hiermee richt je onnodig kwaad en onzekerheid over aan het paard. Jij bent als ruiter toch degene met de leiding?

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 22:37

@ pipo:Ik kan me goed voorstellen,dat paarden snel nageven.Ze willen zo gauw mogelijk van de druk op de rug af en de onrust in de mond.Dat is in mijn ogen geen eerlijke nagevelijkheid.Dat is afdwingen d.m.v. pijn.
Ga eens met een bit over je scheenbeen heen en weer,dan weet je precies wat een paard voelt in z`n mond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 22:40

Gootje,
Een bijzetteugel of touwtjes zitten net zo vast als ze er hard aantrekken als dit, dus dat is geen argument.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 22:41

Een keer geprobeerd en ik vond het vreselijk!

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 22:43

Heb het ooit een keer op bokt gelezen en een keer geprobeert, maar vond het geen succes. Bij het been wat die naar voren zetten kreeg die meteen een ruk in zijn mond, terwijl ik het touw juist vrij los had gedaan.

mara1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 22:48

ook ik heb net zoals o.a. sammie en pipo hele goede ervaring met deze manier van bijzetten!
Ik longeer op dezelfde manier als sammie ermee, het bevalt mij prima en mijn paard reageerd hier ook een stuk beter op in de nageeflijkheid.

Tevens wil ik wel even zeggen dat op het moment dat je de longeerlijn door de bitring heen haalt en deze bevestigd aan de singel, je bekant het zelfde idee krijgt als dat je longeert zoals de foto van de topic starter.
het is nog altijd jou hand die er voor zorgt of het schuurt/trekt etc.
En als je nagaat dat er genoeg mensen zijn die op die manier met hun longe longeren..

Maar goed, ff back to topic, ik ben er wel tevreden over om op deze manier het paard in de touwtjes te longeren.
Ik heb er in ieder geval positieve ervaringen mee, wat ik wel een nadeel vind is dat als ik de touwtjes wat 'te los' heb hangen, deze soms blijven haken achter de zwilgwrat.
En dan krijg je indd dat ze eens een rukje in de mond krijgen, das wel minder.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 22:50

Pipo schreef:
Als het zaagt, dan zit of de lijn te strak of je paard geeft nog niet voldoende na, kunst is dan om het dier voorwaarts te houden zodat hij op 2 teugels gaat nageven en je zult zien dat de aanleuning daarna erg prettig is.

Pipo schreef:
De paarden geven hier heel snel en makkelijk op na, waardoor het gewoon loshangt. Een singel zit strakker op de huid.

hhmm...aanleuning op loshangende touwtjes.... Kan je mij dat uitleggen?

Mij lijkt het dat het inderdaad erg zaagt en dan maakt het niet uit of je paard nageeft of niet. Het paard beweegt zijn voorbenen zowiezo en met het bewegen van de voorbenen maakt het ook de touwtjes erg beweeglijk lijkt mij.

Als de touwtjes loshangen heb je daar inderdaad geen last van, maar dan vraag ik me af in hoeverre je kan spreken van aanleuning en of je paard dan niet gewoon achter het bit gaat lopen.

Als ik met touwtjes longeer zitten deze vast aan de longeersingel (beweegt dus nauwelijks) en heb ik geen doorhangende touwtjes, maar gewoon aanleuning :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 22:55

Aanleuning of hangen ze erin?

Doe het maar eens een tijdje en ga daarna eens erop zitten en dan voel je zelf hoe opgeknapt ze ervan zijn. Ik heb een aantal paarden die heel eng in de mond waren en daarnaast erg loperig en heet zodat ze moeilijk op lengte te rijden waren op deze wijze 3 weken achter elkaar gelongeerd en die durfden daarna de hand gewoon fijn aan te nemen.

Je hoeft het niet te doen he :D Je mag. Ik vind het in ieder geval een erg fijne manier.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:00

Mijn paard hangt er terdege niet in hoor :n Heb weleens gevoeld namelijk :P

Maargoed, nog steeds de vraag: hoe krijg je aanleuning als de touwtjes loshangen?

Wat ik me dan afvraag pipo is of die paarden ook weleens op een (goede) manier anders zijn gelongeerd. Met touwtjes kan je ook lang en laag longeren namelijk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:01

zap schreef:
Mijn paard hangt er terdege niet in hoor :n Heb weleens gevoeld namelijk :P

Maargoed, nog steeds de vraag: hoe krijg je aanleuning als de touwtjes loshangen?

Wat ik me dan afvraag pipo is of die paarden ook weleens op een (goede) manier anders zijn gelongeerd. Met touwtjes kan je ook lang en laag longeren namelijk :)

Jawel hoor.

Aanleuning neemt het paard aan op het bit, daarvoor heeft deze geen touwtje te hebben om daar druk op te vinden.
Maar je moet het ervaren, ik geloofde er in het begin ook niet in.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:18

Een stalgenootje van me longeert wel eens zo, maar ik vind het persoonlijk niks. Die lijn scuift over de rug/schoft en ook in de mond vind ik het een onrustige manier.