waarom zo moeilijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stephaniiee_

Re: waarom zo moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 18:40

Ik heb hem al op dravers.nl staan, en ik zit ook regelmatig op de draver forums.
En idd wat classic_life zegt, vaak weten mensen er niks vanaf, en denken ze idd dat dravers geen stuur hebben en alleen maar hard willen, terwijl het juist werklustige paarden zijn.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 21:05

classic_life , jij durft het tenminste te bevestigen.....ze horen niet te galopperen....kom op zeg , wie duwt zijn kop in het zand.....het wordt ze gewoon afgeleerd ....punt....zo jong mogelijk......,zo hard mogelijk....op de voorhand.....zolang ze het volhouden of niet goed genoeg zijn.....dan dumpen met die handel.....ik krijg ze onderhanden en geloof me .....heel vaak kunnen ze galop niet meer leren, omdat ze het verleerd zijn en vergroeid zijn en in de ergste gevallen kapot zijn !!!
Desbetreffende ras ???? Ja, gefokt op de voorhand,rankheid en snelheid.....
Voor de aasgieren het lammetje voor de shoarma.....geboren worden om geld op te leveren.....
Ja, jullie ontkennen dat er in deze sport veel paarden de 6 niet eens halen......wie maakt die sport dan kapot ?
Precies !

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 21:12

Ik heb ook een dravertje gehad,maar hij werd gereden als recreatiepaard.
Hij is zelfs nog uitgebracht in de dressuur waar hij het niet slecht deed.
Springen kon hij als een tierelier en de galop was geen enkel probleem bij hem.
Bomproof met rijden en ideaal om angstige ruiters te helpen op een buitenrit,omdat hij het andere paard kalmeerde.
Ik heb hem verkocht als recreatiepaard via Marktplaats.

Het stomme is dat er zo veel vooroordelen zijn over dravers,terwijl er echt leukerds tussen zitten.
Het grappige is dat sommige mensen niet eens aan mijn paardje zagen dat het een draver was.
En als ik het zei kwamen alsnog de vooroordelen om de hoek kijken,heel irritant.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 21:13

De gemiddelde leeftijd van elk paard is 7, daar is de draver geen bijzonderheid in.

Het wordt ze idd emestal afgeleerd om voor de kar te galopperen. Maar dat wil niet zeggen dat ze het niet kunnen! Ze krijgen zelfs regelmatig galoptraining onder het zadel, omdat ze dan andere spieren gebruiken. En ook als ze dat nooit gehad hebben, is ze de galop meestal gewoon goed aan te leren, alleen moet de ruiter er wel mee overweg kunnen en het geduld kunnen opbrengen om ze netjes te leren galopperen.

Dravers leveren geld op??? Sinds wanneer? Als ik dat had geweten, had ik nu er mijn hele stal wel vol mee staan. Een draver kost alleen maar geld! Een trainer heeft vaak amper beleg op z'n brood (of een andere baan erbij waar hij dat beleg mee kan betalen) en een eigenaat heeft dravers omdat ie de sport mooi vindt en ze snappen heus wel dat er dan geld bij moet. De training, het koersen en alles wat daarbij komt kijken kost al snel zo'n 700-800 euro per maand. Als je dan bedenkt dat je in een koers tegenwoordig 400 voor de winnaar hebt, dan kan je zelf ook al snel zien dat ze nooit geld opleveren (zelfs 1 die altijd wint, kost nog geld, omdat ze niet het hele jaar door koersen).

En dan 'dumpen die handel'!? Het heeft geen zin om door te gaan met een paard dat niet goed genoeg is. Trainers en eigenaren doen dan daarna vaak hun uiterste best om een goed huis boor ze te vinden (als het paard daar geschikt voor is).

Er zijn altijd wel paarden die wat mankeren, maar dat is maar een kleine hoeveelheid

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 21:29

broadway schreef:
Ja, jullie ontkennen dat er in deze sport veel paarden de 6 niet eens halen......wie maakt die sport dan kapot ?
Precies !

Omdat dat niet waar is :roll:

Afgeleerd? Niet perse. Als je eerst alleen maar op rustig tempo draaft hoef je helemaal niets af te leren. Daarbij galoperen onze dravers ook allemaal gewoon in de wei, ze kunnen het dus best ;) Dumpen? Dan kom jij toch echt de verkeerde mensen tegen. Vergroeid?? Eerder een kwestie van andere spieren gebruiken en die zijn er nou eenmaal niet binnen een week.
Het ras wordt gefokt op snelheid ja, net als elk ander ras ergens op gefokt. Maar fokken op rankheid, dat is echt onzin. Een Draver in koersconditie heeft een andere bespiering dan een Draver die als rijpaard gereden wordt. Net als elk ander paard, dat heeft niets met Dravers te maken. Er zijn smalle Dravers inderdaad, maar ook zat buffels, ligt net aan het type.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 07:10

Hou maar op Meiden, met dit type mens valt niets meer uit te leggen ... Wij weten beter.

Ik weet in elk geval zeker dat een tevreden drachtige mooie DRAVER merrie heb staan .... Die prima kan galoperen en altijd heeft gekoerst.

Dit mens heeft een plaat voor haar hoofd, daar kun je tegen aan uit leggen wat je wilt, maar zolang ze er NIETS vanaf weten reageren ze zo ...

Lekker laten gaan :-)

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 21:32

precies, dát is jullie mentaliteit.....er zitten ......tussen !!! Blijven doen alsof jullie neus bloed en intussen in deze antwoorden al door de mand vallen....
DAAROM IS HET ZO MOEILIJK !!!
1 winner creeren en 10 laten creperen.....voor die groep die de paarden slecht trainen !

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 01:00

het probleem ook vaak is dat als mensen een paard willen kopen waar dan ook alle knopjes op en aan zitten... en ze geen extra werk hoeven doen aan een paard die een zogenoemde 'handicap' heeft. De handicap is niet dat ze niet kunnen galoperen maar dat het wat langer duurt om ze van topsport koerspaard, naar een 'normaal' dressuur/recreatie paard te krijgen. En veel mensen denken er te moeilijk over of gaan zitten klooien met het paard waardoor ze 'geen klik' met het paard vinden... Uiteindelijk komt het er op neer, dat geduld een schone zaak is. En omdat Broadway het niet op drafsport (of/en ren) heeft betekent het niet dat de paarden anders zijn, dan haar paard of iemand anders zijn paard vergeleken met een draver. En om nou de drafsport af te kraken kom je ook niet ver mee. Er zullen ook veel dressuur/spring trainers zijn die dingen doen bij hun paarden die je liever niet wilt zien. Dus Broadway denk even na voordat je iets afkraakt waar je weinig ervaring mee hebt of van hebt gezien. Luister ook eens naar mensen die de lange weg met hun draver hebben gehad en ze nu tot superfijn recreatie/dressuur paardje van hebben, ipv alle verhalen ja dravers slecht dit of dat... Ik wil je hiermee niet aanvallen ik wil je het gewoon inlaten zien dat het helemaal niet zo erg is en dat de TS alleen maar een simpel vraagje stelt, en graag een normaal antwoord terug zou willen krijgen.

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 01:26

Ik vind het onzin dat dravers niet zouden kunnen/ mogen galoperen. Een draver is een raspaard die voor de drafsport gefokt is. Zodra een veulen uit de buik van moeders komt, kan het gewoon galoperen, draven, stappen, enz. Een paard wordt getraind en "leert" het galoperen "af". Het houdt dan niet in dat ze het dan ook niet meer kunnen.

Ik ben zelf totaal niet in de dravers sport thuis, maar vind het gewoon onzin dat er wordt gezegd dat dravers niet horen of kunnen galoperen ;). Ieder paard wat op de wereld wordt gebracht kent minimaal 3 gangen, en door training worden deze gangen uiteindelijk beïnvloed...

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 07:21

broadway schreef:
precies, dát is jullie mentaliteit.....er zitten ......tussen !!! Blijven doen alsof jullie neus bloed en intussen in deze antwoorden al door de mand vallen....
DAAROM IS HET ZO MOEILIJK !!!
1 winner creeren en 10 laten creperen.....voor die groep die de paarden slecht trainen !

Je hebt overal rotte appels en niet alleen in de draf en rensport ... dat ontken ik zeker niet, maar dat dravers niet kunnen galloperen is ONZIN !

1 winner creeeren en 10 laten creperen ? Hou toch op ... als ze niet snel genoeg zijn worden ze OF nog een half jaar tot een jaar de wei in gedaan OF ze worden verkocht als rijpaard.
Tuurlijk zijn er mensen die daar geen geduld voor op kunnen brengen totdat ze verkocht, maar die heb je in de rest van Tacten paardensport ook.

Maar dat je hier nu de hele draf en rensport over 1 kam scheert kan ik echt niet tegen ... Loop eerst maar eens met een trainer een paar weken mee hoe ze behandelt worden, hoe ze beleert worden, hoe ze gevoed worden en hoe ze erbij staan, daar kan menigeen een voorbeeld aan nemen Broadway.

Zolang je dat niet hebt gedaan weet je niet waar je over praat.

Ik heb in bijna alle takten paardesport gezeten Dressuuur springen etc etc ... en ik heb niet voor niks voor mijn merrie gekozen ... (die op en top draver is)
Ik heb kwa beleren en dergelijke nog nooit in een takt zoveel geduld mee gemaakt als in de draf en rensport ...

Kijk eens verder dan je neus lang is Broadway, dat is wat ik wil zeggen ... Verdiep je eerst eens in deze sport voordat je uberhaupt in dit topic komt te reageren,
Als JIJ daar aandacht aan wil geven Interreseert het je ook geen barst en probeer je inderdaad de boel op te ruien en dat is denk ik behoorlijk gelukt ...

Ik en vele andere nemen het op voor onze sport en ben ZEKER van mening dat dit 1 van de vriendelijkste takten paardesport is die er zijn.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 08:39

Goh Broadway... Door een aantal negatieve ervaringen heb je er wel een ietwat rigide denkwijze op na gehouden :(:)
Jammer, als je op bijvoorbeeld Dravers.nl kijkt en hier in het topic zie je ontzettend veel voorbeelden van dravers die fantastisch terecht zijn gekomen in het recreatie circuit en sommige zelfs in de wedstrijden!

Steeds meer mensen weten een 'uitgekoersde' draver te waarderen en steeds meer trainers in de drafwereld weten dat een draver die niet meekomt in de koersen, een cariereswitch kunnen maken.

Ik ben heel blij met m,n malle merrie en ze rijdt super! Nooit heb ik iets gemerkt in haar karakter wat wijst op een harde behandeling, ze is een heel zachtaardig, sociaal paard dat graag bij mensen is! En zo ken ík héél véél dravers! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 12:30

Wat dwalen we weer af. Broadway snapt het idd niet helemaal.

Bij ons op stal staan 5 uitgekoerste dravers. Die beesten hebben allemaal een heerlijk leven.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 22:51

@Broadway: Wat ben jij een naar persoon hier op internet, en zeker als het om dravers gaat !!

Kom maar eens hier langs met je grote mond, dan zal je kunnen voelen wat een draver kan, ik heb een bijna 15 jarige draver ruin
staan !! Laat hem om de foto zetten, durf met 99% zekerheid te zeggen dat hij röntgenologisch goed gekeurd word ;)

:(

Sorry TS Y;(

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 01:15

Ik zou ook graag een draver willen. Het karakter van het dier, zijn uitstraling en alles erop en eraan... Ronduit heerlijk. Met zulke paarden moet je geduld hebben en er zit genoeg uitdaging aan. Zodra je hun vertrouwen hebt gewonnen, gaan ze voor je door het vuur. Je moet hun snappen, dan snappen zij jou ook.

Alleen jammer dat niet alle mensen dat weten en zien.

TS: zet gewoon in je advertentie wat voor paardje jou draver is en dat het een echte draver is ;)

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 01:33

Kan hier heel slecht tegen........
Ik heb een geweldige draver staan (frans type) van 1,70 meter die niet onder doet voor menig KWPN of wat dan ook hier op stal. Men ziet vaak niet eens een verschil Zoals ik hem gister had sjouwen met zijn achterhand er netjes onder en over de rug lopen (ook in galop) zie ik ze niet vaak in de bak lopen. Ik ben geen super ruiter maar mijn paard en ik zijn inmiddels een echt team. En kijk eens naar de endurance sport. Daar lopen veel dravers en die leggen echt niet zoveel KM af met de gebreken die broadway noemt. Jammer dat door types als Broadway ons ras in een verkeerd daglicht wordt gesteld! Dat is denk ik ook de achterliggende reden waarom TS deels haar paard niet kan verkopen.

Ik nodig je graag een keer uit om EEN ECHTE DRAVER uit te proberen.

Stephaniiee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 20:11

Ja heel heel heel veel mensen zien een draver als 'slecht' 'kan niet galopperen' etc etc etc. Terwijl ze net zo goed zijn als kwpn'ers en andere paarden.

resido

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 23:14

Ik heb ook een draver. 7 jaar oud en mankeert niets. Oke niet alle knoppen zitten er nog op, maar hij is ontzettend leergierig. Na het instappen gaat hij het liefst gelijk in galop (buitenbeen naar achter en hij is vanuit de stap zo in galop). Hij is wat sterk, maar verder super braaf en cool in de kop.
Naar andere paarden toe erg sociaal. En als er iets eng is dan niet aan de kletter, maar een keer snurken en verder braaf meelopen.
Alleen met losgooien kan je zien dat het een draver is, maar met rijden niet.
Als je de goeie treft dan heb je een wereld paard aan een draver. Maar een goeie treffen geldt ook voor een kwpn of wat voor een ras dan ook.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 00:08

Ik heb de grote eer om na bijna 8 jaar mijn dravermerrie verzorgd te hebben haar nu mijn eigen te mogen noemen. Ik kwam van een manege en wist niets over dravers. Vrij snel viel mij het geweldige karakter van de draver op. Na een tijdje ben ik mij gaan inlezen op het internet en schrok echt van de vooroordelen die er zijn tegenover de drafsport.
Natuurlijk is het een harde wereld en zijn niet alle trainingen even diervriendelijk maar dit is precies hetzelfde als in de dressuur, spring, men, endurance, oftewel, in de paardenSPORT. Je heb goede en slechte trainers, diervriendelijke en niet diervriendelijke trainers.
Mijn draver is uit de sport gehaald nadat ze naar ziekte haar achterhand verlamd had. De eigenaar (hij bezit ong 6-7 paarden) heeft al het mogelijke gedaan om haar er weer bovenop te krijgen, ze heeft zelfs een aantal dagen in banden gehangen omdat ze niet meer kon staan. Kan je voorstellen wat een kostenpost dat geweest moet zijn? En dat voor een middenmootsportdraver.

Maar bovenstaande even terzijde. Ik denk dat mensen die niet bekend zij met dravers of alleen maar de negatieve verhalen kennen inderdaad afhaken bij het woord draver. Want eerlijk is eerlijk, er zijn niet veel bloedmooie dravers. Altands, op het eerste gezicht. Ik vind de mijne de mooiste op de hele wereld, maar dat is haar karakter en zeker niet haar bouw.
En wees eerlijk, bij een recreatiepaard kijk je altijd eerst naar de uitstraling. Een sportpaard moet bepaalde kwaliteiten bezitten om tot aankoop over te gaan, maar een recreatiepaard moet betaalbaar en daarnaast ook nog een plaatje zijn.
Pas als men de draver leert kennen zie je hoeveel karakter deze paarden hebben in vergelijking met kwpn-ers of kruisingen (uiteraard met uitzonderingen). Ik werk op het moment met veel verschillende en ongebruikelijke rassen, maar mijn dravers hebben vooralsnog mij hart gestolen.
Dan is er natuurlijk de bespiering van dravers. Ze hebben een goede ruiter en tijd nodig om echt rond te worden in hun bespiering omdat ze van nature uiteraard zo lang mogelijk moeten zijn ipv compact. Moet je voorstellen dat het toch een soort van afknapper is. Een goed dressuurmatig getrainde draver (en imo hoeft dressuur niet saai te zijn voor het paard) neemt vanaf de eerste blik al een hoop vooroordelen weg. Maar uiteraard zijn dit ook de iets duurdere dravers :P

Dan TS wat ik eigenlijk wil zeggen is dat mensen die onbekent zijn met dravers niet snel eentje kopen en dan ook nog vaak perongeluk. Pas iemand die het echte karakter van het beestje kent zal eraan verslingerd raken.
Daarnaast moet je niet vergeten dat we in een depressie zitten als het om de financieen gaat en daarnaast is het winter, dus mensen zullen niet zo snel een paard aankopen. Zodra alles weer het land op kan schijnt men een stuk geinteresserder te zijn.
Dus heb geduld en wees eerlijk.

Waarom heb jij destijds voor een draver gekozen?

Stephaniiee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 14:45

Dat ik een draver kocht, ging dus perongeluk. Maar ik vind/vond het niet erg. Ik had een leuk paardje en daar ging het toch om. Blijf het een leuk ras vinden.

As_LoveYou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 15:13

meestal willen mensen een paard kopen om te dressuren of te springen. een draver is daar niet geschikt voor, voor springen moet je toch een beetje grof gebouwd zijn en dat is een draver niet. voor dresuur moet je langzaam kunnen draven en galloperen en dat soort oefeningen, en dat vind een draver ook heel moeilijk. miss lukt het wel, maar je moet er veel tijd in steken..

As_LoveYou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 15:15

ik heb nu de andere antwoorden gelezen, en ik wist niet dat dat kon, sorry dus voor mijn uitleg, maar dan weet ik het ok niet, het is mij altijd zo verteld..

marshee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:08

Hoi hoi,

wij hebben vorig jaar een draver gekocht, het is gewoon een heerlijk paard.
Maar.....
We moeten helemaal opnieuw beginnen met inrijden omdat de vorige eigenaar dat gewoon verkeerd gedaan heeft. Wij vinden dat niet erg, maar het vraagt natuurlijk veel inzet en het gaat niet zogemakkelijk.
Als je dat, zoals wij, er voor over hebt krijg je iets geweldigs terug maar dat moet ook wel willen zien.
Vandaar dat veel mensen er voor terugschrikken een draver te kopen.Wij hebben ook vreselijk veel commentaar gehad.
Succes met het zoeken van een goeie koper.
Groet Marshee

Stephaniiee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 19:20

As_loveyou : een draver kan zeker geschikt zijn voor dressuur of springen, zoals jij al later in je 2e bericht zegt, veel mensen zeggen zoiets, het zijn allemaal voor oordelen over de dravers. Terwijl er sommige dravers uitblinken in de sport :j

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:31

As_LoveYou schreef:
ik heb nu de andere antwoorden gelezen, en ik wist niet dat dat kon, sorry dus voor mijn uitleg, maar dan weet ik het ok niet, het is mij altijd zo verteld..

Misschien in het vervolg toch eerst even het hele topic lezen én niet zomaar klakkeloos aannemen wat je verteld wordt! :D ;)

turboessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 21:16

Ik heb vier jaar met dravers gewerkt en wil eigenlijk zeggen dat een draver een superleven heeft.Hij moet hard werken voor zijn leven zoals dagelijks trainen eenmaal per twee weken koersen en alles geven, maar intussentijd worden ze op en top verwend, dagelijkse weide/paddockgang na trainen(relaxt door het bos of op de baan) eenmaal per week trainen op de baan, er hoeft ze maar een scheet dwars te zitten of er komt een dierenarts..hoe gaat dat op de gemiddelde stal? een springpaard heeft het slechter hoor!de meeste staan op stal en als ze geluk hebben worden ze een keer per dag een half uur onder het zadel genomen.

Ik heb zelf een driejarige draver ingereden nadat ze was afgekeurd voor de baan.
traktoren bussen treinverkeer vrachtwagens je kon het zo gek niet bedenken ze werd er niet warm of koud van.
zelfs onder het zadel kun je ze leren galoperen als je maar de goeie hulpen blijft geven en overgangen blijft maken zodat de rust erin blijft zitten.
ze is net vorige maand verkocht aan een meisje van 12, die is er superblij mee, en je zal het altijd blijven zien aan de galop, ze zijn gewoon niet gebouwd om hun achterhand eronder te nemen, maar na veel training kan zelfs een belg springen dus waarom een draver niet galoperen?

in de draverssport zeggen we altijd hetvolgende:

als een draver iets niet doet geef jij niet de goeie hulpen en snapt zij niet wat jij bedoelt.
want een draver doet ALLES voor je.

heb inmiddels een kwpner maar als je om eerlijkheid en vertrouwen gaat is een draver het einde!!
zo dit wou ik ff kwijt.