[AR] Jack (80 cm); ben super trots!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 14:51

XMrliess schreef:
AnnemiekvM schreef:
Natuurlijk mag het. Alleen vind je het waard om te riskeren dat je pony kapot gaat.
Ik ken eigenlijk niemand die galopeerd op de verharde weg. Ik draaf zelfs niet op de verharde weg, maar dat is mijn keuze.

Misschien is het slim om je wat meer te gaan inlezen over paarden. Hier op Bokt of op andere websites.

Vel plezier verder.

Dit vind ik wel een beetje overdreven zeg! Iedereen heeft zijn eigen manier... en omdat zij galopeerd op asfalt hoeft niet meteen te zeggen dat ze niets van paarden af weet of slecht voor ze zorgt.
Je oordeelt denk ik iets te snel ;)

Dat ligt eraan hoe je het opvat. Hier op Bokt staat best veel over mennen. Waarom is het verkeerd om daar over te gaan lezen.
De TSer is nog jong. Komt erg onervaren over. Dat geeft niet. Maar dan is het juist handig als je de tijd neemt om zoveel mogelijk te weten te komen.
Zie niet wat daar mis aan is. Het is een goed bedoelde tip. Zeker omdat het erg sneu zou zijn als ze denkt dat ze goed bezig is en vervolgens haar pony een vreselijke blessure oploopt. Dan had ze vast liever gehad dat iemand haar daarop had gewezen.

elinebakker

Re: Jack (80 cm); ben super trots!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 14:53

Zeg niet dat het verkeerd is om te lezen over paarden, en in dit geval over mennen. Maar om zo snel conclusies te trekken vind ik een ander verhaal.

Mencursus staat op de planning, zou eind februari beginnen maar is verschoven. Ik ben dus zeker bereid om te leren en mijn mening aan te passen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 14:53

Assepoetster schreef:
Rianneke; Hij is net beleerd, niet zo heel gek dat hij het nog moeilijk vind. Als jij een paard inrijdt dan heeft hij toch ook in het begin misschien nog moeite met de galop?

De beestjes die ik heb beleerd hadden weinig moeite met galop... Maar misschien is dat toeval omdat ik ook niet galopeerde op de weg...

Galop op de weg vind ik echt not done! Veel te hoge belasting voor spieren en pezen. Vooral met zo'n beginnende combi vooral lekker veel km rechtuit maken en niet teveel gekke dingen vragen!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 14:55

Zijn er niet in de buurt mooie menpaden?
Kun je beter oefenen en is minder belastend voor de benen.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 14:57

10 seconde op een buitenrit van, hoelang was het, half uur á een uur? Gekke dingen? Pff..
Mensen die mij echt kennen weten dat ik nooit gekke dingen zou doen met mijn pony's. Heb totaal geen behoefte aan boscrossen oid, gaat mij meer om lekker ontspannen ritjes.

AnnemiekvM; Nee, eigenlijk alleen asfaltpaden. Naast mijn weide is een bosje, maar daar ben je in twee minuten doorheen. Ergens in de buurt (voorlopig nog niet op rij-afstand) is wel een bos waar paarden in mogen, maar daar staat om de zoveel meter een hindernis..

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 15:01

Mijn mond valt echt open van verbazing over hoe er hier gereageerd wordt over galopperen over de weg.
Ik heb zelf les van Benjam Aillaud en hij geeft juist aan dat het wel eens goed is om een stukje over de weg te galopperen. Tja, wellicht vinden jullie hem dus ook dom en onervaren. Maar toch maar mooi wereldkampioen vierspan geweest ;) .

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 15:03

Assepoetster schreef:
10 seconde op een buitenrit van, hoelang was het, half uur á een uur? Gekke dingen? Pff..
Mensen die mij echt kennen weten dat ik nooit gekke dingen zou doen met mijn pony's. Heb totaal geen behoefte aan boscrossen oid, gaat mij meer om lekker ontspannen ritjes.

Dus boscrossen is volgens jou gek? :7

Ik bedoelde die km maken en geen gekke dingen in het algemeen, maar jij voelt je wel aangevallen...

abbeltje schreef:
Mijn mond valt echt open van verbazing over hoe er hier gereageerd wordt over galopperen over de weg.
Ik heb zelf les van Benjam Aillaud en hij geeft juist aan dat het wel eens goed is om een stukje over de weg te galopperen. Tja, wellicht vinden jullie hem dus ook dom en onervaren. Maar toch maar mooi wereldkampioen vierspan geweest ;) .

Maar dat is heel wat anders als met een onervaren beestje te galoperen ;)

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 15:09

Rianneke; Boscrossen is niet gek, maar dat vind ik wel gek met een jonge kleine pony en de niet meest geweldige sulky.
Ik voel mij inderdaad aangevallen omdat ik vind dat er te snel conclusies worden getrokken, van één galopfoto.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 15:10

Welkom op bokt :+

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 15:24

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 15:32

Wat wil je met die topics zeggen?

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 15:48

Ik denk dat het vooral gebaseerd is op je eigen mening. Uit deze links komt geen een officieel gehouden onderzoek, alleen maar dingen die 'gehoord' zijn.
Ik snap best dat het een grote belasting is voor pezen, spieren en gewrichten, maar dan lees je weer op de site van hoefnatuurlijk.nl dat het wél mogelijk is om te galoperen op verharde wegen, mits natuurlijk opgebouwd en goede hoefcondities.

Edit: Daarbij, is 10 seconde (of misschien wel minder) galoperen op verharde weg, na zo'n half jaar al stap en draf training op asfalt, genoeg om (blijvende) schade te veroorzaken?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 16:05

Waarom zou je persé willen galoperen om de weg??

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 16:05

Het wel-of-niet-galoperen op asfalt laat ik even over aan de anderen, had alleen een opmerking over het volgende:

Jack staat té dicht op de wagen. Ondanks dat je met broek rijdt kan bij plotseling stoppen van de pony de sulky nog akelig dichtbij hem komen. Iets langer inspannen lijkt me beter.

En over het bit: met een watertrens worden inderdaad vaak bitringen gebruikt, maar in jouw geval vraag ik me af of die er nog wel tussen passen?? Het bit lijkt namelijk te klein... Vooral op de laatste foto kun je goed zien dat de ringen strak tegen de mond liggen, en ook op een eerdere foto lijkt dat het geval.

Met een watertrens is de kans op beschadiging dan groot.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 16:31

Assepoetster schreef:
Edit: Daarbij, is 10 seconde (of misschien wel minder) galoperen op verharde weg, na zo'n half jaar al stap en draf training op asfalt, genoeg om (blijvende) schade te veroorzaken?

Citaat:
Jack is net beleerd, ik denk dat hij er nu zo'n 10 á 12 keer voor heeft gestaan

Dit heb jij allebei gezegt...Wat is het nou 10-12 keer of een half jaar? En los lopen op het harde is wat anders als voor de sulky...

Assepoetster schreef:
Ik denk dat het vooral gebaseerd is op je eigen mening. Uit deze links komt geen een officieel gehouden onderzoek, alleen maar dingen die 'gehoord' zijn.

Tsjah maar dat van gehoord is 9 van de 10 keer wel de ervaring van andere mensen... En het blijft een hoge belasting voor de spieren en pezen...

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 16:40

Paintlinger; Ik vind galop ook bij training horen, dat maakt me niet uit of het nou op de weg is of in het bos, hij moet het toch leren. Volgende keren ga ik dus ergens anders met de galop bezig, dat is nu wel duidelijk denk ik.

Rianneke; 10 á 12 keer is voor de sulky, verder fietsen en wandelen we veel over het asfalt.

Divine; Ik zal er eens naar laten kijken, kan dat zelf niet genoeg beoordelen.

Edit: Over het bit, dat past prima, denk dat dat heel erg door de vacht vertekend.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 16:46

Tuurlijk hoort galop erbij......alleen niet op de weg...
Een brede berm zou misschien ook al goed genoeg zijn :j

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 16:54

abbeltje schreef:
Mijn mond valt echt open van verbazing over hoe er hier gereageerd wordt over galopperen over de weg.Ik heb zelf les van Benjam Aillaud en hij geeft juist aan dat het wel eens goed is om een stukje over de weg te galopperen. Tja, wellicht vinden jullie hem dus ook dom en onervaren. Maar toch maar mooi wereldkampioen vierspan geweest ;) .

Nou idd, al zou ik in jouw geval wel wachten met gallop tot hij wat beter in het vlees zit en wat meer conditie heeft.
Het ziet er hartstikke leuk uit en als hij straks wat vaker ervoor staat kun je prima stukjes gallop doen; het liefste op een hard zandpad maar ook verharde wegen zijn een optie.
Ga je hem op ijzertjes laten zetten?
Veel pelzier met hem gewenst; jullie zijn een super combinatie!

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 16:59

Ik weet niet of het al helemaal duidelijk is, maar galop is bij mij niet meer dan 10 seconde. Gaat mij erom dat hij aangalopeert op mijn commando en dat ik hem zelf weer terugneem ipv andersom. Dit zullen we opbouwen als hij inderdaad wat meer vet heeft.
Conditie heeft hij prima, daar stond ik echt van versteld. Gisteren is de eerste keer dat ik hem heb zien zweten (een druppeltje oid)

IJzers staan niet op het plan, ik vind dat hij prima blootvoets kan lopen. Zijn hoeven zijn keihard en slijten na zo'n stuk verharde weg eigenlijk niet.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:01

Ik had net alleen gereageerd over het galopperen over de weg. Nu ik de combi nog een keer bekeken heb, vind ik ook dat het bit er erg klein uit ziet, de afstand tussen de pony en de kar zou ik ook vergroten, vooral als je eens in een heuvelachtige omgeving rijdt, dan vangt zo'n broek dat echt niet op.
Wellicht zou je hem kunnen wennen aan hoefschoenen, dat is altijd handig voor het geval het eens nodig is. Ik rijdt met mijn welshjes niet altijd met de schoenen maar als ik zie dat de hoefjes een beetje kort zijn of net na het bekappen dan doe ik ze zeker aan.
Succes met mennen, wellicht is het eens leuk om wat lessen te nemen, daar leer je altijd veel van.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 17:03

Zoals ik al zei staat een mencursus op de planning :)

Laat wel even duidelijk zijn dat bij de foto's van deel 1 en deel 2 er nog een bustrensje in zit, die is een hele maat kleiner dan de watertrens van deel 3.
Waarschijnlijk vertekent het heel erg door zijn vacht want het bitje zit prima *zoekt een duidelijkere foto*

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:17

Wat een ontzettend leuk gezicht zo'n kleintje voor de kar, super hoor!!

Moest er erg om lachen, heb zelf een hond van 91 cm hoog, hihi
zie je hem al gaan ;)

Over galop op de weg, doe ik ook hoor, onder het zadel, niet te lang en mooi opbouwen dan went hij er vanzelf aan.

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:24

Jackie is en blijft echt een lekkerding Eline.:)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:46

Ik vind het leuk dat je zo bezig bent met je kleine pony. Materiaal ziet er netjes uit.

Bit vind ik ook wat klein ik ik er ook bitringen tussen doen (heb je wel een groter bit nodig) Wondjes zal je niet zo snel zien maar haren of een velletje tussen het schanier is niet prettig voor de pony.

Galopperen over de weg zie ik geen groot probleem in alleen zou ik het galloperen uberhaupt nog even achterwege laten zo vroeg in zijn training. Het is niet voor niets dat de galop pas in de dressuur bij de M pas gevraagd wordt. Eerst gewoon richten op het netjes stappen en draven.

Ijzers kan wel zonder hoor. Ik rij mendurance zonder ijzers.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 18:00

Bedankt voor de leuke reacties :)

Galop heb ik de laatste 5 keer oid gedaan, steeds even een paar pasjes en dan weer klaar. Hij is vreselijk braaf en heeft er zo'n lol in :)

Dan maar op zoek naar een bitje van 11 cm, zal gelukkig iets makkelijker te vinden zijn dan deze kleine bitjes ;)

Edit:
Lady1969; Krijg ook vaak reacties dat het net honden zijn, de teller staat nu op 134 keer..