natuurlike hengsten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:53

Vrij logisch dat je een hengst in een kudde merries kan houden. :P
Erg gezellig zelfs. :D

Het ging hier echter over hengsten bij elkaar zetten, is heel ander verhaal.

En ja, in individuele gevallen kan dat goed gaan, maar zeker als de heren dekken dan gaat dat veel vaker niet goed.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 00:22

Op de Royal Stud in Bahrain lopen de hengsten (de jongsten vanaf 8 mnd oud) in een kudde die vaak zelfs wel meer dan 50 dieren telt. Ruimte is het magische woord; 2 merrie's kun je, mits het klikt, in een paddock opstapelen, hengsten hebben ruimte nodig...

anneliesdj

Re: natuurlike hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 00:32

Ja hoor dat kan prima onder enkele voorwaarden; de paarden moeten van jongs af aan gewend zijn om met anderen te lopen en een kudden kan alleen bestaan uit hengsten en ruinen, zodra er een merrie bij komt is het gedonder maar dat is vrij logisch natuurlijk.
Dus ja, onder normale omstandigheden kan dat prima.

vientijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:41

Mijn vriendin heeft een shagya-arabier (hengst) die ze 24/7 in de wei heeft lopen, 's zomers en 's winters. Haar vriendin heeft ook een shagya-hengst en deze loopt bij haar hengst. Ze huren land bij een boer. De hengsten lopen wel gescheiden van elkaar, want samen in hetzelfde stukje land gaat het niet, dan wordt het echt oorlog. Ze hebben ook een grote "gaza-strook" tussen beide weiden geplaatst. Nu gaat het perfect. Deze hengsten zijn vanaf hun 2e jaar al bij elkaar en hebben samen in de opfok gestaan bij andere hengsten. Nu zijn ze 11 en 9 jaar oud.
Overigens lopen in de weiden ernaast (bij de buren) gewoon merries in de wei en dat gaat goed. Er wordt wel wat gehinnikt en, geshowed en gekeken, maar daar blijft het bij.

Mijn vriendin heeft altijd gezegd, dat ze Shamon lekker hengst wilde laten zo lang als dat ging. Als er problemen zouden ontstaan, dan zou ze hem laten castreren. Maar het gaat nog steeds prima zo...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:53

anneliesdj schreef:
Ja hoor dat kan prima onder enkele voorwaarden; de paarden moeten van jongs af aan gewend zijn om met anderen te lopen en een kudden kan alleen bestaan uit hengsten en ruinen, zodra er een merrie bij komt is het gedonder maar dat is vrij logisch natuurlijk.
Dus ja, onder normale omstandigheden kan dat prima.

Hier gaat het op die manier zonder problemen. Ik wil er nog aan toevoegen dat ruimte een voorwaarde is, ze zijn wel behoorlijk actief zo samen, en ze moeten spelend hun energie kwijt kunnen.

josien

Re: natuurlike hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 00:05

Heb mijn hengsten (3,5 en 9jaar)ook bij elkaar staan naast de merrie's. Tot nu toe gaat het erg goed en zijn ze echt gek met elkaar.

Er kan een dag komen dat het niet meer gaat en dan moet ik ze uit elkaar halen, maar zolang het goed gaat hou ik ze bij elkaar.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:23

In de winter overwinteren al mijn hengsten bij elkaar (van 0 tot 20 jaar) en in de zomer staan de jonge bij de ruinen en de echte hengsten apart. Dit gebeurd zodra ze het land op gaan.