pessoa en sidepull

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 18:44

Joceline schreef:
Om dan maar een zweep er bij te gaan gebruiken vind ik al helemaal niks. Dat is gewoon dwingen en dreigen om harder te gaan lopen maar dan gaat het paard vliegen en rennen en doen zonder dat je contact hebt met de voorkant zodat je hem niet uit elkaar laat vallen. Soort dreiging die steeds achter de kont hangt..ja dan zou ik ook gaan lopen!

Bitloos en met bit zijn allebei even schadelijk als het verkeerd gebruikt wordt..dat is nu zo langzamerhand wel duidelijk. Het bit doet niets..de ruiterhand bij beiden! Je zegt dat als de benen naar voren gaan het zagen veroorzaakt..hieruit blijkt weer dat je niet (goed) met de pessoa gewerkt hebt..de lijnen hebben niks met de loop van het paard te maken en storen het paard hier ook niet in. Ik zal als ik jou was eens goed verdiepen in de werking. De pessoa verkrijgt wel aanleuning omdat het precies of zelfs beter de ruiterhand nabootst, soepel als een veer. De pessoa werkt juist beter dan mensen die grof zijn in de handen of mensen die ongemerkt toch hun teugels strakker trekken of juist laten verslappen. Als je paard goed aan de pessoa loopt loopt het paard nageeflijk, de touwtjes hangen dan in boogjes.

Eerst krijg je een goede aanleuning, dan hangen de touwtjes weer los, wat is het nou precies :?

:D een zweep is niet om mee te slaan maar een verlenging van je hand, die je in kan zetten op precies het juiste moment.

Met een passoa heb je toch echt een directe verbinding van het achterbeen met de mond (of neus). Denk je nou echt dat een paard dat z'n achterbeen niet mee krijgt hier beter van gaat lopen? hij voelt dan gewoon druk in z'n mond en zal gewoon z'n hals afbuigen. Wat is denk je gevoeliger en zal eerder meegeven: de huid op z'n achterbeen of z'n gevoelige mond?
Een passoatuig heb je zelf geen enkele invloed op. Als je paard zich lekker ontspant en vwnw zich probeert uit te strekken, trekt hij zichzelf aan z'n achterbeen en dus weer in de mond. Ook als het paard even niet in balans is met een achterbeen, wordt het gelijk afgestraft in de mond.

(Als je dan perse zo'n constructie moet maken, neem dan een elastische bandage achter de achterhand en een chambon aan de voorkant, die laat je paard tenminste volledig vwnw strekken. Dan heb je allebei, maar er zit tenminste geen verbinding tussen achterbeen en mond |o )

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 18:51

Eerst krijg je een goede aanleuning, dan hangen de touwtjes weer los, wat is het nou precies :?

:D een zweep is niet om mee te slaan maar een verlenging van je hand, die je in kan zetten op precies het juiste moment.

Met een passoa heb je toch echt een directe verbinding van het achterbeen met de mond (of neus). Denk je nou echt dat een paard dat z'n achterbeen niet mee krijgt hier beter van gaat lopen? hij voelt dan gewoon druk in z'n mond en zal gewoon z'n hals afbuigen. Wat is denk je gevoeliger en zal eerder meegeven: de huid op z'n achterbeen of z'n gevoelige mond?
Een passoatuig heb je zelf geen enkele invloed op. Als je paard zich lekker ontspant en vwnw zich probeert uit te strekken, trekt hij zichzelf aan z'n achterbeen en dus weer in de mond. Ook als het paard even niet in balans is met een achterbeen, wordt het gelijk afgestraft in de mond.

(Als je dan perse zo'n constructie moet maken, neem dan een elastische bandage achter de achterhand en een chambon aan de voorkant, die laat je paard tenminste volledig vwnw strekken. Dan heb je allebei, maar er zit tenminste geen verbinding tussen achterbeen en mond |o )[/quote]

Je zult altijd contact moeten houden zowel op de grond als op het paard, toch is het mooi om te zien dat je paard heerlijk nageeflijk loopt terwijl de touwtjes helemaal niks doen. Wil het paard omhoog komen of met zijn neus eruit lopen is er op dat moment!!!! wel contact met achterkant en voorkant. D.m.v katrollen en veringen is deze verbinding zacht en druk de achterkant zeker weten wel een flink druk uit. Ik zie een zweep niet als verlenging van mijn arm..bah zeg!

Als je je pessoatuig niet goed hebt ingelezen en je hebt er geen verstand van krijg je dus druk/afstraffing en dat soort dingen. Als je het tuig goed gebruikt is het de manier om je paard lekker te trainen zonder hem op te jutten en te dwingen. Hoe mijn paard dan loopt is zoals het onder het zadel moet; zwevend, zichzelf tillend, achterhand eronder, geen druk in de onder en perfect nageeflijk. Als je gemeen wilt zijn zet je de passoa verschrikkelijk strak..dat kan een ruiterhand ook doen!! Dan geef je je paard geen kans. Net als met het rijden dus, je kan het zelf allemaal beslissen hoe je je paard wilt trainen en met welke middelen..het is maar hoe je ze gebruikt! De pessoa is absoluut niet dwingend/grof/strak.. zo wel dan stel je hem verkeerd en zal je dus ook zelf zo rijden! Weet trouwens niet hoe het met jouw rijden zit, maar je paard moet actief aan het been zijn (achterhand eronder dus) en er moet licht/soepel contact met de voorkant zijn. Dit los je niet op met een chambon dan misleid je het paard dus en deze zal zeker niet vwnw gaan lopen hierdoor en loopt je paard uit elkaar. Pessoatuig kan zowel bitloos als met bit gebruikt worden maar wel op de goede manieren. Wat je net hebt opgenoemd zijn alle tegens van andere hulpmiddelen die door de pessoa teniet gedaan worden.

Olikea

Re: pessoa en sidepull

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 19:04

Bedankt voor alle reacties..
Ik denk dat ik hem toch ga bestellen en uitproberen..

Ik heb eerder al gebruik gemaakt van de pessoa, maar dan met bit, en jullie hebben wel gelijk.. mits goed gebruikt is het een fijn hulpmiddel, maar in de handen van iemand die het niet snapt is het een martelwerktuig.. maar geld dat niet voor alle hulpmiddelen.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 19:08

FitzChivalry schreef:
Bedankt voor alle reacties..
Ik denk dat ik hem toch ga bestellen en uitproberen..

Ik heb eerder al gebruik gemaakt van de pessoa, maar dan met bit, en jullie hebben wel gelijk.. mits goed gebruikt is het een fijn hulpmiddel, maar in de handen van iemand die het niet snapt is het een martelwerktuig.. maar geld dat niet voor alle hulpmiddelen.

Inderdaad, ik zou zeggen probeer het eens maar lees eerst even goed hoe hem te gebruiken of nog beter, laat iemand het uitleggen en laten zien. Niet zomaar eraan beginnen hoor, het is niet schadelijk maar als er dingen niet goed vastzitten en zomaar losschieten enzo dan zit je met kapotte spullen (of i.v.m het goed bevestigen en alles niet te strak enzo). Ik hoop dat je dan met positieve verhalen terugkomt en je ons wat fijne foto's kunt laten zien. Lijkt me sterk van niet, dan gebruik je hem denk niet goed. Ik heb honderden mensen die zeer positief over het gebruik zijn. Succes :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 19:11

Joceline schreef:
Weet trouwens niet hoe het met jouw rijden zit, maar je paard moet actief aan het been zijn (achterhand eronder dus) en er moet licht/soepel contact met de voorkant zijn. Dit los je niet op met een chambon dan misleid je het paard dus en deze zal zeker niet vwnw gaan lopen hierdoor en loopt je paard uit elkaar. Pessoatuig kan zowel bitloos als met bit gebruikt worden maar wel op de goede manieren. Wat je net hebt opgenoemd zijn alle tegens van andere hulpmiddelen die door de pessoa teniet gedaan worden.

Ik ben zelf niet voor een chambon, ik gebruik helemaal geen hulpteugels. Ik zeg alleen als je dan perse iets aan je paard wilt knopen, kan je beter een constructie maken waarbij het achterbeen en de mond onafhankelijk druk krijgen. Daarnaast nodigt een chambon alleen uit tot vwnw stretchen en niet tot een valse knik, wat een passoa tuig wel doet, omdat deze het paard verhindert helemaal te stretchen en er dus voor zorgt dat het paard bij meer druk naar achter afbuigt.
Kijk nog eens goed naar welke mogelijkheden je paard heeft als hij in dit tuig loopt en wat je uiteindelijk wilt berijken. Wil je een aanleuning die zo hard is als de beweging van het achterbeen van je paard? prima, jou keus.. Ik geef persoonlijk de voorkeur aan een iets lichtere ;)

Daarnaast is een zweep absoluut niet bedoelt om mee te slaan, op te jagen of het paard mee bang te maken. Je kan bijvoorbeeld met een lange zweep het paard net even op de plek van het binnenbeen kriebelen zodat hij ook aan de longe inbuigt. Verlenging van je hand (of been :D ) dus.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 19:18

]

Ik ben zelf niet voor een chambon, ik gebruik helemaal geen hulpteugels. Ik zeg alleen als je dan perse iets aan je paard wilt knopen, kan je beter een constructie maken waarbij het achterbeen en de mond onafhankelijk druk krijgen. Daarnaast nodigt een chambon alleen uit tot vwnw stretchen en niet tot een valse knik, wat een passoa tuig wel doet, omdat deze het paard verhindert helemaal te stretchen en er dus voor zorgt dat het paard bij meer druk naar achter afbuigt.
Kijk nog eens goed naar welke mogelijkheden je paard heeft als hij in dit tuig loopt en wat je uiteindelijk wilt berijken. Wil je een aanleuning die zo hard is als de beweging van het achterbeen van je paard? prima, jou keus.. Ik geef persoonlijk de voorkeur aan een iets lichtere ;)

Daarnaast is een zweep absoluut niet bedoelt om mee te slaan, op te jagen of het paard mee bang te maken. Je kan bijvoorbeeld met een lange zweep het paard net even op de plek van het binnenbeen kriebelen zodat hij ook aan de longe inbuigt. Verlenging van je hand (of been :D ) dus.[/quote]

Ten eerste: knoop ik geen pessoatuig om
Ten tweede; een pessoatuig nodigt zeker uit om vwnw te lopen zeker weten, dit getuigt van geen kennis of ervaring. De valse knik is zelfs moeilijk te verkrijgen met de pessoa..ik vind het zelfs een kunst als dat je lukt!
Ten derde: er moet een vriendelijke verbinding zijn met voorkant en achterkant niet afhankelijk..hoe rijd jij dan wel niet? Altijd actief aan het been zijn en contact met de teugels is bij iedereen bekend.
Ten vierde; de pessoa verhindert niets, aanleuning hard?? Haha, deze is zo verend als wat, ze zweeft door de bak waarbij ze zichzelf tilt en heerlijk over de rug loopt. Ze zoekt ze de nageeflijkheid op en de achterhand is eronder! Precies zoals ik het wil hebben. Valse knik is nooit maar dan ook nooit voorgekomen, erg knap als dat kan. De pessoa is een verwoording van het rijden, dus als je het niet eens bent met de pessoa is er ook iets met je rijden wat mist.
Ten vijfde: je moet een paard niet irriteren of kriebelen met een zweep

maargoed ik ga hier verder niet op in want ik ben geen gebruiksaanwijzing. Je hebt geen ervaring en kennis met het pessoatuig dat is heel duidelijk. Jammer hoor, !

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 00:12

Joceline schreef:
]

Ten derde: er moet een vriendelijke verbinding zijn met voorkant en achterkant niet afhankelijk..hoe rijd jij dan wel niet? Altijd actief aan het been zijn en contact met de teugels is bij iedereen bekend.

ik heb mijn handen meestal zo stil mogelijk ten opzichte van de mond, ik beweeg m'n handen niet in het ritme van de achterbenen :+ laat maar, deze discussie is een beetje eindeloos, als jij het effect prachtig vindt, dan vind ik dat prima. Hoop alleen dat andere mensen een beetje gaan nadenken over de werking en inwerking van zulke hulpteugels, zoveel leuker en fijner als het gewoon zonder kan: http://www.dressagenaturally.net/

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 07:41

sanne83 schreef:
Joceline schreef:
]

ik heb mijn handen meestal zo stil mogelijk ten opzichte van de mond, ik beweeg m'n handen niet in het ritme van de achterbenen :+ laat maar, deze discussie is een beetje eindeloos, als jij het effect prachtig vindt, dan vind ik dat prima. Hoop alleen dat andere mensen een beetje gaan nadenken over de werking en inwerking van zulke hulpteugels, zoveel leuker en fijner als het gewoon zonder kan: http://www.dressagenaturally.net/

Dit is inderdaad hopeloos om dit prachtige middel uit te leggen aan iemand die helemaal van het natural is.. Ik denk dat alleen naturals aan jouw kant staan..de pessoa laat je paard lopen zoals het moet en laat de touwtjes niet bewegen in het ritme van de benen, dan heb je hem verkeerd bevestigt. Maar je hebt hier geen ervaring mee en je bent zoiezo al niet voor bitten en je bent er van overtuigd dat veel mensen niet zonder kunnen. Zeker weten wel, maar als ik dit regelmatig doe zit mijn paard heerlijk in dr velletje en is ze met rijden lekker soepel, (goed voor haar rug)..en kijk is waar ze ermee is gekomen ;)
Maar er is geen slechte 'inwerking' dus je zal buiten de naturals niet veel overtuigen. Maar deze discussie eindigen we maar want we praten niet over hetzelfde maar over bitloos en met bitten. Als ik jouw was zou ik eens in de praktijk rond gaan kijken hoe vreselijk het inwerkt dan zie je hoeveel het gebruikt wordt, door goede ruiters en hoe je paard dus wel moet lopen en hoe fijn paarden het vinden. Want het is gewoon een lachertje nu als jij dingen noemt als dwang, in de mond trekken, ritme achterbenen en dat soort dingen. Je moet het eerst een live zien bij meerdere paarden en ruiters.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 14:05

Haha, geweldig hoe mijn verhaal hier uit zijn verband wordt getrokken en niet wordt begrepen ... _O-

Ik ga er maar niet verder op door, jullie moeten eerst maar eens beter leren lezen ;).

Achterom

Re: pessoa en sidepull

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 14:30

Mijn vraag is eigenlijk: waarom een pessoa als er genoeg andere mogelijkheden zijn zonder je paard in een houding te dwingen, maar hem zelf de juiste houding te laten opzoeken?

Want voor mij is de pessoa toch nog altijd een hulpmiddel voor mensen die eigenlijk niet zo goed kunnen longeren en geen zin hebben om daar in te investeren. Maar dat is simpelweg mijn kort door de bocht reactie hoor :+

Je ziet namelijk heel vaak de vraag terugkomen: pessoa of dubbele longe.

Dan wordt opgemerkt dat goed leren longeren met dubbele longe niet makkelijk is. (Dat klopt trouwens, maar het is verre van onmogelijk) Dus dan wordt 'maar' een pessoateugel aangeschaft.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 14:43

Wendy schreef:
Mijn vraag is eigenlijk: waarom een pessoa als er genoeg andere mogelijkheden zijn zonder je paard in een houding te dwingen, maar hem zelf de juiste houding te laten opzoeken?

Want voor mij is de pessoa toch nog altijd een hulpmiddel voor mensen die eigenlijk niet zo goed kunnen longeren en geen zin hebben om daar in te investeren. Maar dat is simpelweg mijn kort door de bocht reactie hoor :+

Je ziet namelijk heel vaak de vraag terugkomen: pessoa of dubbele longe.

Dan wordt opgemerkt dat goed leren longeren met dubbele longe niet makkelijk is. (Dat klopt trouwens, maar het is verre van onmogelijk) Dus dan wordt 'maar' een pessoateugel aangeschaft.

Dan weet ook jij niet hoe een pessoa werkt..dwingen, wat een lachertje! Longeren kunnen pessoagebruikers prima hoor..anders kan je ook niet met de pessoa werken. Daarnet sprak je jezelf al flink de hoek in dus jammer dat mensen, die nooit de pessoa gebruiken of verder kijken dan een theorie door iemand bedacht ipv goed na te denken over de praktijk, zo de pessoa de grond in drukken. Met zulke opmerkingen die allemaal helemaal niet kloppen bij de pessoa, merk ik alleen onervarenheid en geen ervaring. Jammer dat er dan zo'n vooroordeel wordt uitgesproken. Ga er geen woorden meer aan vuil maken. Zowel met de pessoa als met dubbele lijnen moet je weten hoe en wat. De pessoa wordt regelmatig aanbevolen door dierenartsen voor bijvoorbeeld revalidatie en bij rugproblemen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 15:25

Joceline schreef:
Dan weet ook jij niet hoe een pessoa werkt..dwingen, wat een lachertje! Longeren kunnen pessoagebruikers prima hoor..anders kan je ook niet met de pessoa werken. Daarnet sprak je jezelf al flink de hoek in dus jammer dat mensen, die nooit de pessoa gebruiken of verder kijken dan een theorie door iemand bedacht ipv goed na te denken over de praktijk, zo de pessoa de grond in drukken. Met zulke opmerkingen die allemaal helemaal niet kloppen bij de pessoa, merk ik alleen onervarenheid en geen ervaring. Jammer dat er dan zo'n vooroordeel wordt uitgesproken. Ga er geen woorden meer aan vuil maken. Zowel met de pessoa als met dubbele lijnen moet je weten hoe en wat. De pessoa wordt regelmatig aanbevolen door dierenartsen voor bijvoorbeeld revalidatie en bij rugproblemen.

Ik weet prima hoe een pessoa werkt, ik gebruik hem alleen niet.
En zo te horen praat jij gewoon de theorie na de iemand je ooit heeft verteld.
Leg mij maar eens uit wat er niet dwingend is aan het begrenzen van de bewegingsruimte van het paard door middel van een starre constructie als de pessoa. Dan kom je ongetwijfeld met het verhaal van de katrollen aan, maar de hele constructie is nog altijd bedoeld om hem in de houding te dwingen: niet in de juiste houding = druk.

En nee, veel pessoagebruikers kunnen dus niet longeren. Het wordt vaak gezien als de mogelijkheid om vooral niet te hoeven investeren om niet goed te leren longeren en je paard toch te kunnen trainen aan de longeerlijn. Dan kun je mij wel beschuldigen van het niet verdiepen in de pessoa... als ik jou was zou ik dat juist doen richting types die hem dus wel gebruiken en die zich er niet in verdiepen.

En dierenartsen? Laat me toch niet lachen... net alsof die over het algemeen genomen kijk hebben op de rug van een paard. Dan weet je meteen ook wat dat advies waard is.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 16:39

Ik vind dit echt een leerzame discussie..

Ik ben zowiezo pro pessoa.. maar ik had dit topic bij naturals geplaatst vanwege mijn side pull..

Citaat:
Dan kom je ongetwijfeld met het verhaal van de katrollen aan, maar de hele constructie is nog altijd bedoeld om hem in de houding te dwingen: niet in de juiste houding = druk.

Worden niet bijna alle paarden getraind volgens het principe wijken voor druk.. dit is in mijn ogen hetzelfde..
maar goed dat ben ik..

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 17:12

FitzChivalry schreef:
Ik vind dit echt een leerzame discussie..

Ik ben zowiezo pro pessoa.. maar ik had dit topic bij naturals geplaatst vanwege mijn side pull..

Citaat:
Dan kom je ongetwijfeld met het verhaal van de katrollen aan, maar de hele constructie is nog altijd bedoeld om hem in de houding te dwingen: niet in de juiste houding = druk.

Worden niet bijna alle paarden getraind volgens het principe wijken voor druk.. dit is in mijn ogen hetzelfde..
maar goed dat ben ik..

Ik snap wat je bedoelt en je hebt gelijk. Alleen liever contact..dan druk! De pessoa oefent alles behalve druk uit..ik heb er ook nog nooit een paard mee vastgezet gezien. Elk paard wat ik onder de pessoa heb gezien droeg zelf zijn hoofd en in de goede nageeflijkheid. Ze zochten dit dus zelf op, net als onder het zadel de bedoeling is. Je kan een paard wel op een flink tempo laten lopen maar contact houden met de voorkant is zeker de bedoeling, en dan wel met de mond of neus. De pessoa zorgt ervoor dat de achterbenen er goed onder blijven net als met het rijden de bedoeling is. Hierdoor zakte het paard en nergens..op geen enkel touwtje van het hele tuig is spanning te vinden. De ontspanning is te zien, paard loopt prachtig over de rug, loopt nageeflijk en met de achterhand eronder. Terwijl!!....hij niet 1 keer het touw heeft voelen trekken aan zijn mond o.i.d.. deze hangen bij mij vaak in boogjes. Bij het rijden natuurlijk niet de bedoeling dat je geen contact hebt maar aan de longe heel fijn om te zien. Als hij wil kan hij met zijn hals gewoon languit lopen, dat is het mooie ervan! Hij zoekt het zelf op omdat de achterbeen er heerlijk onder is gaat hij zelf de nageeflijkheid opzoeken, met de touwtjes heeft hij geen enkel contact gehad van begin af aan. (ik doe ze dan ook op de meeste losse stand maar hij doet het bij welke stand dan ook). Natuurlijk moet je altijd contact houden als je een paard nageeflijk wil laten lopen anders loopt het paard uit elkaar terwijl je zn achterhand eronder 'werkt'. Als ik mijn paard zo heerlijk zie lopen herken ik alle theorien van de nageeflijkheid, geen valse knik, achterhand eronder, mooi over de rug en ze zweeft heerlijk. Deze basistheorie zijn deel van de rij-techniek voor de nageeflijkheid..het 'verkrijgen' van nageeflijkheid dus door een soepele ruiterhand en een goed ondergezette achterhand. Er wordt helemaal niks gedwongen en zeker niet in de verkeerde houding gedrukt..aangezien er nergens spanning op staat en het paard eigen houding aan neemt..het enige is dat de band achter zijn benen zorgt dat hij wel zijn achterhand eronder houdt wat dus belangrijk is net als bij het rijden. Als ik de dag na het longeren op mijn paard stap voelt hij heerlijk soepel aan en is lekker nageeflijk, maar als ik de fout inga en ik span mijn handen verzet ze zich gelijk natuurlijk. Dit zal ze ook doen als de pessoa ook maar iets in haar mond bepaalt..want ze is een gevoelige..duidelijk dus!! Het is een interessant discussie, maar ik heb respect voor naturals maar zulke discussies kunnen eeuwenlang duren want wij zijn gewoon verschillende groepen.. Zulke discussies zijn er namelijk over bitten ook..er is gewoon een voorkeur bij beiden waarbij je geen van twee kunt overtuigen. Ieder wil het beste, maar men mag zeker de pessoa niet verkeerd noemen, met dwang o.i.d. is zo verkeerd. En ja,,verschillende dierenartsen, specialisten en grote instituten raden de pessoa aan, gebaseerd op fouten en staan meervoudig op internet. Ik nodig mensen van harte uit eens te komen kijken, hoeveel druk en dwang er op pessoa's staat..niet dus

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:49

FitzChivalry schreef:
Omdat ik de pessoa een fijn hulpmiddel vind om een paard lekker ontspannen en over de rug te laten lopen..

Dat lukt ook heel goed met een kaptoom... Daar kun je mooi stelling mee vragen, binnenachterbeen wat onder laten treden. Paardje neemt dan zelf een goede houding aan.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 09:02

laura1986 schreef:
FitzChivalry schreef:
Omdat ik de pessoa een fijn hulpmiddel vind om een paard lekker ontspannen en over de rug te laten lopen..

Dat lukt ook heel goed met een kaptoom... Daar kun je mooi stelling mee vragen, binnenachterbeen wat onder laten treden. Paardje neemt dan zelf een goede houding aan.

Net als de pessoa ja..alleen is de pessoa nog preciezer in zn werk

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:09

Ik denk dat Laura1986 aan het pessoa-bit denkt, niet aan de touwtjes.
En stelling vragen is nou net iets wat de pessoa (touwtjes dus :D ) niet fijn doet, hij is ingesteld zoals hij is ingesteld, dus je kunt niet tijdens het longeren stelling wijzigen. Ik vind het prettig om ook af en toe recht te zetten en daarna weer met stelling op de cirkel te komen. Maar misschien vergis ik me? Ik werk er nooit mee, geef de voorkeur aan dubbele lijnen.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:13

Waratje schreef:
Ik denk dat Laura1986 aan het pessoa-bit denkt, niet aan de touwtjes.
En stelling vragen is nou net iets wat de pessoa (touwtjes dus :D ) niet fijn doet, hij is ingesteld zoals hij is ingesteld, dus je kunt niet tijdens het longeren stelling wijzigen. Ik vind het prettig om ook af en toe recht te zetten en daarna weer met stelling op de cirkel te komen. Maar misschien vergis ik me? Ik werk er nooit mee, geef de voorkeur aan dubbele lijnen.

Oke nou ik heb het nu over het pessoa-tuig met het bontje achter de achterbenen. De pessoa is het werktuig waarmee je kleine aanpassingen kan maken. Natuurlijk kan je hem rechtstellen of stelling aan laten nemen naar binnen of naar buiten. Met dubbele lijnen werk je grover en kan je eerder iets verkeerd doen, de pessoa laat de hulpen rustig doorkomen en je kan kleine dingentjes veranderen op de mm af. Het nadeel is dat je handmatig de stelling moet veranderen maar natuurlijk mag je je paard nooit lang 1 kant op laten lopen dus als je hem de andere kant omzet, kun je gelijk eerst even de touwtjes recht doen en na een paar rondjes pas weer de stelling erbij vragen.