verschil tussen nh en vd ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:29

NHevaVD schreef:
Waar het op neerkomt is dat het NH in mijn ogen met zo min mogelijk zou moeten worden gedaan ;p
Natural is eigenlijk zonder niets, in de vrije natuur, he ;) , dus om dat zoveel mogelijk te proberen terug
te krijgen, zou je toch eigenlijk zonder alles moeten kunnen!?

Dat je met een bit rijdt wil nog niet zeggen dat je niet zonder bit kunt rijden. Natural horsemanship is niets anders dan een omgangsvorm, een manier van communiceren met je paard. Of je dat met behulp van een stokje, een touwtje, een halster of een hoofdstel doet zou niet uit moeten maken (kies vooral wat jij en je paard het fijnste vinden), maar alleen de manier waarop je je hulpmiddelen gebruikt.

Hannah_Menno, prima dat jij natural en natural horsemanship hetzelfde vindt, maar het is niet hetzelfde. Mystica heeft dat netjes op een rijtje gezet.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:37

Auky schreef:
NHevaVD schreef:
Waar het op neerkomt is dat het NH in mijn ogen met zo min mogelijk zou moeten worden gedaan ;p
Natural is eigenlijk zonder niets, in de vrije natuur, he ;) , dus om dat zoveel mogelijk te proberen terug
te krijgen, zou je toch eigenlijk zonder alles moeten kunnen!?

Dat je met een bit rijdt wil nog niet zeggen dat je niet zonder bit kunt rijden. Natural horsemanship is niets anders dan een omgangsvorm, een manier van communiceren met je paard. Of je dat met behulp van een stokje, een touwtje, een halster of een hoofdstel doet zou niet uit moeten maken (kies vooral wat jij en je paard het fijnste vinden), maar alleen de manier waarop je je hulpmiddelen gebruikt.

Hannah_Menno, prima dat jij natural en natural horsemanship hetzelfde vindt, maar het is niet hetzelfde. Mystica heeft dat netjes op een rijtje gezet.

Maar als je zonder kan, Waarom doe je dat dan niet? Beter voor je paard en weer
een stappie vrijer! ;p

Lyonesse

Re: verschil tussen nh en vd ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 00:18

Sja, en dat is dus een mening, dat bitloos en boomloos beter is voor je paard. Geen feit.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 07:48

Mystica schreef:
Sja, en dat is dus een mening, dat bitloos en boomloos beter is voor je paard. Geen feit.

Dat is zeker wel een feit!;)

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 09:39

Dat is zeker geen feit. Al helemaal niet dat boomloos beter voor je paard zou zijn.
Altijd maar optomingloos rijden waarbij het paard met zijn hoofd in de lucht op de voorhand sloft, daar wordt geen enkel paard beter van.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 09:55

ben het helemaal met auky eens....
Ik ken ook genoeg mensen die hun paard buitenhouden, zonder deken en zonder ijzers maar absoluut niet aan NH doen, zo zijn er ook mensen die hun paard op stal hebben maar wel aan NH doen.

hannah_menno: ik zie 1000x lieven iemand die met bit rijd (mits deze goed gebruikt en goed past in de mond van je paard) dan iemand die heelhard zit te rukken aan het touwhalster of een paard dat steeds op de voorhandslof of zijn rug wegdruk

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 13:45

De kneep zit hem in de gebruikte leerprincipes.

Met of zonder bit, enz, doet er helemaal niet toe voor het verschil tussen VD en NH.

Om het lekker ingewikkeld te maken: zowel VD als NH zijn verzamelnamen voor verschillende stromingen, en in beide wordt gebruik gemaakt van verschillende leerprincipes en onderliggende omgangsvormen.

Zo wordt hier geroepen: VD is alleen maar kunstjes aanleren. Prima, maar bijvoorbeeld clickertraining is een methode waarmee je het paard totaal kan beleren, tot en met trailerladen en inrijden toe.

Uiteindelijk komt het er altijd op neer dat je het paard iets wilt laten doen.

En om dat doen te bereiken, kun je het paard op verschillende manieren benaderen.

Mijn paarden lopen dankzij clicker ook keurig in de meeste gangen met me mee - ze weten dat ze er iets mee kunnen winnen.

De echte NHer zal zich walgend afkeren, want het paard moet het uit liefde voor jou doen, niet voor een hap voer - maar die heeft dan weer vaak niet in de gaten dat hij door gebruik te maken van negatieve prikkels het paard heeft geconditioneerd om de baas bijvoorbeeld te volgen.

Waar bij NH de oefeningen het middel zijn (de betere band met het paard), zijn ze in VD (of bij gewoon rijden) het doel (het correct uitoefenen van een kunstje) maar omdat je toch samen zeer positief bezig bent, kan ook daar een heel prettige relatie uit voortkomen.

Overigens zijn de meesten waarvan ik weet dat ze serieus met VD bezig zijn, ook bijna altijd geinteresseerd in NH en passen dingen daaruit toe.
Zo helpt het enorm als een VDtrainer kennis heeft van het gedrag van een paard, want dan kan hij het gedrag dat hij wil aanleren ook makkelijker uitlokken.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 16:13

Auky schreef:
Dat is zeker geen feit. Al helemaal niet dat boomloos beter voor je paard zou zijn.
Altijd maar optomingloos rijden waarbij het paard met zijn hoofd in de lucht op de voorhand sloft, daar wordt geen enkel paard beter van.

Ik heb eerlijk gezegt nog nooit een paard perfect gecontroleerd en verzameld
rond zien draven in de wei... Jij wel? Als hij nou zijn achterhand wegdrukt of
andere dingen doet die ECHT NIET goed zijn voor het paard, OK, maar het feit
'daar word geen enkel paard beter van', vind ik een beetje raar, eerlijk gezegd ;p
Dat 'ie nu niet rondloopt is toch niet erg? Zit je zo perfect als maar kan en beweeg
je super mee, dan kan ik me niet voorstellen dat dat paard 'er niet beter van word?'

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 16:16

El_vis schreef:
trouwens, NH en VD zijn wel goed te combineren ;)

Vrijheidsdressuur is altijd te combineren,
hoe je dan ook met je paard om gaat :j
Tenminste, dat is hoe ik er tegenaan kijk.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 16:17

TE5 schreef:
El_vis schreef:
trouwens, NH en VD zijn wel goed te combineren ;)

Vrijheidsdressuur is altijd te combineren,
hoe je dan ook met je paard om gaat :j
Tenminste, dat is hoe ik er tegenaan kijk.

Mee eens ^^

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 16:20

randalinpony schreef:
Zo wordt hier geroepen: VD is alleen maar kunstjes aanleren. Prima, maar bijvoorbeeld clickertraining is een methode waarmee je het paard totaal kan beleren, tot en met trailerladen en inrijden toe.

Maar VD is dan ook niet hetzelfde als clickertraining :)
Veel mensen gebruiken inderdaad een clicker bij VDen,
maar dat hoeft niet :P

Maar goed,
vrijheidsdressuur is inderdaad ook voor andere dingen te gebruiken dan alleen kunstjes aanleren,
bepaalde basiscommando's die je met vrijheidsdressuur aan kan leren,
zijn ook heel handig in je normale omgang met je paard..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 16:22

randalinpony schreef:
De kneep zit hem in de gebruikte leerprincipes.

Volledig mee eens :j

Overigens gebruik ik pas sinds kort een voedselbeloning in mijn training. Dat was bij mijn paard niet mogelijk geweest zonder eerst veel NH toe te passen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 16:22

NHevaVD schreef:
Auky schreef:

rond zien draven in de wei... Jij wel?

Ja hoor.
Maar dan nog: in de wei zit er (meestal) geen mens op. Dat is het verschil.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 17:06

rond zien draven in de wei... Jij wel? [/quote]
Ja hoor.
Maar dan nog: in de wei zit er (meestal) geen mens op. Dat is het verschil.[/quote]

Dan vind ik niet dat hij met mens ook zo perfect hoeft te lopen als je gewoon lekker
wilt ontspannen met je paard ;p

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 17:20

NHevaVD schreef:
Dan vind ik niet dat hij met mens ook zo perfect hoeft te lopen als je gewoon lekker

Als jij wilt dat je paard zijn lichaam kapot maakt doordat jij er op gaat zitten, dan is dat jouw zaak. als je wilt dat je paard daar zo min mogelijk schade van ondervindt, dan zul je iets moeten doen zodat hij je ook goed kan dragen.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 18:22

Wendy zegt precies wat ik wilde antwoorden.

Ik zeg ook niet dat je nooit freestyle mag rijden omdat je paard zich dan al stukloopt. Maar altijd alleen maar zo rijden is gewoon funest voor zijn lijf. En aangezien ik graag wil dat mijn paard gezond oud wordt, vind ik het een verplichting om hem (naast het freestyle rijden) ook goed te gymnastiseren.

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 12:50

Het verschil is al duidelijk gemaakt :P
Maar dan wil ik nog even zeggen:
Natural en Natural horsemanship vinden jullie dan misschien anders
maar het hoort bij elkaar. Je kan niet natuurlijk met je paard omgaan
als je hem toch in een stal doet, met bit rijd enz enz. Dit is niet hoe
je de paardentaal gebruikt en hoe paarden met elkaar omgaan. Pat Parelli
rijd met bit? Jeetje waarom je zou denken dat iemand die zo met paarden
omgaat ook wel zonder kan rijden. Een hele teleurstelling vind ik. Waarom
met als het net zo goed zonder kan?
Heb wel paarden verzameld zien lopen in de wei, maar die paardne moeten
dan ook gezond zijn en 'paards' zijn. Als je erop gaat zitten verstoren
mensen vaak het natuurlijke evenwicht van het paard. Wat ook het balans van
het paard verstoort als je er niet meer op zit.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 12:58

GreenRider schreef:
Het verschil is al duidelijk gemaakt :P
Maar dan wil ik nog even zeggen:
Natural en Natural horsemanship vinden jullie dan misschien anders
maar het hoort bij elkaar. Je kan niet natuurlijk met je paard omgaan
als je hem toch in een stal doet, met bit rijd enz enz. Dit is niet hoe
je de paardentaal gebruikt en hoe paarden met elkaar omgaan. Pat Parelli
Heb wel paarden verzameld zien lopen in de wei, maar die paardne moeten
dan ook gezond zijn en 'paards' zijn. Als je erop gaat zitten verstoren
mensen vaak het natuurlijke evenwicht van het paard. Wat ook het balans van
het paard verstoort als je er niet meer op zit.

Nogmaals Natural is je paard altijd buiten hebben, bitloos en boomloos rijden enz.
Natural horsemanship is communiceren met je paard in een taal die hij begrijpt -> Lichaamstaal. Waarom zou je niet met lichaamstaal met je paard kunnen communiceren als hij wel met bit en boom gereden wordt en wel in een stal staat? Je kunt best aan Natural horsemanship doen en geen natural zijn, en een natural hoeft ook écht niet bedreven te zijn in communiceren met lichaamstaal :n

Verder: Mensen rijden niet met bit omdat ze niet zonder kunnen.

En eigenlijk krijg ik er een vreselijk gevoel bij als dit soort uitspraken gedaan worden. Net alsof je bitloos meer gevorderd bent, dan wanneer je met bit rijd, want ja, mensen die met bit rijden, kunnen nog niet bitloos rijden

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:09

Ik vind het wel begrijpelijk dat mensen NH en 'Natural' in één adem noemen, het wordt vaak gecombineerd.
Ik doe Parelli met mijn paard en binnenkort met mijn veulen, als hij oud genoeg is, mijn paard staat onder een deken, mijn veulen niet. Ik rij mijn paard met bit volgens de Klassieke manier, maar ik kan hem ook rijden zonder hoofdstel of zadel.
Ze worden beiden natuurlijk bekapt , staan 24/7 buiten, en mijn paard heeft een boom- en een boomloos zadel.
Maar om nou te zeggen dat ik een natural ben, nee :)

Ik ben het met Wendy en Auky eens: ik blijf mijn paard gymnastiseren voor zijn eigen welzijn zodat hij zijn gewicht blijft verdelen, ook als ik erop zit.

En mijn paard verzamelt in de wei, maar doet ook de piaffe en de passage als ie opgefokt is, en gaat dan perfect zitten! :)

Zie mijn onderschrift: ik ben eerder neutral :D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:20

GreenRider schreef:
Pat Parelli

Jouw held hempfling rijdt toch ook met bit? En, niet om een hele discussie overnieuw te beginnen, maar wat is er volgens jou zo natuurlijk aan bitloos? :)

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 16:26

Mijn 'held' hempfling (sorry hoor maar ik hoe sommige mensen dat zeggen echt k*t) reed vroeger wel eens met bit, op andermans paarden. Zelf rijd hij zonder.
Wat er natuurlijk is aan bitloos? Nou geen ijzer ding in de mond!
Vind je dat wel natuurlijk dan? Geen druk op en in de paardenmond. Het liefst met halsring of eigenlijk helemaal geen.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 16:29

Nee, druk op de neus en/of achter de oren, dát is natuurlijk :+
Met halsring of zonder iets, heb je het over freestyle :Y)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:49

Wendy schreef:
NHevaVD schreef:

Als jij wilt dat je paard zijn lichaam kapot maakt doordat jij er op gaat zitten, dan is dat jouw zaak. als je wilt dat je paard daar zo min mogelijk schade van ondervindt, dan zul je iets moeten doen zodat hij je ook goed kan dragen.

HAHAHAHAHHA! KAPOT WIL MAKEN JA!
Dan moet je wel heeeeeel slecht rijden ea? ;p
Paard is niet van suiker, kan heeeel wat hebben, en je weet inmiddels niet
hoe iemand anders rijd, met zijn paard omgaat, etc... Nougoed, als er mensen
zijn die denken dat het paard 'kapot' gaat aan zo rijden, hihi, oke, eigen mening,
valt toch niet te verdraaien ;p

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:54

NHevaVD schreef:
Wendy schreef:

Dan moet je wel heeeeeel slecht rijden ea? ;p

Nee hoor, je hoeft alleen maar steeds op een paard te gaan zitten dat ongetrainde buikspieren heeft, en daardoor zijn ruiter niet kan dragen :Y) En dan ook nog op een zadel waardoor het paard ook alles voelt wat JIJ doet.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 18:09

Wendy schreef:

Dan moet je wel heeeeeel slecht rijden ea? ;p[/quote]
Nee hoor, je hoeft alleen maar steeds op een paard te gaan zitten dat ongetrainde buikspieren heeft, en daardoor zijn ruiter niet kan dragen :Y) En dan ook nog op een zadel waardoor het paard ook alles voelt wat JIJ doet.[/quote]

Aaaah, zoo .. ;p Nou, heb nog nooit een paard meegemaakt dat zijn
ruiter niet kan dragen ;p Hierzo bij ons is alles prima ;)