Probleem...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

willeke_x

Re: Probleem...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:02

Ik ken jou probleem héél erg goed! Wij hebben ook zo'n paardje dat als een bulldozer over iedereen heen loopt. Ik ben nu bezig met parelli natural horsemanship en dat heeft mij al enorm veel geholpen bij mijn eigen paard, maar ook bij paarden van een ander, onder andere die bulldozer. Vroeger konden we geen hooi in de wei leggen zonder dat ze ons omver liep. De oplossing was: haar eerst even op stal zetten, het hooi leggen en dan haar loslaten... Maar uiteindelijk had ik zoiets van: pffffff ik ben dit echt beu. Ik heb haar eens laten merken op een assertieve manier, dus zeker niet agressief, wie er bovenaan staat.
Eigenlijk deed ik net hetzelfde als zij met de andere paarden en met mensen deed. Haar wegjagen. Ik gebruikte daarvoor mijn carrotstick om te zwaaien (niet raken).

Maar dit lukt niet metteen. Ik heb eerst een heleboel savvy moeten ontwikkelen voordat dit me lukte.

Ik doe dus zelf parelli natural horsemanship. Het is wel wat duurder, maar de informatie die je uit de pakketten haalt is echt onuitputtelijk! Elke keer weer zie je iets nieuws, leer je een nieuwe techniek, een nieuwe game, of krijg je weer net dat beetje meer inzicht.

Ik wil echt nooit meer anders!

Mijn paard is ook echt non-responsive bij het rijden. Ze gaat vaak omhoog als ik nog maar mijn benen aanleg. Maar vooruit: no way! Afgelopen weekend heb ik voor het eerst weer deftig kunnen rijden. Mijn savvy is zoveel meer ontwikkeld de afgelopen 2 jaar!

GreenRider

Re: Probleem...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 23:04

Veel mensen zeggen straffen maar dat lijkt me nou niet zo Natural. Als je paard zo is zit het probleem bij jou, het is natuurlijk nooit leuk om het te horen maar het helpt niet om het te negeren. Je paard ziet je niet als leider, en door hem alsmaar af te straffen laat je zien dat je laag staat en hogerop wil komen.
Alleen paardne die laag in de rangorde 'vechten' om hogerop te komen. Paarden die hoog staan gebruiken nauwlijks harde middelen. Probeer dit dus ook bijna niet te doen.
Ik zou beginnen om even niet te rijden maar andere dingen te gaan doen, grondwerk, laten wennen dat de zweep niet een strafmiddel is maar een aanwijzingstok. Dus niet om bang voor te zijn of om te 'haten'. Iemand met ervaring over NH erbij halen lijkt me ook een goed idee :)

Milou_Ginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 21:43

Met slaan met een zweep los je geen problemen op. Ze worden alleen maar groter. Het paard zal gaan vechten om te kunnen overleven.

Het is nooit nodig om geweld te gebruiken!

Gebruik je verstand om het paard te slim af te zijn, zodat hij niet kan aanvallen.
Het is dan ook aan te raden om met dubbele lijnen te longeren. Dan kun je je paard gewoon sturen met twee lijnen.
En kan hij dus niet op je af komen om je aan te vallen.
Een zweep is dan helemaal niet nodig, zorg dat je hem met je lichaam beweegt.

Ik raad je verder aan om hier les in te volgen, zodat je het goed doet en er niets verergerd.
Zelf les ik bij Monty Roberts Nederland, en daar kunnen ze je het goed uitleggen. Ze hebben ook cursussen speciaal om dit goed te leren.

Lins_nys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 18:56

Volgens mij heb jij te maken met een erg dominantie left brained introvert die switcht naar left brain extrovert,
je hebt methodes om met deze paarden om te gaan. Die kan je vinden op verschillende parelli websites.
Op de site van Michael grohmann kan je de horsenalitie chart downloaden, dan zie je direct wat voor paardje je hebt.
In verband met je beenhulpen, probeer eens met een savvy string, of vervanging daarvan eerst jezelf te kletsen op de schouders en dan verder naar onden gaan tot dat je de flanken van je paard raakt, in plaats van meer en meer met je benen te doen, want dan loop je het risico dat je hem desensibiliseert voor je benen en je steeds meer en meer moet gaan doen om effect te krijgen, dus, licht drukken mat de schenkels, en dan met een savvy string eerst jezelf kletsen om wat kabaal te maken en dan richting de flanken van je paard gaan. T'is iets om te proberen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:47

Precies hetzelfde effect geeft klakken met de tong, zachte beenhulp geven, niet reageren, flinke tik! met spoor of zweep: het paard leert de zachte signalen herkennen en voert deze uit om de vervelende vervolgactie te voorkomen.

Jezelf op je schouders tikken met string lijkt me wat oefening vergen, jezelf in je gezicht slaan is nou ook niet nodig. :+

Als je wilt weten wat voor paard je hebt, moet je gewoon naar je paard kijken: als je al in staat bent zon personalitychart in te vullen dan wist je al voldoende over je paard.

Heb je al goede instructie gevonden? Dit kan je nooit vanaf bokt oplossen, je zult echt iemand moeten hebben die je problemen real life beoordeelt en aanpakt.

Paarden hoog in de rangorde gebruiken meestal weinig geweld, omdat ze dat op zulk overtuigende wijze weten toe te passen of weten te dreigen dat de rest van de kudde wel link uitkijkt om de confrontatie op te zoeken...

Beter 1 keer duidelijk doorkomen, dus.

Maar dit samen oplossen met een persoon die je verder kan helpen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:43

duncie schreef:
hij luistert met rijden wel goed als ik echt flink boos ben geworden maar dat vind ik niet echt een goede manier van mezelf dus wil ik er wat aan doen snap je?

Bij een Merens zul je meestal behoorlijk zelfverzekerd over moeten komen om ze te overtuigen dat het goed is om naar jou te luisteren. Dat het je dus wel lukt als je boos bent geworden, betekent dat dus duidelijk dat je normaal niet "sterk" genoeg bent. Je zult dus aan je zelfvertrouwen moeten werken, zodat je er echt staat en niet alleen maar een schimmetje. Dit heeft niets te maken met lichamelijke kracht, maar is puur je persoonlijkheid en hoe die naar buiten komt.

duncie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 16:44

randalinpony schreef:
Precies hetzelfde effect geeft klakken met de tong, zachte beenhulp geven, niet reageren, flinke tik! met spoor of zweep: het paard leert de zachte signalen herkennen en voert deze uit om de vervelende vervolgactie te voorkomen.

Jezelf op je schouders tikken met string lijkt me wat oefening vergen, jezelf in je gezicht slaan is nou ook niet nodig. :+

Als je wilt weten wat voor paard je hebt, moet je gewoon naar je paard kijken: als je al in staat bent zon personalitychart in te vullen dan wist je al voldoende over je paard.

Heb je al goede instructie gevonden? Dit kan je nooit vanaf bokt oplossen, je zult echt iemand moeten hebben die je problemen real life beoordeelt en aanpakt.

Paarden hoog in de rangorde gebruiken meestal weinig geweld, omdat ze dat op zulk overtuigende wijze weten toe te passen of weten te dreigen dat de rest van de kudde wel link uitkijkt om de confrontatie op te zoeken...

Beter 1 keer duidelijk doorkomen, dus.

Maar dit samen oplossen met een persoon die je verder kan helpen.

rijd zo ie zo om de week in de les ;) en op het moment zelfs elke week ;)