Stick&string

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 11:09

MysticTinker schreef:
Ik gebruik gewoon een longeerzweep en een dressuurzweep in plaats van een carrotstick.

Ik vind ze belachelijk duur, zeker die merkspullen. En vanaf de foto lijkt het een normale springzweep.

Edit, ik vind de sticks juist te hard. Ik vind dat je bij een paard geen kracht moet gebruiken. Met een normale zweep kan dat ook niet, maar met een carrotstick ga je veel sneller onbewust meer kracht gebruiken. En dat uitschieten.. nog nóóit gebeurd, en ik werk er in de zomer om de dag mee. Kan me niet voorstellen hoe je kan uitschieten met een zweep.. Dan moet je toch een soort van schijnbewegingen willen maken ofzo..?

Als je de fases goed opvoerd moet het niet te hard zijn, fase 1, haren -- fase 2, huid -- fase 3, spieren -- fase 4, botten -- , bij de laatste 2 fases voelen ze eigenlijk pas 'pijn', bij de eerste 2 is het niks anders dan een ligte aanraking :)

MysticTinker schreef:
De friendly game vind hij echt super saai, dus dat doe ik nog maar weinig. Maar daar heb ik een longeerzweep voor :) Dat is dezelfde lengte als een stick met string, en longeerzwepen zijn over het algemeen wat stugger dan dressuurzwepen, dus die buigt niet door ofzo. Gaat prima :j

The Friendly game is juist heel belangrijk :) en saai hoeft het echt niet te zijn, kjik als je alleen maar friendly doet met de stick en string dan is het mischien saai. Maar als je er allemaal spannende objecten aan gaat maken is het een uitdaging. Laat je pony eraan wennen doormiddel van friendly, bijvoorbeeld een Plastic zakje. :) Bij mij vinden ze Friendly nooit saai, ik probeer altijd een uitdaging te zoeken. Met elke game maar vooral met Friendly :)

En zo heeft ieder zijn mening erover. Ik vind de stick en string heel fijn (ik heb ze wel van Parelli, die van Equiplay zijn niet goed in balans, geen goed handvat en het lusje schiet snel los). Ik ben er erg tevreden over :) ze zijn er al vaak op gaat staan en nog geen splintertje +:)+ Een zweep maar een 'zwiepend' geluid en geeft niet de hoeveelheid druk die jij doorgeeft, daarom kan het verwarrend zijn. (dan kan je net zo goed The Porcupine Game met je hand doen, je geeft de hoeveelheid druk door en je doet het met eigen gevoel)

http://nl.youtube.com/watch?v=O5no0-xmpgs

Dit is een mooi filmpje van Friendly, het enige nadeel bij dit filmpje is dat er geen ritme inzit. Wat bij de Friendly erg belangrijk is. Bij alles trouwens :)

erg handige site, voor als je ooit met Parelli wil beginnen oid. (dan zou ik ook wel de dvd's erbij kopen).
http://www.1001tips.be/vrije-tijd/paard ... arelli.asp

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 11:13

ben het er niet mee eens dat een paard pas pijn zo voelen bij de spierlaag. in de huid zitten genoeg pijnreceptoren hoor, je hoort je paard gewoon niet te slaan, een tikje tijdens het rijden okay prima maar zeker niet met een longeer zweep geloof me dat voelen ze echt wel hoor en als je je paard pijn moet gaan doen om hem te laten luisteren dan is er echt wat mis!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 11:17

Hebben we het over slaan Mjay? volgens mij mis ik iets?

http://nl.youtube.com/watch?v=w_tF3ndnN9k

jij noemt dit dus slaan? Met de stick en string heb je precies hetzelfde effect het enige is dat je ongeveer 1 meter van je paard vandaan staat, de stick vervangt dus jou handen.
Laatst bijgewerkt door xmarliez op 18-01-09 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 11:23

xmarliez schreef:
http://nl.youtube.com/watch?v=O5no0-xmpgs

Dit is een mooi filmpje van Friendly, het enige nadeel bij dit filmpje is dat er geen ritme inzit. Wat bij de Friendly erg belangrijk is. Bij alles trouwens :)

Wat is hier "mooi" aan? Het paard staat gewoon apatisch voor zich uit te staren, er is geen "samen" te zien, nog niet in de verste verten.
Een paard overal kunnen aanraken is belangrijk, maar een paard als een dooie kapotte te laten staan terwijl jij idiote dingen doet, zie ik toch echt geen enkel nut in.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 11:32

Dit paard heeft dit duidelijk vaker gedaan, bij een paard die dit nooit gedaan heeft zie je concentratie bij dit paard niet omdat hij dit al kent. Hij is al gewent aan de stick en string vandaar dat hij niet beweegt, hij vindt het allemaal wel best zo :)
Zoals ik al zei, ieder heeft zijn of haar mening, jou interesses liggen waarschijnlijk niet in Parelli of iets van met NHMS te maken heeft, jij hebt dan ook duidelijk een andere kijk op dingen dan ik :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 11:41

xmarliez schreef:
The Friendly game is juist heel belangrijk :) en saai hoeft het echt niet te zijn, kjik als je alleen maar friendly doet met de stick en string dan is het mischien saai. Maar als je er allemaal spannende objecten aan gaat maken is het een uitdaging. Laat je pony eraan wennen doormiddel van friendly, bijvoorbeeld een Plastic zakje. :) Bij mij vinden ze Friendly nooit saai, ik probeer altijd een uitdaging te zoeken. Met elke game maar vooral met Friendly :)

We hebben bijna alles al gehad, van plastic zakjes tot paraplu's, balonnen, opblaaskrokodillen enz. En hij vind er gewoon niks meer aan :P Staat ie gewoon als een dooie te staren..

3lsk3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 11:42

Een stick is inderdaad bedoelt als het verlengde van je arm. Je kunt je paard er op afstand precies zo zacht mee aanraken als jij wilt, wat met een wiebelende dressuurzweep toch lastiger wordt.

Het is niet de bedoeling van een stick om er mee te slaan..

@ Mjay, bij het haar, huid, spier, bot rijtje, wordt niet bedoelt dat je je paard steeds slaat. Je "duwt" tegen je paard aan, met het idee dat ij moet verplaatsen. Eerst raak je hem amper aan, en bij geen reactie duw je harder totdat je paard reageert, dan neem je de druk weg en beloon je. Je doet je paard dus helemaal geen pijn.

@ Waratje, het paard reageert niet, omdat dat niet van hem gevraagd wordt, niet omdat hij is afgestompt. Bij mijn paard kan ik ook echt alles wat je kunt verzinnen met stick zwaaien en hij blijft staan. Als ik wil dat hij beweegt, hoef ik alleen een heel klein weetje te "wiedelen" met een stick.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:03

Het paard reageert niet omdat het totaal niet bezig is met zijn mens, maar met het landschap in de verte (wat ook niet spannend is). Het paard heeft geleerd om zijn mens buiten te sluiten als die met dat ding aan het zwaaien is. Wat mij betreft is dat zeer ongewenst, als ik met mijn paard bezig ben, wil ik ook graag dat mijn paard met mij bezig is.
En ja, ik kan ook met een zweep in het rond doen bij mijn paard, maar die kijkt mij dan aan (met een blik van "waar ben jij nou in vredesnaam mee bezig? Gaan we nou nog wat doen?") 8-)

xmarliez, ik heb inderdaad niets met Parelli, heb er wat mee gespeeld en het is niet mijn ding. Sowieso vind ik een stick een onhandig ding, ik werk liever met mijn arm en eventueel het uiteinde van mijn touw of longe.

3lsk3

Re: Stick&string

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:32

Als je goed kijkt zie je dat het paard wel degelijk met 1 oor op het mens gericht is meestal. Verder heeft het paard niet geleerd de stick te negeren. Het paard heeft geleerd te reageren op de energie van het mens. Bij friendly is deze 0, waardoor het paard weet dat hij zich niet hoeft te verplaatsen. Als je er wel energie in stopt, zal het paard als het goed is ook wel degelijk reageren.

Maargoed, volgens mij dwalen we af. Het ging over WAAROM een stick gebruikt wordt, over parelli.

Ik kan straks wel even mijn parelli pakket nazoeken op de precieze filosofie achter de stick, als er mensen in geïnteresseerd zijn?

_Google_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 15:45

Ja, ik heb dit topic geplaats omdat ik het niet begreep.
En voordat ik wou gaan roepen dat het zielig is enzo, wou ik er eerst wat meer informatie over.
Waarom dit gebruikt wordt? Want ik vond het best heftig...

3lsk3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 16:18

Het heet dus echt:

Carrot stick en savvy string:

Ze zijn bedoelt voor het uit oefenen van druk, en het ondersteunen van je paard. Niet om je paard mee te straffen, maar om met hem te communiceren.

Je leert je paard dat het ding geen kwaad doet.

Het heet carrot stick, omdat het eigenlijk een midden weg vormt tussen alleen maar worteltjes en alleen maar stick (zweep) gebruiken, wat allebei niet effectief is.

Het is een verlengde van je arm. Het wordt gebruikt om het proces te versnellen, en voor de veiligheid van jou en je paard.
Het maakt jou (en je persoonlijke ruimte) even groot als die van het paard. Hij is stijf, zodat je volledige controle hebt over de bewegingen, hierdoor voelt een aanraking voor jou en je paard hetzelfde als met je hand (even hard/zacht).

Het is dus geen zweep, maar bedoelt als communicatie middel tussen jou en je paard.

Ik hoop dat deze vertaalde en samengevatte versie van een stukje uit het level 1 pakket van parelli een antwoord geeft op je vraag?

_Google_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 18:32

[url]COM/WATCH?V=XVVSVRC2Y6K-bestand[/url]

Maar als ik heel eerlijk ben, en nu zal ik wel veel commentaar krijgen :D vind ik dit niet kunnen.
Hij slaat het paard best hard. Er zijn toch zeker andere mogelijkheden om je paard te laten wennen aan de zweep en andere dingen. Ik kan me niet voorstellen dat het paard dit fijn vind. Het paard maakt ook niet echt een blije indruk.
Ik heb ook andere filmpjes gezien met helzelfde doel, en die zagen er stukken vriendelijker uit.
Ik weet natuurlijk niet wat voor een materiaal hier gebruikt wordt of het hard is.. Maar dan nog, al was het super zacht.
Dat het dierenmishandeling is zeg ik niet, maar het zit er niet ver vanaf.
Ik stel me hier ff bij voor dat ik daar zelf sta, en zo geslagen word ( want ik vind het wel degelijk slaan ).
Denk dat ik dat niet zo fijn zal vinden. En dan heb ik het over het bovenstaande filmpje..
Begrijp me niet verkeerd.. Als hij niet zo hard zou slaan, vind ik het best een goede methode.
Maar zo hoe deze meneer het doet niet!!

3lsk3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 18:54

De man in het filmpje vind ik, voor zo ver ik het kan zien, ook te grof hoor.

Bij parelli wordt je ook geacht eerst op stoelpoten, kopjes, mensen en hekken te oefenen met je stick. Zodat je je paard niet per ongeluk harder zal raken dan je bedoeling was.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 18:59

Ik zie niks? alleen dit maar dat zal waarschijnlijk wel niet de bedoeling zijn ....
[url]COM/WATCH?V=XVVSVRC2Y6K-bestand[/ url]

3lsk3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:07

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:19

Dankje :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:58

:D Het wordt me wat duidelijker nav de antwoorden. Toen ik de titel las dacht ik aan een pony aan de stik en amazone in een string.
Maar ik zie de link met rijtechnische discussie nog steeds niet.
Om te rijden moet je erop zitten en dat getrut met een stokkie is doorgaans als je ernaast staat.

3lsk3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:00

nee hoor, je kunt een stick ook heel goed gebruiken om je paard tijdens het rijden mee te leiden.

maar dit topic hoort denk ik ook eerder in vraag-maar-raak

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:08

Inderdaad, ik rijd dagelijks met alleen een stick. zonder optoming. Die stick is wel de fase 4 bij mij. maar het gaat prima :) .

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:10

Hhhm, ik doe wel freestyle/parelli, een soort mix van die twee, maar ik heb aan een halstertouwtje en m'n handen meer dan genoeg. Ik gebruik het zoals een paard z'n staart gebruikt. Bij gevoelige paarden hoef ik er maar een klein beetje mee te bewegen om ze zijwaarts/achterwaart/voorwaarts te laten gaan, of een combi daarvan. En soms doe ik er wat meer mee als ze de kleinere signalen niet begrijpen. :)
Vind het erg makkelijk werken zo. Helpt ook prima bij paarden die bijv. in jouw ruimte lopen, beetje met je "staart" zwiepen, en ze lopen weer keurig mee.

3lsk3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:16

Ja, ik heb ook gemerkt dat een heleboel gewoon gaat met touw, alleen merkte ik toen ik een stick in mijn handen had hoeveel fijner ik dit zelfs vond. Ik moet er toch echt 1 gaan aanschaffen. (doe ik za. a.s. :) )

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:18

xmarliez schreef:
Inderdaad, ik rijd dagelijks met alleen een stick. zonder optoming. Die stick is wel de fase 4 bij mij. maar het gaat prima :) .

Zo haalde ik 25 jaar geleden de koeien al op. Alleen was de stick een stukje tyleenslang en het paard een koe. Dan ben je aan het meeliften maar heeft met serieus rijden weinig van doen. Je gaat de kant op waar je heen wilt en als je handig bent ook in het tempo van je keuze maar dan nog vind ik het geen serieus rijden maar meeliften.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:20

3lsk3 schreef:
Ja, ik heb ook gemerkt dat een heleboel gewoon gaat met touw, alleen merkte ik toen ik een stick in mijn handen had hoeveel fijner ik dit zelfs vond. Ik moet er toch echt 1 gaan aanschaffen. (doe ik za. a.s. :) )

Ja? Nee ik vind het zelfs fijner als een zweepje, maar ik doe ook veel met lichaamstaal.
Plus het paardje waar ik op het moment mee werk, is echt heel gevoelig.
Ik hoe maar te denken ga opzij, of ze doet het alleen.
Het is alleen nogal een muts. Ik wou laatst kijken of ze ook achter me aan draaft.
Dus ik ga rennen, komt mejufrouw me bokkend voorbijschieten omdat ze denkt dat ik wil spelen. _O-

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:24

Anne_GTI schreef:
xmarliez schreef:

Zo haalde ik 25 jaar geleden de koeien al op. Alleen was de stick een stukje tyleenslang en het paard een koe. Dan ben je aan het meeliften maar heeft met serieus rijden weinig van doen. Je gaat de kant op waar je heen wilt en als je handig bent ook in het tempo van je keuze maar dan nog vind ik het geen serieus rijden maar meeliften.

_O- _/-\o_ +:)+ _/-\o_ _O-

3lsk3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:29

ik zit met het uiteinde van mijn touw altijd in de knoop, dan is het weer te kort, dan te lang, dan is mijn paard weer te ver weg voor de lengte touw die ik wil. op zich is mijne inmiddels oom behoorlijk subtiel, maar hangt af en toe nog wel eens de eigenwijze haflinger uit.

http://www.youtube.com/watch?v=oHQczRbBHxI ik vind dit toch meer dan meeliften.