MysticTinker schreef:Ik gebruik gewoon een longeerzweep en een dressuurzweep in plaats van een carrotstick.
Ik vind ze belachelijk duur, zeker die merkspullen. En vanaf de foto lijkt het een normale springzweep.
Edit, ik vind de sticks juist te hard. Ik vind dat je bij een paard geen kracht moet gebruiken. Met een normale zweep kan dat ook niet, maar met een carrotstick ga je veel sneller onbewust meer kracht gebruiken. En dat uitschieten.. nog nóóit gebeurd, en ik werk er in de zomer om de dag mee. Kan me niet voorstellen hoe je kan uitschieten met een zweep.. Dan moet je toch een soort van schijnbewegingen willen maken ofzo..?
Als je de fases goed opvoerd moet het niet te hard zijn, fase 1, haren -- fase 2, huid -- fase 3, spieren -- fase 4, botten -- , bij de laatste 2 fases voelen ze eigenlijk pas 'pijn', bij de eerste 2 is het niks anders dan een ligte aanraking

MysticTinker schreef:De friendly game vind hij echt super saai, dus dat doe ik nog maar weinig. Maar daar heb ik een longeerzweep voorDat is dezelfde lengte als een stick met string, en longeerzwepen zijn over het algemeen wat stugger dan dressuurzwepen, dus die buigt niet door ofzo. Gaat prima
The Friendly game is juist heel belangrijk
en saai hoeft het echt niet te zijn, kjik als je alleen maar friendly doet met de stick en string dan is het mischien saai. Maar als je er allemaal spannende objecten aan gaat maken is het een uitdaging. Laat je pony eraan wennen doormiddel van friendly, bijvoorbeeld een Plastic zakje.
Bij mij vinden ze Friendly nooit saai, ik probeer altijd een uitdaging te zoeken. Met elke game maar vooral met Friendly 
En zo heeft ieder zijn mening erover. Ik vind de stick en string heel fijn (ik heb ze wel van Parelli, die van Equiplay zijn niet goed in balans, geen goed handvat en het lusje schiet snel los). Ik ben er erg tevreden over
ze zijn er al vaak op gaat staan en nog geen splintertje http://nl.youtube.com/watch?v=O5no0-xmpgs
Dit is een mooi filmpje van Friendly, het enige nadeel bij dit filmpje is dat er geen ritme inzit. Wat bij de Friendly erg belangrijk is. Bij alles trouwens

erg handige site, voor als je ooit met Parelli wil beginnen oid. (dan zou ik ook wel de dvd's erbij kopen).
http://www.1001tips.be/vrije-tijd/paard ... arelli.asp

Staat ie gewoon als een dooie te staren..
vind ik dit niet kunnen.