Leerbit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LovesMariska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 14:11

Knoffer schreef:
Ik heb geen idee.
Maar was dat speciale middeltje mss niet gewoon zonnebloemolie?

klopt, als je een leerbitje koopt, meot je hem eerst een nachtje in de zonnebloem olie leggen, daar word hij zacht en soepel van, zodat ie mooi naar de mond van het paard gaat staan:)
als je dat niet doet dan is het hele effect van het leerbitje eigenlijk een beetje zinloos

LovesMariska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 14:12

Caira schreef:
Sinds een oud stalgenoot van mij die met zo'n bit reed op het strand ineens 2 stukjes leer in haar handen had en een los paard tussen haar benen ben ik niet zo lerig meer. 8-)

jeetje, wat moet zij wel niet gedaan hebben om dat bit doormidden te krijgen:|

smeerpudzj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 20:21

ik vind het een beetje raar.
meestal zijn het de naturals die (met alle respect) graag zonder bit rijden om allemaal paardvriendelijke redenen.
ikzelf ben ook VOOR bitloos rijden als dat voor je paard beter is, ik doe het zelf ook, omdat mn paardje met een bit niks anders doet dan ertegen in vechten.
maar als ze dan toch tegen problemen aanlopen, word wel vaker naar een leren bit gegrepen.
waarom wel een leren bit en geen rubberen/metalen?
eerlijk gezecht vind ik een leren nog veel erger, een paard is vegetarisch, en al zal het 'dier' er bij zo'n leren bit wel een beetje af zijn. gaat dit toch totaal tegen de principes van een paard in!
een vegetarier wil ook geen biefstuk in zn mond hebben, ookal hoeft hij het niet door te slikken, of weet hij het niet.
lijkt mij.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 22:24

Ik weet niet of jij weleens leer in je mond hebt gestopt, maar dat smaakt heel anders dan biefstuk.
Ik denk ook echt niet dat het paard het verband tussen leer en een (dood) dier legt.

Ik weet ook niet op wie jij je post richt, maar ik heb iig geen problemen die ik dacht op te gaan lossen met een leerbit. Ik ben gewoon nieuwsgierig.
In het topic over de nadelen van bitloos, waren er een aantal reacties dat sommige toch liever dressuur met bit reden. Dat je met bitloos niet zo kan verfijnen in je teugelhulpen. Zoals ik al heb gezegd, heeft een vriendin van mij haar paard laten inrijden bij Astrid v/d Ploeg. Zij gebruikte een combinatie van kaptoom (bitloos) en leerbit. Om die twee redenen was ik benieuwd naar meningen.

Reacties als de ruiterhand bepaald de hardheid ofzo, vind ik nogal een open deur.
Dat lijkt me logisch en dat geldt ook voor bitloos en ook voor stang en trens.
Dat sommige mensen zagen en rukken, ja, ik zie ze ook voorbij komen, maar wat doe je eraan?

Misschien had ik dit topic beter in Harnachement kunnen zetten, maar ik heb het nu al hier geplaatst.
Ook omdat het een beetje naar aanleiding kwam van het topic over de nadelen van bitloos.

Vinden bijvoorbeeld de personen die liever dressuur met bit rijden, een leerbit een fijn alternatief?

(Bovendien is het helaas nog altijd niet toegstaan om bitloos dressuur te starten.)