rijden met stalhalste of touwhalster?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

insanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:30

ik rijd zelf met een touwhoofdstel :P

ik geef zelf alleen de voorkeur aan een touwhoofdstel omdat zowiezo ik die touwen lekkerder in mijn hand vind liggen,
en ik wil ook wedstrijden bitloos gaan rijden en om dan met een halstertje te gaan rijden xD, nog wel even voorbereiden goed informeren enz, maar lijkt me echt tof.

maar goed als die ook reageert op een halster met touwen eraan waarom niet?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 09:18

Uiteraard bedoel ik ook , doe wat je fijn vind.
Maar ik gaf hiervoor al aan dat er echt wel moet gereden worden, niet zomaar wat meehobbelen met je brave paardje.
Denk aan de veiligheid, ik geef een voorbeeld ; je rijd met je fiets, je draait je stuur en je fiets draait niet en blijft rechtdoor rijden, wat doe je dan ????? ja je gaat naar de fietsenmaker want er scheelt iets aan jouw fiets.
Een zelfde situatie op jouw paard , en je zegt dan jaaaaa hij had er even geen zin in, en je doet gewoon voort, dat kan dus echt niet hé, dat hangt echt wel samen met de graad van opleiding van jou en van je paardje.
En of je dat nu gedaan krijgt met of zonder bit, of met een touwhalster of een ander halster, maakt niet uit, maar je mag nooit zeggen , paard heeft er geen zin in, hij doet dit of dat niet, of hij kan dat niet, nee dan is het gewoon da je er nog niet aan toe bent, dus, oefenen , oefenen , oefenen.
Ik gids ook regelmatig dagtochten, overlaats kwam er een ruiter die ging invoegen in onze groep, maar ze haakte al dadelijk af , paardje was te heet, ze kon hem niet houden, de groep was te groot waardoor het paardje een beetje van slag was , en nog zo van die onzin, ....... ik noem dit echt onzin, dit paardje is dus niet voldoende opgeleerd, en daar is dus het probleem , niks anders. ( er werd hier dus ook gereden op een touwhalster, dus zonder bit )
Er zijn hogeschoolmeesters die echt hogeschooldressuur kunnen laten zien , zonder zadel en zonder hoofdstel, gewoon niks, maar dat is echt het resultaat van jaren echt werken, en het opleren is ook niet op deze manier gebeurt , het is waarschijnlijk ook eerst gewoon et bit opgeleerd en dan verfijnen en verfijnen tot helemaal niks.

Inspirationn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 13:25

Op http://www.paardnatuurlijk staat er veel uitgelegd over eht verschil tussen touwhalster of stalhalster....

Touwhalsters
zijn zo'n beetje de klassieke rijhalsters. Ze zijn eenvoudig en goedkoop te maken. Bij veel natural horsemanship stromingen worden ze gebruikt, voor zowel het grondwerk als het rijwerk.

Rechterteugel
Wanneer de teugel naar rechts wordt bewogen zien we dat er aan de gehele linkerkant van de neus druk wordt uitgeoefend, en dat die druk zich voornamelijk concentreert rond de onderkaak.

Linkerteugel
Wanneer de teugel naar links wordt bewogen zien we dat er aan de linkerkant van het hoofd nauwelijks druk wordt uitgeoefend.

Beide teugels
Wanneer aan beide teugels wordt getrokken zie je dat de kracht zich praktisch alleen op het neusgedeelte concentreert.

Conclusie
Het touwhalster slaagt er prima in om de verschillende stuursignalen van elkaar te onderscheiden. De plekken waar druk wordt uitgeoefend zijn voor een paard behoorlijk intuitief, in het bijzonder wanneer het paard heeft geleerd te "wijken voor druk".

Een stalhalster

heeft iedereen wel ergens liggen. De eerste pogingen om bitloos te rijden worden dan ook vaak met een stalhalster ondernomen. Maar, zijn die stalhalsters wel geschikt als rijhalster?

Rechterteugel
Bij trekken aan de rechterteugel zien we dat de druk voornamelijk op de neus terechtkomt. Van een duwende kracht tegen de linkerkant van het hoofd is nauwelijks sprake. Het metalen verbindingsstuk raakt het hoofd niet eens! Alleen aan de bovenkant van de neus is er enige inwerking naar rechts toe, en wellicht een klein beetje bij de onderkaak.

Linkerteugel
In het ideale geval zou er bij trekken aan de linkerteugel niets aan de linkerkant van het hoofd mogen gebeuren. Er is echter duidelijk te zien dat er behoorlijk wat druk wordt uitgeoefend aan de linkerkant op de neus. Het lijkt er dan ook op dat de druk die aan de rechterkant wordt geproduceerd om de neus naar links te krijgen wordt tegengewerkt door de druk die aan de linkerkant ontstaat. Wat er netto overblijft is "druk op de neus".

Beide teugels
Wanneer aan beide teugels wordt getrokken zie je dat de kracht wederom voornamelijk op de neus wordt geconcentreerd. Maar alles beweegt zo'n beetje mee wat veel "ruis" produceert.

Conclusie
Het zal waarschijnlijk niemand echt verbazen: Het stalhalster, niet ontworpen om mee te rijden, komt bijzonder slecht door deze test. Het discriminerende vermogen is nihil, praktisch iedere teugelhulp resulteert telkens in hetzelfde: druk op de neus. Voor het paard is onderscheid dus nauwelijks mogelijk. Daarbij bewegen zowat alle onderdelen mee, wat het voor het paard nog lastiger maakt om uit de wirwar van veranderingen aan zijn hoofd op te maken welk signaal nou eigenlijk de gewenste informatie bevat. Voor een paard dat goed reageert op "wijken voor druk" zal de intuitive reactie bij zowat iedere teugelhulp bestaan uit stoppen, want dat is immers een logische handeling als je druk tegen je neus voelt.

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:03

Hey

Je moet doen wat je het best lijkt.
Zelf rijd ik ook met stalhalster, mn pony reageert er erg goed op, dus geen probleem.
Ik bevestig het touw wel aan de zijkanten. ( Kheb een touw met 2 clips)
Weetr niet of dat makkelijker is of beter aan de onderkant?
Veel plezier !

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 21:13

Ik rij liever met stalhalster dan met touwhalster. Ook de kruislingse hoofdstellen vind ik bij mijn pony niet zo fijn.
Op het stalhalster reageert ze verreweg het beste op lichte zijdelingse druk.

Waarom is het minder goed/slecht om de teugels aan de zijkanten te bevestigen? Als ik ze aan de onderkant bevestig gaat het halster sneller scheef zitten.

Optoming van mijn pony op dit moment ;) http://www.xs4all.nl/~waardjes/arizona/ ... Image2.jpg
Ik heb nu een gevlochten sidepull besteld, ik denk dat deze optoming het meest overeen komt met het stalhalster en het ziet er net wat "echter" uit. :)

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 13:57

Ireen_ schreef:
Ik rij liever met stalhalster dan met touwhalster. Ook de kruislingse hoofdstellen vind ik bij mijn pony niet zo fijn.
Op het stalhalster reageert ze verreweg het beste op lichte zijdelingse druk.

Waarom is het minder goed/slecht om de teugels aan de zijkanten te bevestigen? Als ik ze aan de onderkant bevestig gaat het halster sneller scheef zitten.

Optoming van mijn pony op dit moment ;) http://www.xs4all.nl/~waardjes/arizona/ ... Image2.jpg
Ik heb nu een gevlochten sidepull besteld, ik denk dat deze optoming het meest overeen komt met het stalhalster en het ziet er net wat "echter" uit. :)

Ik heb je foto gezien, bij mij is het ongeveer hetzelfde. Vind dat ook gewoon makkelijk rijden, mn pony reageert er goed op dus waarom niet. Ik vraag me alleen af wat nu beter is. Zijkant of onderaan bevestigen. Ik doe altijd zijkant. Lijkt me het meest logische: bij een bitloos hoofdstel heb je toch ook aan de zijkanten bevestigd?
Zelf heb ik géén ervaring met sidepull of kruislingse hoofdstellen of bitloze hoofdstellen.
Binnenkort kanik eens met een bitloos hoofdstel rijden, ben benieuwd of er veel verschil zit op dat of met het halster.
Is wel een goed idee om een mousse aan je halster te bevestigen (of 1 te kopen met mousse) denk dat ik me daar wel eens mee bezig ga houden.
Veel plezier nog... ^^

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 00:13

Toch sta ik versteld hoe sommigen reageren als je spreekt over nageeflijkheid.
Als een paard niet nageeflijk is , is het eigenlijjk niet veilig ermee te gaan rijden.
En dan is er nog het gebrek aan kennis bij sommigen, is op zich niet erg als je er maar iets wil aan doen, maar "Maartje " reageerde nogal heftig , en blijkt dan zelfs niet het verschil te kennen tussen in de krul te lopen en een nageeflijk paard.
Een paard kan dus best nageeflijk voorwaarts neerwaarts lopen ( dus met zijn hoofd laag en niet in de krul ) , nageeflijk betekend hier dat het paard het bit niet vastneemt, niet tegentrekt , en je hand dus heel ontspannen en toch aktief opzoekt en volgt.
Ook die Indianen vroeger die dan zogezegt natural reden met hun paarden, konden je echt wel wat laten zien hoor, tis niet omdat je met een halster rijd dat sommige oefeningen niet zouden moeten kunnen gedaan worden, nee de rijkunst is en blijft net hetzelfde, met of zonder zadel, met of zonder bit.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 16:50

Ik heb niet echt voor of nadelen.
Ik reed eerst ook met stalhalster, maar aangezien dat steeds naar achter schoof bij zijn oren tijdens het rjiden (door het bewegen van zijn hoofd), moest ik er dus (een soort) frontriem aan maken. Nou dat vond ik niet zo erg, maar het leek mij niet zo fijn voor hem ( de frontriem is heel anders dan bij een 'gewoon' hoofdstel ). En heb dus een CRB aangeschaft, en die blijft gewoon zitten, ook bij/na het schudden etc :) Die schuift niet naar achter.

plientje91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:03

Mij is altijd verteld dat je het beste met een touwhalster kan rijden.
Op mijn manege deden we dat eerst ook, maar op een gegeven moment gingen we toch over op een bitloos hoofdstel. Dit deden we, omdat het hoofd van het paard dan door de druk op de teugel opzij wordt geduwd, in plaats van getrokken.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:17

Maartje1990 schreef:
aeolusnr1 schreef:
Wat maakt het eigenlijk uit of je nu dit of dat gebruikt ?????
De vraag is eigenlijk lukt het goed ??? is je paard ook nageeflijk, doet het al wat je vraagt ???? en dit niet na een paar minuten vragen, maar onmiddelijk en terstond.
En wat doe je er allemaal mee ????? is het gewoon een beetje vrij rondstappen en dus maar wat aanlummelen, of wordt er echt wel wat van het paardje gevraagt ???
Ik bedoel overgangen stap-gallop, gallop-stap, stoppen ( en whoaaa is stop en niet een halve stap verder hé ), wijken voor het been, van draf naar stilstand en dadelijk ook andersom, ....... ?????

Deze vraag moet je dus stellen , lukt dit allemaal perfect, prima dan voor jou, doe dan zo verder.
Maar wanneer deze dingen onmogelijk blijken te zijn voor jou met deze optoming , dan ben je verkeerd bezig.

sorry hoor, maar als je met een touwhalster of stalhalster wilt rijden is nageefelijkheid etc niet echt iets wat je wilt bereiken. Wil je dat moet je toch voor iets anders kiezen. Het hoeft niet allemaal perfect te gaan. Uiteraard is het wél van belang dat jij je paard gewoon onder controle kan houden, en hij/zij wel doet wat je vraag de basis dingen als stap, draf, galop bedoel ik. Dáár gaat het om dat je gewoon controle over je paard hebt en als dat lukt dan is het geen probleem. Nageefelijkheid ed is niet van belang ;)

Dat ben ik nou niet met je eens. De paarden (ook trainingspaarden) die ik op een touwhalstertje rij, die lopen stuk voor stuk keurig nageeflijk en kunnen alle dressuurmatige oefeningen desgewenst laten zien.

Als jouw paard goed aan de hulpen staat, dan maakt het voor mij geen verschil waar ik mee rij.

Sterker nog, die van mij appuyeren en changeren gewoon met enkel een neckrope :P

Gewoon zorgen dat jouw paard goed aan jouw (zit) hulpen staat en dan kom je al een heel eind.

Wbt stalhalster vs touwhalster. Een touwhalster is gemaakt om de druk zo breed mogelijk te verdelen over het paardenhoofd. Als een paard dan gaat hangen krijgt hij dus niet op 1 plek heel veel druk, maar wordt het verdeeld. Dit scheelt een hoop schedelbasisfracturen :+

Een touwhalster daarentegen is wel gemaakt om op hele specifieke punten druk te geven (dmv de knoopjes bijv.). Hierdoor kun je een paard heel specifiek leren wijken voor druk etc. Daarnaast kun je een touwhalster goed op maat maken en goed aansluitend aan het paardenhoofd. Een stalhalster daarentegen niet. Met als gevolg dat die alle kanten op schuift.

Ik verkies een (goed) touwhalster dan ook altijd boven een stalhalster omdat ik het gewoonweg prettiger vind werken om bovengenoemde reden.

Wel adviseer ik je dat, mocht je een touwhalster willen aanschaffen, je goed moet kijken naar kwaliteit. Ze zijn al niet zo heel duur, dus spendeer dat wat meer centjes en koop een goede. Er zijn er een hoop die kwalitatief onvoldoende zijn om mee te kunnen rijden. Met als gevolg kale plekken, schuurplekken etc....