[AR] waarom niet een gewone trens? en persee met stang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: waarom niet een gewone trens? en persee met stang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:47

Een half cheek is geen menbit maar een rijbit. Ik zou zeggen verdiep je eens in de inwerking en verschillende types van bitten.
En inderdaad, als je een liverpooltje in de bovenste sleuven zet heb je weinig hefboomwerking maar de werking is dan hetzelfde als met een B stangetje.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:48

half cheek is bij de mini's (amerika) een zeer gebruikelijk bit hoor suleilitha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:49

Dank voor je uitleg, ik rij niet met mini's maar alleen maar met tuigers en friezen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:50

tja, in amerika werkt het nogal anders ben ik achter Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:52

Dat denk ik ook, en ik ben niet op de hoogte van de handel en wandel omtrent mini's. Ik men al jaren en rij al jaren alleen niet met klein spul. Maar goed, een bit is zo scherp als de hand van de koetsier in dit geval...

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 23:27

suleilitha schreef:
Een half cheek is geen menbit maar een rijbit. Ik zou zeggen verdiep je eens in de inwerking en verschillende types van bitten.
En inderdaad, als je een liverpooltje in de bovenste sleuven zet heb je weinig hefboomwerking maar de werking is dan hetzelfde als met een B stangetje.

dat neemt niet weg dat dit bit wel voor het mennen toegepast kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 23:30

Elien, welk bit bedoel je nu in je laatste post...

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 23:31

de half check uit de gequote post

edit: maar eigenlijk ook het "rijbit" over het algemeen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 08:49

Mijn voorkeur gaat uit naar een stangetje, juist omdat je wat meer te zeggen heb voor het geval dat.

Maar ik heb er ook 1 waar ik geen stang in kan hangen.
Heb inmiddels een ongebroken liverpool zonder tongboog, ongebroken liverpool met tongboog, gebroken B stang, happymouth liverpool en myler liverpool geprobeerd. Maar op allemaal ging ze compleet door het lint, bij sommige bitten al zodra hij er in zat nog zonder het leidsel er aan.
Die loopt nu op een 4rings trens want ik ga liever toch niet naar een gewoon trensje. Maar als dit niet gewerkt had had er de zelfde trens in gegaan als ohz. Deze pony flipt ohz ook als je er een dubbel of ongebroken trens in hang, heeft dus gewoon een apart gevoelig bekkie.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 12:28

wat is het effect van een 4 rings trens dan? en die zijn ook niet overal te krijgen toch?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 15:16

Het is iets scherper kan een gewone trens maar zonder hefboom. Ik heb hem gewoon bij www.letty.nl vandaan.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:04

IvysToeter schreef:
wat is het effect van een 4 rings trens dan? en die zijn ook niet overal te krijgen toch?

Zoals voor 90% van alle bitten geldt; bijna elke ruitersportzaak kan ze wel bestellen.
Sprenger is een heel grote leverancier van bitten en bijna elke zaak heeft deze in het assortiment. Maar omdat deze bitten zo weinig verkocht worden, hangen ze niet in de winkel.
http://www.sprenger.de/hs/index.php?lan ... hid=prod01 Zoek maar raak Lachen

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 16:56

Dennis, bij letty heb ik de goede maat niet gevonden.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:12

Letty levert ook Sprenger, vierringstrensen zijn standaard verkrijgbaar vanaf 11,5 cm. Als je kleiner nodig hebt, zullen ze hem speciaal voor je moeten bestellen/laten maken. Daarvoor zul je dus even moeten bellen naar Letty.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:40

ik vraag me wel af: If it ain't broke, don't fix it.
Je pony's zijn gewend aan hun trensen, je begint (neem ik aan) straks toch in de bak.
áls ze echt gaan gaan ze toch wel, liverpool of geen liverpool, check of geen check.
Ik rij hon met een liverpool met lichte tongboog omdat ze daar super licht op te rijden is. Met een trensje zou ik gaar ook prima kunnen rijden, maar moet ik er net ff wat meer aan sleutelen zeg maar

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:57

stef schreef:
Ik rij hon met een liverpool met lichte tongboog omdat ze daar super licht op te rijden is. Met een trensje zou ik gaar ook prima kunnen rijden, maar moet ik er net ff wat meer aan sleutelen zeg maar

Dit is niet geheel de bedoeling van een stang, wel een leuke bijkomstigheid voor veel menners. (Zeker sommigen van diegene die de dressuur op het 2e gat rijden, 'want dan loopt hij zo lekker licht'.) Ongemerkt trek je je pony met de stang in de krul, geeft niet, ik denk dat het grootste gedeelte van de menners dit doet. Zolang je met een stang blijft rijden, merk je daar niets van en ik denk dat een nog groter gedeelte op deze manier hartstikke fijn rondstuurt. Ik ben zelf overgestapt van een liverpool naar een trens, na lang proberen, testen, proberen, testen, blijkt dit momenteel het bit te zijn waar hij zich het beste op laat sturen. Maar dan merk je pas hoe hard de stang je altijd helpt. Bij de overgangen en middengangen blijft zijn hoofd netjes beneden met het sluiten van je hand. De trens helpt je daar echter niet bij en zegt je nog net niet; Joehoe, nageeflijkheid moet je krijgen en niet dwingen!! Dan wordt je pas met je neus op de feiten gedrukt en zul je echt moeten gaan rijden i.p.v. die stang aannemen.
Maar zoals ik al zei, bijna iedereen doet dit onbewust. En doe waar jij je goed bij voelt!! Voel je niet schuldig, maar blijf alert dat je niet teveel op je handen gaat sturen.

Ik rijd dus momenteel met ongebroken trens, hierop loopt mijn pony momenteel het fijnste. Doodeng vond ik het in het begin, een stang heeft namelijk net wat meer overmacht om hem tegen te houden vóórdat hij gaat rennen. Net zoals dat ieder paard een keer stopt, beginnen ze ook allemaal een keer. En met een stang kan je net even wat duidelijker zeggen; He vriend, hier blijven! Ik raad iedereen daarom aan om met een stang te mennen, ondanks mijn goede ervaringen. Een verhaal van 1 persoon kan je namelijk niet tot wetmatigheid maken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 00:22

voel me niet schuldig, tis gewoon een zwaarder bit, heel simpel. Voorheen reed ik met een bokkebitje, maar daar loopt ze buiten leuk op, maar qua dressuurmatige training is het m gewoon niet.
Rij trouwens zoals eerder gezegt half cheek.

Feit blijft echter dat áls ze echt gaan, er gewoon geen houden aan is, ongeacht wat er wel of niet in hangt

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 00:32

stef schreef:
ik vraag me wel af: If it ain't broke, don't fix it.
Je pony's zijn gewend aan hun trensen, je begint (neem ik aan) straks toch in de bak.
áls ze echt gaan gaan ze toch wel, liverpool of geen liverpool, check of geen check.

stef schreef:
voel me niet schuldig, tis gewoon een zwaarder bit, heel simpel. Voorheen reed ik met een bokkebitje, maar daar loopt ze buiten leuk op, maar qua dressuurmatige training is het m gewoon niet.
Rij trouwens zoals eerder gezegt half cheek.
Feit blijft echter dat áls ze echt gaan, er gewoon geen houden aan is, ongeacht wat er wel of niet in hangt

het kan aan mij liggen, maar ik volg je even niet

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 07:19

elien: jij leest wel heel erg goed!

misschien handig als er foto's van de bitjes bijgezet worden,
vaak wordt hetzelfde bedoeld, maar met een andere term.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 10:23

elien, zoals ik eerder zeg kan je een liverpool half cheek zetten, dan zet je hem dus ín de ring (niet aan de ring)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 10:55

stef schreef:

Als ze al aan het rennen zijn, dan is er inderdaad geen houden meer aan, dat ben ik met je eens. Maar ze beginnen ook een keer met rennen, en er zijn maar weinig paarden die zonder enig voorteken ineens helemaal van de buitenwereld zijn afgesloten. In die eerste paar tellen dat hij nog wel op de wereld is en dus wel schrikt, maar niet op hol is. In die paar tellen heb je met een stang net even wat meer te zeggen, heb je net even wat meer overmacht om hem met 4 benen op de wereld te houden en dus te voorkomen dat hij zich gaat afsluiten van jou hulpen.

Nu moet je me toch eens gaan uitleggen hoe dat met die cheeks allemaal werkt, want nu ben ik die hele draad daarvan kwijt.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 11:01

wat bedoel je met "in de ring"? aan het stukje van de schaar wat in de bril zit?
en met "aan de ring" aan de bril zeg maar?

bij de eerste genoemde is de werking niet gelijk met een half check. bij de half check heb je geen hefboomwerking.

Afbeelding

Afbeelding

met plaatjes Lachen

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 11:02

Sjonniej schreef:
stef schreef:

Als ze al aan het rennen zijn, dan is er inderdaad geen houden meer aan, dat ben ik met je eens. Maar ze beginnen ook een keer met rennen, en er zijn maar weinig paarden die zonder enig voorteken ineens helemaal van de buitenwereld zijn afgesloten. In die eerste paar tellen dat hij nog wel op de wereld is en dus wel schrikt, maar niet op hol is. In die paar tellen heb je met een stang net even wat meer te zeggen, heb je net even wat meer overmacht om hem met 4 benen op de wereld te houden en dus te voorkomen dat hij zich gaat afsluiten van jou hulpen.

Nu moet je me toch eens gaan uitleggen hoe dat met die cheeks allemaal werkt, want nu ben ik die hele draad daarvan kwijt.

na mij idee is het gewoon een trens die niet "door de mond" getrokken kan worden

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 11:11

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:06

stef schreef:
elien, zoals ik eerder zeg kan je een liverpool half cheek zetten, dan zet je hem dus ín de ring (niet aan de ring)
Ik denk dat ze aan de brug bedoeld, het stukje stang tussen het mondstuk en de bril.

De kunst van een goed bit is dat het niet te scherp is zodat het paard/pony het durft aan te nemen maar toch scherp genoeg dat ze er niet tegen in gaan.

En de kreet die velen hier graag gebruiken; het bit is zo scherp als de hand van de menner wil ik hier toch graag ook eens weerleggen.
Velen rijden hier met redelijk rustige en makkelijke diertjes die zich snel geven.
Heb je echter een heet dier dat veel drang naar voren heeft dan zul je nog veel meer afhankelijk worden van een goede inwerking van het bit. Voor een bit wat op dat moment niet scherp genoeg werkt zal het paard steeds minder respect krijgen.
Dit is het probleem waar ik zelf vaak tegen aan loop. Je wilt er niet te snel echt aan komen en laat het even op zijn beloop omdat je hoopt dat ze het zo opgeven en loslaten. Maar dat laatste gebeurd dan niet door de instelling van je paard.
Voor de buitenwereld lijkt het dan of je hard bent in je handen doordat er behoorlijk heftig protest komt af en toe van het paard maar het tegenovergestelde is dan het geval.
Maar er zijn weinig juryleden die hier doorheen kunnen kijken. Om afgestraft te worden op dat punt heb ik niet zo'n probleem mee. Maar vooral de jury in de basissport zou ook een opvoedkundige taak moeten hebben en eigenlijk nog meer kijk er op dan in de topsport.
Veel fouten worden de menner aangerekend maar dit is dus niet altijd helemaal het geval en met sommige opmerkingen kunnen ze een menner juist op een verkeerd been zetten.
Soms is het dus beter om je eigen doelstellingen te volgen in plaats van teveel de jury naar de zin te doen. Zij hebben er in een aantal gevallen weinig verstand van.
En hoe makkelijker je paard is hoe minder fouten het zal maken.