mening: beginnende ruiter + groene draver

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bramasole

Re: mening: beginnende ruiter + groene draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 21:56

play_coy schreef:
het commentaar kan best vriendelijker, ik denk dat de ts beter slotje kan aanvragen,

Ontgaat mij iets?

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 22:48

Ok bedankt voor julie mening, sommige waren wel zeer recht uit met daarmee nogal gemeen.. andere hadden dan wel wat begrip maar ja dat heb je als je meningen vraagt he Lachen

ff ter info: ze wordt 1x per week ong 30min bereden en 1 of 2 keer per week met sulky uit gereden. Mijn papa heeft zelf veel ervaring en dus helpt me zeer veel. Het is zeker geen moeilijk paard, gewoon jong en zottekes Lachen

* E i n d e *

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 07:50

Ik vind dat toch veel voor een 2,5 jarige, ook als het een draver is. Wij beleren ze voor de kar wel als ze een jaar zijn, maar voor ik of iemand erop stap wacht ik wel tot ze zeker 3,5 jaar oud zijn. Jong en zottekes? Misschien gewoon jong en geestelijk niet klaar voor dit werk? Of 30 minuten rijden intensief is kan ik niet beoordelen, ik weet niet of je 30 minuten flink werkt of 5 minuten flink werkt en de rest wat stapt? Als ik jou was spande ik hem alleen nog maar in, niet onder het zadel tot ie zeker drie jaar is. Neem in de tussentijd wat lessen op de manege.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 11:43

De combinatie zal zeker niet ideaal zijn, maar waar een wil is, is een weg. Maar, mijn ervaring heeft me wel geleerd dat je het niet alleen redt; je hebt veel begeleiding nodig en wat ik zelf ook nog steeds doe, is het paard ook door een ervaren ruiter laten berijden, om hem zo de dingen te leren. Zo snapt hij de dingen, die we dan samen in de praktijk (tijdens de lessen) kunnen doen.
Het vraagt tijd en misschien af en toe frustratie, maar ik merk ook wel dat ze slim genoeg zijn om te weten wat ze met de ene ruiter kunnen en met de andere.

LoveNarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 01:35

Mijn mening is simpel... als je een klikt het met het paard en je neemt goede begeleiding, dan kan je je paard alles leren! Wat leer je tegenwoordig op maneges? Bij ons bosritten,... boomstam springen, drafje, galopje, pffff.... Ik kom van de manege paarden en heb nu een jonge 4 jarige net zadelmakke topper gekocht.... en geloof me! Ik schete in het begin 17 kleuren P**P, maar met begeleiding en vertrouwen zijn we nu een onwijs goed duo... en het enige wat mijn paardje en ik hadden in het begin was een *KLIK* hahaha (en koppigheid!).
Maaaaaaaaar..... ik heb mijn paardje wel gekocht omdat hij ook pas met 4 jaar zadelmak is gemaakt! Ik ben tegen alle mensen die hun paarden te snel beleren!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 04:40

Het hoeft lang niet altijd fout af te lopen hoor. Vooral als je wat hulp krijgt en les kan het best goed gaan, hangt er ook vanaf hoeveel gevoel je er zelf voor hebt, niet alleen voor het rijden maar ook voor het paard zelf.

Zelf heb ik als behoorlijk groene ruiter ook een paard gekocht dat best karakter had (afgekeurde ex-renbaan arabier). En och, dat is met veel inzet en gewoon doen, helemaal goedgekomen. Wel heb ik een hele tijd intensief natural horsemanship met hem gedaan, om gewoon beter te leren uberhaupt met een paard om te gaan.

Als dat kan, dan kan dat van jou ongetwijfeld ook. Maar dat hangt gewoon heel erg van de combi af en van je eigen gevoel erbij. Dus laat je niet gek maken.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 05:23

voor een beginnende ruiter is een ervaren paard veel beter maar nu vind ik dravers zowieso geen rijpaarden dus ben wel bevooroordeeld :)

coby88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 13:17

At Alja: Dravers zijn zeker wel rijpaarden snap niet hoe je aan dat vooroordeel komt. Dravers zijn juist zeer geschikte rijpaarden door hun werkwillige karakter en uithoudingsvermogen.

Kaboutertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 19:06

Kukkie schreef:
Ik vind het eerlijk gezegd alles behalve fair tegenover het paard. Die moet het rijden onder de man leren van een echt ervaren iemand. Niet van iemand die het ook allemaal nog moet leren.
Manegepaarden zijn niet voor niets de helden van de paardensport. Ze leren ons hoe het moet, zodat wij weer andere paarden kunnen beleren.

Ik heb het rijden ook pas 'echt' geleerd door mijn draver.
Hij was zeker geen makkelijk paard, maar van 'moeilijkere' paarden leer je eigenlijk best veel,
en ik vind dat dat ook zo is met groentjes.

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:01

Ik was zelf groen en mijn Draver ook, en dit heeft goed uitgepakt, ik zou het zo weer doen, we hebben samen veel
geleerd, veel meer dan dat ik op de Manege geleerd heb, dat was niet veel, alleen beetje basis enzo...

Maargoed het zal niet bij iedereen zo uitpakken natuurlijk, maar als je hun vertrouwen heb doen ze veel voor je. En goeie begeleiding maar dat is bij alle paarden zo.

Kaboutertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 22:51

TigerBD schreef:
Ik was zelf groen en mijn Draver ook, en dit heeft goed uitgepakt, ik zou het zo weer doen, we hebben samen veel
geleerd, veel meer dan dat ik op de Manege geleerd heb, dat was niet veel, alleen beetje basis enzo...

Maargoed het zal niet bij iedereen zo uitpakken natuurlijk, maar als je hun vertrouwen heb doen ze veel voor je. En goeie begeleiding maar dat is bij alle paarden zo.

Idd, ik heb ook veel meer geleerd dan op de manege.
Maar het nog een keer over doen, nee dat zou ik niet willen !

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 10:10

Ligt er natuurlijk ook aan hoe je paard is en alles oppakt :)

BiancaSLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 10:17

ik heb zelf nu ook sinds 3 maanden een draver, nog niet lang onder het zadel. heb zelf maar 1 a 1.5 jr western les gehad, vroeger wel op de manege 5 jr gereden (ponylessen) en in australie heel veel gereden.. met de juiste begeleiding en een goede klik met je paard kan het echt wel goed komen. je hebt veel geduld nodig en gewoon vanaf de basis beginnen (grondwerk, rechtrichten)

succes!

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 12:40

TigerBD schreef:
Ligt er natuurlijk ook aan hoe je paard is en alles oppakt :)

En hoe graag je zelf wilt. Oftewel, je doorzettingsvermogen. Wat niet wil zeggen dat iedere draver geschikt is trouwens. Maar je moet een foutje kunnen maken, zonder dat ie van slag raakt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 12:54

Sorry, zo krijg je een probleem paard, jammer genoeg wordt er veel aan gerommeld en geprobeerd en dan gaat een onervaren iemand die enkel een uurtje op een mak manegepaard gereden heeft een jong en groen draver verpesten.

Helaas zijn er veel op de marktplaats, die wel wat mankeren, ik had zelfs tot 2 x toe 2 verschillende paarden uitgeprobeerd die gedrogeerd was, om het maar kalm en lui te houden, bleek een leuk en vlot paardje te zijn die ook nog es graag bokt, misschien dat deze paarden bepaalde dingen bij het inrijden verkeerde dingen heeft aangeleerd? maar kan ook om gezondheidsredenen zijn zoals last van rug enzo.

Ik zou als ik jou was, eerst behoorlijk leren rijden, kan dat draver intussen rustig groeien en sterker worden en dan ga je hem goede dingen leren en inrijden met begeleiding erbij.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 12:57

Dravers zijn niet altijd makkelijke paarden, maar daar leer je juist heel veel van, zelf had ik 4 jaren dravers verzorgd en 2 jaar een eigen draver gehad, die was uitgekoerst, echt een superpaard, en werklustig.

Ze kunnen prima rijpaarden worden, niks mis mee en ze hebben leuk snelheid in draf als je dat vraagt, echt heerlijk harddraven, ik krijg er geen genoeg van.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 13:11

Ragdollcat schreef:
Sorry, zo krijg je een probleem paard, jammer genoeg wordt er veel aan gerommeld en geprobeerd en dan gaat een onervaren iemand die enkel een uurtje op een mak manegepaard gereden heeft een jong en groen draver verpesten.

Jij schrijft het alsof je per definitie een probleempaard krijgt. Maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn, als je het maar op de juiste manier aanpakt. Wanneer je groen bent, ben je niet in staat zelf een groen paard in te rijden. Maar met de juiste begeleiding en, in mijn geval, een ervaren ruiter erbij, hoef je echt geen paard te verpesten.
Op het moment dat je als groentje op zo'n paard stapt, terwijl je bv stijf zit van de zenuwen, dan doe je het niet goed. je moet wel ontspannen je lesjes volgen. Jouw stress wordt geprojecteerd op het paard, en dan gaat het niet.

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 13:16

Ik had geen brave manegepaarden waar ik op reed hoor, zo nu en dan gingen ze er flink vandoor of deden ze waar ze zelf zin in hadden ;) Maar een eigen paard is sowieso anders dan lessen op een manege. En ik heb zeker mijn Draver niet verpest.....

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 13:19

TigerBD schreef:
Ik had geen brave manegepaarden waar ik op reed hoor, zo nu en dan gingen ze er flink vandoor of deden ze waar ze zelf zin in hadden ;) Maar een eigen paard is sowieso anders dan lessen op een manege. En ik heb zeker mijn Draver niet verpest.....

Nee, ik ook niet bepaald 8-)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:15

Er zijn er genoeg die wel verpest zijn, en ik heb er ook gezet, kan je toch je draver met behulp van begeleiding inrijden, het is dus niet zo dat ik zeg dat het niet mag of wat dan ook. Moet je helemaal zelf weten.

Verder ga ik niet in, op iemand die dan verontwaardigd reageert.

Het is gewoon zo, zoooveel paarden zijn verpest, daarom zitten er ook veel adviezen in deze topic om niet als groentje aan een groen paard te gaan rommelen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:42

Mijn moeder heeft van de week voor het eerst gedraafd, maar haat intussen vijf jarige draverruin. Gaat prima. Hij is niet zozeer moeilijk in de zin van bokken rennen en de hoogte in gaan, maar hij doet wel heel graag zijn eigen ding en dat is meestal de andere kant op dan zij wil en ineens stil staan etc. Ze leert wel rijden nou, ze leert doorzetten en gewoon goed rijden!

Er zijn zat paarden verpest, maar ook door de zo geheette profesionele trainers in de wereld. Paarden die ergens bij een erkende fokker vandaan komen en het slechtste gedrag mogelijk hebben.
Ik vind het erg kort door de bocht om gelijk af te keuren dat iemand wat gaat rommelen met zijn/haar eigen paard.
Op den duur kom je vaak toch wel op een punt om advies aan opgeleidde mensen te vragen omdat je op iets sufs vast loopt.

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 18:08

Mijne had precies hetzelfde, ging ook zeker niet bokken en gek doen, ook gewoon links als ik rechts ging en andere smoesjes verzinnen, rennen deed hij ook zeker niet maar er zullen er een paar bij zijn die dat wel doen en die zeker niet geschikt zijn voor groene mensen en ik zal het ook niet iedereen aanraden want je moet het wel willen en geduld en tijd hebben, mij was ook aangeraden een ouder braaf paard te kopen maar toen ging ik wat nu mijn paard is verzorgen enja van een kwam het ander, ik wist niet eens wat een Draver was ;) Maar nogmaals ben super blij met hem, maar het ras is zeker niet voor iedereen aan te raden hoor :n

Vitalis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 18:22

Bij mij is het goed gekomen een beginnende ruiter en een groene draver. Toen ik mijn pony kocht was hij zadelmak en een beetje doorgereden, maar hij kon nog niet veel. Ik had net een jaar op de manege gereden. Maar nu gaat het steeds beter.
Mijn pony ging in het begin ook allemaal dingen bedenken om eronderuit te komen, en dat doet hij nu nog steeds maar we komen er wel. We rijden lekker buiten en dat vind hij super.
Ik denk dat je er zeker wel wat van kunt leren, ik rijd nu ook een stuk beter als in het begin.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 18:59

Woogy schreef:
Ik vind het erg kort door de bocht om gelijk af te keuren dat iemand wat gaat rommelen met zijn/haar eigen paard.

Mee eens.

Verder reageert niemand verontwaardigd Ragdoll. Jij zet neer:
Ragdoll schreef:
Sorry, zo krijg je een probleem paard

en ik ben het niet eens met die stelling. Dat heet discussie voeren en heeft niets met verontwaardiging te maken. Iedereen is vrij om een mening te hebben en die te schrijven ;)

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:14

crazygirl1 schreef:
Hallo,

Ik zou graag eens julie mening willen. Ik zelf heb nog nooit paard bereden, ja een paar keer op een manege in de vakantie waar we dus ongeveer 1 uurtje de makste paarden bereden.

Mijn papa (en eigenlijk ons gezinnetje: lees: papa+mama+ik:d) is/zijn zeer goed bevriend met mensen uit de drafsport. We brengen zelfs onze vakantie met hun door (in Cagnes-sur-Mer, Frankrijk). Na de vakantie zijn we in september nog steeds bij de trainer geweesd die eigenlijk niet ver van ons woont. Na een tijdje vroeg ik aan mijn papa of ik er een paard zou kunnen berijden. hij vroeg het aan die meneer en hij zei dat het mocht. Hij zei dat ik Splendide Mauve (merrie van 3j) zou mogen nemen, ze was wel nog nooit bezadeld ofz maar wel al met sulky bereden dus het bit enz was ze gewoon.

Ze heeft me veel getest maar dat gaat nu al veel beter. Ik berijd haar tijdelijk niet omdat de paarden door omstandigheden niet buiten komen maar wel nog hun normale voeding krijgen waardoor als je er mee naar buiten gaat dat ze superactief doen en Splendide begint dus te bokken uit vreugde, voor haar is het alsof ze in de wei staat wat natuurlijk net iets te veel risico's nemen voor niets. Dus nemen mijn papa en ik haar attelé (dus sulky, 2 plaatsen)

Nu lees ik zeer vaak bij een verkoop van een draver: 'heeft karakter dus niet voor beginnende ruiters..' Een draver heef zoizo karakter (of toch de meesten) dus zijn dravers nooit goed voor beginnende ruiters?

Wat vinden julie hievan?

Ik persoonlijk ben zeer blij dat ik met een paard leer rijden dat karakter heeft en dat ze dus niet zo mak is als een schaapje. Ik vind dat ik veel meer leer met haar, zo leer ik heel goed mijn knieën vasttezetten zodat wanneer ze ineens in een zotte bui is ofz dat ik er niet afvlieg + ik leer zeer recht te zitten want als ik dat niet doe dan vlieg je er gewoon met de minste beweging die er niet bij moet (zoals struikelen, ineens willen omdraaien..). Je leert veel maar je hebt natuurlijk de risico's dat je er snel afvalt (gelukkig nog maar 1x gebeurt:d) maar we leren zeer veel samen :D Ik ben trouwens zo fier dat ze vanalles begint te begrijpen en wanneer we samen dingen berijken :D .

Ze heeft haar karaktertje maar ze is een schatje!!

Tjaa, wat zal ik hier van zeggen? Je vraagt om meningen dus ik geef je de mijne ook maar, en ik hoop dat je het niet negatief of gemeen opvat, want dat is niet mijn bedoeling.
Als beginnende ruiter ga je meestal naar je een manege tenzij je de mogelijkheid hebt om bijv. priveles te krijgen op andermans pony. Je word expres op die makke lammetjes geplaatst omdat je alles nog moet leren. Je moet leren hoe je moet zitten, hoe je de pony moet besturen, aan moet laten draven/galoperen etc. Nou wil je natuurlijk zo snel mogelijk op een paard met 'karakter' rijden want die doet veel meer dan alleen maar rondjes 'hobbelen'. Ik geef toe: Manegepaarden zijn soms te mak om er een uitdaging in te zien.. je mag best op een pony zitten met wat meer pit. Een pony die ook wel eens een bok maakt of er eens flink vandoor gaat op zijn tijd. maar ik vind dat er grenzen moeten zijn op dat gebied, het moet wel een pony wezen die al een aantal jaren onder zadel is, en het dus al wel kan. Sorry dat ik het zeg maar ik vind jou en die 3 jarige draver geen goede combi en dit zeg ik echt niet uit jaloezie. Het is misschien wat bevoordeeld want het kan wel heel goed gaan tussen jullie twee, en het zou ook heel goed kunnen dat het heel leuk gaat uitpakken, maar het kan net zo goed heel slecht aflopen! Dit paard kende voordat jij hem ging berijden nog helemaal niets, en jij hebt vrijwel geen ervaring. Je doet na een jaar niet genoeg ervaring op om een paard te kunnen beleren, zelfs met goede begeleiding betwijfel ik dat. Dat maakt niemand mij wijs. Je zegt wel dat je heel veel leert van die draver van knieen aanknijpen(ik zou eerder mijn benen lang maken en mijn kuiten aanknijpen) tot rechtzitten. Maar ik vind dat nogal de omgekeerde wereld, een groen paard zou van jou moeten leren. toch?

Verder zal ik hier geen woorden aan vuil maken, want ik kan hier wel uren over doorpraten(lees: typen)
Ik snap dit soort dingen gewoon niet, en ik word er meer verdrietig dan boos van als ik zie hoe naief mensen hier over denken en zomaar zonder enige goede ervaring een onbeleerd paard gaan 'beleren''.
Ik moet je eerlijk vertellen dat mijn huidige pony ook door mij is doorgereden. Ze was voordat ik haar kreeg een paar maanden ingereden. En toen kreeg ik haar en op dat moment was ik zelf 10/11 jaar oud. Wel altijd les en hulp gehad(altijd heel belangrijk hoe ervaren je ook bent!) maar ik had toen wel al redelijk wat ervaring(ong 4 jaar). Nu zo'n beetje 7 jaar later kan ik eindelijk zeggen dat ik haar er redelijk goed onderheb.(na bloed, zweet en tranen) maar ze had echt veel verder kunnen zijn als ze een meer ervaren ruiter op zich had gehad, en ik had veel verder kunnen zijn met een paard waar alle knoppen al goed op zaten, nee geen mak lammetje, maar een goed leerpaard. Het is dat ik nu zo gehecht aan mijn pony ben na 7 jaar, maar als ik het terug kon draaien had ik het zeker anders gedaan.
En wanneer de tijd daar is en ik toe ben aan het overstappen van pony naar paard, neem ik alsnog een leerpaard. Niet omdat ik een pittig paard niet aankan, maar omdat ik meer wil leren. En ja, zelfs na 10 jaar kun je nog wel eens behoefte hebben aan een leerpaard.