Hempfling of Monty?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hempfling of Monty

Hempfling
29 (69%)
Monty
13 (30%)

Totaal aantal stemmen: 42

GreenRider

Re: Hempfling of Monty?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 00:09

Ik was net de links aan het lezen Lachen
Die Silence weet ik dus van dat ze het helemaal geweldig vond Knipoog
Ik denk dat sommige mensen eerlijk en duidelijk soms al 'gemeen'
vinden. Maar het kan zijn dat hij is veranderd. Ik weet dat hij iig nu heel beleefd en duidelijk is Lachen

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 00:13

Ik zie dat veel mensen hempfling niet heel erg kennen... ze noemen het een methode en vinden het vervelend als hij niet verteld hoe hij het doet. Dat kan ook niet want het gaat puur om dat moment. Hij gebruikt geen truuctjes enzvoort.

Tuurlijk kan je het niks vinden, maar zie dat jij hem in elk topic probeert af te kraken met alle slechte links en de goede wel lijkt te negeren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 00:16

GreenRider schreef:
Maar het kan zijn dat hij is veranderd. Ik weet dat hij iig nu heel beleefd en duidelijk is Lachen

Ik ben de eerste die toegeeft dat hij kan zijn veranderd. Hij zal misschien hebben bijgeleerd. Als het goed is, en we de tijd van leven hebben, doen we dat hopelijk allemaal. Het is ook niet eerlijk he, dat fouten van vroeger je blijven achtervolgen? Clown

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 00:17

GreenRider schreef:
Ik zie dat veel mensen hempfling niet heel erg kennen... ze noemen het een methode en vinden het vervelend als hij niet verteld hoe hij het doet. Dat kan ook niet want het gaat puur om dat moment. Hij gebruikt geen truuctjes enzvoort.

Op het moment dat het vervalt in truucjes ben je niet goed bezig. Maar op het moment dat je niet kunt vertellen wat je aan het doen bent: is het dan zelfverheerlijking, ben je een egotripper die uit is op bewondering, of ben je bezig met lesgeven?

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 00:21

Citaat:
Ik ben de eerste die toegeeft dat hij kan zijn veranderd. Hij zal misschien hebben bijgeleerd. Als het goed is, en we de tijd van leven hebben, doen we dat hopelijk allemaal. Het is ook niet eerlijk he, dat fouten van vroeger je blijven achtervolgen? Clown

haha idd Tong uitsteken Hij is niet alleen qua karakter dan veranderd maar ook qua uiterlijk! Jeetje je zou bijna zeggen dat het een andere man was.

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 00:23

Nu ik erover nadenk zegt hij eigenlijk best wel vaak wat hij doet en niet doet (heb de boeken natuurlijk paardrijden, paarden persoonlijkheden en de boodschap van de paarden)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 00:29

Jammer hoor dat er weer zo'n vreemde discussie komt. Ik kan persoonlijk ook niet veel met al die 'wilde' verhalen, eerlijk gezegd. Clown

Cassidy, ik ken ook mensen die dolgelukkig zijn dat Hempfling hen weer op het juiste spoor gezet heeft met hun paard. Vreemd dat hij die mensen wel prima en beleefd heeft kunnen helpen. Knipoog
Silence is inderdaad op bokt een heel bekend verhaal. En zo zijn er meer......

Al die blabla verhalen dan, ach, het zal allemaal wel. Ik ben in elk geval wel gefascineerd door zijn boeken, zijn filosofie, zijn manier. Ik hoor graag de ervaringen van andere mensen die wel prima ervaringen hebben met KFH en verder heb ik zelf les van iemand die veel elementen er uit gebruikt en weer aan bv mij doorgeeft. Niet zozeer, omdat ze het zelf van deze man geleerd heeft, maar omdat ze het ook van nature in zich heeft om zo met paarden om te gaan. Ben heel blij dat ik er iets van meekrijg zo, naast waar ik me zelf al in heb verdiept. Ben met je eens dat het zeker niet voor iedereen weggelegd is. Dat kan.

Ik weet dat jij grote fan bent van Parelli. Ook een hele interessante man met nog interessantere methodes Knipoog . Haal ik ook zeker dingen uit, die mijn paard en mij, bevallen. Maar ik laat ook zeker bepaalde zaken weg uit zijn methode. Omdat ik ook een aantal kritieke punten heb. O.a. dat mensen van een dvd van alles uit gaan zitten proberen (want niet iedereen doet het meteen perfect) met alle gevolgen van dien. Ik zie dat o.a. wel eens op bokt voorbij komen, zowel in topics als in filmpjes. Waterdicht is Parelli's systeem niet voor mensen die geen gevoel voor paarden hebben. Daarnaast heb ik zelf o.a. kritiek over de 4 fasen, maar ook over concrete voorbeelden die ik heb gezien tijdens demo's e.d. En zo vind ik nog wel meer niet helemaal ok, maar ik haal er uit wat wel fijn is om mee te werken. Maar goed, dit topic gaat niet over Parelli. Knipoog

Wat ik wil zeggen is dat alles niet zwart/wit is. Elk mens is anders, elk paard is anders, elke combinatie is anders.
Bij de een werkt een goed uitgevoerde JU (Monty), bij de ander werkt een bepaalde lichaamstaal (KFH) en bij weer een ander werken de 4 fasen (Parelli) wel goed. Om maar wat te noemen......
Verder is niemand perfect, ook vast KFH niet. Mij een biet verder, als de communicatie tussen mijn paard en mij maar wel op een paardvriendelijke manier werkt. Daar is het mij om te doen. Lachen

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 00:33

Mooi vertelt Lachen
Heb zelf ook alles geleerd uit de boeken van hempfling en video's. Gelukkig is dit nooit fout gegaan en krijg binnekort me eerste lessen van een man die het al veel langer zo doet Lachen
*gaat even in je profiel kijken*

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 00:37

Dit is mijn laatste reactie in dit topic, omdat alles wat ik wilde zeggen eigenlijk al gezegd is. In dit topic en andere topics.

Ik denk dat het feit dat het weer tot een dergelijke discussie komt ook voorvloeit uit het feit dat mensen gevraagd worden om te kiezen uit twee personen. Als dergelijk topics nu eens niet gestart zouden worden, zou dat al een heleboel schelen. Clown

De mensen die dolgelukkig zijn over het feit dat KFH ze weer op het juiste spoor heeft gezet: dan komt de vraag meteen in me op of ze dat niet ook bij een ander hadden kunnen vinden?

En wat Parelli betreft: ik ga niet in alles met hem mee, en vind sommige dingen (zoals het paard op een laadklep van een trailer om te laten draaien en achterwaarts die trailer in te zetten) mateloos overdreven. Voor mij is Parelli echter wel - omdat het in Nederland toch beter bekend is dat de andere "mindere" guru's - een naam EN een METHODE die ik aan beginnende NH-ers kan aanbevelen. Last but not least omdat er een duidelijk systeem aan vastzit, EN er begeleiding mogelijk en een stappenplan aanwezig is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 00:45

Heb jouw profiel even snel bekeken, GreenRider, en dat ziet er schitterend uit!!! Lachen
Ook helemaal mijn ding. Knipoog

Ik ben heel blij met het feit dat ik lessen krijg, zodat iemand mij goed kan observeren, kan corrigeren, kan helpen om mezelf te verbeteren. De taal die paarden gebruiken jezelf eigen maken, is echt heel, heel pittig. Ik wil ook geen paard wat 'truukjes' doet. Ik wil een paard die heerlijk helemaal paard is, maar waar ik wel zo'n band mee heb, dat we alles op vriendschappelijke basis kunnen doen. Op basis van wederzijds respect en wederzijds vertrouwen. Ik ben zelf al een paar jaar fanatiek met NH bezig, leer nog elke dag (moet ook wel, want ik heb zoveel te leren nog) en merk ook dat ik steeds kritischer wordt over van alles. Moet ook zeggen dat mijn paard mij leert om kritischer dan kritisch te zijn. Lovers

Lijkt mij alleen maar goed, maar ik ben dus absoluut geen type wat maar 1 'methode' aanhangt..... Dat kan ik niet, daar ben ik ook veel te eigen gereid en te idealistisch voor..... Haha!
En daarbij besef ik ook dat ik nog zoveel te leren heb en dat ik bepaalde zaken ook gewoon lekker zelf uit moet zoeken.

Cassidy, ik vind bij Parelli de drempel om echt goede begeleiding erbij te zoeken veel te groot voor de gemiddelde NHer. Er hangt zo'n enorm kostenplaatje aan. Net als bij alles bij Parelli. Dat vind ik erg jammer, want hierdoor rommelen veel mensen naar mijn idee maar wat aan. Met als gevolg dat hun paard er de dupe van is. Er zijn naar mijn idee nog te weinig mensen ECHT bewust met hun paard bezig........ Maar goed, het is een lastig onderwerp, want ik vind het aan de andere kant wel weer heel fijn dat steeds meer mensen voor NH lijken te kiezen, naast het ubertraditionele. Maar da's dan weer mijn mening. Haha!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 00:49

Als ik naar de paarden kijk, dan ben ik ervan overtuigd dat die liever een nuchter maar opgewekt tiep als Monty hebben, dan een zweverige, zichzelf sjamaan noemende Hempfling.

Bij mij telt wat de paarden van iemand vinden. Paarden kijken naar hoe de meneer in het midden tegen ze doet, en wat zijn lichaamstaal is, en of die meneer hun vertrouwen waard is (niet in gevaarlijke situaties brengt bijvoorbeeld). Ik zie dat paarden Monty wel mogen, en bij meneer Hempfling heb ik een paard in paniek zien raken, omdat Hempfling een foute omheining toch accepteerde bij zijn demonstraties, zodat het paard verstrikt raakte in afzetlint en er vandoor ging, dat liep goed af, maar ik vind het slordig en onnodige stress veroorzaken bij het paard.

Monty zorgt van te voren , dat alles, dus omheining, plaats waar zijn helpers staan ed. piekfijn in orde is, zodat de paarden werkelijk niets onverwachts kan overkomen en ze terecht hun vertrouwen aan hem schenken. Zo kan hij zijn aandacht richten op het relaxt omgaan met de paarden, omdat met alles rekening is gehouden. Er gebeuren dan ook geen onverwachte bijna-ongelukjes, ik krijg de indruk dat Monty gewoon zijn gezonde boerenverstand gebruikt en daar doe je een paard minder schade mee dan vaag gedoe.

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 00:55

@ Twiggy2008 Jij hebt ook een geweldig paardje, hele mooie kleur, en zie ook bitloos (A)

Ben ook erg blij dat ik nu lessen ga krijgen, ook al weten we nog niet zeker of hij verder is dan ik zelf ben maar toch zoals jij zelf al zegt is het fijn om iemand te hebben die jou kan corrigeren en mijn lichaamstaal kan verbeteren Lachen
Ik hou ook helemaal niet van methodes! Daarom vind ik klaus zo geweldig, maar kijk ook veel naar andere Ja Ik heb alleen door dat andere (methodes) vaak naar hun eigen lichaamstaal kijken en telkens iets minder naar hun eigen. (kijk maar naar 'truucjes' die voor elk paard word gebruikt)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 12:20

Bitloos, boomloos, stalloos, noem maar op. Haha!
GreenRider, dank je! Bloos Lachen
Sam heeft mij 'de weg' gewezen (doet hij nog steeds trouwesn) en dus niet Parelli, Monty, Voest, KFH, Chris Irwin of noem maar op...... Knipoog

Maarre.... Ik snap je laatste zin niet helemaal. Bedoel je dat ze bij andere methodes vooral naar de lichaamstaal van het paard kijken i.p.v. naar hun eigen lichaamstaal? Of begrijp ik je verkeerd? Bloos

Ik sta zelf open voor allerlei NH stromingen, lees er graag alles over, bekijk dvd's, demo's en clinics en haal er uit wat ik boeiend genoeg acht. Ik denk dat je namelijk ook altijd dicht bij jezelf moet blijven. Mijn paard mag van mij ook dicht bij zichzelf blijven. Samen hebben we een hele open en vriendelijke manier van communiceren. Verfijning en verbetering door oefening en les is altijd prettig natuurlijk. Want we zijn nooit uitgeleerd, hebben altijd weer nieuwe doelen. En juist daardoor ga je ook wel eens wat verder rond kijken... Ik vind Hempfling ook niet echt voor het grote publiek, eerlijk gezegd Knipoog . Parelli wel, mits echt goed uitgevoerd. En daar zet ik dan weer mijn vraagtekens bij......... Monty, tja, ach, het is gewoon niet ons ding. Maar ik kan wel weer het e.e.a. opsteken uit zijn boeken, zonder het meteen concreet te gebruiken. Ik vind Monty op zijn manier ook absoluut een paardenman, hoor. Ik zie liever een Monty dan een Anky, al hoewel het niet te vergelijken is. Clown

Ken je de de stroming 'integrated horsemanship'? Dat is een stroming die voor velen nog veel zweveriger is dan KFH. Maar wel eentje die mij persoonlijk wel heel erg aanspreekt. Ja

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 12:33

Als ik moet kiezen tussen die 2 dan ga ik absoluut voor Hempfling Ja Ik wil ook nog graag een keer naar een demo van hem toe, gewoon om het allemaal eens in het echt te zien.
Ook ik ben niet iemand die 1 stroming volgt. Ik lees veel, kijk veel DVD's en heb wat mensen in mijn omgeving die me goed kunnen helpen. Wat voor labeltje er dan op zit is van minder belang.

Wat betreft de achtergronden van mensen: Hempfling die verhalen kende ik wel. Maar ik heb wel het idee dat er het een en ander veranderd is. Over Monty zijn ook wel wat minder prettige dingen te melden, die er vooral mee te maken hebben dat hij de dingen nog weleens mooier maakt dan ze eigenlijk zijn. De verhalen die hij bijvoorbeeld over zijn vader vertelde, zijn volgens sommige mensen toch iets anders. Ach ja, en zo is er over iedereen wel wat te melden, toch?

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:35

Ik heb van Hempfling en Monty allebei een boek. Monty sluit niet bij mij aan, dus zou ik voor Hempfling gaan. (Van Hempfling heb ik het boek Natuurlijk Paardrijden). Maar alsnog, Hempfling heeft het leuk geschreven, maar draait er mijn insziens omheen.. Ik kan geen duidelijke lijn volgen. Maar dat zal voor iedereen anders liggen. Ik heb vaak een bepaalde structuur nodig en dat kon ik bij beide niet vinden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 20:20

nathalieeee_ schreef:
Ik heb van Hempfling en Monty allebei een boek. Monty sluit niet bij mij aan, dus zou ik voor Hempfling gaan. (Van Hempfling heb ik het boek Natuurlijk Paardrijden). Maar alsnog, Hempfling heeft het leuk geschreven, maar draait er mijn insziens omheen.. Ik kan geen duidelijke lijn volgen. Maar dat zal voor iedereen anders liggen. Ik heb vaak een bepaalde structuur nodig en dat kon ik bij beide niet vinden.

Die lijn heeft Hempfling ook niet. Dat kan ook niet; "de lijn" bestaat niet. Zodra je ergens een lijn ziet, moeten alle alarmbellen afgaan: dan ontaard het namelijk in "dingetje doen" of zo je wil:
GreenRider schreef:
<knip>
Ik heb alleen door dat andere (methodes) vaak naar hun eigen lichaamstaal kijken en telkens iets minder naar hun eigen. (kijk maar naar 'truucjes' die voor elk paard word gebruikt)

Het staat er misschien wat rottig, maar de boodschap lijkt me helder..........

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 20:43

oeps zie dat ik foutje heb gemaakt Tong uitsteken ik bedoel niet echt naar het paard, dat wel maar gaan elk paard vaak als 'hetzelfde' zien.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 00:18

Paarden zijn inderdaad allemaal uniek en 'eigen'. Het ene paard is het andere paard niet. Ze hebben allemaal een verschillende benadering nodig, inderdaad.........

detoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 00:05

ik vind de enen een beetje wazig, zweverig en de ander vind ik een beetje ego tripper,maar dat vind verder niemand belangrijk dus dat scheelt Bloos

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 00:11

Hempfling, ik vind hem meer begrip tonen voor de paarden dan Robberts, ik heb het idee dat Monty's methoden niet altijd even goed zijn voor de gezondheid van mijn paarden. Maar ik hanteer dan in mijn NH ook een mengelmoes van oefeningen van Robberts, Hempfling, parelli Voest etc. Doe gewoon mijn eigen ding Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 00:18

MLoeser, dat is nou precies wat ik ook doe. Knipoog
Mijn paard is eigenlijk echt mijn raadgever. Haha!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:22

Kwam dit topic toevallig tegen en zie dat ik al genoemd ben Bloos

Ik ben inderdaad zeer te spreken over Hempfling.
Vond het persoonlijk een zeer fijn persoon om een dag mee door te brengen.
Wil eerst wat meer weten over het betreffende paard voordat hij aan de slag gaat.
Je krijgt als eigenaar ook veel tips van hem mee en in mijn ogen kan hij dat wel degelijk over brengen.
Eén dag bij hem, gaf ons stof voor maanden thuis mee door te werken.
Heb ten alle tijden contact met hem op mogen nemen, maar heb dit simpelweg niet nodig gehad.
En waarom niet, omdat wij een gigantisch goede basis hebben meegekregen van hem.

Bij Monty is mijn paard nooit geweest, maar dat zou ik ook absoluut niet willen.
Ik heb hem 2x aan het werk gezien en vond het 2x verschrikkelijk om naar te kijken.
Ongelofelijk hoeveel dwang die man gebruikt. Dat heeft imo niks te maken met een horseman.
De eerste keer ging hij zo ontzettend tekeer met zijn halster, dat het paard met weg witgedraaide ogen stond te trillen op z´n benen. En de tweede keer pusht hij het paard precies die kant op die hij wil (en dan maar roepen dat het paard de keuze heeft........................uhm welke keuze? Paard wil naar links, Mony duwt hem gewoon naar rechts) en als het dan niet lukt zoals hij het wil hebben wordt het paard met tig man klemgezet en belaagd met datgene waar hij bang voor is. (en monty maar roepen dat het paard nergens bang voor was)
Nee, Monty zal nooit mijn manier worden.

Silence heeft zich ook een paar keer van Hempfling afgekeerd, maar wat deed Hempfling.......die liet hem gaan.
Op het moment dat Silence zelf weer toenadering zocht ging hij heel rustig verder.
Inderdaad, dan heeft het paard een keuze. Er is die dag niks gedaan wat angst opriep bij Silence of tegen zijn zin in.
Waarvan ik zeker weet dat het bij Monty wel gebeurd was. En dan, om terug te komen op de woorden van Cassidy, ik had het misschien wel kunnen leren van anderen, maar waarom Hempfling.......hij geeft ook de gewone mens de kans om deel te nemen aan zijn clinics zonder dat je daar failliet op gaat. En nee, ik heb het niet gedaan omdat het niks koste, maar omdat de manier van Hempling mij aansprak, iets wat die van Monty niet deed.

En heel typisch deel ik die mening van agressie en dwang bij Roberts opvallend vaak met mensen die ik ken die zich ook meer verdiept hebben in grondwerk etc.

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 15:35

Silence, ik vind echt dat jij prachtig kan schrijven!
Wat jij over monty zegt ben ik het helemaal mee eens.
Ik zag ook laatst wat van hem. Een paar trailer mak maken.
Het was een super gevoelig arabiertje die hij eerst alle kanten op
trok tegen zijn zin in. Om daarna te laten zien dat het paard ook
zonder kan.. tuurlijk het wil niet weer alle kanten op getrokken
worden! Daarna krijgtie weer een touw om en sleurtie hem zo de
trailer in en weer net zo snel uit..
Dan ook nog een keer dat hij de join up deed met een mank,
angstig paard. Tenminste dat kan je zien, hij bleef het ontkennen
zoals jij net ook al zei. Dan nog een paard wat hij een half uur lang door bleef opjagen,
daarna naar hem toe liet komen en een zadel opleggen waardoor het paard gelijk
weer begon te bokken. Zo ging Monty een half uur door terwijl het in de eerste paar
minuten al gedaan moet zijn zoals je ook al vaak bij hempfling ziet.

Hier een van mijn favoriete filmpjes Lachen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 15:38

Dank je voor je complimentje.
Ben blij dat er meer mensen zo over Monty Roberts denken.
Heb altijd zo´n idee dat mensen zijn ´agressie´ niet willen zien, omdat iedereen hem zo geweldig vind, dus zij dat dan ook maar moeten vinden en er niks van mogen zeggen. En dat vind ik heel vaak sneu voor de paardjes.

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 15:41

Idd, ze druven denk ik niks te zeggen omdat hij tegen de mensen
vaak 'oh zo aardig is'. Tong uitsteken Had ook eens gehoord dat een meisje
geen geld had om haar paardje naar hem toe te brengen en hij
gelijk allemaal mensen had geregeld om dat paardje te halen...
dan zit je toch een beetje te slijmen... want er was volgens mij
niks mis met het paardje.